Ιλαρίων Βολοκολάμσκ: Το ζήτημα αλλαγής ημερολογίου και Πασχαλίου δεν ευρίσκεται στην ημερήσια διάταξη της Ρωσικής Εκκλησίας
Τις ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ο αντιπρόσωπος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιώβ τάχθηκε υπέρ της αλλαγής των κανόνων υπολογισμού της ημερομηνίας του Πάσχα, προκειμένου οι ορθόδοξοι να συνεορτάσουν αυτή την εορτή ταυτόχρονα με τους δυτικούς χριστιανούς.
Σχολιάζοντας τη δήλωση αυτή στην εκπομπή «Εκκλησία και κόσμος», ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) του Πατριαρχείου Μόσχας μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας επεσήμανε ότι παρόμοιες προτάσεις συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια αρκετών δεκαετιών εντός διαφόρων πλαισίων, μεταξύ άλλων και εντός του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών. «Όμως το ερώτημα εδώ είναι πολύ απλό: ποιος πρέπει να τροποποιήσει το Πασχάλιό του; Εμείς, λ.χ., δεν σκοπεύουμε να το αλλάξουμε», τόνισε ο ιεράρχης.
Στρεφόμενος στο ιστορικό του θέματος ο Σεβασμιώτατος κ. Ιλαρίωνας υπενθύμισε ότι, σύμφωνα με μαρτυρίες των αρχαίων ιστορικών, αρχικώς δεν υπήρχε στη χριστιανική Εκκλησία μια ενιαία ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα. Στην Α´ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία συνήλθε το 325 στη Νίκαια, καθιερώθηκε ότι το Πάσχα θα εορτάζεται από όλους τους χριστιανούς την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη εαρινή πανσέληνο. «Το καθιερωθέν τότε σύστημα υπολογισμού ισχύει στην Ορθόδοξη Εκκλησία μέχρι σήμερα», διαπίστωσε ο ιεράρχης.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕΣ τόνισε: «Δεν υπάρχουν εσωτερικά κίνητρα, που να προέρχονται από τον εκκλησιαστικό μας λαό υπέρ της αντικαταστάσεως του εκκλησιαστικού ημερολογίου. Τούτο αφορά όχι μόνον την ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα, αλλά και τη λεγόμενη μεταφορά στο νέο ημερολόγιο. Από καιρού εις καιρόν ακούγονται φωνές υπέρ της προσαρμογής του εκκλησιαστικού μας ημερολογίου στο κοσμικό ημερολόγιο. Τέτοια προσπάθεια μάλιστα καταβλήθηκε στη Ρωσική Εκκλησία τη δεκαετία του ᾽20 του περασμένου αιώνα, όταν ο Πατριάρχης Τύχων εξέδωσε διάταγμα περί καθιερώσεως του νέου ημερολογίου, ωστόσο δυο εβδομάδες αργότερα αναγκάσθηκε να ανακαλέσει την απόφαση, διότι δεν την δέχθηκε ο λαός της Εκκλησίας».
Επομένως, συνόψισε ο μητροπολίτης Ιλαρίωνας, «το ζήτημα της αλλαγής ημερολογίου δεν υφίσταται στην ημερήσια διάταξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας, σε κάθε περίπτωση δεν ευρίσκεται στην ημερήσια διάταξη της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας».