Βεροίας Παντελεημων: Αρχιερατική Λειτουργία στην Ι.Μ Αγίου Αθανασίου Αγκαθιάς
Την Κυριακή 14 Νοεμβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στην Ιερά Μονή του Αγίου Αθανασίου Αγκαθιάς με την ευκαιρία της επερχόμενης εορτής του Αγίου Γρηγορίου Νεοκαισαρείας, ιερό λείψανο του οποίου αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή.
Ο Σεβασμιώτατος Βεροίας στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Γνώμων ἀρετῆς, ὁ ἔνθεος βίος σου, ὡράθη πιστοῖς, ὄντως, Γρηγόριε».
Ἑορτάζει σήμερα ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία τή μνήμη τοῦ μεγάλου πατρός καί θεολόγου της, τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τόν ὁποῖο τιμᾶ ἰδιαιτέρως μαζί μέ τήν ἁγία οἰκογένειά του ἡ τοπική μας Ἐκκλησία, καθώς τόσο ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὅσο καί οἱ ἀδελφοί καί οἱ ἀδελφές του ἔζησαν καί ἀσκήτευσαν στή Σκήτη τῆς Βεροίας ἀλλά καί στήν πόλη τῆς Βεροίας.
Ἑορτάζει καί τιμᾶ τόν ἅγιο Γρηγόριο ὄχι μόνο ὡς ἕναν μεγάλο θεολόγο καί πρόμαχο τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, ὁ ὁποῖος ἀγωνίσθηκε καί κακοπάθησε ὑπερασπιζόμενος τίς ἄκτιστες ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ, διά τῶν ὁποίων ἀξιώνεται ὁ ἄνθρωπος νά ζήσει καί νά δεῖ, ὅσο αὐτό εἶναι δυνατό, τήν ἔλλαμψη τοῦ ἀκτίστου φωτός, ἀλλά καί, ὅπως ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνογράφος καί συνέκδημός του, ὁ ἅγιος Φιλόθεος ὁ Κόκκινος, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ὡς γνώμονα ἀρετῆς τῶν πιστῶν.
Καί εἶναι πολύ σημαντικό αὐτό, διότι πολλές φορές ἔχουμε τήν ἐντύπωση ὅτι τά ἔργα καί τά συγγράμματα τῶν μεγάλων πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας ἀφοροῦν μόνο τούς θεολόγους καί τούς εἰδικούς καί ὅτι ἡ ζωή τους εἶναι κάτι ξένο γιά τούς πιστούς καί ἀπρόσιτο γιά τόν ἄνθρωπο πού ζεῖ μέσα στόν κόσμο.
Ὅμως αὐτό δέν ἰσχύει, διότι ὅπως ἡ ἀληθινή θεολογία δέν εἶναι θεωρία καί γνώση, ἀλλά εἶναι ἐμπειρία καί πράξη, ἔτσι καί ἡ ἁγιότητα εἶναι βίωμα, τό ὁποῖο μπροῦμε νά ἀποκτήσουμε ὅλοι, ζώντας μέσα στό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, ζώντας μέσα στήν Ἐκκλησία καί ἀγωνιζόμενοι νά βιώσουμε τήν ἐν Χριστῷ ζωή, ἀξιοποιώντας τά μέσα πού μᾶς προσφέρει ἡ Ἐκκλησία μας καί προσπαθώντας νά ἀποκτήσουμε τίς προϋποθέσεις πού εἶχαν οἱ ἅγιοι καί ἐν προκειμένῳ ὁ ἑορταζόμενος σήμερα ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς.
Ποιές ἦταν ὅμως οἱ προϋποθέσεις τίς ὁποῖες διέθετε ὁ ἅγιος Γρηγόριος καί μέ τίς ὁποῖες ἔφθασε σέ μεγάλα ὕψη ἀρετῆς καί ἁγιότητος;
Πρώτη προϋπόθεση εἶναι ἡ ταπεινοφροσύνη. Κανείς δέν μπορεῖ νά κάνει τήν παραμικρή πνευματική πρόοδο, ἐάν δέν ἔχει ταπεινό πνεῦμα, ἐάν δέν θεωρεῖ τόν ἑαυτό του ἀσθενῆ καί ἀδύναμο πνευματικά καί ἐάν νομίζει ὅτι αὐτός εἶναι εὐσεβής καί ἐνάρετος καί δέν ἔχει ἀνάγκη νά προσπαθεῖ καί νά ἀγωνίζεται γιά νά βελτιώσει τόν ἑαυτό του, νά τόν ἀπαλλάξει ἀπό τίς ἀδυναμίες του, νά ξερριζώσει τά πάθη του καί νά καθάρει τήν ψυχή του.
Ἡ ταπείνωση ἦταν αὐτή πού διέθετε καί ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ὁ ὁποῖος, παρότι ἀπό παιδί ἀγωνιζόταν γιά τήν ἀρετή, ἔχοντας ὡς πρότυπο τό παράδειγμα τῶν εὐσεβῶν καί ἁγίων γονέων του καί τῶν πνευματικῶν, παρότι ζοῦσε μέ ἄσκηση, μέ νηστεία καί ἐγκράτεια, δέν ἔπαυε ποτέ νά ζητᾶ ἀπό τόν Θεό καί τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο νά τοῦ φωτίσει τό σκότος καί νά τοῦ καθάρει τήν ψυχή καί τόν νοῦ.
Δεύτερη προϋπόθεση εἶναι ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό. Δέν γίνεται νά ἐπιδιώκεις κάτι καί νά προσπαθεῖς γιά κάτι, ἐάν δέν τό ἀγαπᾶς. Δέν γίνεται νά θυσιάζεις κάτι ἀπό τόν ἑαυτό σου, ἐάν δέν ἀγαπᾶς αὐτόν στόν ὁποῖο τό προσφέρεις. Δέν γίνεται νά ἀγωνίζεσαι γιά νά ζήσεις τήν ἐν Χριστῷ ζωή, ἐάν δέν ἀγαπᾶς τόν Χριστό.
Ἡ ἀγάπη πρός τόν Χριστό ἦταν αὐτή πού ὁδήγησε τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ νά ἐγκαταλείψει μιά λαμπρή σταδιοδρομία στήν αὐτοκρατορική αὐλή τοῦ Βυζαντίου, νά ἐγκαταλείψει τή δόξα καί τίς ἀπολαύσεις τοῦ κόσμου, νά ἐγκαταλείψει ἀκόμη καί τούς γονεῖς καί τήν οἰκογένειά του, γιά νά ἀφοσιωθεῖ στόν Θεό ἀπόλυτα καί νά μπορέσει ἀπερίσπαστος νά τόν προσεγγίσει καί νά ἑνωθεῖ μαζί του, τόσο στό Ἅγιο Ὄρος ὅσο καί στή Σκήτη τῆς Βεροίας.
Καί ἡ τρίτη προϋπόθεση εἶναι ἡ προσήλωση στόν στόχο μας. Ἡ ἐν Χριστῷ ζωή ἀλλά ἀκόμη καί ἡ ἰδιότητα τοῦ χριστιανοῦ δέν εἶναι μία εὐκαιριακή ἀπασχόληση. Δέν σημαίνει ἁπλῶς νά ἐκκλησιαζόμαστε, νά προσευχόμαστε ἤ νά μετέχουμε στά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅποτε δέν ἔχουμε νά κάνουμε κάτι ἄλλο ἤ ὅταν ἔχουμε διάθεση. Γιά νά προοδεύσουμε στήν ἐν Χριστῷ ζωή, ὅπως καί σέ ὁτιδήποτε ἄλλο στή ζωή μας, πρέπει νά εἴμαστε προσηλωμένοι σ᾽ αὐτήν. Πρέπει νά ἔχουμε διαρκῶς στόν νοῦ μας ποιός εἶναι ὁ στόχος μας, τί θέλουμε νά ἐπιτύχουμε, ποιός εἶναι ὁ προορισμός μας, καί μέ βάση αὐτά νά ρυθμίζουμε τή ζωή μας καί νά κάνουμε τίς ἐπιλογές μας.
Ἡ προσήλωση αὐτή διέκρινε καί τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ, ὁ ὁποῖος εἶχε διαρκῶς στραμμένο τόν νοῦ καί τήν ψυχή του στόν Θεό, ὄχι μόνο κατά τήν ὥρα τῆς προσευχῆς, ὄχι μόνο στήν καθημερινότητά του ἀλλά καί μέχρι τήν τελευταία στιγμή τῆς ζωῆς του, κατά τήν ὁποία ἐπαναλάμβανε συνεχῶς, σύμφωνα μέ τόν ἅγιο Φιλόθεο τόν Κόκκινο, τή φράση «τά ἐπουράνια, εἰς τά ἐπουράνια».
Οἱ τρεῖς αὐτές προϋποθέσεις εἶναι ἀπαραίτητες καί γιά τόν δικό μας ἀγώνα. Εἶναι σημαντικές καί γιά τή δική μας πνευματική πορεία καί μποροῦν μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ νά μᾶς βοηθήσουν νά μιμηθοῦμε τή ζωή τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τοῦ μεγάλου αὐτοῦ πατρός καί ἁγίου τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλά καί τῆς οἰκογενείας του, τῶν γονέων καί τῶν ἀδελφῶν του, γιά νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς διά πρεσβειῶν του, καί τῆς αἰωνίου ζωῆς, στήν ὁποία καί ἐκεῖνος εὐφραίνεται ἀτενίζοντας τό ἄρρητο κάλλος τοῦ προσώπου τοῦ Κυρίου μας, τόν ὁποῖο ἀγάπησε σέ ὅλη του τή ζωή καί τόν ὁποῖο ἀγωνίσθηκε νά πλησιάσει καί νά ἑνωθεῖ μαζί του.
Ἄς προσπαθήσουμε νά ἀποκτήσουμε τίς τρεῖς αὐτές προϋποθέσεις καί ἄς ἀγωνισθοῦμε νά βαδίσουμε στή ζωή μας ἔχοντας ὡς γνώμονα ἀρετῆς τόν μεγάλο αὐτόν ἅγιο τῆς Ἐκκλησίας μας πού ἑορτάζουμε σήμερα, τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ.
Χωρίς αὐτές προϋποθέσεις εἶναι ἀδύνατο νά πλησιάσουμε τόν Θεό, ὅπως τόν πλησίασαν καί ὁ ἅγιος Φίλιππος, ὁ ὁποῖος ἦταν μαθητής τοῦ Κυρίου, καί ὁ ἅγιος Κωνσταντίνος ὁ Ὑδραῖος πού ἑορτάζουμε σήμερα, ἕνας νεομάρτυς ἀπό τή Ρόδο, ὁ ὁποῖος τή μία φορά ἀρνήθηκε τόν Χριστό, καί μετά «ἦλθε εἰς ἑαυτόν», κατάλαβε ὅτι πρέπει νά ἐφαρμόσει ὅλα αὐτά, πρωτίστως τήν ἀγάπη γιά τόν Θεό. Κι ἔτσι κέρδισε τήν οὐράνια ζωή, διότι τά πάντα τά θεώρησε σκύβαλα, ἀκόμη καί τή ζωή του, καί μαρτύρησε γιά νά κερδίσει τόν Χριστό.
Ἔχουμε, λοιπόν, σήμερα τρία πρότυπα, τά ὁποῖα μᾶς παρουσιάζει ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία. Ὅλα εἶναι γιά νά μᾶς βοηθήσουν, νά μᾶς βοηθήσουν στή δική μας ἐν Χριστῷ ζωή καί στήν ἕνωσή μας μέ τόν Θεό. Ἀμήν.