Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του συνεδρίου για τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό
Περατώθηκαν οἱ ἐργασίες τοῦ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου μέ γενικό θέμα «Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καί Ἑλληνικόν Γένος», τό ὁποῖο διοργάνωσε ἠ μητρόπολη Αἰτωλίας μέ ἀφορμή τή συμπλήρωση 300 ἐτῶν ἀπό τῆ γέννηση τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ (1714 – 2014).
«Εἶναι ἐπιτακτική ἀνάγκη ἡ διάσωση τῆς Ἑλληνορθοδόξου ἰδιοπροσωπίας τοῦ Γένους μας, εἰς πεῖσμα τῶν συγκρητιστικῶν καί διεθνιστικῶν ἀντιλήψεων καί ἰδεῶν πού ἀπειλοῦν τήν ἐθνική μας συνείδηση. Ὅποιος χάνει ἀπό τήν πορεία του τό βίωμα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, χάνεται καί γιά τό Ἔθνος. Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς εἶναι ἐκεῖνος πού μᾶς διδάσκει ὅτι ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μᾶς ὁδηγεῖ μέ σταθερή πορεία. Εἶναι ἡ Κιβωτός σωτηρίας τῆς Ρωμιοσύνης καί τῆς Ἐθνικῆς μας Ταυτότητας».
Μέ τό ἀξιοσημείωτο αὐτό τελικό μήνυμα περατώθηκαν οἱ ἐργασίες τοῦ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου μέ γενικό θέμα «Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καί Ἑλληνικόν Γένος», τό ὁποῖο διοργάνωσε ἠ μητρόπολη Αἰτωλίας μέ ἀφορμή τή συμπλήρωση 300 ἐτῶν ἀπό τῆ γέννηση τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ (1714 – 2014).
Τό συνέδριο, τό ὁποῖο πραγματοποιήθηκε στήν πόλη τοῦ Ἀγρινίου τό Σάββατο 27 καί τήν Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014, στήν αἴθουσα τῆς “Χριστιανικῆς Ἑνώσεως Ἀγρινίου”, ἀπετέλεσε, γιά τό ἔτος 2014, τό ἀποκορύφωμα τῶν ἐκδηλώσεων τῆς μητρόπολης Αιτωλίας πρός τιμήν τοῦ Προστάτου καί Πολιούχου της Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ.
Μετά τόν αγιασμό, ἡ πρώτη ἡμέρα τοῦ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου ξεκίνησε μέ τή σύντομη εἰσαγωγή τοῦ πρωτοσύγκελου τῆς μητρόπολης Ἀρχιμανδρίτη Ἐπιφανίου Καραγεώργου, καί τήν ἐπίσημη κήρυξη τῶν ἐργασιῶν αὐτοῦ από τον μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως κ. Ἀνδρέα.
Ἀκολούθησε ἡ ἀνάγνωση τοῦ μηνύματος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν κ. Ἱερωνύμου καί ὁ χαιρετισμός τοῦ μητροπολίτη Αἰτωλίας κ. Κοσμᾶ.
Χαιρετισμό ἀπηύθυναν ἡ Καθηγουμένη τῆς μονῆς Ἁγίου Κοσμᾶ Μεγαδένδρου Τριχωνίδος Εύθυμία Μοναχή, ὁ Δήμαρχος Ἀγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου καί ὁ Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπυρίδων Κωνσταντάρας.
Τόσο ἡ ἁγιασμένη μορφή, ὅσο καί ἡ μεγάλη προσωπικότητα τοῦ ἐθναποστόλου, ἰσαποστόλου, διδασκάλου, ἐθνεγέρτου καί ἀναμορφωτοῦ τοῦ Γένους Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, παρουσιάστηκε μέσα ἀπό τίς ἐμπεριστατωμένες εἰδικές εἰσηγήσεις τῶν διακεκριμένων καθηγητῶν καί εἰδικῶν μελετητῶν, οἱ ὁποῖες περιελήφθησαν στίς ἐπιμέρους ἐνότητες τῶν τεσσάρων συνεδριῶν, ἡ θεματική τῶν ὁποίων ἔχει ὡς ἑξῆς:
Α΄ Συνεδρία: «Ἱστορία καί Ἁγιοκατάταξις», μέ πρόεδρο τόν κ. Φώτιο Μάλαινο, Θεολόγο- Λυκειάρχη καί εἰσηγητές τόν κ. Μιχαήλ Τρίτο, Καθηγητή Θεολογικῆς Σχολῆς Παν/μίου Θεσ/νίκης καί τόν Ἀρχιμ. Δημήτριο Ἀργυρό, Δ/ντή- Καθηγητή τῆς Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Βελλᾶς Ἰωαννίνων.
Τονίστηκε πώς ἡ αγιότητα καί τό ορθόδοξο ἦθος τοῦ πατρο- Κοσμᾶ ἀκτινοβολοῦσε ἔντονα καί ἡ μορφή του ἐνέπνεε τό σεβασμό ἀκόμη καί στούς ὀθωμανούς ἡγεμόνες, ὅπως ὁ Ἀλη- Πασάς, ὁ ὁποῖος πρῶτος ἀπ’ ὅλους τόν ἀντιμετώπιζε καί τόν θεωροῦσε άγιο. Ἐπιπλέον, ὁ καθαρός ὀρθόδοξος λόγος τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ λειτουργοῦσε ἐλεγκτικά πρός ἐκείνους οἱ ὁποῖοι μεθόδευαν τήν ἐξόντωσή του.
Ἡ αγιοκατάταξη τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ καθυστέρησε ἰδιαίτερα, γεγονός τό ὁποῖο ὀφειλόνταν στόν ὕπουλο ἐναντίον τοῦ Ἁγίου ἀγῶνα, ἐσωτερικῶν καί ἐξωτερικῶν πολεμίων τῆς Ὀρθοδοξίας.
Β΄ Συνεδρία: «Εἰκονογραφία καί Συγγραφή», μέ πρόεδρο τόν κ. Νικόλαο Βούλγαρη, Θεολόγο- Συγγραφέα, καί εἰσηγητές τόν κ. Μιχαήλ Χρ. Παντούλα, Φιλόλογο- Ἐρευνητή, τόν κ. Ἰωάννη Ἠλ. Ἐμίρη, Φιλόλογο- Συγγραφέα, καί τόν κ. Ἀθανάσιο Ζωϊτάκη, Ἐπίκουρο Καθηγητή τῆς Ἱστορικῆς Σχολῆς τοῦ Παν/μίου Μόσχας («Lomonosov»).
Ὁ διαχρονικός σεβασμός τοῦ Ὀρθοδόξου λαοῦ πρός τόν πατρο- Κοσμᾶ, ὅπως ἁπλά τόν ἀποκαλεῖ, φαίνεται ὁλοκάθαρα κι ἀπ’ τό γεγονός τῆς ἁγιογράφησής του μόλις δέκα χρόνια μετά τήν κοίμησή του καί μέ τίς ποικίλων τύπων ἀπεικονίσεις τοῦ Ἁγίου ποῦ ἀκολούθησαν.
Ὁ Ἅγιος μέχρι πρίν ἀπό λίγες δεκαετίες ἦταν σχεδόν ἄγνωστος, ἀκόμη καί στόν τόπο του. Σήμερα ὀλόκληρος ὁ ὀρθόδοξος κόσμος τόν τιμᾶ, καί μελετᾶ τίς Διδαχές του, μέσα ἀπό πολλούς καί ἀξιόλογους συγγραφείς. Τά συγγράμματα περί τοῦ Ἁγίου πού κυκλοφοροῦν εἶναι λίαν ἀξιόλογα. Ἤδη στήν μεγάλη καί ἀχανή περιοχή τῆς ὀρθοδόξου Ρωσίας, μελετᾶται σήμερα ἡ πνευματική κληρονομιά του.
Γ΄ Συνεδρία: «Διδαχές καί Θεολογία», μέ πρόεδρο τήν κ. Μαρία Μαμασούλα, Θεολόγο- πρώην Γυμνασιάρχη, καί εἰσηγητές τόν Ἀρχιμ. Χρυσόστομο Παπαθανασίου, Ἱεροκήρυκα τοῦ μητροπολιτικοῦ ναοῦ τῶν Ἀθηνῶν, τόν κ. Βασίλειο Τσίγκο, Καθηγητή τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς Παν/μίου Θεσ/νίκης, καί τόν κ. Κωνσταντῖνο Μπελέζο, Ἐπίκουρο Καθηγητή τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς Παν/μίου Ἀθηνῶν.
Σέ ἀντίθεση μέ παλαιότερες ὑποτιμητικές ἐκτιμήσεις, στίς εἰσηγήσεις τοῦ Συνεδρίου κατέστη σαφές ὅτι ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ἔχει συγκροτημένη θεολογική σκέψη, καί οἱ Διδαχές του καλύπτουν ὅλα σχεδόν τά θέματα θεολογίας τῆς ὀρθοδόξου πίστεώς μας.
Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὑπῆρξε ὁ ἀμίμητος φλογερός Ἱεροκήρυκας τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, ὁ ὁποῖος καλλιεργοῦσε στούς ἐξαθλιωμένους ραγιάδες τό πνεῦμα καί τό ἦθος τῆς κατά Χριστόν συγχωρήσεως, ἀφανίζοντας μίση καί πάθη ἀπ΄ τήν ἔνταση τῶν καθημερινῶν σχέσεων τῶν καταπιεζομένων Ρωμιῶν.
Δ΄ Συνεδρία: «Ἱεραποστολή καί Παρακαταθήκη», μέ πρόεδρο τόν κ. Σπυρίδωνα Παπαθανασίου, Θεολόγο- Προϊστάμενο Β/θμίου Ἐκπαίδευσης Αἰτωλ/νίας, καί εἰσηγητές τόν Ἀρχιμ. Χρυσόστομο Μαϊδώνη, Πρωτοσύγκελλο τῆς μητρόπολης Ἱερισσοῦ, τόν μοναχό Ἀρσένιο Βλιαγκόφτη, Ἱεροκήρυκα, ἐκ τῆς μονῆς Ἁγ. Ἀρσενίου Χαλκιδικῆς, καί τόν κ. Κωνσταντῖνο Χολέβα, Πολιτικό Ἐπιστήμονα καί Συγγραφέα.
Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, εὐλογημένος καρπός τοῦ Ἁγίου Ὄρους, στίς ἱεραποστολικές περιοδεῖες του μεταφέρει ὁλοκάθαρη τήν ὀρθόδοξη πίστη καί παράδοση, ἀντιπαλεύοντας μέ τίς πολύμορφες αἱρέσεις, πλάνες καί δεισιδαιμονίες πού φανατικά ἐπεδίωκαν τήν ἀποχριστιανοποίηση καί ἰσλαμοποίηση τῶν ἐμπεριστάτων ὑποταγμένων ὀρθοδόξων Ἑλλήνων.
Ὁ Ἰσαπόστολος Ἅγιος Κοσμᾶς ἀναδείχθηκε ἀνύστακτος φύλακας τῆς Ἐθνικῆς Ἑλληνορθοδόξου Παραδόσεως. Συνέβαλε ἀποφασιστικά στήν διάσωση τῆς Ἐθνικῆς Ταυτότητας μέσω τῆς ἱδρύσεως Σχολείων, τῆς προστασίας τῆς γλώσσας καί τῆς ἀντιστάσεώς του στίς ξενόφερτες ἀλλοτριωτικές ἐπιδράσεις Δύσεως καί Ἀνατολῆς.
Τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς 28 Δεκεμβρίου, δεύτερης ἡμέρας τοῦ Συνεδρίου, τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος καί ἡ Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία στο ναό Ζωοδόχου Πηγῆς Ἀγρινίου, προεξάρχοντος τοῦ μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως κ. Ἀνδρέα καί συλλειτουργούντων τῶν μητροπολιτῶν Λευκάδος κ. Θεοφίλου καί Αἰτωλίας κ. Κοσμᾶ.
Κατά τή διάρκεια τοῦ Συνεδρίου, παρουσιάστηκαν προβολές DVD μέ ἀναφορά στή βιογραφία τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ, στόν τόπο γέννησής του καί τόν τόπο μαρτυρίου, στίς ἱεραποστολικές περιοδίες καί στήν προσφορά τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ στό Ἑλληνικό Γένος. Ἐκκλησιαστικούς Ὕμνους πρός τιμήν τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ ἔψαλε, μέ ἄψογη ἐκτέλεση, ἡ Βυζαντινή Χορωδία Ἀγρινίου, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ κ. Ἀνδρέα Λανάρα.
Τά πορίσματα τοῦ Συνεδρίου ἐκ μέρους τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς παρουσίασε ὁ κ. Ἰωάννης Κωστάκης, Θεολόγος- πρ. Λυκειάρχης, ἐνῶ τόν γενικό συντονισμό τῆς διοργάνωσης τοῦ Συνεδρίου εἶχε ὁ Ἀρχιμανδρίτης Ἀναστάσιος Καντάνης, Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Μεσολογγίου- ὑπεύθυνος τοῦ Γραφείου Τύπου τῆς μητρόπολης Αἰτωλίας.
Τέλος, ἡ λήξις τῶν ἐργασιῶν τοῦ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου «Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καί Ἑλληνικόν Γένος» ἔγινε από τον μητροπολίτη Αιτωλίας κ. Κοσμᾶ, ὁ ὁποῖος κατά τή σύντομη ἀναφορά του στόν Ἅγιο Κοσμᾶ, ἐπεσήμανε τόσο τήν ἀνάγκη ὅσο καί τό χρέος μας νά ἀναδειχθεῖ καί νά προβληθεῖ ἡ ἱερά καί ἀνεπανάληπτη μορφή τοῦ Διδασκάλου τοῦ Γένους μας.