Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας του Πόνου ενθρόνισε ο Πειραιώς Σεραφείμ (ΦΩΤΟ)
Στον Ιερό Ναό Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού Καστέλλας ιερούργησε το πρωί της Κυριακής 30 Ιανουαρίου 2022, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ ο οποίος ενθρόνισε, στον εμβληματικό αυτό Ναό, την Ιερά Εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου της επικεκλημένης «του πόνου».
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε πως «μέσα σε αυτή την δύσκολη περίσταση την οποία βιώνουμε όλοι και ως πρόσωπα και ως κοινωνία και ως Έθνος και ως οικουμένη», σήμερα στον Ναό της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού «που υπενθυμίζει το πάθος και την οδύνη και το Σταυρό και τον θάνατο του Κυρίου μας», «έχουμε τη μεγάλη τιμή και την υπερτάτη Ευλογία και την δωρεά να υψώσουμε και να ενθρονίσουμε την Ιερά Εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου την οποία αποκαλούμε ‘’Παναγία του πόνου’’, «διότι αναμιμνησκόμεθα της προρρήσεως την οποία της προφήτευσε ο Θεοδόχος Συμεών όταν η Παναγία έφερε τον Κύριο στο Ναό για να τον αφιερώσει τεσσαρακονθήμερο βρέφος».
Αναφέροντας πως η «Παναγία την ώρα εκείνη έλαβε την πρόρρηση από τον Θεοδόχο Συμεών με εκείνα τα εκπληκτικά λόγια ‘’και σου την ψυχήν ρομφαία διελεύσεται’’», λόγια τα οποία θα ακουστούν σε λίγες ημέρες στο Ιερό Ευαγγέλιο της εορτής της Υπαπαντής, σημείωσε πως «ο Σταυρός είναι το σύμβολο της αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο και τη δημιουργία Του».
Στην Εκκλησία μας «οι Ιερές Εικόνες είναι οι αγωγοί των θείων ακτίστων ενεργειών διότι όπως λέει η Θεολογία της Αγίας μας Εκκλησίας στην Αγία Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο του 787… οι Ιερές Εικόνες είναι εκείνα τα Ιερά όργανα της Θείας Χάριτος δια των οποίων διαβαίνει, περνάει δηλαδή, η προσκύνηση όλων μας, η λατρεία η τιμητική, η αγάπη, στο πρωτότυπο», κάτι το οποίο, όπως υπογράμμισε ο Σεβασμιώτατος «δεν μπορούν να το κατανοήσουν οι αιρετικοί».
Αναφέροντας ως παράδειγμα τις εικόνες αγαπημένων προσώπων μας, τις οποίες βλέποντάς τες όλοι μας σκεπτόμαστε, εκφράζουμε την αγάπη μας και αισθανόμαστε την κοινωνία με το εικονιζόμενο πρόσωπο, υπογράμμισε με έμφαση πως «εάν αυτό συμβαίνει σε μία γήινη φωτογραφία ενός ανθρώπου, πόσο πολύ περισσότερο όταν η Ιερά Εικόνα απεικονίζει το Θείο Πρόσωπο του Κυρίου ή της Υπεραγίας Θεοτόκου ή των Θεοφόρων Αγίων». «Γι’ αυτό η Αγία μας Εκκλησία δογμάτισε ότι δια των Ιερών Εικόνων η τιμή που απονέμουμε δεν μένει στην ύλη, αλλά διαβαίνει δια της Εικόνος στο πρωτότυπο» συμπλήρωσε, τονίζοντας πως «καθώς απιθώνουμε τα σωματικά μας χείλη, ουσιαστικά απιθώνουμε επάνω – ακουμπάμε δηλαδή – την ψυχή μας».
Στην Εκκλησία μας το γεγονός της πίστεως γίνεται πραγματικότητα δια της εγχριστώσεως, δια της Αγιοκατατάξεως των προσώπων, δια της πνευματικής αναγωγής», είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος, σημειώνοντας παράλληλα πως «οι Άγιοι είναι η απόλυτη απόδειξη ότι ο Θεός ήρθε στον κόσμο και αγιάζει κάθε άνθρωπο που τηρεί το του θέλημά Του».
«Σήμερα πανηγυρίζει η Εκκλησία τρία τέτοια πρόσωπα. Τρεις Αγίους Πατέρες που έλαβαν τη Χάρη του αγιασμού δια της πίστεως και της εφαρμογής του θελήματος του Θεού» είπε, αναφερόμενος στην σημερινή εορτή των Τριών Ιεραρχών Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
«Συνέβαλαν στην πραγματική και ουσιαστική κατανόηση του δόγματος και της πίστεώς μας και είναι εκείνοι οι οποίοι υπερασπίστηκαν την πίστη και με την παρουσία τους μέσα στο σώμα της Εκκλησίας μας χαρίζουν τον αγιασμό και τη δύναμη να κατανοούμε τα υπερβατικά και τα υπέρλογα εμείς οι ταπεινοί και μικροί άνθρωποι» επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος, συμπληρώνοντας πως «οι Τρεις Ιεράρχες που είναι οι προστάτες των γραμμάτων, των επιστημών και της παιδείας έρχονται σήμερα ως τέκνα γνήσια της Παναγίας να μας χαρίσουν αυτό το μήνυμα».
Τέλος, εξέφρασε την μεγάλη του χαρά για το γεγονός ότι έχουμε «ενθρονισμένη την εικόνα τη μοναδική η οποία υπάρχει μέσα στην Ορθοδοξία με αυτό το όνομα πλέον, ‘’η Παναγία του πόνου’’ (‘’και σου την ψυχήν ρομφαία διελεύσεται’’) και ευχήθηκε η Χάρη της Υπεραγίας Θεοτόκου και των Αγίων τριών Ιεραρχών να φωτίζει όλους και ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους.