Πανηγυρικός Εσπερινός της Υπαπαντής του Κυρίου στην Πατρίδα Ημαθίας (ΦΩΤΟ)
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κατά την ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Κατακόσμησον τόν νυμφῶνα σου, Σιών, καί ὑπόδεξαι τόν Βασιλέα Χριστόν».
Την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Υπαπαντής του Κυρίου στην Πατρίδα του Δήμου Βεροίας.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κατά την ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Κατακόσμησον τόν νυμφῶνα σου, Σιών, καί ὑπόδεξαι τόν Βασιλέα Χριστόν».
Σαράντα ἡμέρες μετά τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ στό ταπεινό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ ὁ ἱερός ὑμνογράφος ἀπευθύνεται σήμερα στή Σιών, στήν πόλη τῶν Ἱεροσολύμων καί στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, καί τούς καλεῖ νά προετοιμασθοῦν γιά νά ὑποδεχθοῦν τόν βασιλέα Χριστό. Εἶναι ἡ πρώτη φορά πού ὁ Χριστός πηγαίνει στά Ἱεροσόλυμα καί θά εἰσέλθει στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, καθώς ἡ Παναγία Μητέρα του καί ὁ προστάτης της, ὁ δίκαιος Ἰωσήφ, θά ἐπισκεφθοῦν τόν ναό, γιά νά κάνουν τήν καθιερωμένη ἀπό τόν Μωσαϊκό νόμο προσφορά, καί γιά νά δεχθεῖ ἡ Παναγία καί τό βρέφος τήν εὐλογία τῶν ἱερέων.
Ἀσφαλῶς οὔτε ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, οὔτε πολύ περισσότερο ὁ Χριστός εἶχαν ἀνάγκη νά λάβουν τήν εὐλογία τῶν ἱερέων, ἀλλά, ὅπως ὁ ἴδιος θά πεῖ, δέν ἦλθε γιά νά καταργήσει τόν νόμο, ἀλλά γιά νά τόν συμπληρώσει. Γι᾽ αὐτό καί μέ τήν εἴσοδό του ὡς τεσσαρακονθήμερο βρέφος στόν ναό τοῦ Σολομῶντος ἐκπληρώνει τόν μωσαϊκό νόμο, δείχνει τόν σεβασμό καί τήν ὑπακοή του στόν νόμο τοῦ Θεοῦ καί δίδει παράδειγμα καί σέ ὅλους μας γιά τήν ὑποχρέωσή μας νά τηροῦμε τόν θεῖο νόμο χωρίς ἐξαιρέσεις.
Ἄν ὅμως ὁ Χριστός εἰσέρχεται ὡς βρέφος στήν ἀγκάλη τῆς Mητέρας του στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, ἐπιλέγοντας γιά ἀκόμη μία φορά τήν ἀφάνεια, ὅπως τό ἔκανε καί μέ τή γέννησή του στό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, αὐτό δέν σημαίνει ὅτι δέν εἶναι Θεός· αὐτό δέν σημαίνει ὅτι οἱ ἄνθρωποι δέν τοῦ ὄφειλαν τήν ὑποδοχή πού τοῦ ἄξιζε, ἐφόσον γιά πρώτη φορά εἰσέρχεται στόν ναό τοῦ Θεοῦ ὁ ἴδιος ὁ Θεός καί μαζί του εἰσέρχεται καί Παναγία Μητέρα του, ἡ ὁποία εἶχε εἰσέλθει καί εἶχε παραμείνει στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, προετοιμαζόμενη γιά τή μεγάλη ἀποστολή τήν ὁποία ἐπρόκειτο νά ἀναλάβει, νά γίνει δηλαδή ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ.
Καί ἐάν γιά κάθε ὑψηλό πρόσωπο πού μᾶς ἐπισκέπτεται φροντίζουμε νά στολίσουμε τόν χῶρο στόν ὁποῖο θά εἰσέλθει, τιμώντας το μέ αὐτό τόν τρόπο, ἔτσι καί γιά τήν εἴσοδο τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, ὁ ἱερός ὑμνογράφος ζητᾶ τόν κατάλληλο στολισμό γιά τήν ὑποδοχή τοῦ βασιλέως Χριστοῦ.
Ἡ προτροπή αὐτή τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου μπορεῖ νά μήν πραγματoποιεῖται σέ ὅ,τι ἀφορᾶ τά Ἱεροσόλυμα ἤ τόν ναό τοῦ Σολομῶντος, διότι ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ περνᾶ ἀπαρατήρητη, πραγματώνεται ὅμως στό πρόσωπο τοῦ πρεσβύτου Συμεών, ὁ ὁποῖος ἐπί χρόνια παρακαλοῦσε τόν Θεό νά μήν πεθάνει πρίν νά δεῖ τόν Μεσσία.
Ἡ ἐπιθυμία καί ὁ πόθος του νά δεῖ τόν Σωτήρα ἀλλά καί ἡ διαρκής προσευχή του πρός τόν Θεό γιά νά τόν ἀξιώσει νά τόν δεῖ, προετοίμασαν τήν ψυχή του κατάλληλα γιά νά κατανοήσει τό μήνυμα τοῦ Θεοῦ καί νά καταλάβει ποιός ἦταν ὁ Σωτήρας τοῦ κόσμου. Ἀσφαλῶς, τήν ἡμέρα τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου μας θά βρισκόταν πολλοί στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, ὅμως ὁ μόνος πού ἀναγνώρισε τόν Χριστό ἦταν ὁ πρεσβύτης Συμεών, γιατί ἦταν ὁ μόνος πού ἐπιθυμοῦσε νά τόν δεῖ, ὁ μόνος πού ἡ ψυχή του ζητοῦσε ἀπό τόν Θεό νά τόν συναντήσει, ὁ μόνος ὁ ὁποῖος προετοιμαζόταν γι᾽ αὐτή τή συνάντηση.
Ἡ προτροπή τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου, τήν ὁποία πραγμάτωσε ὁ πρεσβύτης Συμεών, ἀπευθύνεται ὅμως καί σέ μᾶς, γιατί καί ἐμεῖς ὑποδεχόμεθα τόν Χριστό στήν ψυχή μας. Τόν ὑποδεχόμεθα μέ τήν προσευχή, μέ τή συμμετοχή μας στά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καί κυρίως μέ τό ἱερό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, τόν ὑποδεχόμεθα στήν καθημερινότητά μας, ἐφόσον τό θέλουμε καί προετοιμαζόμεθα γι᾽ αὐτό. Χρειάζεται ὅμως νά φροντίσουμε καί ἐμεῖς νά κατακοσμήσουμε, ὅπως μᾶς προτρέπει ὁ ἱερός ὑμνογράφος, τήν ψυχή μας. Γιατί νυμφώνας εἶναι ἡ ψυχή τοῦ κάθε ἀνθρώπου, καί γιά νά ὑποδεχθεῖ τόν Χριστό θά πρέπει καί νά τό ἐπιθυμεῖ καί νά προετοιμάζεται γιά νά τόν συναντήσει.
Ὁ Χριστός, ὅπως ὁ ἴδιος τό λέει, δέν ἀναγκάζει κανέναν νά τόν δεχθεῖ. Στέκεται στή θύρα τῆς ψυχῆς μας καί κρούει, καί ὅποιος τοῦ ἀνοίξει σέ ἐκεῖνον εἰσέρχεται. Εἰσέρχεται καί μένει στήν ψυχή ἡ ὁποία εἶναι καθαρή καί τακτοποιημένη, δέν ἐπικρατεῖ δηλαδή ἀκαταστασία μέσα στήν ψυχή, δέν εἶναι γεμάτη ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας καί ὁ ἄνθρωπος δέν κάνει τίποτε γιά νά τήν καθαρίσει. Εἰσέρχεται ὁ Χριστός καί μένει στήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος ἀγωνίζεται νά ζεῖ σύμφωνα μέ τίς ἐντολές του καί νά καλλιεργεῖ τίς ἀρετές.
Ἄς ἀκούσουμε τήν προτροπή τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου καί ἄς προετοιμαζόμεθα καθημερινά κατάλληλα, ὥστε νά μποροῦμε νά ἔχουμε τόν Χριστό στήν ψυχή μας καί ἐδῶ στή γῆ ἀλλά καί νά τόν συναντήσουμε στόν οὐρανό.
Ἡ Ἐκκλησία μᾶς δίδει πολλές εὐκαιρίες μέσα ἀπό τά μυστήρια, μέσα ἀπό τήν ἱερά Ἐξομολόγηση, μέσα ἀπό τή θεία Εὐχαριστία, νά συναντήσουμε τόν Χριστό, γιά νά ἔχουμε τόν Χριστό μέσα στήν ψυχή μας. Ἀπό ἐμᾶς ἐξαρτᾶται· γιατί πολλές φορές μπορεῖ νά προσερχόμεθα στό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, ἀλλά δέν ἔχουμε ἑτοιμάσει τήν ψυχή μας, δέν ἔχουμε ἑτοιμάσει τόν ἑαυτό μας, γιά νά δεχθοῦμε μέ καθαρά πράγματι ψυχή τόν Χριστό, γιά νά γίνουμε σύσσωμοι καί σύναιμοι, νά ἀποκτήσουμε τό ἴδιο σῶμα καί τό ἴδιο αἷμα μέ τοῦ Χριστοῦ, τό ὁποῖο παίρνουμε κατά τή θεία Εὐχαριστία.
Ἄρα, σέ ἐμᾶς ἀπομένει, ἐάν θέλουμε πράγματι καί σέ αὐτή τή ζωή ἀλλά περισσότερο στήν αἰώνια ζωή νά εἴμεθα μαζί μέ τόν Χριστό, θά πρέπει νά ἑτοιμάζουμε, νά προετοιμάζουμε τήν ψυχή μας, γιά νά εἶναι κατάλληλη νά τόν δεχθεῖ. Ἀλλιῶς θά μείνουμε ἐκτός τοῦ νυμφῶνος, δέν θά μπεῖ ὁ Κύριος στή δική μας ψυχή, γιατί δέν θά εἶναι ἕτοιμη. Ἑπομένως, «στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετά φόβου», ἕτοιμοι νά δεχθοῦμε τόν Κύριο, γιατί δέν ξέρουμε ποιά στιγμή θά ἔρθει. Γι᾽ αὐτό θά πρέπει νά εἴμεθα πάντοτε ἕτοιμοι γιά νά τόν δεχθοῦμε καί νά ζήσουμε μαζί του αἰώνια.