Περί προσευχητικής «μεθέξεως»

  • Δόγμα

Του Δημητρίου Λυκούδη, θεολόγου

Η επίκληση της Παραδόσεως της Εκκλησίας, μέσα στα πλαίσια της οποίας λαμβάνει χωρα η διάδραση της λειτουργικής διάστασης της προσευχής, είναι πράγματι επίκληση στο φρόνημα της Εκκλησίας.

Πάντοτε η Εκκλησία είχε τη γνώση και κατανόηση της αλήθειας, της οντολογικής αλήθειας με την έννοια της αποκαλύψεως.

Αυτή η αποκεκαλυμμένη αλήθεια έχει χαρακτήρα οικουμενικό και παγκόσμιο, δεν περιορίζεται, αυτοπροσδιορίζεται.

Η μέθεξη στην αλήθεια που επιτυγχάνει ο προσευχόμενος μέσω της αγιοπνευματικής προσευχής είναι μέθεξη στην κοινωνία της Αγίας Τριάδος, μέθεξη στην αλήθεια του προσώπου στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού και μέσω αυτού στην κοινωνία με όλη την υπόλοιπη κτίση, πανανθρώπινη και παγκόσμια.

Ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων Αναστάσεως Γιαννουλάτος γράφει: «Ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, τήν ὁποία ἀνήγγειλε ὁ Ἰησοῦς εἶναι πρός ὅλους ἀνοιχτή. Μέ τό γεγονός αὐτό, τό ὁποῖο ἀποτελεῖ τό θεμελιῶδες πιστεύω τῶν ἐνσυνείδητων Χριστιανικῶν κοινοτήτων, ἀρχίζει μία νέα κίνηση πρός ἑνότητα μέσα στήν ἀνθρώπινη ἱστορία, μία ἄλλης τάξεως καί ποιότητος “κοινωνία”. Γιά τόν σκοπό αὐτό συγκαλεῖται ἐν Χριστῷ ἡ Ἐκκλησία, διά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος “εἰς κοινωνίαν ἀγάπης”, καταργουμένων ὅλων τῶν συνόρων: φυλῶν, γλωσσῶν, φύλων, τάξεων, πολιτιστικῶν προϋποθέσεων. Ἡ ἀληθινή χριστιανική Ἐκκλησία δέ νοεῖται ἐντούτοις σάν μία νέα, κλειστή στόν ἑαυτό τῆς κοινότητα, σάν ἐταιρία ἡ ὁποία ζητᾶ τή δική της αὔξηση πρός ἐνίσχυση τῶν δυνάμεών της, ἀλλά ὡς σύμβολο, ὡς σημεῖο τῆς ποθητῆς παγκοσμίου ἑνότητος. Ἡ Ἐκκλησία ἐνεργεῖ ὡς “μυστήριον”, ὡς ζωτικός πυρήνας τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία ἐκτείνεται πέραν τῶν αἰσθητῶν ὁρίων τῶν ἐκκλησιαστικῶν κοινοτήτων. Καθετί πού κατέχει, καθετί πού πράττει, ἀνήκει στόν κόσμο ὁλόκληρο· γίνεται – πρέπει νά γίνεται – πρός χάριν ὁλόκληρής της οἰκουμένης»[1].

Παραπομπές:

[1] Γιαννουλάτου Αναστασίου, Αρχιεπισκόπου Τιράνων και Πάσης Αλβανίας, Παγκοσμιότητα και Ορθοδοξία, μελέτημα ορθοδόξου προβληματισμού, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2005, σελ. 40-41, Βλ. σχ., Khodre G., The economy of Christ and the Economy of the Holy Spirit, Living Faiths and the Ecumenical Movement, Geneva 1971, σελ. 140.

TOP NEWS