Βεροίας Παντελεήμων:Ο Χριστός έγινε άνθρωπος για να κάνει εμάς τέκνα Θεού

  • Dogma
βεροίας

Βεροίας Παντελεήμων: Ο Χριστός «πλούσιος ων επτώχευσε», για να πλουτίσουμε εμείς με τη δική του πτωχεία. Έγινε άνθρωπος, για να κάνει εμάς τέκνα Θεού. Και δεν περιμένει να τιμήσουμε τη θεία γέννησή του με επιδείξεις πλούτου και ευημερίας υλικής, αλλά με ταπείνωση και αγάπη που μας ανυψώνουν και μας οδηγούν προς τον Θεό, που μας φέρνουν κοντά του στη φάτνη της Βηθλεέμ, όχι ως βιαστικούς επισκέπτες αλλά ως αληθινούς προσκυνητές, όπως μας θέλει και μας αναμένει ο ίδιος ο δι᾽ ημάς γεννηθείς Χριστός. Τότε μόνο θα μας αναγεννήσει και θα μας ανακαινίσει με τη χάρη του, αλλά και θα χαρίσει στην ψυχή μας και στον ταραγμένο κόσμο μας την ειρήνη και την αγάπη του.

Διαβάστε αναλυτικά την ποιμαντορική εγκύκλιο του Βεροίας Παντελεήμονος για τα Χριστούγεννα:

Ἀρ. Πρωτ.: 624

Βέροια, 16 Δεκεμβρίου 2024

† ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ

ἐλέῳ Θεοῦ Ἐπίσκοπος καί Μητροπολίτης

τῆς Ἱερᾶς καί Ἀποστολικῆς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας

πρός τόν ἱερόν κλῆρον καί τόν εὐσεβῆ λαόν

τῆς καθ᾽ ἡμᾶς θεοσώστου Ἐπαρχίας

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,

«Σήμερον ὁ χρόνιος ἐλύθη δεσμός τῆς καταδίκης τοῦ Ἀδάμ, ὁ Παράδεισος ἡμῖν ἠνεῴχθη, ὁ ὄφις κατηργήθη».

Στούς στίχους αὐτούς συνοψίζει ὁ ἱερός ὑμνογράφος τούς λόγους γιά τούς ὁποίους ὁ μονογενής Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ «ἔκλινεν οὐρανούς καί κατέβη», «ἐκένωσεν ἑαυτόν μορφήν δούλου λαβών». Συνοψίζει τά δῶρα πού χάρισε ὁ Θεός στόν ἀποστάτη ἄνθρωπο μέ τή γέννηση τοῦ μονογενοῦς του Υἱοῦ ἐκ τῆς Παναγίας Παρθένου καί τήν πραγματοποίηση τοῦ προαιωνίου σχεδίου του γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ἀπό τήν πτώση καί τόν θάνατο, ὁ ὁποῖος εἰσῆλθε διά τῆς παρακοῆς στόν κόσμο.

Μία ἐντολή παρέβησαν ὁ Ἀδάμ καί ἡ Εὔα στόν παράδεισο τῆς Ἐδέμ καί ἐξέπεσαν. Μία συμβουλή τοῦ πονηροῦ ἀκολούθησαν καί κατήντησαν δέσμιοί του διά παντός. Καί ὅμως ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ γιά τό πλάσμα του ἀλλάζει μέ τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ του τά πάντα. Γίνεται ὁ Χριστός ἄνθρωπος καί γεννᾶται ἐπί γῆς γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο Θεό, γιά νά τόν ἀπαλλάξει ἀπό τά δεσμά τῆς καταδίκης γιά τήν παρακοή, γιά νά ἀνοίξει γιά χάρη του καί πάλι τόν παράδεισο καί νά καταργήσει τόν δόλιο ὄφι.

Γεννᾶται ὁ Χριστός ὡς ἄνθρωπος ἐπί γῆς, γεννᾶται ὡς ταπεινό βρέφος στό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ. Ὅμως τό βρέφος αὐτό ἐπιτυγχάνει μέ τή γέννησή του νά ἀλλάξει τήν ἱστορία τοῦ κόσμου καί τήν πορεία τοῦ ἀνθρώπου. Δέν ἐλευθερώνει μόνο τόν ἄνθρωπο ἀπό τά δεσμά στά ὁποῖα εἶχε καταδικασθεῖ, ἀλλά τοῦ ἀνοίγει καί πάλι τόν Παράδεισο, τόν ἀποκαθιστᾶ δηλαδή ἐκεῖ ἀπό ὅπου ἐξέπεσε καί μάλιστα αἰωνίως. Δέν περιορίζεται ὅμως οὔτε μόνο σέ αὐτό. Ὁ Χριστός καταργεῖ μέ τή γέννησή του καί τόν δόλιο ὄφι, ὥστε νά μήν ἔχει πλέον τή δύναμη πού εἶχε ἐπί τοῦ ἀνθρώπου καί νά μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ νά τόν νικᾶ καί νά τόν κατατροπώνει.

Καί ὅλα αὐτά τά ὁποῖα ἐπιτυγχάνει ὁ Κύριός μας μέ τή γέννησή του δέν ἔχουν προσωρινό χαρακτήρα οὔτε ἀφοροῦν μόνο τούς ἀνθρώπους πού τόν εἶδαν καί τόν προσκύνησαν τότε. Τό μέγα μυστήριο τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως εἶναι διαρκῶς παρόν στή ζωή τοῦ κόσμου καί τῶν ἀνθρώπων.

Εἶναι διαρκῶς παρόν, γιά ὅσους ἀπό ἐμᾶς θέλουν νά ἀνοίξουν τήν ψυχή τους γιά νά γεννηθεῖ μέσα της ὁ Χριστός. Εἶναι παρόν γιά νά λύσει καί γιά μᾶς μέσα ἀπό τά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἰδίως μέσα ἀπό μυστήριο τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως τά δεσμά τῆς ἁμαρτίας, μέ τά ὁποῖα μᾶς δεσμεύει ἡ ἀνυπακοή μας στό θέλημα τοῦ Θεοῦ.

Εἶναι παρόν ὄχι ἁπλῶς γιατί μᾶς ἀνοίγει τόν Παράδεισο, ἀλλά καί γιατί φέρει τόν παράδεισο μέσα στήν ψυχή μας μέ τή θεία παρουσία τοῦ Κυρίου μας, τήν ὁποία μᾶς ὑπόσχεται ὁ Χριστός, ὅταν ἀκολουθοῦμε τίς ἐντολές του καί ὅταν μεταλαμβάνουμε τό Σῶμα του καί τό Αἷμα του.

Εἶναι παρόν, γιατί μέ τή χάρη του μποροῦμε νά νικοῦμε καί ἐμεῖς τόν διάβολο καί νά καταργοῦμε τήν ἐπίδρασή του στή ζωή μας.

Αὐτό εἶναι τό μέγα θαῦμα τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, τό ὁποῖο ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας καί καλεῖ καί ἐμᾶς νά πανηγυρίσουμε ἀλλά καί νά ζήσουμε, ὄχι μόνο κοσμικά ἀλλά κυρίως πνευματικά. Ὁ Χριστός «πλούσιος ὤν ἐπτώχευσε», γιά νά πλουτίσουμε ἐμεῖς μέ τή δική του πτωχεία. Ἔγινε ἄνθρωπος, γιά νά κάνει ἐμᾶς τέκνα Θεοῦ. Καί δέν περιμένει νά τιμήσουμε τή θεία γέννησή του μέ ἐπιδείξεις πλούτου καί εὐημερίας ὑλικῆς, ἀλλά μέ ταπείνωση καί ἀγάπη πού μᾶς ἀνυψώνουν καί μᾶς ὁδηγοῦν πρός τόν Θεό, πού μᾶς φέρνουν κοντά του στή φάτνη τῆς Βηθλεέμ, ὄχι ὡς βιαστικούς ἐπισκέπτες ἀλλά ὡς ἀληθινούς προσκυνητές, ὅπως μᾶς θέλει καί μᾶς ἀναμένει ὁ ἴδιος ὁ δι᾽ ἡμᾶς γεννηθείς Χριστός. Τότε μόνο θά μᾶς ἀναγεννήσει καί θά μᾶς ἀνακαινίσει μέ τή χάρη του, ἀλλά καί θά χαρίσει στήν ψυχή μας καί στόν ταραγμένο κόσμο μας τήν εἰρήνη καί τήν ἀγάπη του.

Αὐτό ἀποτελεῖ καί τήν πατρική καί ὁλοκάρδια εὐχή μου γιά τά φετινά Χριστούγεννα πρός ὅλους σας, ἀδελφοί μου.

Διάπυρος πρός τόν δι᾽ ἡμᾶς ἐνανθρωπήσαντα Κύριον εὐχέτης

Ὁ Μητροπολίτης

† Ὁ Βεροίας, Ναούσης καὶ Καμπανίας Παντελεήμων

TOP NEWS