Η Μόσχα εξακολουθεί τις επεκτατικές τις ενέργειες
Με τον αέρα της «υπερδύναμης» το Πατριαρχείο της Μόσχας εξακολουθεί να αμφισβητεί την επιρροή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, επιμένοντας να δημιουργεί «τετελεσμένα» στο θέμα της «Διασποράς».
Λουδάρος Ανδρέας
Με τον αέρα της «υπερδύναμης» το Πατριαρχείο της Μόσχας εξακολουθεί να αμφισβητεί την επιρροή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, επιμένοντας να δημιουργεί «τετελεσμένα» στο θέμα της «Διασποράς».
Την ίδια στιγμή που ο κεντρικός πυλώνας της ελληνόφωνης Ορθοδοξίας, η Εκκλησία της Ελλάδος, βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης αδυνατώντας να στηρίξει, όσο στο παρελθόν, τις λιγότερο ισχυρές Εκκλησίες, συμπεριλαμβανομένου του Οικουμενικού Πατριαρχείου που αντλεί σημαντικά κεφάλαια για τη λειτουργία του από την Ελλάδα, η Μόσχα εμφανίζεται έτοιμη να στηρίξει όποιον απλά… το ζητήσει.
Τον προηγούμενο μήνα, ο Ρώσος Πατριάρχης κ. Κύριλλος έθεσε για μια ακόμη φορά το εσθονικό ζήτημα, δηλώνοντας σαφώς πως η Εσθονία ανήκει στη δικαιοδοσία του.
Μίλησε συνολικά για τις χώρες της Βαλτικής, ανέφερε και την Μολδαβία για την οποία έχει «ανοιχτούς λογαριασμούς» με το Πατριαρχείο της Ρουμανίας και είπε ούτε λίγο ούτε πολύ πως όπου υπάρχουν Ρώσοι το ρώσικο Πατριαρχείο θα είναι παρών.
«Η Ρωσική Εκκλησία περιλαμβάνει τους ορθόδοξους χριστιανούς που ζουν στη Ρωσική Ομοσπονδία, την Ουκρανία, τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, χώρες της Βαλτικής – Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Καζακστάν και τις δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας της πρώην Σοβιετικής Ένωσης» είπε χαρακτηριστικά.
Όλα αυτά ειπώθηκαν σε συνέντευξη που παραχώρησε σε Ιαπωνικά Μέσα ενημέρωσης λίγο πριν την επίσκεψη του στην Ιαπωνία στα μέσα του προηγούμενου Σεπτεμβρίου.
Τι έκανε όμως ο Ρώσος Πατριάρχης σε μια περιοχή με ελάχιστο ποίμνιο;
Η Ιαπωνία όπως και δεκάδες άλλες περιοχές του πλανήτη θεωρούνται «γκρίζες ζώνες» για την Μόσχα. Κανονικά οι περιοχές της καλούμενης «ορθόδοξης διασποράς» ανήκουν στην Κωνσταντινούπολη, όμως η Μόσχα έχει άλλη άποψη.
Αυτό είναι ουσιαστικά και το μεγάλο «αγκάθι» στις σχέσεις των δύο Εκκλησιών που καθιστά απαγορευτική μέχρι σήμερα, τη σύγκλιση της Μεγάλης Συνόδου των Ορθοδόξων.
Η τακτική της Μόσχας στο συγκεκριμένο θέμα είναι πλέον σταθερή. Μέχρι να συνέλθει αυτή η Σύνοδος για να ανοίξει επιτέλους ο φάκελος της «Διασποράς» φροντίζει να έχει παρουσία ισχυρή σε όσες το δυνατόν περισσότερες περιοχές του πλανήτη. Δηλαδή κεκτημένα!
Στην Ιαπωνία για παράδειγμα η ευκαιρία είναι μοναδική αφού η παρουσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου εκεί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η χώρα δεν έχει καν Μητροπολίτη. Έξαρχος Ιαπωνίας είναι ο Μητροπολίτης Κορέας.
Με αφορμή λοιπόν την «100η επέτειο από της κοιμήσεως του Αγίου και Ισαποστόλου Νικολάου Κασάτκιν, Αρχιεπισκόπου Ιαπωνίας» ο Πατριάρχης Μόσχας βρέθηκε στην περιοχή. Μπορεί το ποίμνιο να είναι ελάχιστο ωστόσο η χώρα του ανατέλλοντος ηλίου είναι υπολογίσιμος σύμμαχος για την Ρωσία.
Στο πλαίσιο της επίσκεψης του ο Ρώσος Πατριάρχης έγινε δεκτός από τον Ιάπωνα Αυτοκράτορα αλλά και τον Πρωθυπουργό της χώρας. Νωρίτερα είχε φροντίσει να επισκεφθεί τις πληγείσες από τον σεισμό και το τσουνάμι περιοχές.
Με τους αξιωματούχους ο Πατριάρχης μίλησε για πολιτισμό τέχνες και γράμματα, ωστόσο συνήθως οι Πατριάρχες δεν επισκέπτονται αρχηγούς κρατών για να συζητήσουν για σύσφιξη πολιτιστικών δεσμών.
Όσο για το θέμα της διασποράς; Η ομιλία του Μητροπολίτη Τόκιο και Πάσης Ιαπωνίας κ. Δανιήλ ξεκαθάρισε το τοπίο αφού είπε ξεκάθαρα πως στόχος της παρουσίας της ρώσικης Εκκλησίας στην περιοχή δεν είναι η κάλυψη των πνευματικών αναγκών των της ρωσικής ομογένειας αλλά ο τοπικός πληθυσμός.
«Καίτι μικρή είναι η ιστορία της Εκκλησίας μας αριθμώντας μόλις 150 χρόνια, πιστεύουμε ότι θα διαρκέσει ακόμα για πολλούς αιώνες. Θα συνεχίσουμε το έργο του Αγίου Νικολάου στην Ιαπωνική γη ανάμεσά μας τους Ιάπωνες στην Ιαπωνική γλώσσα*» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Δανιήλ για να τον συμπληρώσει ο Πατριάρχης:
«Στο διάστημα της συνεχιζόμενης περισσότερα από πενήντα χρόνια διακονίας του στην Ιαπωνία ο Άγιος ίδρυσε την τοπική Εκκλησίας της Ιαπωνίας με αριθμό πιστών πάνω από 33 χιλιάδες. Πρόκειται για εκπληκτικό αποτέλεσμα της ιεραποστολής εκείνου, ο οποίος έφθασε στην Ιαπωνία πολύ νέος, χωρίς να ξέρει τη γλώσσα, τον πολιτισμό, αλλά ταυτιζόταν με τον Ιαπωνέζικο λαό και αφού αφομοίωσε τον Ιαπωνικό πολιτισμό και τον πάντρεψε με την Ορθοδοξία, καρποφόρησε πλουσίως με την προσχώρηση στην Ορθοδοξία χιλιάδων Ιαπωνέζων πιστών*»
Πουθενά αναφορά στη ρωσική ομογένεια.
Η Ιαπωνία, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τον τρόπο που κινείται η εκκλησιαστική διπλωματία είναι μόνο ένα δείγμα των προθέσεων της Μόσχας.
Σε πιο κοντινές περιοχές στην Ελλάδα περιοχές, με ξεκάθαρη εκκλησιαστική παρουσία, όπως στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας η ρωσική επεκτατικότητα εκφράζεται μέσω «βοήθειας». Μάλιστα καλά ενημερωμένες πηγές σημειώνουν πως οι στενοί δεσμοί που έχει αναπτύξει ο εκεί ελληνορθόδοξος Πατριάρχης κ. Θεόδωρος έχουν δημιουργήσει προβληματισμό στο Φανάρι.
Όσο για την Ελλάδα; Για την ώρα η Μόσχα παραθέτει μαθήματα εξωτερικής πολιτικής στους Έλληνες υπουργούς.
*Η μετάφραση στα ελληνικά έχει γίνει από το επίσημο site του τμήματος εξωτερικών εκκλησιαστικών σχέσεων του Πατριαρχείου Ρωσσίας