Η Μαρία Ρεπούση μιλά στο ΔΟΓΜΑ για τα θρησκευτικά

  • Dogma

Τελικά ποιες είναι οι απόψεις της κας. Μαρίας Ρεπούση, για τα θρησκευτικά, την ορθοδοξία και την πίστη; Το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «ΔΟΓΜΑ» επικοινώνησε με την Βουλευτή και της έθεσε ερωτήματα.

Λουδάρος Ανδρέας

Μια φράση της, ήταν αρκετή για να ξεκινήσει έναν νέο γύρο αντιπαράθεσης γύρω από το πρόσωπο και τα πιστεύω της. Ο λόγος για την Βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς κα. Μαρία Ρεπούση που πρόσφατα στη Βουλή τάχθηκε κατά του τρόπου με το οποίο γίνεται σήμερα το μάθημα των θρησκευτικών, ζητώντας μια πιο θρησκειολογική και συγκριτική προσέγγιση.

Αυτή, όπως και άλλες θέσεις που έχει δημόσια διατυπώσει για θέματα θρησκείας, γλώσσας και ιστορίας, με γνωστότερη όλων την αναφορά στον «συνωστισμό» κατά την καταστροφή της Σμύρνης στο σχολικό βιβλίο που συνέταξε, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων εντός, αλλά περισσότερο εκτός της Βουλής.

Τελικά ποιες είναι οι απόψεις της κας. Μαρίας Ρεπούση, για τα θρησκευτικά, την ορθοδοξία και την πίστη;

Το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «ΔΟΓΜΑ» επικοινώνησε με την Βουλευτή και της έθεσε ερωτήματα.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ Ανδρέα Λουδάρο

ΔΟΓΜΑ: Σας άκουσα να μιλάτε για την ανάγκη ύπαρξης ενός κοσμικού σχολείου στη χώρα μας. Τι είναι το κοσμικό σχολείο;

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Με τον όρο αυτό ορίζεται το σχολείο το οποίο είναι κατά βάση ουδετερόθρησκο. Δηλαδή διδάσκει τις θρησκείες, οφείλει να τις διδάσκει κατά την γνώμη μου – φυσικά και την χριστιανική και την ορθόδοξη θρησκεία – αλλά σε ένα πνεύμα περισσότερο συγκριτικό, ιστορικό, φιλοσοφικό, απ’ ότι ενδεχομένως το κάνει σήμερα.

Έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Ωστόσο πιστεύω ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί, και θα πρέπει να πάμε σε μια πιο ουδετερόσθρησκη διδασκαλία της θρησκείας. Αυτή είναι η άποψη μας που εμπεριέχεται και στο πρόγραμμα της ΔΗΜ.ΑΡ.

ΔΟΓΜΑ: Τι σημαίνει όμως ουδετρεόθρησκο σχολείο, σε μια χώρα όπου η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων ανήκει σε μια θρησκεία;

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Έχετε δίκιο να το θέτετε αυτό. Ωστόσο το θέμα δεν είναι πλειοψηφία – μειοψηφία σε αυτήν την περίπτωση. Αντίστοιχα έχουμε χώρες όπως η Γαλλία που έχουν συντριπτική πλειοψηφία Καθολικών, ή όπως η Ισπανία που επίσης συμβαίνει το ίδιο. Εκεί όπως γνωρίζετε έχουν πάρει αποστάσεις από μια διδασκαλία των θρησκευτικών η οποία είναι περισσότερο ομολογιακού χαρακτήρα και λιγότερο ιστορικοφιλοσοφικού.

Δεν είναι υποχρεωτικό να έχουμε ένα σχολείο όπου τον προεξάρχοντα ρόλο θα έχει η δική μας θρησκεία.

Είναι θέμα πολιτικών επιλογών. Δεν είναι καθόλου υποχρεωτικό. Και μ’ αυτό δεν θέλουμε να μειώσουμε καθόλου την συμβολή της Ορθοδοξίας. Και στο ζήτημα της εθνικής ταυτότητας και στο ζήτημα του πολιτισμού και της εξέλιξης αυτής της πλευράς της χριστιανοσύνης.

Η Ορθοδοξία έχει παίξει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στην οριοθέτηση της Ανατολικής Εκκλησίας και των πληθυσμών που ζούσαν σε αυτή την μεγάλη περιοχή που λέγαμε Βυζάντιο και δεν θέλουμε καθόλου να μειώσουμε τον ρόλο της.

Δεν πρέπει να εκλαμβάνεται έτσι η πρόταση μας.

Πιστεύουμε όμως ότι με αυτόν τον τρόπο διασώζουμε τα παιδιά γιατί τα κάνουμε να έρχονται πιο κοντά σε αυτό που λέμε θρησκείες, στον ρόλο που έπαιξαν στη εξέλιξη της ανθρωπότητας. Θα μαθαίνουν περισσότερο να γνωρίζουν τις διαφορές της δικιάς μας θρησκείας απέναντι σε άλλες θρησκείες ή και τις ομοιότητες τους ενδεχομένως. Θα ήταν πιο ανοικτά στην πολιτισμική και θρησκευτική ποικιλία που συνιστά στοιχείο του κόσμου στον οποίο μεγαλώνουν. Θα μάθαιναν και θα κατανοούσαν περισσότερο και καλύτερα τον «άλλο»

Δεν συνιστά αυτό μείωση της σημασίας της ορθόδοξης πίστης στην εξέλιξη του ελληνισμού. Αντίθετα, θέλουμε αυτό να ενταχθεί σε μια πιο συνολική θεώρηση για το ρόλο των θρησκειών, τις ομοιότητες, τις διαφορές τους και τον ρόλο που παίζουν σήμερα.

Γιατί και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Δηλαδή βλέπουμε ότι γίνονται στην ανθρωπότητα ακόμη πόλεμοι που στηρίζονται στην θρησκευτική διαφοροποίηση των λαών. Όλα αυτά είναι στοιχεία κατανόησης του σύγχρονου κόσμου αλλά και του ιστορικού μας κόσμου και τα παιδιά πρέπει να έρχονται σε επαφή με αυτά .

Αυτή είναι η άποψη μας και δεν είναι μόνο δική μας αλλά θεμέλιος λίθος της σύγχρονης Ευρώπης. Χωρίς η Ευρώπη να ανθίσταται της χριστιανικής παράδοσης και θρησκείας, ωστόσο από το 2005 και μετά το Συμβούλιο της Ευρώπης ψήφισε σε ολομέλεια του μια σύσταση για όλα τα κράτη μέλη που έλεγε ακριβώς αυτό: να διδασκονται οι θρησκειες αλλα με θρησκειολογικό και όχι ομολογιακό περιεχόμενο.

ΔΟΓΜΑ: Πολλοί από τους επικριτές σας ωστόσο θεωρούν ότι πίσω από τις παρεμβάσεις σας σε θέματα θρησκευτικών, ιστορίας, γλώσσας κρύβεται μια κρυφή ατζέντα την οποία σας καταλογίζουν. Κάτι τέτοιο άφησε να διαφανεί και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης σε πρόσφατη τηλεοπτική σας εμφάνιση.

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Εγώ δεν θέλω να σχολιάσω όσα είπε ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης. Δεν θέλω να μπω σε αυτόν τον διάλογο. Θα προτιμούσα να ζω σε μια χώρα όπου ο διάλογος γίνεται με επιχειρήματα. Να μην μου αποδίδουν κάτι το οποίο δεν έχω πει εγώ.

Να μην μου αποδίδουν κάτι το οποίο δεν έχω υποστηρίξει. Ν’ απαντούν αν θέλουν στις δικές μου απόψεις και όχι σε όσες υποστηρίζουν ότι έχω. Όπως γνωρίζετε δεν διστάζω να εκφράζω την γνώμη. Έχουν λοιπόν υλικό για να κάνουν διάλογο. Με την ευκαιρία να πω ότι θα ήθελα να μου αναγνωρίζεται ουσιαστικά αυτό το δικαίωμα, να εκφράζω την άποψή μου -όχι μόνο σε εμένα αλλά σε όλους φυσικά-, γιατί σε δημοκρατία ζούμε και η ελευθερία της έκφρασης συνιστά στοιχείο της δημοκρατίας.

Ότι έχω μια γενικότερη ατζέντα… ξέρετε όλα αυτά είναι θεωρίες οι οποίες δεν στηρίζονται σε στοιχεία. Που το στηρίζουν αυτό σε ποια επιχειρήματα σε ποια στοιχεία; Γιατί έτσι πρέπει να μιλάμε. Το να ρίχνουμε γενικά λάσπη δεν είναι στοιχείο ούτε του πολιτισμού ούτε και της Δημοκρατίας.

ΔΟΓΜΑ: Μιλώντας στη Βουλή καλέσατε τους συναδέλφους σας Βουλευτές να μην κλείνουν το μάτι στους Μητροπολίτες. Υπάρχει πιστεύετε κάποιου είδους «διαπλοκή» μεταξύ Εκκλησίας και πολιτικού κόσμου;

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Μερικές φορές υπάρχει λαϊκισμός. Ξέρετε για να γίνουμε αρεστοί στο ακροατήριο λέμε πράγματα τα οποία απομακρύνουν την χώρα από κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους ή από εξελίξεις που σημειώνονται σε όλα τα κράτη.

Δεν ήθελα να πω ούτε για διαπλοκή ούτε για τίποτα. Με αυτήν την έκφραση εννοώ ότι η Πολιτεία πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της για το τι διδάσκεται στο σχολείο. Είναι βασικά θέμα της Πολιτείας και όχι της Εκκλησίας.

Όλοι μπορούμε να έχουμε γνώμη, φυσικά και η Εκκλησία της Ελλάδος, δεν το αμφισβητώ αυτό, αλλά είναι θέμα της Πολιτείας το τι και πως θα διδάσκεται.

Το «τι» είναι θέμα της Πολιτείας και το «πώς» είναι θέμα και της Πολιτείας και των επιστημόνων. Αυτό δεν είναι μόνο δική μου γνώμη, υπάρχουν και πάρα πολλοί έγκριτοι θεολόγοι που είναι επιστήμονες και θα συμφωνούσαν μαζί μου, ότι χρειαζόμαστε περισσότερο θρησκειολογικό περιεχόμενο και λιγότερο ομολογιακό, κατηχητικό να το πω διαφορετικά.

ΔΟΓΜΑ: Αλήθεια, έχετε στον κύκλο σας κληρικούς ή γενικά ανθρώπους της Εκκλησίας με τους οποίους να συζητάτε αυτές σας τις θέσεις;

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Έχω στον κύκλο μου ανθρώπους οι οποίοι πιστεύουν, οι οποίοι ασκούν αυτό το λειτούργημα και με τους οποίους συζητάω, φυσικά. Και θεολόγους και συγγραφείς βιβλίων… έχω.

ΔΟΓΜΑ: Και τί σας λένε;

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ:Υπάρχει διαφορά ανάμεσα σ’ αυτά που λέω εγώ και σε όσα αναμεταδίδονται. Γιατί όταν μείνει κανείς στο σύνθημα «Η Ρεπούση πρότεινε την κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών» και δεν προχωρήσει στο σύνολο της άποψης, καταλαβαίνετε ότι μπορεί να δημιουργούνται αντιδράσεις οι οποίες δεν είναι δικαιολογημένες.

Οι άνθρωποι όμως οι οποίοι τη θέληση να ακούν όλη την άποψη του άλλου προκειμένου να τοποθετηθούν, με αυτούς δεν έχω κανένα πρόβλημα. Δεν είναι ότι συμφωνούν υποχρεωτικά μαζί μου, αλλοίμονο σε δημοκρατία ζούμε, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις.

Αλλά όπως εγώ τους αναγνωρίζω το δικαίωμα να έχουν διαφορετικές απόψεις και να τις εκφράζουν , έτσι κι εκείνοι αναγνωρίζουν το διαφορετικό δικαίωμα το δικό μου.

ΔΟΓΜΑ: Λένε ότι επιλέγετε να τοποθετήστε σε τέτοια θέματα με αυτόν τον τρόπο για λόγους δημοσιότητας

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Δεν υφίσταται αυτό. Δεν επιδιώκω τίποτα τέτοιο. Απλώς διεκδικώ το δικαίωμα μου να λέω την άποψη μου, όπως και όλοι οι υπόλοιποι. Δεν μπορεί κανείς να μου καταλογίσει κάτι τέτοιο. Αν ήθελα να είμαι αρεστή θα έλεγα ακριβώς τα αντίθετα.

ΔΟΓΜΑ: Ναι αλλά, άλλο αρεστή και άλλο προβεβλημένη…

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Δεν έχω τέτοια πρόθεση. Η συζήτηση έγινε για το Λύκειο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και στο αρμόδιο όργανο, εκεί έκανα την τοποθέτηση μου

ΔΟΓΜΑ: Κλείνοντας θέλω να σας κάνω μια προσωπική ερώτηση. Ποια είναι η δική σας σχέση με την θρησκεία;

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Είναι προσωπική μου υπόθεση!

TOP NEWS