Ιδιαίτερη σημασία όμως έχει και η πλήρης αποδοχή, η ασάλευτη πίστη και ελπίδα προς το πρόσωπο του Θεανθρώπου ως προάγγελος της προσευχής.
«Ἡ πρός Αὐτόν προσευχή ἐκρατεῖ ἀκλινῶς τό πνεῦμα μου ἐνώπιόν του Προσώπου τοῦ Ἀπολύτου, οὐχί τοῦ ἀφηρημένου ἀπολύτου φιλοσοφικῆς τινός τάξεως, ἀλλά τοῦ Ζῶντος καί Προσωπικοῦ»[1] θα καταθέσει ο χαρισματικός γέροντας Σωφρόνιος Σαχάρωφ.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης στην προσπάθειά του να τονίσει την αξία της προσοχής πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της προσευχής, υποστηρίζει και διακρίνει τρία στάδια της προσευχής: το αρχικό, το μέσο και το τελικό[2].
«Τό ἀρχικόν στάδιον ἔγκειται εἰς τήν προσπάθειαν τοῦ ἀνθρώπου νά ἐκδιώκη μακράν ὄλας τάς ἐχθρικᾶς προσβολᾶς, αἵ ὁποῖαι σκοπόν ἔχουν νά ἐμποδίσουν τήν προσευχήν. Μέσον εἶναι νά συγκρατῆ ὁ προσευχόμενος τήν σκέψιν τοῦ εἰς τά λόγια της προσευχῆς καί τελικόν εἶναι νά ἁρπαγή ὁ νοῦς τοῦ ὑπό τοῦ Κυρίου. Ἐάν ἀναλογισθῆ κανείς ὅτι καί τά τρία στάδια πρέπει νά τηροῦνται μετά πάσης προσοχῆς, ἀντιλαμβάνεται πόσον δυσχερές ἔργον εἶναι ἡ καθαρά προσευχή»[3].
Παραπομπές:
[1] Σωφρονίου Σαχάρωφ, Ὀψόμεθα τόν Θεόν καθώς ἐστι, σελ.100-101. Για τη σημασία της πίστης ως προϋπόθεση της προσευχής, βλ. σχ., Cap Alexander, πρωτοπρεσβυτέρου, ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και η διδασκαλία του για την προσευχή, περιοδ. ΚΟΙΝΩΝΙΑ, τεύχος 3, Ιούλιος – Σεπτέμβριος 1993, σελ. 251-259.
[2] Αγίου Ιωάννου Σιναΐτου, Κλίμαξ, σελ 391.
[3] Σωτηρόπουλου Χαραλ. Οἱ Νηπτικοί Πατέρες περί τῆς κατά Χριστόν τελειώσεως τοῦ ἀνθρώπου, σελ. 118.