Καισαριανής Δανιήλ: «Η δύναμη της Εκκλησίας»
Εδόθη η εξουσία στον Κύριο Ιησού Χριστό για να υποτάξει όλους τους εχθρούς στο θείο θέλημα: «Ο ίδιος ο Χριστός πρέπει να βασιλεύει ωσότου ο Θεός υποτάξει σ’ αυτόν όλους τους εχθρούς. Ο τελευταίος εχθρός που θα συντριφθεί είναι ο θάνατος. Γιατί η Γραφή διακηρύττει: Ο Θεός υπέταξε τα πάντα σ’ αυτόν.
Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ
Η Εκκλησία μας εξ αφορμής της εορτής και πανήγυρης για την αναστήλωση των ιερών εικόνων το 843 μ.Χ θυμάται και τιμά όλους τους λαμπρούς αγώνες και τους άθλους των αγίων Πατέρων υπέρ της πίστεως στον αληθινό Θεό και της σώζουσας αλήθειας, που ελευθερώνει τον άνθρωπο από τα δεσμά της πλάνης, κατά τον λόγο του Κυρίου, «γνώσεσθε την αλήθεια και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς» (Ιωάννου η΄32). Έτσι, στρέφουμε το βλέμμα και την σκέψη μας στην νίκη της Εκκλησίας κατά τους αγώνες Της για να αντιμετωπίσει τους εχθρούς της αληθείας Της και να εμβαθύνουμε στο μυστήριο της δυνάμεώς Της. Ενώ ο κόσμος φθείρεται και καταστρέφεται κατά το αποστολικό λόγιο, «παράγει γαρ το σχήμα του κόσμου» (Προς Κορινθίους Α΄ ζ΄ 31), η Εκκλησία θάλλει και αναπτύσσεται. Μένει ασάλευτη και αήττητη επειδή: α-Είναι αήττητος ο ίδιος ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, η κεφαλή της Εκκλησίας προς Εφεσίους ε΄ 23). Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός απευθυνόμενος στους μαθητές Του είπε: «Ο Θεός μου έδωσε όλη την εξουσία στον ουρανό και στη γη» (Ματθαίου κη΄ 18). Κατά τον ευαγγελιστή Ιωάννη, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός «εξήλθε νικών και ίνα νικήση» (Αποκαλύψεως στ΄2). Την ισχύ του Κυρίου μας Ιησού Χριστού εξαγγέλλει το ψαλμικό: «Είπε ο Κύριος και Θεός μου προς τον Κύριο και Θεό μου. Κάθησαι στα δεξιά του θρόνου μου και εγώ θα θέσω όλους τους εχθρούς σου ως υποπόδιο των ποδιών σου» (Ψαλμού ρθ΄ (ρι΄) 1). Ο απόστολος Παύλος εξηγεί πανηγυρικά την πνευματική εξουσία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού επί των ουρανίων (δηλαδή των αγγέλων), των επιγείων (δηλαδή των ανθρώπων), και των καταχθονίων (δηλαδή των δαιμόνων) ότι: «Γι’ αυτό και ο Θεός τον ανέβασε πολύ ψηλά και του χάρισε το όνομα που είναι πάνω απ’ όλα τα ονόματα. Κι έτσι, στο όνομα του Ιησού όλα τα επουράνια, τα επίγεια και τα υποχθόνια θα προσκυνήσουν, και κάθε γλώσσα θα ομολογήσει ότι Κύριος είναι ο Ιησούς Χριστός, για να δοξάζεται έτσι ο Θεός Πατέρας » (Προς Φιλιππησίους β΄ 9-11).
Εδόθη η εξουσία στον Κύριο Ιησού Χριστό για να υποτάξει όλους τους εχθρούς στο θείο θέλημα: «Ο ίδιος ο Χριστός πρέπει να βασιλεύει ωσότου ο Θεός υποτάξει σ’ αυτόν όλους τους εχθρούς. Ο τελευταίος εχθρός που θα συντριφθεί είναι ο θάνατος. Γιατί η Γραφή διακηρύττει: Ο Θεός υπέταξε τα πάντα σ’ αυτόν. Όταν όμως λέει ότι έχουν υποταχτεί σ’ αυτόν «τα πάντα», είναι φανερό πως δεν περιλαμβάνεται στα «πάντα» και ο Θεός, που υπέταξε σ’ αυτόν τα πάντα. Όταν, λοιπόν, θα υποταχθούν σ’ αυτόν τα πάντα, τότε και ο ίδιος ο Υιός θα υποταχθεί σ’ αυτόν που έθεσε κάτω από την εξουσία του τα πάντα, έτσι ο Θεός θα βασιλέψει πλήρως πάνω σε όλα» (Προς Κορινθίους Α΄ ιε΄, 25-28). Ο Κύριος διευκρίνησε, ότι είναι ο λίθος ο ακρογωνιαίος, ο εκλεκτός, ο έντιμος (Α΄ Πέτρου Β΄ 6), πάνω στον οποίο θεμελιώθηκε η Εκκλησία (Προς Εφεσίους β΄ 21) και προειδοποίησε ότι: «Όποιος πέσει πάνω σ’ αυτόν το λίθο θα τσακιστεί• και σ’ όποιον πάνω πέσει ο λίθος θα τον κομματιάσει» (Ματθαίου κα΄43).
Είναι αήττητη η διδασκαλία της Εκκλησίας.
Ο Κύριος τόνισε στους μαθητές Του, ότι οι αντίπαλοί τους δεν θα μπορούν να αντιμετωπίσουν την θεόσδοτη σοφία που θα τους δώσει: «Νιώστε το καλά, πως δε χρειάζεται να ετοιμάζετε από πριν την απολογία σας, γιατί εγώ θα σας δώσω λόγια και σοφία, και σ’ αυτά δε θα μπορέσουν να αντισταθούν ή να τα αντικρούσουν οι αντίπαλοί σας » (Λουκά κα΄ 14-15). Ο απόστολος Παύλος επισημαίνει, ότι το ευαγγέλιο είναι «Αυτό (εν. το ευαγγέλιο), είναι η δύναμη του Θεού, που σώζει καθέναν που πιστεύει» (Προς Ρωμαίους α΄16). Ο Κύριος είναι ο κατ’ εξοχήν Διδάσκαλος (Ιωάννου ιγ΄ 3), που ομιλούσε «ως εξουσίαν έχων» (Ματθαίου ζ΄ 29).
Είναι αήττητη η πίστη.
Μεγάλα και θαυμαστά είναι τα της πίστεως κατορθώματα, όπως αναφέρονται στο ια΄ (11ο) κεφάλαιο της προς Εβραίους επιστολής για την εποχή της οικονομίας της Παλαιάς Διαθήκης, που επιβεβαιώνονται όμως κι από την δισχιλιετή ιστορία της Εκκλησίας.
Το αήττητο της Εκκλησίας εξαίρει πανηγυρικότατα η χρυσή γλώσσα της Εκκλησίας ο άγιος πατέρας μας Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «Ας ακούσουν οι ειδωλολάτρες, ας ακούσουν οι Ιουδαίοι τα κατορθώματά μας και την πρωτοκαθεδρία (τα πρωτεία), της Εκκλησίας. Από πόσους πολεμήθηκε η Εκκλησία, αλλά ποτέ δεν νικήθηκε; Πόσοι τύραννοι; Πόσοι στρατηγοί; Πόσοι βασιλείς; Ο Αύγουστος, ο Τιβέριος, ο Γάιος, ο Κλαύδιος, ο Νέρων, άνθρωποι τιμώμενοι για την μόρφωσή τους, δυνατοί τόσο πολύ (την) πολέμησαν, ενώ βρισκόταν ακόμη στην νεανική της ηλικία, αλλά δεν την ξερίζωσαν. Αλλά εκείνοι μεν, οι οποίοι την πολέμησαν, δεν ακούγονται πλέον και έχουν λησμονηθεί, ενώ η Εκκλησία, που πολεμήθηκε, υψώνεται υπεράνω του ουρανού. Διότι να μην κοιτάξεις αυτό, ότι δηλαδή η Εκκλησία βρίσκεται στην γη, αλλά ότι έχει το πολίτευμά της στον ουρανό. Από που είναι φανερό αυτό; Το δείχνει η απόδειξη των πραγμάτων. Πολεμήθηκαν έντεκα μαθητές και η οικουμένη πολεμούσε, αυτοί δε, που πολεμήθηκαν ενίκησαν, ενώ αυτοί που πολέμησαν καταλύθηκαν (αφανίσθηκαν). Τα πρόβατα νίκησαν τους λύκους. Είδες ποιμένα να αποστέλει τα πρόβατα ανάμεσα στους λύκους, για να μην σωθούν ούτε με την φυγή; Ποιος ποιμήν κάνει αυτό; Αλλά ο Χριστός το έκανε για να σου δείξει, ότι τα κατορθώματα γίνονται όχι κατά την (φυσικήν) αλληλουχίαν των πραγμάτων, αλλά κατά τρόπον ανώτερον της φύσεως και της αλληλουχίας αυτής. Διότι, η Εκκλησία είναι στερεωμένη περισσότερο από τον ουρανό. Αλλ’ ίσως ο ειδωλολάτρης με κατηγορεί για ανοησία (ακρισία). Αλλ’ ας αναμένει την απόδειξη των πραγμάτων και ας μανθάνει την δύναμη της αλήθειας, πως δηλαδή είναι ευκολότερο να σβησθεί ο ήλιος παρά να εξαφανισθεί η Εκκλησία» (Ιωάννου Χρυσοστόμου, δ΄ ομιλία στο χωρίο Ησαΐου στ΄ 1 PG 56, 121-122).
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης διακηρύττει εμφαντικότατα, ότι «αύτη η νίκη η νικήσασα τον κόσμον, η πίστις ημών» (Α΄ Ιωάννου ε΄4).
Η Εκκλησία είναι ισχυρότερη
από τις σκοτεινές δυνάμεις του κακού.
Το αήττητο της Εκκλησίας διεκήρυξε ο ίδιος ο Κύριος που είπε, «Δε θα την κατανικήσουν (εν. την Εκκλησία) οι δυνάμεις του Άδη (Ματθαίου ιστ΄ 8), ότι είναι ανίκητη ακόμη και όταν την πολεμούν οργανωμένα οι δυνάμεις του κακού.
Γι’ αυτό προειδοποίησε και τον Σαούλ, τον μετέπειτα απόστολο Παύλο, λέγοντάς του «Σαούλ, Σαούλ, γιατί με καταδιώκεις; Είναι οδυνηρό να κλοτσάς στα καρφιά» (Πράξεων κστ΄ 14). Ο πόλεμος κατά της Εκκλησίας ομοιάζει με κλοτσιές σε καρφιά. Από την επίθεση αυτή πληγώνεται και αιμορραγεί όποιος κλοτσά τα καρφιά. Η Εκκλησία με την δύναμή Της ενισχύει τα μέλη Της για να μην εκπέσουν της χάριτος του Θεού και στερηθούν τις θείες δωρεές. Ουσιαστικά η νίκη της Εκκλησίας καθιστά ασφαλή και βεβαία την σωτηρία των μελών Της.