Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έντυπη εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας», που κυκλοφορεί Πανελλαδικά κάθε Πέμπτη.
Σε μια ακόμη επιθετική ενέργεια σε βάρος του Φαναρίου και των ελληνικών συμφερόντων προχώρησε ο άξονας Σερβίας-Μόσχας. Μετά τον Σέρβο Πατριάρχη Πορφύριο και ο Ρωσίας Κύριλλος αναγνώρισε τη νέα Εκκλησία των Σκοπίων με το όνομα Αρχιεπισκοπή Αχρίδος και Μακεδονίας.
Το ίδιο είχε κάνει και το Βελιγράδι τον περασμένο Μάιο, παρά το γεγονός ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο είχε θέσει ως απαράβατο όρο για την αναγνώριση των Σκοπίων να μην χρησιμοποιηθεί ο όρος Μακεδονία και Μακεδονική. Την ίδια θέση είχε διατυπώσει και η Εκκλησία της Ελλάδος.
Η νέα παρέμβαση της Μόσχας έρχεται σε μία περίοδο όπου στο Μαυροβούνιο έπεσε η κυβέρνηση γιατί ήρθε σε συμφωνία για «ειρήνη» με την Εκκλησία της Σερβίας.
Το νέο χτύπημα του Κύριλλου σχετικά με την παραχώρηση αυτοκεφαλίας από τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία στη «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος» ήρθε κατά την συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που πραγματοποιήθηκε στις 25 Αυγούστου.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, σε συνεδρίαση της 27ης Μαΐου 2022, «η Σύνοδος, ευχαριστώντας τον Θεό, δέχθηκε την είδηση της αποκατάστασης της κοινωνίας μεταξύ του Πατριαρχείου Σερβίας και της Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας/Αρχιεπισκοπής Αχρίδος, στις 9/16 Μαΐου, στο καθεστώς της αυτόνομης Εκκλησίας, που της παραχωρήθηκε το 1959». Αναφέρθηκε, επίσης, ότι «η Σύνοδος των Επισκόπων της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, στις 15-21 Μαΐου 2022, ανταποκρινόμενη στο αίτημα της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Μακεδονίας/Αρχιεπισκοπής Αχρίδος, ευλόγησε ομόφωνα την αυτοκεφαλία της».
Ο Πατριάρχης Σερβίας ενημέρωσε για το γεγονός τον Πατριάρχη Μόσχας με επιστολή του στις 8 Αυγούστου 2022, εκφράζοντας την επιθυμία και το αίτημά του προς τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία «να δεχθεί επίσης την εντελώς κανονική Εκκλησία, που ήδη αναφέρθηκε ως η νεότερη αδελφή αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία, δίνοντας το παράδειγμα με αυτόν τον τρόπο και στις υπόλοιπες Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες».
Ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος απέστειλε, επίσης, επιστολή, με ημερομηνία 13 Ιουλίου 2022, στον Πατριάρχη Μόσχας, ενημερώνοντάς τον για τα εν λόγω «χαρμόσυνα γεγονότα με τα οποία ο Θεός τίμησε την Τοπική μας Εκκλησία».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, πάντα, «ευχαριστώντας τον Κύριο Θεό για την κανονική επίλυση του ζητήματος του καθεστώτος της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Βόρεια Μακεδονία, η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποφάσισε στις 25 Αυγούστου «να αναγνωρίσει τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος ως αυτοκέφαλη αδελφή Εκκλησία και να αναγραφεί το όνομα του Προκαθημένου της, Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αχρίδος και Μακεδονίας, Στέφανου σε ιερά δίπτυχα».
Επίσης, εκφράστηκε η ελπίδα ότι «η νεότερη στην οικογένεια των αυτοκέφαλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, η Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία/Αρχιεπισκοπή Αχρίδος θα διατηρήσει σταθερά την αγία Ορθόδοξη πίστη σε αγνότητα και ακεραιότητα και θα τηρήσει την πιστότητα της Ορθόδοξης κανονικής παράδοσης».
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο, ο Πατριάρχης Σερβίας Πορφύριος, σε δελτίο τύπου, ανέφερε την Αρχιεπισκοπή Αχρίδος ως «Μακεδονική Εκκλησία» και ο Αρχιεπίσκοπος Στέφανος ως «Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος και Μακεδονίας».
Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει σύγχυση ακόμη και στα Σκόπια, όπου η πολιτική ηγεσία έχει συμφωνήσει με το Φανάρι να υπάρχει πλήρης συμφωνία για το όνομα της Νέας Εκκλησίας. Η θέση αυτή όμως, επί της ουσίας, δεν έγινε αποδεκτή από τη Σερβία, η οποία, όταν αποφάσισε να αναγνωρίσει τους σχισματικούς των Σκοπίων στη σχετική ανακοίνωση ανάφερε, σε ό,τι αφορά το όνομα, να υπάρχει συμφωνία με την Αθήνα.
Παρέμβαση για το θέμα έγινε και από το επίσης φιλορωσικό Πατριαρχείο της Βουλγαρίας, το οποίο δεν επιθυμούσε σε καμία περίπτωση η νέα Εκκλησία να φέρει το όνομα Αρχιεπισκοπή Αχρίδος.
Το κακό τρίτωσε με τη Μόσχα αυτή τη φορά, η οποία μέσω Σερβίας επιχειρεί ένα ακόμη χτύπημα στο Φανάρι και τον Οικουμενικό Πατριάρχη και βεβαίως κατά της Ελλάδας, καθώς το θέμα του ονόματος είναι από τα αγκάθια στις σχέσεις με τα Σκόπια.
Ανεξάρτητα από αυτά, οι Εκκλησίες που έχουν επίσημα αναγνωρίσει τα Σκόπια είναι η Σερβία και η Ρωσία με το Φανάρι να συνδέει την απόδοση της αυτοκεφαλίας με το όνομα.