Ο Μητροπολίτης Ονούφριος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο

  • Δόγμα

«Έτσι, με μια τέτοια ζηλωτική εκκλησιολογία, πιστεύει κανείς πραγματικά ότι ο επίσκοπος Ονούφριος θα προχωρήσει σε κάποια μορφή προσέγγισης με το Οικουμενικό Πατριαρχείο; Είναι πολύ παράξενο για μένα να το ακούω αυτό», κατέληξε ο ειδικός.

Ο Μητροπολίτης Ονούφριος δεν θα προχωρήσει σε προσέγγιση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο λόγω των πεποιθήσεών του.

Ένας εμπειρογνώμονας που γνωρίζει την εσωτερική ζωή της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας-Πατριαρχείο Μόσχας τα προηγούμενα χρόνια μίλησε στη «Θρησκευτική Αλήθεια» με όρους εμπιστευτικότητας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τον τελευταίο καιρό τα μέσα μαζικής ενημέρωσης διαδίδουν ενεργά φήμες ότι ο Μητροπολίτης Ονούφριος είναι έτοιμος για διάλογο και -ακόμη περισσότερο- να τεθεί υπό το ωμοφόριο του Οικουμενικού Πατριάρχου είτε ως «Εξαρχία» είτε ως «Αυτόνομη Εκκλησία».

«Αρκεί όμως να γνωρίζει κανείς λίγα πράγματα για τον Μητροπολίτη Ονούφριο και τις απόψεις του, ιδίως τις εκκλησιαστικές, για να καταλάβει ότι όλες αυτές οι φήμες είναι μυθοπλασία», σημειώνει.

Ο ειδικός αναφέρει ότι ο Μητροπολίτης Ονούφριος έχει εντελώς διαφορετικό όραμα και εκκλησιολογία, πιο κοντά στους Έλληνες σχισματικούς «παλαιοημερολογίτες», οι οποίοι θεωρούν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Εκκλησία της Ελλάδος «έχουν πέσει στην αίρεση του οικουμενισμού και του εκσυγχρονισμού».

Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τον Μητροπολίτη Ονούφριο, έχει συμπαθήσει τέτοιες ιδέες των Ζηλωτών (οι Ζηλωτές ήταν μια ριζοσπαστική εβραϊκή αίρεση της εποχής του Ευαγγελίου, όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις ριζοσπαστικές χριστιανικές απόψεις) από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, γι’ αυτό και το 1992 είχε απειλήσει ακόμη και με μεταφορά της Μητρόπολης Τσερνιβτσί στη ROCOR, αν η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία ανακήρυττε αυτοκεφαλία από το Πατριαρχείο Μόσχας.

«Η απειλή αυτή λειτούργησε τότε και ο επίσκοπος Ονούφριος ήταν αυτός που κατάφερε να σταματήσει την απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του 1991 για την κανονική αυτοκεφαλία της. Έκτοτε, ο επίσκοπος Ονούφριος και ο τότε γραμματέας του, ο ιερέας Μελέτιος Γεγορένκο (σήμερα Μητροπολίτης και επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας-Πατριαρχείο Μόσχας), διατηρούσαν στενή αλληλογραφία και φιλικές σχέσεις όχι μόνο με την αντιοικουμενιστική Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία Εκτός Ρωσίας (ROCOR), η οποία μέχρι το 2007 θεωρούνταν σχισματική από το Πατριαρχείο Μόσχας, αλλά και με τον επικεφαλής της σχισματικής παλαιοημερολογίτικης «Συνόδου των Ενισταμένων Αληθινών Ορθοδόξων Χριστιανών της Ελλάδος», τον Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής Κυπριανό (Κουτσούμπα)», αναφέρει ο ειδικός.

Σύμφωνα με τον ίδιο, στο Άγιο Όρος, ο Μητροπολίτης Ονούφριος επισκέφθηκε και στήριξε τη Ζηλωτική Μονή Εσφιγμένου, η οποία βρίσκεται σε σχίσμα με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ανήκει σε ένα από τα σχισματικά κινήματα παλαιοημερολογιτών στην Ελλάδα. Αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν πόσο συχνά οι επίσκοποι Ονούφριος και Μελέτιος, όταν επισκέπτονταν την Ελλάδα, προσπαθούσαν να αποφεύγουν να συλλειτουργούν με τους νέους οικουμενιστές επισκόπους της κανονικής Εκκλησίας της Ελλάδος, όποτε ήταν δυνατόν, για να μην «αμαυρώσουν» τους εαυτούς τους με το να συλλειτουργούν με «αιρετικούς οικουμενιστές».

«Στην πραγματικότητα, πάντα απέφευγαν την επικοινωνία με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, θεωρώντας τον «οικουμενιστή», «αιρετικό» και «μασόνο». Για το λόγο αυτό, διατηρούσαν επαφές με τους σχισματικούς Έλληνες Παλαιημερολογίτες και, μάλιστα, ευλόγησαν τον ιερέα της επισκοπής Τσερνιβτσί, Λογγίνο Ζαρ, να λάβει ενεργό μέρος σε ένα “αντιοικουμενιστικό φόρουμ” στην Ελλάδα, με στόχο το Οικουμενικό Πατριαρχείο», αναφέρει ο ειδικός.

Τον Ιούνιο του 2016, λίγο πριν από την Πανορθόδοξη Σύνοδο στην Κρήτη, όπου δεν εμφανίστηκε η αντιπροσωπεία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, συμπεριλαμβανομένου του Μητροπολίτη Ονουφρίου, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος προσκάλεσε τον Μητροπολίτη Ονούφριο σε κοινό προσκύνημα στα ιερά της Καππαδοκίας. Αλλά ακριβώς λόγω της απροθυμίας του να συμπροσευχηθεί και να συλλειτουργήσει με τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ο Μητροπολίτης Ονούφριος έστειλε αντ’ αυτού τον μακαριστό Μητροπολίτη Λουχάνσκ Μητροφάνη.

«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το 2018 διέκοψαν τόσο εύκολα την ευχαριστιακή κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Δηλαδή, χρησιμοποίησαν το θέμα της αυτοκεφαλίας και του Τόμου περισσότερο ως πρόσχημα για να εκπληρώσουν την πάγια επιθυμία τους να διακόψουν την κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ομοίως, σταμάτησαν να μνημονεύουν τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο Γκουντιάεφ όχι τόσο λόγω της επιθετικότητας κατά της Ουκρανίας όσο λόγω της θεώρησής του ως «οικουμενιστή». Αρκεί να θυμηθούμε πως, με την ευλογία του Μητροπολίτη Ονουφρίου και του Μητροπολίτη Μελετίου, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη «Διακήρυξη της Αβάνας» του Πάπα και του Πατριάρχη Μόσχας, ο εφημέριος της επισκοπής Τσερνιβτσί, Λογγίνος Ζαρ, σταμάτησε να μνημονεύει τον Κύριλλο ως υποπίπτοντα στην «αίρεση του οικουμενισμού». Αυτό ήταν ένα τεστ που τελικά εισήχθη στις περισσότερες επισκοπές της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας-Πατριαρχείο Μόσχας το 2022», διαβεβαιώνει ο εμπειρογνώμονας.

Και τώρα, σύμφωνα με τον ίδιο, προσπαθούν να οικοδομήσουν την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας σύμφωνα με αυτό το μοντέλο (της ROCOR και των σχισματικών Ελλήνων Παλαιοημερολογιτών).

«Έτσι, με μια τέτοια ζηλωτική εκκλησιολογία, πιστεύει κανείς πραγματικά ότι ο επίσκοπος Ονούφριος θα προχωρήσει σε κάποια μορφή προσέγγισης με το Οικουμενικό Πατριαρχείο; Είναι πολύ παράξενο για μένα να το ακούω αυτό», κατέληξε ο ειδικός.

TOP NEWS