Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έντυπη εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας».
Ένα χρόνο μετά την αναγνώριση της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων από το Φανάρι και βεβαίως από το Πατριαρχείο Σερβίας, γίνονται κινήσεις για το μέλλον της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος.
Πριν την αναγνώριση υπήρχε η Αρχιεπισκοπή Αχρίδος, η οποία υπαγόταν στη Σερβία με μητροπολίτη τον Ιωάννη, ο οποίος από το 2005 που ανέλαβε τα καθήκοντα του καταδικάστηκε σε πολλά χρόνια φυλάκιση για υποκίνηση θρησκευτικού μίσους και για υπεξαίρεση 57.000 ευρώ! Έμεινε φυλακή 265 μέρες, αποφυλακίστηκε με παρεμβάσεις από την Αθήνα αλλά και τη Μόσχα! Με την αναγνώριση των σχισματικών από τη Σερβία με το όνομα «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία-Αρχιεπισκοπή Αχρίδος», ο Ιωάννης έμεινε μετέωρος. Επέστρεψε στο Πατριαρχείο Σερβίας όπου ανήκει, το οποίο όμως τον θέλει στα Σκόπια να έχει ενεργό ρόλο είτε ως μητροπολίτης Αχρίδος «σε ημιαυτόνομη περιοχή» είτε ως μέλος της Συνόδου της Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας.
Για την τύχη του Ιωάννη θα αποφασίσει η Σύνοδος των Επισκόπων της Σερβίας, η οποία είναι σε επικοινωνία με τον πρώην σχισματικό Αρχιεπίσκοπο Στέφανο για τον τρόπο που θα ενταχθεί στη «Μακεδονική Εκκλησία» η μητρόπολη Αχρίδος.
Η Αρχιεπισκοπή Αχρίδος και Μητρόπολη Σκοπίων δημιουργήθηκε από το Πατριαρχείο Σερβίας όταν η Ιερά Σύνοδος της σχισματικής τότε Εκκλησίας των Σκοπίων απέρριψε τη συμφωνία του Νις του 2002, στην οποία το Βελιγράδι έδινε πλήρη ελευθερία στα Σκόπια, ενώ αυτά ήθελαν αυτοκεφαλία.
Η Σερβία αντέδρασε άμεσα και όρισε τον Μητροπολίτη Ιωάννη Έξαρχο στα Σκόπια. Στις 25 Δεκεμβρίου 2003, η Ιερά Σύνοδος της σερβικής Εκκλησίας κήρυξε την ορθόδοξο Αρχιεπισκοπή Αχρίδος αυτόνομη, προήγαγε τον Μητροπολίτη Ιωάννη σε Αρχιεπίσκοπο και Πρόεδρο της Ιεράς Συνόδου της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος.
Οι σχισματικοί των Σκοπίων κήρυξαν έκπτωτο τον Ιωάννη, ενώ η επίσημη Πολιτεία τον καταδίκασε σε πολυετείς φυλακίσεις.
Πλέον, το θέμα αυτό έχει κλείσει. Οι σχισματικοί έχουν αναγνωριστεί επισήμως και από το Φανάρι, ενώ Σερβία και Ρωσία προσπαθούν να εντάξουν τη Βόρεια Μακεδονία στον δικό τους άξονα με την ονομασία «Μακεδονική Εκκλησία». Η θέση αυτή έρχεται σε αντίθεση με αυτή του Φαναρίου και της Αθήνας που δεν θέλουν τον όρο «Μακεδονία» στο όνομα της νέας Εκκλησίας. Το περίεργο είναι ότι και η Πολιτική ηγεσία της Βόρειας Μακεδονίας κρατά αποστάσεις από την ηγεσία της Εκκλησίας, μετά και τις συναντήσεις που είχε με τον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Πριν από λίγες μέρες, ο κ. Βαρθολομαίος, από την ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ίμβρο, ανέφερε πως το Φανάρι, «όπως έκανε σε πόσες ανάλογες περιπτώσεις διαμέσου της ιστορίας, ενήργησε ώστε να αποκαταστήσει την κοινωνία με τους αδελφούς μας αυτούς, τους χριστιανούς της Βορείου Μακεδονίας, να τους εισαγάγει σε κοινωνία με τον υπόλοιπο ορθόδοξο κόσμο. Αυτό έγινε πέρυσι τον Μάιο, στις 9 Μαΐου 2022, και μετά από το Οικουμενικό Πατριαρχείο άρχισαν και άλλες Εκκλησίες να αναγνωρίζουν την κανονικότητά τους, να τους δέχονται εις κοινωνίαν μαζί τους. Και τώρα βρισκόμαστε στο στάδιο της προετοιμασίας της αποδόσεως και στην Εκκλησία αυτή, υπό ορισμένους όρους, του καθεστώτος της Αυτοκεφαλίας. Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται».