Dogma

Το «Άγιο» Φως

Του Δημητρίου Λυκούδη, θεολόγου

Το άγιο Φως που αξιώθηκαν να ατενίζουν οι Απόστολοι δια της αγιοπνευματικής ελλάμψεως και του θείου φωτισμού στη Μεταμόρφωση του Κυρίου στο όρος Θαβώρ, αυτή η θέα των αρρήτων μυστηρίων που θα καταστεί βιωματική εμπειρική θεολογία ως μερική γνώση και Αποκάλυψη Θεού, αυτή η θεωρία της άκτιστης θείας δόξας θα παρακινήσει τον άγιο Ανδρέα Κρήτης να καταθέσει τα κάτωθι: «Ὄν ὁ ὑπερούσιος εἰς οὐσίαν ἀληθῶς ἐλθῶν, καί ὑπέρ οὐσίαν οὐσιωθεῖς, διά σαρκός ἠμίν πεπολίτευται. Ὅς δή καί ὑπερβαλλόντως ἐπί τοῦ ὅρους ἐξήστραψεν. Οὐ τότε γενόμενος ἑαυτοῦ διαυγέστερος ἤ ὑψηλότερος· ἄπαγε· ἀλλ’ ὅπερ καί πρότερον ἤν, τοῖς τελουμένοις τῶν μαθητῶν καί μυουμένοις τά ὑψηλότερα κατά ἀλήθειαν θεωρουμένοις. Τά δί’ ὧν οὔν ὁ βίος ἐκεῖνος συνέστηκε ρήματα τέ καί πράγματα, οἶς καί ἀπέραντος ὁ βυθός τῆς περί ἠμᾶς οἰκονομίας τοῦ Λόγου συναποδείκνυται, οὐκ ἀπεικότως ἄν εἰς τά ἱμάτια τοῦ Σωτῆρος λαμβάνοιτο. Ἤ ἐκεῖνα δί’ αὐτῶν σημαίνοιτο τή ἀνακαθάρσει τοῦ Πνεύματος ἀμφότερα λάμποντα ὡς τό Φῶς, διά τήν παντελῆ καθαρότητα καί τήν εἰς ἄκρον φανότητα».[1]

Παραπομπές: 

[1] Αγίου Ανδρέα Κρήτης, Λόγος εἰς τήν μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου ἠμῶν Χριστοῦ, Migne, 97,932-957.