Τουρκικός Αναθεωρητισμός, η επόμενη ημέρα: Δέκα Θέσεις – Ο Πρέσβης Αλ. Μαλλιάς στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας»

  • Δόγμα

Ο πρέσβης επί τιμή Αλέξανδρος Μαλλιάς, διετέλεσε πρέσβης της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον. Ως  Διπλωμάτης  υπηρέτησε υπό 11 διαδοχικές  κυβερνήσεις και 15 Υπουργούς Εξωτερικών.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έντυπη εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»

1.Το Σύνταγμα της Ελλάδος στο Άρθρο 2 που αφορά στις  θεμελιώδεις  υποχρεώσεις της Πολιτείας ορίζει ότι : «H Ελλάδα ακολουθώντας τους γενικά αναγνωρισμένους κανόνες του διεθνούς δικαίου, επιδιώκει την εμπέδωση της ειρήνης, της δικαιοσύνης, καθώς και την ανάπτυξη των φιλικών σχέσεων μεταξύ των λαών και των κρατών». Ειρήνη  όμως δεν μπορεί να σημαίνει μόνο την αποτροπή και αποφυγή του πολέμου ή την αποσόβηση μίας  στρατιωτικής σύγκρουσης. Ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ έλεγε ότι «Ειρήνη δεν είναι η απουσία πολέμου  αλλά  η επικράτηση του Δικαίου». Την ειρήνη αυτή επιθυμούμε.

2.Με την βάρβαρη Ρωσική  εισβολή και τον πόλεμο του Προέδρου Πούτιν στην Ουκρανία, ξαναγεννιέται  στην Ευρώπη ένας ανισόρροπος, επικίνδυνος κόσμος. Ο κυνισμός του πολέμου και των όπλων, ο αναθεωρητισμός και η βίαια  αλλαγή συνόρων, η κατοχή και η προσάρτηση εδαφών, καθώς και  η  υποτίμηση της ανθρώπινης ζωής και αξίας είναι βασικά  συστατικά του. Μας είναι γνωστά άλλωστε. Η τουρκική  εισβολή και η συνεχιζόμενη κατοχή της Κύπρου και η επιχειρησιακή προβολή των τουρκικών διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο επιβεβαιώνουν ότι : η στρατηγική της εδαφικής επέκτασης της Τουρκίας, η ενσάρκωση του τουρκικού αναθεωρητισμού, όπως και της  ρωσικής εμπνέονται  από το περί «ζωτικού χώρου» δόγμα.

3.Εδώ και πενήντα χρόνια μόνιμος στόχος της Τουρκίας δεν ήταν  η εξασφάλιση μίας κατά το Διεθνές Δίκαιο ειρήνης με την Ελλάδα. Ήταν και φοβούμαι ότι θα είναι  η «προσαρμογή»  της Ελλάδος στους όρους  του παιχνιδιού της Τουρκίας. Ανεξαρτήτως των εκλογών στην Τουρκία δεν έχει βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα. Θα  χαιρετήσουμε αναμφίβολα  οποιαδήποτε αλλαγή  της στρατηγικής της εφόσον είναι μόνιμη και ουσιαστική.

4.Είναι άραγε φυσιολογικό ένα πλαίσιο συνεννόησης υπό  συνθήκες  απειλής πολέμου; Μέχρις ότου αρθεί ,η τουρκική απειλή παραμένει στρατιωτική, άμεση και πραγματική. Επιδιώκει ειδικότερα :

– την  βίαια, με πόλεμο αν απαιτηθεί μεταβολή του εδαφικού καθεστώτος της Ελλάδος,

– την μεταβολή των όρων της  ελληνικής κυριαρχίας στα νησιωτικά  συμπλέγματα  του Αιγαίου Πελάγους,

-τον  περιορισμό και την καταστρατήγηση της κυριαρχίας και  των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στο Αιγαίο Πέλαγος και στην Ν.Α. Μεσόγειο.

5.Η αμυντική , διπλωματική μας ισχύς και ετοιμότητα, η αποτρεπτική μας ισχύς και η αποφασιστικότητα μας είναι σήμερα στο επιθυμητό επίπεδο Η Τουρκία θυμώνει και θεωρεί ότι την απειλούσαν:

  • Η ενδυνάμωση της ισχύος και της αξιοπιστίας της Ελλάδος και η ενίσχυση της ελληνικής άμυνας.
  • Η άρνησή μας να αυτό-αφοπλισθούμε για να διευκολύνουμε τα επιθετικά σχέδιά της.

Οι διευθετήσεις άμυνας για την προστασία του άμαχου πληθυσμού και των βασικών υποδομών (σχολεία, νοσοκομεία κλπ.) στα νησιά επιβάλλονται και από το «φυσικό δικαίωμα» (droit naturel) της αυτοάμυνας. Αυτή πρέπει να είναι η μόνη ενδεδειγμένη σε ο΄τι μας αφορά ερμηνεία και χρήση του Άρθρου 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.Το δικαίωμα στην  αυτοάμυνα είναι υπέρτατης ανθρώπινης αξίας φυσικό δικαίωμα.Οι διευθετήσεις αυτοάμυνας στα νησιά έχουν τα κοινά χαρακτηριστικά της:

  • Δυσαναλογίας: Δεν είναι αναλογικά του μεγέθους των τουρκικών στρατευμάτων και αποβατικών σκαφών . Έγιναν μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και επίσημες απειλές εισβολής .
  • Πρόληψης και μη κλιμάκωσης:Δεν έχουν επιθετικό σκοπό ή φύση κλιμάκωσης, αλλά προληπτικό και αποτρεπτικό χαρακτήρα

6.Το μήνυμα που διαχρονικά  στέλνει  η Ελλάδα στην Τουρκία  συνοψίζεται στην φράση «η προσήλωση στις αρχές δεν είναι αδυναμία». H  προσήλωση της Ελλάδος στο  Διεθνές  Δίκαιο ,στις αρχές του Χάρτη του ΟΗΕ και στο Ευρωπαϊκό νομικό και πολιτικό κεκτημένο είναι δύναμη. Η επιθετική  Τουρκία προτιμούσε  κατά κανόνα να υποτιμά την Ελλάδα. Όπως έπραξε τον Μάρτιο του 2020 στον Έβρο. Τα σχέδια του Προέδρου της Τουρκίας προσέκρουσαν στην ισχυρή  βούληση της πολιτικής ηγεσίας και στις πραγματικές  επιχειρησιακές δυνατότητες της Ελλάδος. Η υβριδική τουρκική επίθεση απέτυχε.

Είναι δυνατόν σήμερα να αμφισβητείται και να υπονομεύεται για αν μη τι άλλο περίεργους  αν μη τι άλλο λόγους κομματικής σκοπιμότητας ο φράκτης ;Τρία ακριβώς χρόνια μετά την απόπειρα της τουρκικής εισβολής στον Έβρο υπάρχουν ορισμένα υπαρξιακά για την Ελλάδα ερωτήματα: Ποιά  θα ήταν η πολιτική και κοινωνική κατάσταση στην Ελλάδα αν τον Μάρτιο  του 2020 είχε καταρρεύσει ο Έβρος; Ποιά    θα ήταν σήμερα η ισορροπία ισχύος με την Τουρκία ; Θα μπορούσε  να σταθεί όρθια η Ελλάδα  αν χιλιάδες  κάθε  κατηγορίας φυγάδες προωθημένοι επίσημα και οργανωμένα από την Τουρκία, παραβίαζαν βίαια τα χερσαία σύνορα της Ελλάδος; Ποιά αλήθεια θα ήταν η αξία και η θέση της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο ΝΑΤΟ αν δεν μπορεί να υπερασπισθεί  τα σύνορά της;

  1. 7. Ο κύριος Πρωθυπουργός διαθέτει ήδη από το 2019 Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας. Ευχής έργον είναι να αποκτήσει και ένα ολιγομελές Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας .Ποιός εμπόδισε την σύσταση του το 2019 ; Είναι κατάλληλη η ώρα να  υλοποιηθούν οι παλαιότερες εξαγγελίες. Αν όχι τώρα πότε; Επιπλέον, οι  εθνικοί θεσμοί ,μηχανισμοί  και οργανισμοί ας   μην μεταλλάσσονται εύκολα υπακούοντας σε  σκοπιμότητες. Ακόμη και εκείνοι που είναι ταγμένοι στην υπηρεσία  της  Εθνικής Ασφάλειας. Κυρίως δε να μην  χαμηλώνουν  τα  κριτήρια επιλογής των προσώπων που τους στελεχώνουν προκειμένου  να εξυπηρετούν συγκεκριμένες πολιτικές. Κονταίνουν οι θεσμοί και οι μηχανισμοί για να «χωρούν» σ’ αυτούς  ακατάλληλα πρόσωπα. Η  επιλογή ας γίνεται  επιτέλους με γνώμονα το κύρος, την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα  των θεσμών.
  2. Εδώ και τριάντα χρόνια ουδείς φαίνεται να  αισθάνθηκε την  ανάγκη ή  την χρησιμότητα  να αναλάβει την πρωτοβουλία να καθίσουν οι πολιτικοί αρχηγοί να συζητήσουν υπό εχεμύθεια το πλέγμα των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Εδώ και είκοσι χρόνια  όλοι ανεξαιρέτως οι πρωθυπουργοί μας επιδιώκουν  να  συνομιλούμε με τον κύριο Ερντογάν. Καλό και χρήσιμο  είναι. Όμως, τόσο δύσκολο είναι να μιλήσουν οι πολιτικοί μας μεταξύ τους; Διαχρονικά θέτω προς όλους το  ίδιο ερώτημα. Η  απάντηση  είναι η ίδια. Εμείς με αυτούς; Πρόκειται για αντίδραση που από κανένα  δεν ακούω   όταν πρόκειται για συνομιλίες με την εξ ανατολών πολιτική ηγεσία.
  3. Η άμεση επίδειξη αλληλεγγύης της Ελλάδος στην πρωτοφανή σεισμική καταστροφή στην  Τουρκία έχει συμβάλει  στην αποκατάσταση κατ’ αρχήν μιας ψυχικής και σίγουρα με την πάροδο του  χρόνου και  μίας χρήσιμης πολιτικής επαφής. Ενεργοποιούνται σε βελτιωμένο κλίμα οι άμεσοι δίαυλοι επικοινωνίας. Θα ήταν όμως ασεβής πόθος να σπεύσουμε να βγάλουμε το συμπέρασμα  ότι θα οδηγήσει σε ριζική μεταστροφή της τουρκικής πολιτικής. Αν όμως  η χείρα φιλίας που τείνουμε  οδηγήσει  έστω σε  μία ανάπαυλα και σε ήρεμα νερά στο Αιγαίο και στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο, τούτο είναι και προς όφελος της Ελλάδος. Αν η χρήσιμη σημερινή παρένθεση μεταλλαχθεί  και λάβει χαρακτήρα μονιμότητας τόσο το καλύτερο. Μόνιμη επιδίωξή μας είναι να στηριχθούν επιτέλους οι σχέσεις μας με την γειτονική μας χώρα στην πρωτοκαθεδρία του Δικαίου. Να   αποτελέσουν έτσι μόνιμο ανάχωμα και  αντίδοτο  στις πολεμικές ιαχές και απειλές και στον τουρκικό αναθεωρητισμό.
  4. Η αναγνώριση του κομβικού γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδος, η σταθερή και αξιόπιστη ενίσχυση  της άμυνας μας και των πολιτικο-στρατιωτικών  αποτρεπτικών μας δυνατοτήτων συνεισφέρουν  αποτελεσματικά στην  αναγκαία   και αναντικατάστατη διπλωματία μας προς  ειρηνική επίλυση των διαφορών.

Ο βασικός μας  στόχος με την Τουρκία είναι και ο δυσκολότερος. Να πεισθεί  η ηγεσία της να προσαρμοσθεί στην κατά το Δίκαιο ειρήνη και να εγκαταλείψει τις απειλές πολέμου Να υπογράψουμε συνεπώς μία συμφωνία για την από κοινού παραπομπή στο Διεθνές  Δικαστήριο της Χάγης κυρίως το ζήτημα της οριοθέτησης της Α.Ο.Ζ. και  βέβαια της υφαλοκρηπίδας. Ενόσω παραμένει η επίσημη και ρητή απειλή πολέμου από την Τουρκία, οι  άκαιρες συζητήσεις  που κατά τα ειωθότα ξεκίνησαν στην Ελλάδα για από κοινού αξιοποίηση των  ενεργειακών και υποθαλασσίων πόρων του Αιγαίου  διευκολύνουν μόνο  την  ενίσχυση  της Τουρκικής  θέσης. Προκαλούν  ταυτόχρονα σύγχυση  στην Ελλάδα  και  δυσκολεύουν το δικό μας έργο.

Αν μη τι άλλο, παντελώς απουσιάζει στην Τουρκία μία αντίστοιχη συζήτηση που να δείχνει  κάποιας μορφής έστω  κατανόηση  προς τις  πάγιες εθνικές θέσεις της Ελλ

Δυο λόγια για τον Αλέξανδρο Μαλλιά: 

Ο πρέσβης επί τιμή Αλέξανδρος Μαλλιάς, διετέλεσε πρέσβης της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον. Ως  Διπλωμάτης  υπηρέτησε υπό 11 διαδοχικές  κυβερνήσεις και 15 Υπουργούς Εξωτερικών.  Κατάγεται από την  ορεινή Γορτυνία (Στεμνίτσα). Πτυχιούχος Οικονομικών  Πανεπιστημίου Αθηνών. Πιστοποιητικό Σπουδών στην Θεωρία Παιγνίων και Μαθηματική Ανάλυση από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Γενεύης.

Τον Ιανουάριο του 2007 βραβεύτηκε στην Ουάσινγκτον με το Διεθνές Βραβείο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.

Εργάσθηκε 1970-1972  στο Γραφείο Πληροφοριών στην Αθήνα της (τότε) Ε.Ο.Κ. Το 1975-1976  στο Ελληνικό Γραφείο Τύπου Γενεύης.

Ως διπλωμάτης υπηρέτησε  :

-Συμβούλιο της Ευρώπης 1978-1982,

-Επιτετραμμένος στη Λιβύη  1982-1984,

-Διάσκεψη για την Ασφάλεια και Συνεργασία στην Ευρώπη Βιέννη,1987-1988,

-Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στον ΟΗΕ ,Νέα Υόρκη,1989-1993,

-Διπλωματικός Σύμβουλος   του Υπουργού Εξωτερικών  Μιχάλη Παπακωνσταντίνου, καλοκαίρι 1993

-Επικεφαλής  Ευρωπαϊκής Αποστολής Παρατηρητών Ε.Ε.   Βουλγαρία και (τότε) πΓΔΜ,1994

-Πρώτος Διπλωματικός Αντιπρόσωπος Ελλάδος στα Σκόπια, 1995-1999,

-Πρέσβης στην Αλβανία,1999-2000,

-Διευθυντής Βαλκανικών Υποθέσεων ,2000-2005,

– Πρέσβης της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον  (2005-2009).

-Σύμβουλος για βαλκανικά της Υπέξ Ντόρας Μπακογιάννη ,καλοκαίρι 2009

Τα έξη βιβλία του:

-Τον Μάιο του 2013 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ινφογνώμων το πρώτο βιβλίο του «Η Άλλη Κρίση- Η Μαρτυρία Ενός Πρέσβη».

-Το Νοέμβριο του 2016 κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο «Οράματα και Χίμαιρες – διαδρομές ενός διπλωμάτη» ( Εκδόσεις Ι. ΣΙΔΕΡΗΣ.

-Τον Αύγουστο του 2017 κυκλοφόρησε το βιβλίο-δοκίμιο  με θέμα ‘’Στον αστερισμό του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ- Η Νέα Τουρκία και Εμείς’’ (Εκδόσεις Ι.Σιδέρης).

-Τον Νοέμβριο  του 2017  επιμελήθηκε την έκδοση  του  συλλογικού βιβλίου με τίτλο «Ελλάδα και Αλβανία» (Εκδόσεις Ι.Σιδέρης).

-Τον Σεπτέμβριο του 2018 κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία- Η Αυτοψία της Δύσκολης Συμφωνίας των Πρεσπών» (Εκδόσεις Ι.Σιδέρης).

-Τον Ιούνιο 2020 κυκλοφόρησε το βραβευμένο  βιβλίο του «ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ-Αναθεωρητισμός» (Εκδόσεις Ι.ΣΙΔΕΡΗΣ).

TOP NEWS