«Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος: Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη θεολογία του φωτός και της χάριτος»
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης χιλίων χρόνων από την κοίμηση του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου (1022 – 2022), η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου διοργανώνει Διεθνές Συνέδριο για να τιμήσει την προσωπικότητα, τη θεολογική σκέψη και τη συμβολή του αγίου στην Ορθόδοξη πνευματικότητα.
Το συνέδριο, με τίτλο «Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος: Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη θεολογία του φωτός και της χάριτος» θα πραγματοποιηθεί με φυσική παρουσία στον Βόλο από τις 26 έως τις 29 Μαΐου 2022, συγκεντρώνοντας μελετητές που έχουν συμβάλει σημαντικά στη μελέτη του έργου του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου καθώς και στην πρόσληψή του από φιλοσοφική, ιστορική, φιλολογική και θεολογική σκοπιά.
Η ανανέωση του ενδιαφέροντος κατά τις τελευταίες δεκαετίες για τη μελέτη του έργου και της σκέψης του αγίου Συμεών, ανέδειξε μια σειρά διαχρονικών αλλά και επίκαιρων ζητημάτων, που αφορούν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το σύνολο του χριστιανικού κόσμου. Η σχέση θεσμού και χαρίσματος, μυστηρίων και άσκησης, η κατανόηση της πίστης και της δογματικής διδασκαλίας ως περιεχομένου της προσωπικής συνειδήσεως, η ανθρωπολογία της θεώσεως και η ανάδειξη του χριστιανικού υποκειμένου και της ευθύνης του μέσα στο εκκλησιαστικό σώμα, συνιστούν μερικά μόνον δείγματα του σχετικού προβληματισμού. Η επανατοποθέτηση των ζητημάτων αυτών υπό το φως της κριτικής λειτουργίας της θεολογίας, επιβάλλει έναν γόνιμο και δημιουργικό κοινό προβληματισμό, με αυτονόητη την συμπερίληψη των ιδιαιτεροτήτων της εποχής μας, στην προοπτική μιας αυθεντικής βιώσεως της εν Χριστώ ζωής στη μετανεωτερική μας πραγματικότητα.
Οι ομιλητές του Συνεδρίου και τα θέματα των εισηγήσεων είναι με αλφαβητική σειρά ως εξής:
Θεόφιλος Αμπατζίδης (Δρ. Θεολογίας, Ερευνητικός Εταίρος, Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου): Η εν Χριστώ ζωή ως πρόγευση της κοινωνίας των εσχάτων. Παρατηρήσεις στις εσχατολογικές αναφορές του Συμεών του Νέου Θεολόγου
Πάμπλο Αργκαράτε (Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, Πανεπιστήμιο Γκρατς): Το Άγιο Πνεύμα κατά τον άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο
Ειρήνη Αφεντουλίδου (Ερευνήτρια, Ινστιτούτο Μεσαιωνικής Έρευνας, Αυστριακή Ακαδημία Επιστημών, Βιέννη): Η πρόσληψη του Συμεών του Νέου Θεολόγου στη χειρόγραφη παράδοση: Εκδότες, γραφείς, αναγνωστικό κοινό
Πωλ Γαβριλιούκ (Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αγίου Θωμά, Μινεσότα, πρόεδρος της Διεθνούς Ορθόδοξης Θεολογικής Ένωσης – ΙΟΤΑ): Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος: Ενσάρκωση, θέωση και η παράδοση των πνευματικών αισθήσεων.
Σταύρος Γιαγκάζογλου (Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, ΕΚΠΑ): Η Θεολογία ως θεοπτία: η θεολογία της θέας του Θεού στον Συμεών τον Νέο Θεολόγο και τον Γρηγόριο Παλαμά
π. Βασίλειος (Μίλαν) Γκαβρίλοβιτς (υπ. Δρ. Θεολογίας): Εσχατολογική κατάσταση κατά τον Γρηγόριο Νύσσης και Συμεών τον Νέο Θεολόγο: κριτική ανάλυση του «ἐπέκτασις» και «ἀτέλεστον τέλος» .
π. Ευάγγελος Γκανάς (Συγγραφέας, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΕΜΠ, πτυχ. Θεολογίας):Ο Συμεών ο Νέος Θεολόγος ως μάρτυρας της Αναστάσεως του Χριστού
Γεώργιος Γουσγουριώτης (υπ. Δρ. Φιλολογίας, Ερευνητικός εταίρος, Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών): Η πρόσληψη του έργου του Συμεών Νέου Θεολόγου κατά τον 11ο -12ο αι.: η περίπτωση των ποιημάτων του Βασιλείου πρωτασηκρήτις
Αχιλλέας Δελλόπουλος (Δρ. Θεολογίας): «Τετρανωμένα αισθητήρια»: Η άσκηση των αισθήσεων ως προϋπόθεση της θέωσης στην ανθρωπολογία του Συμεών του Νέου Θεολόγου
Σαμπίνο Κιαλά (Ηγούμενος, Μοναστική Αδελφότητα του Μπόζε): Είχε διαβάσει ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος τον Ισαάκ τον Σύρο;
Μαρί-Ελέν Κονγκουρντώ (Ομότιμη Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας, Παρίσι): Ο αστικός μοναχισμός την εποχή του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου
Μπάρμπαρα Κροστίνι (Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Γλωσσολογίας και Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα): Ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος και η Συρία: εξερευνώντας τις Χριστιανικές Εμπειρίες στην αλλαγή της πρώτης Χιλιετίας.
Ανταλμπέρτο Μαϊνάρντι (Μοναστική αδελφότητα του Μπόζε): Ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος στη Ρωσική πνευματικότητα
Δημήτρης Μόσχος (Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, ΕΚΠΑ): Μοναστική θεολογία του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου σε σχέση με αρχαία μοναστικά πρότυπα
Δημήτρης Ουλής (Εντεταλμένος Διδάσκων, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ): Η διαλεκτική ελευθερίας και αναγκαιότητας στο Συμεών τον Νέο Θεολόγο
Μανόλης Σ. Πατεδάκης (Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης): Η «ανάπλαση» εικόνων για τον Θεό στον Συμεών Νέο Θεολόγο
Ίστβαν Περτσέλ (Καθηγητής, Τμήμα Μεσαιωνικών Σπουδών, Κεντρικό Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, Βιέννη/Βουδαπέστη): Ο ρόλος του σώματος στο θέαση του Θεού σύμφωνα με τον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο
Κάρτνεϋ Τομαζέλλι (Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Λογιόλα, Σικάγο): «Σε τέτοιους ανθρώπους η εξουσία του δεσμείν και λύειν έχει δοθεί απ’ τον Θεό…»: ο Συμεών ο Νέος Θεολογίας για την εξομολόγηση σύμφωνα με το Ψαλτήριο Vat. Gr. 1927
Αικατερίνη Τσαλαμπούνη (Αναπλ. Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού, ΑΠΘ): Η Καινή Διαθήκη στο έργο του Συμεών του Νέου Θεολόγου
Βασίλειος Τσίγκος (Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού, ΑΠΘ): Η θεολογία του «όλου» ανθρώπου στον άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο και η σύγχρονη θεολογία
Παναγιώτης Υφαντής (Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, ΑΠΘ): Η θέση του Νέου Θεολόγου στο αγιολογικό σχήμα της ορθόδοξης Ανατολής: Διαπιστώσεις, Αμφισημίες, Ερωτήματα
π. Αλέξανδρος Χουλιαράς (Εντεταλμένος Διδάσκων, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ): Οι άγιοι Συμεών ο Νέος Θεολόγος και Γρηγόριος Παλαμάς σχετικά με την εμπειρία του Θεού: εφαρμογές στη σύγχρονη χριστιανική ζωή
Η έναρξη του Συνεδρίου θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα της Πέμπτης 26 Μαΐου, ενώ την Κυριακή 29 Μαΐου το Συνέδριο θα ολοκληρωθεί με την πρωινή θεία Λειτουργία.
Το Συνέδριο είναι ανοιχτό για το κοινό με εγγραφή στην ηλεκτρονική φόρμα και κοστίζει 10 ευρώ (με φάκελο του Συνεδρίου και 4 διαλείμματα καφέ) ή 20 ευρώ (με φάκελο, 4 διαλείμματα καφέ και 2 γεύματα).
Η εικόνα της αφίσας προέρχεται από τοιχογραφία του 17 ου αιώνα που σώζεται στο Κυριακό των Καυσοκαλυβίων (Άγιον Όρος) και δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Περιοδικό Σύναξη (τ. 10, 1984).