Dogma

Αλληλεγγύη πολιτισμού Ελλάδας – Ουκρανίας

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ κλασικής μουσικής της Οδησσού, «Odessa Classics», και ένας από τους πιο γνωστούς Ουκρανούς πιανίστες, είναι συγκινημένος που η όγδοη διοργάνωση του φεστιβάλ δεν θα σταματήσει εξαιτίας της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία αλλά θα γίνει στην Θεσσαλονίκη. «Είναι σημαντικό ότι το φεστιβάλ θα συνεχιστεί σε ένα ευρωπαϊκό κράτος και μάλιστα στην Ελλάδα, η οποία συνδέεται με ιστορικούς δεσμούς με την Οδησσό από τον 19ο αιώνα», σημειώνει ο κ. Μποτβίνοφ. Χθες, το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε τη διοργάνωση του «Odessa Classics», το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το «Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ» της Ανατολικής Ευρώπης, από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης από τις 9 έως τις 13 Ιουνίου. «Η Οδησσός φιλοξένησε την ελληνική διανόηση και αποτέλεσε τη μήτρα της παλιγγενεσίας του ελληνικού έθνους. Δύο αιώνες αργότερα, που η Ουκρανία μάχεται για την ελευθερία της, η Ελλάδα ανταποδίδει τη φιλοξενία για να διατηρηθεί ζωντανό ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά της κεφάλαια», σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απαντώντας στο ευχαριστήριο μήνυμα που απέστειλε ο Ουκρανός ομόλογός της, Ολεκσάντρ Κατσένκο.

«Είμαι ευγνώμων. Είναι μια υπέροχη ευκαιρία να επιβιώσει το φεστιβάλ μας και να μη σταματήσει η διοργάνωση», λέει στην «Κ» ο Αλεξέι Μποτβίνοφ από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ κλασικής μουσικής της Οδησσού, «Odessa Classics», και ένας από τους πιο γνωστούς Ουκρανούς πιανίστες, είναι συγκινημένος που η όγδοη διοργάνωση του φεστιβάλ δεν θα σταματήσει εξαιτίας της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία αλλά θα γίνει στην Θεσσαλονίκη. «Είναι σημαντικό ότι το φεστιβάλ θα συνεχιστεί σε ένα ευρωπαϊκό κράτος και μάλιστα στην Ελλάδα, η οποία συνδέεται με ιστορικούς δεσμούς με την Οδησσό από τον 19ο αιώνα», σημειώνει ο κ. Μποτβίνοφ. Χθες, το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε τη διοργάνωση του «Odessa Classics», το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το «Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ» της Ανατολικής Ευρώπης, από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης από τις 9 έως τις 13 Ιουνίου. «Η Οδησσός φιλοξένησε την ελληνική διανόηση και αποτέλεσε τη μήτρα της παλιγγενεσίας του ελληνικού έθνους. Δύο αιώνες αργότερα, που η Ουκρανία μάχεται για την ελευθερία της, η Ελλάδα ανταποδίδει τη φιλοξενία για να διατηρηθεί ζωντανό ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά της κεφάλαια», σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απαντώντας στο ευχαριστήριο μήνυμα που απέστειλε ο Ουκρανός ομόλογός της, Ολεκσάντρ Κατσένκο.

Οφέλη για όλους

«Η διοργάνωση του φεστιβάλ έχει οφέλη για όλους, για τη Θεσσαλονίκη, για τους μουσικούς, και είναι μια σπουδαία πράξη αλληλεγγύης», υπογραμμίζει στην «Κ» ο βιολονίστας και εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Σίμος Παπάνας, ο οποίος είναι σήμερα καλλιτεχνικός σύμβουλος του φεστιβάλ, ενώ μέχρι και πέρυσι ήταν τακτικός καλεσμένος του ως μουσικός. «Οταν ξεκίνησε ο πόλεμος σοκαρίστηκα βλέποντας ότι οι άνθρωποι που με φιλοξένησαν, οι δρόμοι όπου περπάτησα, τα μέρη όπου έπαιξα μουσική ήταν γεμάτα οδοφράγματα και οι πρώτες μου σκέψεις ήταν πώς θα τους βοηθήσουμε», σχολιάζει.

Η συνεργασία προχώρησε γρήγορα και το ΥΠΠΟΑ αγκάλιασε την ιδέα να μεταφερθεί το φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη ως μια απόδειξη πολιτιστικής αλληλεγγύης στον λαό της Ουκρανίας και της Οδησσού. Ετσι, θα διοργανωθούν οι πέντε μεγάλες συναυλίες που είχαν προγραμματιστεί στο πλαίσιο του φεστιβάλ με μικρές προσαρμογές. Ο Αμερικανός βαρύτονος Τόμας Χάμπσον θα συμπράξει με την ΚΟΘ και τον Αλεξέι Μποτβίνοφ στην εναρκτήρια συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση της Ζωής Τσόκανου, ο βιρτουόζος του βιολιού Ντάνιελ Χόουπ –o οποίος έχει στείλει ένθερμη επιστολή υποστήριξης του φεστιβάλ στο ΥΠΠΟΑ– θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα στην Αποθήκη Δ στο λιμάνι και μια μπαρόκ συναυλία στον υποβλητικό χώρο της Ροτόντας, συναυλία θα δώσει και ένα μουσικό σύνολο από τη Λιθουανία, ενώ θα ακουστούν έργα Ουκρανών συνθετών, έργα συνθετών από τον Μότσαρτ μέχρι τον Κόουλ Πόρτερ και έργα Ελλήνων συνθετών (Γ. Κουμεντάκη, Σ. Παπάνα κ.ά.).

«Δεν ξέρω πότε θα τελειώσει ο πόλεμος, αλλά θα τελειώσει με τη νίκη της Ουκρανίας», μας λέει ο Αλεξέι Μποτβίνοφ πριν κλείσουμε το τηλέφωνο. Ο ίδιος έτυχε να βρίσκεται στη Σουηδία για ηχογράφηση πριν ξεσπάσει ο πόλεμος και παρέμεινε εκεί με την οικογένειά του. Πολλοί συνάδελφοί του, όμως, στην Οδησσό έχουν αφήσει τα όργανά τους και έχουν πάρει τα όπλα. «Πολλοί μουσικοί και ένας μαέστρος που ξέρω άφησαν τη μουσική και εντάχθηκαν στον ουκρανικό στρατό, έγιναν στρατιώτες».

Πηγή: https://www.kathimerini.gr/