Την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων τέλεσε την αρχαιοπρεπή θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του αδελφοθέου και κήρυξε το θείο Λόγο στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Βεροίας.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
«Γνωρίζω ὑμῖν τό εὐαγγέλιον τό εὐαγγελισθέν ὑπ᾽ ἐμοῦ ὅτι οὐκ ἔστιν κατά ἄνθρωπον».
Κυριακή μετά τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ καί στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα ἀκούσαμε τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο νά μᾶς παρουσιάζει τήν ἱστορία τῆς προσωπικῆς του ἀναγεννήσεως. Νά μᾶς παρουσιάζει πῶς ὁ Χριστός ἐπέλεξε αὐτόν, τόν ζηλωτή τῶν πατρικῶν παραδόσεων, ὁ ὁποῖος ἐδίωκε τούς χριστιανούς, γιά νά τοῦ ἀποκαλύψει τήν ἀλήθειά του, γιά νά φωτίσει τό σκότος τῆς ἀγνωσίας του καί νά τοῦ χαρίσει τό φῶς τό ἀληθινό τῆς διδασκαλίας καί τῆς πίστεως του.
Ἡ μεταστροφή τοῦ Σαύλου σέ Παῦλο καί ἡ πνευματική ἀναγέννησή του εἶναι ἀναμφίβολα ἕνα θαῦμα, ἕνα ἐντυπωσιακό θαῦμα, στό ὁποῖο ἐπανέρχεται συχνά ὁ ἀπόστολος ὄχι γιά νά καυχηθεῖ, ἀλλά γιά νά διδάξει τούς ἀκροατές του ὅτι ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ εἶναι τόσο μεγάλη, ὥστε ἀπευθύνεται πρός ὅλους τούς ἀνθρώπους. Ἀπευθύνεται ἀκόμη καί πρός τούς μεγαλύτερους διῶκτες του, ἀκόμη καί πρός τούς μεγαλύτερους ἁμαρτωλούς μέ σκοπό νά τούς βγάλει ἀπό τό σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας καί τῆς πλάνης καί νά τούς ὁδηγήσει στό φῶς.
Ἐπανέρχεται ὅμως ὁ ἀπόστολος Παῦλος στό θαῦμα τῆς μεταστροφῆς καί τῆς πνευματικῆς του ἀναγεννήσεως καί γιά δύο ἀκόμη λόγους.
Ὁ πρῶτος εἶναι ἡ ἀγαθή διάθεσή του τήν ὁποία συνεισέφερε ὁ ἴδιος στήν κλήση τοῦ Χριστοῦ καί τήν ὁποία τοῦ προσέφερε, ὥστε ὄντως νά ἀναγεννηθεῖ καί νά μεταβληθεῖ ἀπό διώκτης σέ ἀπόστολο.
Ὁ δεύτερος λόγος εἶναι ὅτι ἡ μεταστροφή του μπορεῖ νά ἔγινε μέ τή θαυμαστή ἐπέμβαση καί κλήση τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος τοῦ ἀποκαλύφθηκε στόν δρόμο πρός τή Δαμασκό, ἀλλά δέν ἔγινε ἐρήμην τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Χριστός τόν κάλεσε καί ἀλλοίωσε μέ τή χάρη του τήν ψυχή του γιά νά δεχθεῖ τήν κλήση του καί νά πιστεύσει σ᾽ Αὐτόν, ἀλλά ἡ ἀλλαγή ἔγινε πραγματικότητα μέσα στήν Ἐκκλησία, μέσα ἀπό τή συνάντησή του μέ τόν Ἀνανία, πού ἔστειλε ὁ Χριστός στήν οἰκία τοῦ Ἰούδα, ὅπου διέμεινε ὁ ἀπόστολος Παῦλος στή Δαμασκό, ἀλλά καί μέσα ἀπό τή συνάντηση καί τή συνομιλία του μέ τόν ἀπόστολο Πέτρο καί τόν ἅγιο Ἰάκωβο τόν ἀδελφόθεο, τόν πρῶτο ἐπίσκοπο τῶν Ἱεροσολύμων, τόν ὁποῖο τιμᾶ σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας μαζί μέ τόν προφητάνακτα Δαβίδ καί τόν ὅσιο Ἰωσήφ τόν μνήστορα, ὡς τά πρόσωπα πού συνδέονται μέ τόν γεννηθέντα Χριστό.
Ποιοί εἶναι ὅμως οἱ λόγοι γιά τούς ὁποίους οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας ὅρισαν νά διαβάζεται αὐτό τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα κατά τή σημερινή Κυριακή μετά τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ;
Ἕνας, ἀσφαλῶς, λόγος εἶναι ἡ ἀναφορά στόν ἅγιο Ἰάκωβο τόν ἀδελφόθεο. Ὑπάρχει ὅμως καί ἕνας ἀκόμη λόγος, τόν ὁποῖο εἶναι ἀνάγκη νά προσέξουμε ὅλοι μας, ἐάν θέλουμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς τήν ἀναγέννηση τοῦ ἔσω ἀνθρώπου μας, τήν ὁποία χαρίζει ὁ Χριστός μέ τή γέννησή του στόν καθένα μας, καί νά μήν ἀφήσουμε τά Χριστούγεννα νά περάσουν ἀπό τή ζωή μας, χωρίς νά ἀφήσουν κανένα ἴχνος μέσα μας.
Καί αὐτός ὁ λόγος εἶναι τά δύο στοιχεῖα τῆς μεταστροφῆς του πού μᾶς ὑπενθύμισε σήμερα ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος. Ἐάν θέλουμε, δηλαδή, νά αἰσθανθοῦμε νά ἀναγεννᾶται ὁ ἑαυτός μας, ἐάν θέλουμε νά γεννᾶται μέ τή χάρη τοῦ δι᾽ ἡμᾶς ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ ὁ «καινός ἄνθρωπος, ὁ κατά Θεόν κτισθείς», τότε θά πρέπει νά συνεισφέρουμε καί ἐμεῖς στή χάρη τοῦ Θεοῦ τήν καλή μας προαίρεση, τή διάθεσή μας νά ἀλλάξουμε πορεία, νά ἀλλάξουμε ζωή, νά ζήσουμε στό ἑξῆς πιό συνειδητά τήν ἐν Χριστῷ ζωή.
Αὐτό εἶναι τό πρῶτο στοιχεῖο. Τό δεύτερο εἶναι ὅτι πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε καί νά πιστεύσουμε ὅτι ἡ ἀλλαγή αὐτή δέν γίνεται ὅπως νομίζει ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς. Γίνεται μέσα στήν Ἐκκλησία, μέ τά μέσα καί τούς τρόπους πού μᾶς συστήνει ἡ Ἐκκλησία, μέ τήν ταπείνωση, μέ τή μετάνοια, μέ τήν ἄσκηση, μέ τή μετοχή στά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας. Διαφορετικά δέν μποροῦμε νά ἐπιτύχουμε τίποτε καί δέν μποροῦμε νά ἀξιοποιήσουμε τή χάρη πού ἐπήγασε ἀπό τό ταπεινό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ καί τή φάτνη τοῦ σαρκωθέντος Χριστοῦ γιά νά ἀναγεννηθοῦμε καί ἐμεῖς καί νά ζήσουμε τήν ἐν Χριστῷ ζωή κοντά του.
Καθώς, λοιπόν, ζοῦμε ἀκόμη αὐτές τίς ἑόρτιες ἡμέρες τῶν Χριστουγέννων, ἄς σκεφθοῦμε τή δική μας στάση ἔναντι τῆς κλήσεως τοῦ Χριστοῦ καί ἄς ἀποφασίσουμε νά ἀκολουθήσουμε τόν νέο χρόνο, στόν ὁποῖο θά εἰσέλθουμε σέ λίγες ἡμέρες, τόν δρόμο πού μᾶς προτείνει μέ τή ζωή του σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος γιά νά μπορέσουμε νά ζοῦμε καί ἐμεῖς μέ τήν προσωπική μας ἀναγέννηση τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ διαρκῶς στήν ψυχή μας.