Αρχιμ. Μεθόδιος Κρητικός: Ο διωγμός κατά της Εκκλησίας, είναι διωγμός κατά του Χριστού
Εκείνο που έχει σημασία είναι αυτήν την πίστη να την κρατάμε και να φροντίζουμε να είμαστε ενωμένοι με τον Κύριο, προσανατολισμένοι σ’ Εκείνον κι αναζητώντας να γευθούμε και να χαρούμε την παρουσία αυτή και την σχέση μαζί Του.
Στην ακολουθία του Όρθρου και την θεία Λειτουργία που τελέσθηκαν στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Κυριακή 12 Μαρτίου, Β’ Νηστειών, προεξήρχε και μίλησε προς τους πιστούς, ο Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Κρητικός, της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς.
Η συμμετοχή και η ομιλία του π. Μεθοδίου, εντάσσονται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων, που οργανώνονται για 19η συνεχή χρονιά στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, με την ευκαιρία της εορτής του Ευαγγελισμού και με τον γενικό τίτλο «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2017».
Καθ’ όλη την διάρκεια των ακολουθιών, οι πιστοί είχαν την ευλογία να προσκυνήσουν την Ιερά Εικόνα της «Παναγίας της Κοσμοσώτειρας», προστάτιδας της Θράκης και των απανταχού Θρακιωτών και τα Ιερά Λείψανα των Αγίων Πατέρων της Όπτινα, που φιλοξενούνται στο Ναό την εορταστική αυτή περίοδο.
Ο π. Μεθόδιος στην εμπνευσμένη ομιλία του, στάθηκε ιδιαίτερα στην Αποστολική περικοπή της ημέρας. Και σημείωσε πόσο εκστατικός στέκεται ο άνθρωπος μπροστά στο θαύμα της δημιουργίας. Θαυμάζει την γη και όσα υπάρχουν σ’ αυτήν, τον ουρανό, τα ορατά και τα αόρατα. Κι όσο προοδεύει η επιστήμη και η δυνατότητα να μελετά προσεκτικότερα και με ισχυρότερα μέσα τον κόσμο, τόσο και περισσότερο θαυμάζει.
Αναπέμπουν δοξολογία οι άνθρωποι που βλέπουν την δημιουργία, συνέχισε. Κι από τα δημιουργήματα, ανάγεται η σκέψη του ανθρώπου στον δημιουργό. Βλέπεις ένα καλλιτέχνημα κι αμέσως σκέφτεσαι την επιδεξιότητα εκείνου που το κατασκεύασε.
Διότι είναι απλός ο συλλογισμός που ήδη από την αρχαιότητα είχε διατυπωθεί. Κάθε οίκος από κάποιον κατασκευάζεται. Εκείνος που κατασκεύασε τα πάντα, είναι ο Θεός. Μέσα στην δημιουργία φαίνεται η παντοδυναμία του Θεού. Αλλά και το αναλλοίωτο του Θεού.
«Ο Απόστολος Παύλος αυτήν την δημιουργική δύναμη την αποδίδει και στον Κύριο Ιησού Χριστό. Κοινό έργο του Τριαδικού Θεού είναι η δημιουργία. Τα πάντα όμως εποίησε ο Θεός δια του Λόγου. Και ο Λόγος του Θεού, είναι Εκείνος ο οποίος έλαβε σάρκα και ήρθε ανάμεσα μας κι έγινε άνθρωπος. Και τον είδαμε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού.
Αυτήν την μεγάλη αλήθεια διακηρύσσει και ομολογεί η Εκκλησία μας. Ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο ενανθρωπήσας Θεός και σωτήρας του κόσμου. Στον οποίον πιστεύουμε και τον οποίον εμπιστευόμαστε. Κι αυτή η μεγάλη αλήθεια είναι το θεμέλιο της πίστεως μας και της Εκκλησίας μας.»
Οι δυνάμεις του σκότους, οι πύλες του Άδου ξεσηκώνονται εναντίον αυτής της πίστεως, τόνισε ακολούθως ο π. Μεθόδιος, γιατί ακριβώς είναι το θεμέλιο της Εκκλησίας. Και τι δεν έχει διατυπωθεί εναντίον του Κυρίου Ιησού Χριστού. Κι επειδή δεν μπορούν να τα βάλουν με τον Ίδιο, τα βάζουν με την Εκκλησία Του. Αλλά η καταδίωξη της Εκκλησίας, είναι καταδίωξη του Χριστού, συμπλήρωσε. Ο διωγμός κατά της Εκκλησίας, είναι διωγμός κατά του Χριστού.
Όταν σαλευτεί το θεμέλιο της πίστεως, σαλεύεται η Εκκλησία, σαλεύονται οι συνειδήσεις, σαλεύονται οι άνθρωποι, γίνονται ευάλωτοι για να είναι αντικείμενα εκμεταλλεύσεως. Εμείς όμως, τόνισε, κρατάμε γερά την ομολογία, όπως μας την παρέδωσε η Εκκλησία μας.
«Τα δημιουργήματα θα έλθει κάποια στιγμή που θα παρέλθουν. Υπάρχει ακμή και παρακμή στα δημιουργήματα. Ο Κύριος μας είναι πάντοτε ο ίδιος, είναι αναλλοίωτος, αιώνιος. Είναι Εκείνος που εγγυάται και την δική μας σωτηρία. Εκείνος μας το υποσχέθηκε και οι υποσχέσεις Του είναι παντοτινές και αναλλοίωτες.
Εκείνο που έχει σημασία είναι αυτήν την πίστη να την κρατάμε και να φροντίζουμε να είμαστε ενωμένοι με τον Κύριο, σταθεροί, προσανατολισμένοι σ’ Εκείνον κι αναζητώντας να γευθούμε και να χαρούμε την παρουσία αυτή και την σχέση μαζί Του.»
Ν’ αξιωθούμε μάλιστα να δούμε το πρόσωπο Του και την δόξα Του, συνέχισε. Γιατί όλα αυτά τα δημιουργήματα που μας κάνουν και θαυμάζουμε, είναι αποτελέσματα της δημιουργικής ενέργειας του Θεού. Και η ενέργεια του Κυρίου είναι άκτιστη, δεν δημιουργεί μόνο αλλά οδηγεί και στην θέωση.
Αναφερόμενος στη συνέχεια στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, που εορτάζει η Εκκλησία μας την Β’ Κυριακή των Νηστειών, τον χαρακτήρισε μεγάλο διδάσκαλο της πνευματικής ζωής, που διαβεβαίωσε την αλήθεια της πίστεως, συνεχίζοντας την παράδοση των Πατέρων.
Και η μεγάλη Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως που συνεκλήθη εκείνη την εποχή, την θέσπισε συνοδικώς και την κατέγραψε σε συνοδικό όρο, που έχει κύρος Οικουμενικής Συνόδου.
Και είπε σχετικά, ολοκληρώνοντας την ομιλία του:
«Δεν χρειάζεται η διανοητική ανάπτυξη για να πλησιάσει ο άνθρωπος τον Θεό, διαβεβαίωσε ο Άγιος, αλλά κάθαρση της καρδιάς και αναζήτηση του Θεού με την τήρηση των εντολών Του. Και τότε ο άνθρωπος αξιώνεται να δει την δόξα του Θεού, όπως την είδαν οι τρεις μαθητές στο όρος Θαβώρ, ως Φως. Κι όλοι είμαστε προορισμένοι κάποτε αυτήν την δόξα να την απολαύσουμε.
Ο Άγιος θεολόγησε και μας άνοιξε την πύλη της ελπίδας. Μας διαβεβαίωσε ότι μπορούμε να αναζητήσουμε τον Χριστό, να είμαστε ενωμένοι μαζί Του και να απολαμβάνουμε την δόξα την οποία Εκείνος μας υπόσχεται, βλέποντας το Φως του προσώπου Του. Είναι μεγάλη η δωρεά και μεγάλη η ευθύνη μας.»
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου / Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας