Αύριο η τελετή του αγίου Μύρου στη Θεσσαλονίκη
Το απόγευμα της Κυριακής θα τελεσθεί η ακολουθία του αγίου μύρου στον ιερό ναό αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης.
Οι ακολουθίες για την εορτή του αγίου Δημητρίου ολοκληρώνονται αύριο 5 Νοεμβρίου, οπότε και θα αναχωρήσει η εικόνα της Παναγίας της Κανάλας και θα τελεσθεί η τελετή καθαγιασμού του μύρου.
Ο Πρωτοσύγκελλος της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης και προϊστάμενος του ι. ν. αγίου Δημητρίου π. Ιάκωβος Αθανασίου μιλώντας στο dogma.gr εξηγεί ότι το μύρο καθαγιάζεται σε μία κολυμπήθρα ακριβώς δίπλα στο μύρο που αναδύεται από τα ιερά λείψανα του αγίου, ενώ αποσαφηνίζει ότι «ο άγιος κάνει τα θαύματα, το μύρο είναι ένα ορατό σημείο της χάρης του Θεού που ενεργεί μέσω των αγίων του και τα υλικά είναι απλώς σημειωτικά των πνευματικών καταστάσεων».
Αυτή η μέρα είναι και η μοναδική που ανοίγει η λάρνακα του Αγίου από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμο. Είναι, εξάλλου, και ο μόνος που έχει τα κλειδιά. Βέβαια, επειδή ο αριθμός των προσκυνητών, από την Ελλάδα και το εξωτερικό ξεπερνά τις είκοσι χιλιάδες δεν είναι εφικτό να παραμείνει η λάρνακα ανοιχτή για πολύ ώρα. Γι’ αυτόν τον λόγο και αρκετοί ιερείς διανέμουν το μύρο στους πιστούς εντός και εκτός του ναού.
Ο Άγιος Δημήτριος στις πηγές αποκαλείται μεγαλομάρτυς φιλόπολις, σωσίπολις και μυροβλύτης. Μυροβλύτης γιατί ανέβλυζε μύρο από τον τάφο του, το οποίο ελάμβαναν οι πιστοί μέσα σε φιαλίδια που ήταν κατασκευασμένα από γυαλί, πηλό ή μολύβι, τα λεγόμενα κουτρούβια. Το μύρο του Αγίου είναι το θαύμα του Θεού και η μεγάλη ευλογία του Μεγαλομάρτυρος προς τους πιστούς Χριστιανούς που επικαλούνται τις ακοίμητες πρεσβείες του. Υπάρχουν πολλές αυθεντικές μαρτυρίες για το Μύρο του Πολιούχου της Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου. Παραθέτουμε ενδεικτικά τις ακόλουθες:
1) Δημήτριος Χρυσολωράς (τέλος 14ου – αρχές 15ου), σημειώνει ότι «το μύρο του Αγίου Δημητρίου δεν είναι νερό, διότι είναι παχύτερο από αυτό, ούτε ομοιάζει με τα υγρά που πηγάζουν από τη γη ή με παρασκευαζόμενα αρώματα, ούτε συγκρίνεται με αυτά. Είναι θαυμασιώτερο και από τα φυσικά και από τα παρασκευαζόμενα αρώματα».
2) Ιωάννης Καμενιάτης, εξιστορεί την άλωση της Θεσσαλονίκης από τους Σαρακηνούς (904 μ.Χ.) και αποκαλεί Μυροβλύτη τον Άγιο Δημήτριο.
3) Κωνσταντίνος Ακροπολίτης (Μέγας Λογοθέτης, συναξαριστής, ρήτωρ και επιστολογράφος) 1321 μ.Χ., αναφερόμενος σε θαύμα του Αγίου (θεραπεία οφθαλμών) τον χαρακτηρίζει Μυροβλύτη.
4) Ισίδωρος (1342-1396) και Γαβριήλ (1397-1416), Αρχιεπίσκοποι Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος ονομάζει τον Άγιο «Μυρορρόα» και ο δεύτερος «Μυροβλύτη».
5) Επιγραφή του 1284 μ.Χ. Βρέθηκε στο τέμενος Εσκί Σεράϊ και λέγει γιά το Ναό του Αγίου Δημητρίου «έχει εντός του μέγαν Μυροβλύτην».
6) Η λειτουργική παράδοση και ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας μετά το 10ο αιώνα με θαυμασμό και ευλάβεια αναφέρεται στον Μυροβλύτη Άγιο Δημήτριο.
Οι μαρτυρίες για το μύρο του Αγίου Δημητρίου είναι πολλές, μεγάλη όμως είναι και η χάρη που ελάμβαναν και λαμβάνουν μέχρι σήμερα όσοι γίνονται αποδέκτες της ευλογίας του Μύρου. Τα θαύματα που επιτελεί ο Άγιος (παλαιά και σύγχρονα) είναι πολλά και βαθύτατη η ευγνωμοσύνη των πιστών που θεραπεύονται ή βοηθούνται ποικιλοτρόπως.
Ο Μυροβλύτης και θαυματουργός Άγιος Δημήτριος, ανήκει όχι μόνον στη θεοφρούρητη πόλη,τη Θεσσαλονίκη,όπου διασώζεται ο πάνσεπτος Ναός του, κτίσμα του 5ου αιώνα, αλλά και στην Οικουμένη, η οποία τον τιμά και τον ευλαβείται με συγκινητικές εκδηλώσεις εδώ και δέκα επτά αιώνες.
φωτογραφία: Απόστολος Ραφαήλ Γεωργιάδης