Δημοψήφισμα και η «σιωπή» Ιερώνυμου
Του Δημητρίου Λυκούδη, Δ/ντου Σύνταξης της εφημερίδας «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»
Την Τρίτη, 23 Ιανουαρίου, υπό την πίεση των δημοσιευμάτων και των δηλώσεων στην κοινή γνώμη περί της καταθέσεως, από πλευράς της Κυβέρνησης, του σχεδίου νόμου περί του γάμου των ομοφύλων και την τεκνοθεσίας, συνήλθε η Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος προκειμένου να πάρει θέση και να διατυπώσει τη βούλησή της απέναντι στο εν λόγω νομοσχέδιο.
Ήδη, πολλοί Ιεράρχες, τόσο απ΄άμβωνος όσο και στα ΜΜΕ, είχαν εκφράσει τον ορθόδοξο λόγο και τη θέση της Εκκλησίας, η οποία δεν μπορεί να αποδεχθεί κάτι που αντιβαίνει αυτής της ορθοδόξου διδασκαλίας και της Ιεράς Παράδοσης, αλλά, όπως υποστηρίζουν, ακόμη και αυτής της φυσιολογίας και της ιστορικής συνθέσεως της κοινωνίας, όπως τουλάχιστον, τη γνωρίζουμε έως σήμερα.
Την ίδια ώρα, παρά το γεγονός ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, περίπου πριν ένα μήνα, είχε εκφράσει τη θέση της ενάντια στο σχέδιο νόμου περί των ομοφύλων, χρησιμοποιώντας, μάλιστα, σκληρή γλώσσα, ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, σε πρωινή εκπομπή μία ημέρα πριν τη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, είχε διατυπώσει προσωπική θέση επί του θέματος, τονίζοντας ότι αυτό που τον απασχολεί είναι η τεκνοθεσία, όχι το ζήτημα της συμβίωσης και «γαμικής» σχέσης των ομοφύλων, υπογραμμίζοντας την ελευθερία της επιλογής και βούλησής τους.
Η δήλωση αυτή του κ. Ιερώνυμου προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων μέσα στην Εκκλησία και πολλοί ήταν οι Ιεράρχες που έσπευσαν να πάρουν αποστάσεις, διακριτικά στην αρχή, τονίζοντας ότι εντός της Εκκλησίας, και δη οι πνευματικοί ταγοί, έχουν ιερή υποχρέωση να διατυπώνουν τον ορθόδοξο λόγο και όχι να εκφράζουν προσωπικές απόψεις επί θεμάτων που άπτονται της δογματικής διδασκαλίας.
Στη συνέχεια και υπό την πίεση των εξελίξεων αλλά και πολλών φωνών εντός της Εκκλησίας, ότι χρειάζεται μια πιο ξεκάθαρη ορθόδοξη θέση, ο κ. Ιερώνυμος πρότεινε ως λύση του ζητήματος τη διενέργεια δημοψηφίσματος, ώστε ο λαός να αποφασίσει για το τι θέλει στην πραγματικότητα να συμβεί.
Η Κυβέρνηση έσπευσε να αποδομήσει τον λόγο αυτόν του Αρχιεπισκόπου, τονίζοντας ότι δεν τίθεται η «λύση» του δημοψηφίσματος, όταν αναφερόμαστε σε θεμελιώδη δικαιώματα των ανθρώπων. Μεγαλύτερη ήταν η αντίδραση, όμως, από το εσωτερικό της Εκκλησίας, που επί μηνών, πλέον, μέσα σε μια αδρανοποιημένη στάση, φέρεται επί των εξελίξεων, χωρίς η ίδια να μπορεί, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, να ορθώσει το ανάστημά της και να επιβάλλει τις «κόκκινες» γραμμές επί του ζητήματος.
Απέναντι στην πρόταση Ιερώνυμου περί «δημοψηφίσματος» πολλοί Ιεράρχες ζήτησαν επίμονα να συγκληθεί η Ιεραρχία, κάτι που, εκ των πραγμάτων, αναγκάστηκε να πράξει ο Αρχιεπίσκοπος, όταν, δημόσια πλέον, Αρχιερείς ζητούσαν να λυθεί το ζήτημα συνοδικά, στο πλέον υψηλό και ανώτατο όργανο της Εκκλησίας. Ήδη, άρχισαν να ακούγονται οι πρώτες φωνές που ζητούν από τον κ. Ιερώνυμο να «παραιτηθεί» εάν δε μπορεί να ηγηθεί επί των εξελίξεων.
Υπενθυμίζεται ότι, προ δύο μηνών, καί στο ζήτημα των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων, που δίχασε την κοινωνία και οδήγησε πολλούς εξωεκκλησιαστικούς κύκλους να βγουν στους δρόμους και να ζητούν να «αναπληρώσουν» το κενό της διοικούσας Εκκλησίας, ο κ. Ιερώνυμος είχε μια ασθενική αντιμετώπιση επί του θέματος, αφήνοντας το ζήτημα στο μέλλον, ώστε να αποφανθεί η Σύνοδος εν καιρώ και με περισσότερα στοιχεία.
Όλη αυτή η αναβλητικότητα και η έως ένα σημείου παρεξηγήσιμη προσπάθεια εναγκαλισμού Πολιτείας και Εκκλησίας, χωρίς υπερβολή, έχει επιφέρει αναστάτωση και αντιδράσεις, με τους παλαιούς Αρχιερείς να ζητούν πιο αυστηρή στάση από πλευράς της Εκκλησίας, ενώ, την ίδια ώρα, ακόμη και τα πνευματικά παιδιά του Αρχιεπισκόπου, αυτοί που επί ετών βρίσκονται ή βρίσκονταν στο πλευρό του, τηρούν αποστάσεις από τον ίδιο, αποτυπώνοντας δημόσια μια πλέον ορθόδοξη φωνή και στάση.
Η Εκκλησία της Κύπρου, η Εκκλησία της Αλβανίας, η Αρχιεπισκοπή Κρήτης, προ ημερών, με Συνοδικές Ανακοινώσεις, εξέφρασαν την αντίθεσή τους για το σχέδιο νόμου περί ομοφύλων, ζητώντας μάλιστα προς τους εκλεγμένους βουλευτές να αναλάβουν δράση και να ασκήσουν πιέσεις ως προς την καταψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου.
Μένει να φανεί, το επόμενο διάστημα, κατά πόσον η Κυβέρνηση, σύμφωνα με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, θα φέρει το νομοσχέδιο προς ψήφιση στη Βουλή και ποια θα είναι η τελική του μορφή, μετά την αντίδραση της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι η «Κ.τ.Ο.», από το 2023 ήδη, είχε επισημάνει τον γενικό αναβρασμό εντός των τειχών της Εκκλησίας σχετικά με την αδράνεια και «παθητικότητα» επί των ενεργειών του Αρχιεπισκόπου, επισημαίνοντας ότι εντός της νέας χρονιάς του 2024, θα σημάνουν, ενδεχομένως, εξελίξεις και στην ηγεσία της Ελλαδικής Εκκλησίας. Λέτε, το σχέδιο νόμου περί του γάμου των ομοφύλων να είναι η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι; Το επόμενο διάστημα θα μάς διδάξει όλους περισσότερα…