Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Πρό τοῦ ἐλθεῖν τήν πίστιν ὑπό νόμον ἐφρουρούμεθα …· ἐλθούσης δέ τῆς πίστεως οὐκέτι ὑπό παιδαγωγόν ἐσμεν».
Δύο καταστάσεις συγκρίνει στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, ἀπό τήν ἐπιστολή του πρός τούς χριστιανούς τῆς Γαλατίας, ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος: τήν κατάσταση πρίν ἀπό τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ καί αὐτή μετά τήν ἐνανθρώπησή του.
Στήν πρώτη ὁ ἄνθρωπος ἦταν δέσμιος τοῦ νόμου, στή δεύτερη εἶναι ἐλεύθερος ἐν Χριστῷ.
Καί τούς λόγους τοῦ ἀποστόλου Παύλου τούς ἐπιβεβαιώνει τό παράδειγμα τῶν δύο γυναικῶν πού προβάλλει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας.
Ἡ πρώτη εἶναι ἡ αἱμοροοῦσα γυναίκα τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς. Μιά γυναίκα πού ξεπερνᾶ τά στερεότυπα καί τίς δεσμεύσεις τίς ὁποῖες ἐπέβαλε ἡ κοινωνία τῆς ἐποχῆς της καί πλησιάζει τόν Χριστό μέ τήν πίστη ὅτι θά θεραπευθεῖ ἀπό τήν ἀσθένεια πού τήν ταλαιπωροῦσε καί μόνο ἐάν ἄγγιζε τό κράσπεδο τοῦ ἱματίου του.
Ἡ γυναίκα τοῦ εὐαγγελίου ὑπερβαίνει μέ τήν πίστη της τόν νόμο καί ὄχι μόνο ἀπολαμβάνει τή θεραπεία της, ὄχι μόνο ἀπαλλάσσεται ἀπό τά δεσμά τῆς ἀσθενείας της, ἀλλά ἀκούει καί τόν ἔπαινο τοῦ Χριστοῦ: «θυγάτηρ, ἡ πίστις σου σέσωκέν σε».
Ἡ δεύτερη γυναίκα τήν ὁποία προβάλλει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι ἡ ἁγία μεγαλομάρτυς καί ἀθληφόρος Παρασκευή, ἡ προστάτις τῆς ἐνορίας σας.
Εἶναι μία νέα γυναίκα πού διέθετε ὅμως μεγάλη πίστη. Καί αὐτή ἡ πίστη ἔγινε δύναμη γιά νά ὑπερνικήσει τά ἐμπόδια, τούς πειρασμούς, τίς δοκιμασίες, τά βασανιστήρια καί τόν ἴδιο τόν θάνατο, προκειμένου νά ἐκφράσει αὐτή τήν πίστη της στόν Χριστό.
Ἡ ἁγία μεγαλομάρτυς Παρασκευή εἶναι μία γυναίκα, τῆς ὁποίας ἡ πίστη στόν Χριστό τήν ἀπελευθερώνει ἀπό τούς περιορισμούς πού ἐπέβαλε ἡ γυναικεία της φύση, καί τήν κάνει νά στέκεται θαρραλέα ἐνώπιον τοῦ κριτηρίου τῶν εἰδωλολατρῶν διωκτῶν της.
Εἶναι μία νέα γυναίκα τῆς ὁποίας ἡ πίστη στόν Χριστό τήν κάνει τόσο δυνατή, ὥστε νά ἱεραρχεῖ τήν ἀγάπη της πρός αὐτόν πάνω ἀπό τήν ἀγάπη της γιά τίς τιμές καί τούς θησαυρούς τοῦ κόσμο, πάνω ἀπό τήν ἀγάπη γιά τόν ἑαυτό της καί τή ζωή της. Γι᾽ αὐτό καί δέν ἀρνεῖται νά τή θυσιάσει γιά χάρη τοῦ Χριστοῦ· γι᾽ αὐτό καί δέν ἀρνεῖται νά ἐπιλέξει τό μαρτύριο.
Ἡ πίστη εἶναι, λοιπόν, τό κοινό χαρακτηριστικό τῆς αἱμοροούσης γυναίκας καί τῆς ἁγίας μεγαλομάρτυρος Παρασκευῆς. Μία πίστη σταθερή καί ἀκλόνητη, πού δέν ἐνοχλεῖται οὔτε ἀπό τόν κόσμο πού συνωθεῖται γύρω της, οὔτε ἀπό τά σχόλιά τους. Μία πίστη σταθερή καί ἀκλόνητη, πού δέν λυγίζει οὔτε ἀπό τίς ἀπειλές, οὔτε ἀπό τίς ὑποσχέσεις.
Μία τέτοια πίστη εἶναι αὐτή στήν ὁποία ἀναφέρεται σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Μία τέτοια πίστη εἶναι αὐτή πού χρειαζόμαστε ὅλοι γιά νά ἀπολαύσουμε τήν ἐν Χριστῷ ἐλευθερία μας, τήν ὁποία κατέκτησε καί ἀπολαμβάνει καί ἡ αἱμορροοῦσα γυναίκα καί, βεβαίως, ἡ ἁγία μεγαλομάρτυς Παρασκευή.
Καί μπορεῖ πολλές φορές νά νομίζουμε ὅτι διαθέτουμε πίστη, θά πρέπει ὅμως νά ἐξετάσουμε ἄν εἶναι ἡ πίστη μας αὐτή νά ἔχει τό χαρακτηριστικό τῆς πίστεως τῆς γυναικός τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς, τό χαρακτηριστικό τῆς πίστεως τῆς ἁγίας Παρασκευῆς. Θά πρέπει νά ἔχει σταθερότητα, ὥστε νά μήν ἐπηρεάζεται ἀπό ἐξωτερικούς παράγοντες, νά μήν ἐπηρεάζεται ἀπό τό τί λένε οἱ ἄλλοι γύρω μας, ἀπό τό ἄν πιστεύουν ἤ δέν πιστεύουν, ἀπό τό ἄν εἰρωνεύονται ἤ ὄχι τήν πίστη μας, ἀπό τό ἄν μᾶς ἐπιτρέπουν νά τήν ἐκφράσουμε ἤ ὄχι.
Ἄν ἐπιθυμοῦμε νά ἀκούσουμε καί ἐμεῖς τόν λόγο τοῦ Ἰησοῦ, «ἡ πίστις σου σέσωκέν σε»· ἄν ἐπιθυμοῦμε ὄντως τή σωτηρία μας, ἕνας μόνο ἀσφαλής δρόμος ὑπάρχει, ἡ πίστη. Ἡ σταθερή πίστη στόν Ἰησοῦ, ἡ ἀκλόνητη πίστη στή θεία του φύση καί στή δύναμή του.
Ἄν ἔχουμε ἀμφιβολίες, τότε δέν πιστεύουμε, τότε δέν μποροῦμε οὔτε νά τόν πλησιάσουμε, οὔτε νά ἐγγίσουμε τό κράσπεδο τοῦ ἱματίου του, οὔτε πολύ περισσότερο νά κάνουμε ὁποιαδήποτε θυσία γιά χάρη του.
Ἄν δέν αἰσθανόμαστε τήν πίστη νά γαληνεύει τήν ψυχή μας μπροστά στίς δυσκολίες καί στά ἐμπόδια πού συναντοῦμε στήν καθημερινή μας ζωή, τότε δέν ἔχουμε τήν πίστη πού ἀπαιτεῖται, τήν πίστη πού μᾶς ζητᾶ ὁ Θεός γιά νά μᾶς χαρίσει τή σωτηρία.
Ἄς ἐξετάσουμε, λοιπόν, τόν ἑαυτό μας καί ἄς ζητήσουμε σήμερα ἀπό τήν ἑορταζομένη ἁγία μεγαλομάρτυρα καί ἀθληφόρο Παρασκευή νά πρεσβεύει στόν Θεό γιά νά μᾶς προσθέσει τήν πίστη πού χρειαζόμαστε καί νά γίνουμε καί ἐμεῖς μέτοχοι τῆς σωτηρίας, τήν ὁποία ἐκείνη ἀπολαμβάνει.