Dogma

Φθιώτιδος Συμεών: «Ο Άγιος Νικόλαος είναι ο ορισμός της κανονικότητας»

Στην Δυτική Φθιώτιδα και στα ορεινά της Λαμίας ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών το διήμερο 5 & 6 Δεκεμβρίου 2023 για την εορτή του Αγίου Νικολάου, Αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας.

Ο Σεβασμιώτατος Φθιώτιδος κ. Συμεών χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Αρχιερατικό Εσπερινό στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στην μαρτυρική πόλη της Σπερχειάδος, πλαισιούμενος από ιερείς της Δυτικής Φθιώτιδας, οι οποίοι με προεξάρχοντα τον Προϊστάμενο του Ιερού Ναού Αρχιμ. π. Κύριλλο Πάρη επεφύλαξαν θερμή και εγκάρδια υποδοχή στον κ. Συμεών.

Ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά ανέφερε:

«Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι και πάλι απόψε στη Μαρτυρική πόλη της Σπερχειάδας, ακριβώς κάτω από το θόλο των αιματοβαμμένων χωμάτων του παλαιού Ιερού Nαού του Αγίου Νικολάου, για να εορτάσουμε τη μνήμη αυτού του μεγάλου  Πατέρα της Εκκλησίας μας, του Αγίου και Ιεράρχου όλης της Ορθοδοξίας, γιατί ο Άγιος Νικόλαος αποτελεί όντως αυτό, το οποίο ψέλνουμε στο Απολυτίκιο του. Είναι Κανόνας. Αυτό είναι το μυστικό. Ο Άγιος Νικόλαος αποτελεί τον Κανόνα. Στη ζωή μας μιλάμε για κανόνα και για εξαιρέσεις και πολλές φορές οι εξαιρέσεις δεν είναι πάντοτε καλές. Υπάρχουν βέβαια και καλές εξαιρέσεις, οι θετικές εξαιρέσεις, αυτές οι εξαιρέσεις που κάποιος ανατρέπει έναν κακό ή άσχημο κανόνα, αλλά κατά κανόνα όταν ομιλούμε για εξαίρεση ομιλούμε για έκπτωση από τον κανόνα. Ο Άγιος Νικόλαος αποτελεί τον κανόνα και τι σημαίνει κανόνας; Ο κανόνας είναι η ευθεία ανάμεσα σε δύο σημεία κι ο Άγιος Νικόλαος υπήρξε η ευθεία, υπήρξε ο ευθύς και η ευθεία, η απόλυτη ευθεία στην τήρηση του Ευαγγελίου, η ευθεία στην πίστη, ο κανόνας της πίστεως εγκρατείας, πραότητος. Υπήρξε ο κανόνας και η ευθεία στην ταπείνωση, υπήρξε ο κανόνας και η ευθεία σε όλες τις αρετές, οι οποίες ακριβώς τον ανέδειξαν ένα υπόδειγμα όχι μόνο για τους Ιεράρχες, όχι μόνο για τους κληρικούς, αλλά για όλους τους χριστιανούς. Και επειδή υπήρξε υπόδειγμα, υπήρξε και προστάτης και είναι προστάτης, πατέρας, κηδεμόνας όλων μας και κυρίως των κατατρεγμένων, των ορφανών, των χηρών, των φτωχών, των πενήτων, αυτών οι οποίοι έχουν ανάγκη. Έμεινε απόλυτα πιστός στο θέλημα του Θεού, δεν παρακάμπτει καθόλου από την ευθεία. Οποίος εναρμονίζεται με την ευθεία της Εκκλησίας είναι κανονικός, αυτή είναι η κανονικότητα, όποιος παρεκκλίνει είναι αντικανονικός, αυτή είναι η αντικανονικότητα. Οι Κανόνες δεν είναι νομικά προτάγματα, ούτε διαταγές, αλλά είναι προτάσεις ζωής με οντολογικό περιεχόμενο, γιατί ακριβώς μας δείχνουν πώς μπορούμε να αποκτήσουμε την όντως ζωή κι ο Άγιος Νικόλαος αποτελεί έναν τέτοιο κανόνα.

Ο Άγιος Νικόλαος είναι ο ορισμός του κανονικού, είναι ο ορισμός της κανονικότητας. Αυτή είναι η κανονικότητα και όχι η ανατροπή της κανονικότητας, που θέλουμε να τη βαφτίσουμε κανονικότητα».

Ανήμερα της εορτής, ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών τέλεσε την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στην ερημική Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Δίβρης, πλασιούμενος από τον Άγιο Καθηγούμενο της Μονής Αρχιμ. π. Αρσένιο Κατερέλο και τον Αγιορείτη Ιερομόναχο π. Σεραφείμ Ξενοφωντινό, ο οποίος τυγχάνει απόφοιτος της Εκκλησιαστικής Σχολής Λαμίας.

Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος μεταξύ άλλων επεσήμανε:

«Τι ανέδειξε τον Άγιο Νικόλαο; Κανόνα πίστεως τον ανέδειξε, πραότητος και εγκρατείας διδάσκαλον. Τρία πράγματα, αλλά ποιος τον ανέδειξε; Η των πραγμάτων αλήθεια.

Είναι πολύ σημαντικό, μας λέει η Αγία μας Εκκλησία ότι αυτός άνθρωπος αναδείχθηκε κανόνας, δηλαδή τύπος, παράδειγμα εγκράτειας, πίστης, ορθότητος, ευσεβείας, ταπεινώσεως, πραότητος. Αυτός ο άνθρωπος όμως δεν αναδείχθηκε, γιατί το θέλησαν κάποιοι άλλοι άνθρωποι, δεν αναδείχθηκε γιατί το θέλησε ο ίδιος να το επιβάλλει, αλλά γιατί τον ανέδειξε η αλήθεια των πραγμάτων, η αλήθεια της ζωής, η αλήθεια των έργων κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος στην καθολική επιστολή λέει κάτι πάρα πολύ ωραίο: «αν πεις σε αυτόν που κρυώνει ότι σου εύχομαι να θερμανθείς και δεν του δώσεις μια κουβέρτα, ένα πάπλωμα για να τον σκεπάσεις δεν έχει καμία αξία, αν σε αυτόν που πεινάει του πεις εύχομαι να χορτάσεις και καλή χώνεψη, δεν έχει καμία αξία αν δεν του προσφέρεις ένα πιάτο φαγητό, ένα κομμάτι ψωμί». Έτσι λοιπόν τον Άγιο Νικόλαο τον ανέδειξε η αλήθεια των πραγμάτων, η πορεία της ζωής του δηλαδή ήταν αυτή η οποία απέδειξε, τον χαρακτήρισε και τον καταξίωσε να είναι ένας κανόνας πίστης εγκράτειας και πραότητος και για αυτόν ακριβώς το λόγο, δια τούτο, αυτός ο εμπρόθετος προσδιορισμός ο αιτιολογικός, «διὰ τοῦτο ἐκτήσω τῇ ταπεινώσει τὰ ὑψηλά, τῇ πτωχείᾳ τὰ πλούσια».

Για αυτόν ακριβώς το λόγο, επειδή η αλήθεια της ζωής και η εμπειρία της ζωής απέδειξε ότι είσαι κανόνας της πίστης, της εγκράτειας και της πραότητας, για αυτό ακριβώς απέκτησες τα πιο υψηλά με την ταπείνωση και τα πιο πλούσια με τη πτωχεία, για αυτό και απέκτησες δηλαδή όλα τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, αυτά είναι τα υψηλά και αυτά είναι τα πλούσια, για αυτό απέκτησε το χάρισμα να θαυματουργείς, για αυτό απέκτησες το χάρισμα να είσαι στην Α’  Οικουμενική Σύνοδο και να γίνεσαι φρουρός της πίστεως, για αυτό έγινες πατέρας των ορφανών, των χηρών, των πενήτων, των ναυτιλλομένων, των ναυαγών, καπετάνιος στις θάλασσες, όχι μόνον τις θάλασσες του πελάγους, τις θάλασσες της γης αλλά τις θάλασσες της ζωής, τις περιπέτειες της ζωής, τις φουρτούνες της ζωής. Όλα αυτά σε ανέδειξαν, οι πράξεις δηλαδή σε ανέδειξαν και σε καταξίωσαν,  πράγμα πολύ σημαντικό για τη ζωή μας αδελφοί μου.

Καθημερινά δοκιμάζεται η συνέπειά μας στο κάθετί της ζωής μας κι όχι μόνο σε επίπεδο των όσων έχουν θέσεις ευθύνης.

Αυτή είναι μια μεγάλη πρόκληση για την εποχή στην οποία βρισκόμαστε, γιατί βρισκόμαστε στην εποχή της εικόνας και μάλιστα όχι απλώς της εικόνας, αλλά της εικονικής πραγματικότητας και μάλιστα φεύγουμε πλέον και από αυτή την εποχή και περνάμε στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, στην εποχή που θα διαχωριστεί η γνώση από την παιδεία, από την αλήθεια. Στην τεχνητή νοημοσύνη άλλο πράγμα η γνώση και άλλο η αλήθεια. Ένα ρομπότ μπορεί να κατέχει γνώση, η οποία έχει συσσωρευτεί μέσα από το θαύμα της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι θα κατέχει αλήθεια, δεν είναι βέβαιο ότι θα μπορεί να αγαπήσει, και δεν θα μπορεί να αγαπήσει γιατί η αλήθεια βρίσκεται στην αγάπη, η αλήθεια βρίσκεται στη θυσία, η αλήθεια βρίσκεται όχι σε ένα λογισμικό, έστω και τέλειο, αλλά η αλήθεια βρίσκεται σε αυτόν ο οποίος είναι φορέας του λόγου, της αληθινής ζωής, της πραγματικής ζωής».

Στις Ιερές Ακολουθίες μεταξύ των πιστών παραβρέθηκαν ο Δήμαρχος Λαμιέων κ. Πανουργιάς Παπαϊωάννου, ο Δήμαρχος Μακρακώμης κ. Γεώργιος Χαντζής, Αντιδήμαρχοι των Δήμων, αυτοδιοικητικοί, καθώς και εκπρόσωποι φορέων και των σωμάτων ασφαλείας.