Στη Θεία Λειτουργία εκκλησιάστηκαν μαθητές και μαθήτριες από το 1ο Λάππειο Γυμνάσιο Ναούσης.
Μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας στο Αρχονταρίκι της Ιεράς Μονής, ο Σεβασμιώτατος καλωσόρισε τους νέους και τους μίλησε για το ιστορικό της Ιεράς Μονής αλλά και για τον Βίο και τα Θαύματα του Αγίου Λουκά του Ιατρού.
Οι μαθητές ρώτησαν τον Σεβασμιώτατο για διάφορα θέματα και προβληματισμούς τους, ενώ παράλληλα είχαν την ευλογία να προσκυνήσουν τα χαριτόβρυτα λείψανα του Αγίου και να περιηγηθούν στους χώρους της Ιεράς Μονής.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
«Ἰδού θυσία μυστική, τετελειωμένη, δορυφορεῖται».
Τελέσαμε σήμερα τήν πρώτη θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων τιμίων Δώρων. Τελέσαμε αὐτή τήν ἰδιαίτερη θεία Λειτουργία, τήν ὁποία καθιέρωσε ἡ Ἐκκλησία μας νά τελεῖται τήν Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή, στήν ὁποία εἰσήλθαμε ἀπό προχθές, νά τελεῖται τίς καθημερινές πλήν Σαββάτου καί Κυριακῆς.
Καί εἶναι ἰδιαίτερη γιατί, ὅπως ἀκούσαμε στόν ὕμνο πού ψάλλεται ἀντί γιά τόν Χερουβικό ὕμνο, εἶναι μία θυσία μυστική καί τετελειωμένη.
Κάθε θεία Λειτουργία εἶναι μία θυσία, εἶναι μία προσφορά τῶν πιστῶν πρός τόν Θεό. Μία προσφορά δύο ὑλικῶν στοιχείων, τοῦ ἄρτου καί τοῦ οἴνου, πού μεταβάλλονται μέ τήν ἐπίκληση τοῦ λειτουργοῦ καί τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος σέ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ. Μία προσφορά πού τελεῖται κατά τήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ εἰς ἀνάμνησή του, σέ ἀνάμνηση τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου τῆς Μεγάλης Πέμπτης ἀλλά καί τῆς σταυρικῆς θυσίας καί τῆς Ἀναστάσεώς του.
Ἄλλωστε ἡ κάθε θεία Λειτουργία ἀναπαριστᾶ συμβολικά τή ζωή τοῦ Χριστοῦ, ἀπό τή Γέννηση μέχρι τήν Ἀνάστασή του, καί γι᾽ αὐτό ἔχει πανηγυρικό καί ἀναστάσιμο χαρακτήρα. Ὅμως αὐτός ὁ πανηγυρικός καί ἀναστάσιμος χαρακτήρας δέν ταιριάζει μέ τόν πένθιμο καί κατανυκτικό χαρακτήρα τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Γιά τόν λόγο αὐτό καί δέν τελεῖται ὅλη αὐτή τήν περίοδο, ἀπό τήν Καθαρά Δευτέρα μέχρι τή Μεγάλη Πέμπτη, ἡ θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου καί τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου παρά μόνο τό Σάββατο καί τήν Κυριακή, ἡμέρες πού συνδέονται μέ τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως.
Καθώς ὅμως ἡ περίοδος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς εἶναι περίοδος προετοιμασίας γιά τό Πάσχα, εἶναι περίοδος πνευματικοῦ ἀγῶνος, οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας θέλησαν νά προσφέρουν στούς πιστούς τή δυνατότητα νά μετέχουν στή θεία Εὐχαριστία καί νά μεταλαμβάνουν τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ καί κατά τή διάρκεια τῆς ἑβδομάδος, ἔτσι ὥστε νά ἐνισχύονται στόν ἀγώνα τους.
Ἔτσι καθιέρωσαν τή θεία Λειτουργία, ὅπως τήν λέμε, τῶν Προηγιασμένων τιμίων Δώρων, αὐτήν πού τελέσαμε καί ἐμεῖς σήμερα, καί στήν ὁποία ὁ ἄρτος καί ὁ οἶνος πού προσφέρεται στή θεία Λειτουργία δέν καθαγιάζεται σήμερα, ἀλλά ἔχει καθαγιασθεῖ καί ἔχει μεταβληθεῖ σέ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ τήν προηγούμενη Κυριακή, ὥστε οἱ χριστιανοί νά μποροῦν νά κοινωνήσουν Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ χωρίς νά τελεσθεῖ ἡ θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου ἤ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, πού τελεῖται κάθε Σάββατο καί Κυριακή.
Γι᾽ αὐτό τόν λόγο ἡ Λειτουργία αὐτή ὀνομάζεται, ὅπως εἴπαμε, Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων τιμίων Δώρων, ἐπειδή, δηλαδή, τά τίμια Δῶρα πού μεταλαμβάνουμε ἔχουν προ-ἁγιασθεῖ.
Γι᾽ αὐτό καί λίγο πρίν νά μεταφερθοῦν λιτανευτικά μέσα ἀπό τόν ναό γιά νά τοποθετηθοῦν ἐπάνω στήν Ἁγία Τράπεζα, οἱ ψάλτες ἔψαλαν «ἰδού θυσία μυστική, τετελειωμένη, δορυφορεῖται», δηλαδή αὐτή ἡ προσφορά τῶν πιστῶν πού μεταφέρεται εἶναι ἤδη «τετελειωμένη», καθαγιασμένη.
Γι᾽ αὐτό καί ὁ ἱερέας ἤ ὁ Ἐπίσκοπος ὁ ὁποῖος λειτουργεῖ μεταφέρει τά τίμια Δῶρα ἔχοντας καλυμμένο τό κεφάλι του, ἐνῶ οἱ πιστοί γονατίζουν, ἐπειδή, ὅπως λέει ὁ ὕμνος, «εἰσπορεύεται ὁ βασιλεύς τῆς δόξης», αὐτός δηλαδή ὁ ἴδιος ὁ Χριστός εἰσπορεύεται. Δέν περνᾶ ἀνάμεσά μας μόνο ὁ ἄρτος καί ὁ οἶνος, ὅπως γίνεται κατά τή Μεγάλη Εἴσοδο τίς Κυριακές ἤ τίς ἄλλες ἡμέρες τοῦ χρόνου, ἀλλά ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Γι᾽ αὐτό καί οἱ χοροί τῶν ψαλτῶν σιγοῦν γιά λίγο σέ ἔνδειξη σεβασμοῦ.
Αὐτή εἶναι ἡ θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων τιμίων Δώρων πού τελέσαμε σήμερα γιά πρώτη φορά καί στήν ὁποία εἴχατε τήν εὐκαιρία νά συμμετάσχετε καί νά δεῖτε πῶς τελεῖται καί πῶς οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας βρῆκαν αὐτόν τόν ὡραῖο τρόπο, αὐτό τό Τυπικό, ὥστε οἱ πιστοί νά ἐνισχύονται στόν ἀγώνα τους μέ τή μετάληψη τῆς θείας Εὐχαριστίας καί νά μήν τήν στεροῦνται ἐξαιτίας τοῦ ἰδιαιτέρου χαρακτήρα τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, πού εἶναι ἕνας πένθιμος χαρακτήρας. Καί αὐτό διότι ἡ θεία Κοινωνία ἀποτελεῖ γιά τούς πιστούς, ἐφόσον προσέρχονται καί μεταλαμβάνουν προετοιμασμένοι καί μέ καθαρή τήν ψυχή, τή μεγαλύτερη ἐνίσχυση πού μποροῦν νά λάβουν γιά τόν ἀγώνα τους, γιατί κοινωνοῦν καί λαμβάνουν μέσα τους τόν ἴδιο τόν Χριστό.
Γι᾽αὐτό θά πρέπει ὅλοι μας νά προσπαθοῦμε νά ἀξιοποιοῦμε τήν εὐκαιρία αὐτή πού μᾶς προσφέρει ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία, γιά νά ἐνισχυόμαστε κοινωνώντας τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ «πίστει καί πόθῳ». Πρέπει νά ἔχουμε πίστη πολλή καί πόθο πολύ, ἀγάπη πολλή γιά νά προσερχόμεθα νά λάβουμε τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καί προετοιμασμένοι κατάλληλα, ὥστε νά ἔχουμε τόν Χριστό στήν ψυχή μας καί νά συνεχίζουμε μέ τή βοήθεια καί τή χάρη του τόν ἀγώνα μας.
Εὔχομαι, ἐπειδή βρισκόμεθα στήν ἀρχή τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ὁ Χριστός νά μᾶς δώσει πλούσια τή χάρη του, ἀλλά καί ἐμεῖς νά ἀγωνιζόμεθα ὥστε νά κρατοῦμε αὐτή τή χάρη, τήν ὁποία ἰδιαιτέρως παίρνουμε ἀπό τή θεία Κοινωνία τῶν Προηγιασμένων Δώρων. Ἀμήν.