Dogma

Η Εκκλησία αρνείται να αποδεχθεί τον γάμο των ομοφύλων

Του Δημητρίου Λυκούδη, Δ/ντου Σύνταξης της εφημ. "Κιβωτός της Ορθοδοξίας"

Μετά την απόφαση και Ανακοίνωση της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ότι στέκεται αρνητικά απέναντι στο επικείμενο νομοσχέδιο περί γάμου των ομοφύλων και τεκνοθεσίας που, εκτός απροόπτου, σχεδιάζει να καταθέσει εντός Φεβρουαρίου προς ψήφιση στη Βουλή η Κυβέρνηση, πολλοί Ιεράρχες δημόσια σχολιάζουν και παίρνουν θέση ξεκάθαρη, κάποιες φορές και πιο αυστηρή απ᾿ την αντίστοιχη της Συνόδου.

Στο θέμα αναφέρθηκε πρόσφατα και ο μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, ο οποίος, σε Συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Ταχυδρόμος», μεταξύ άλλων, μίλησε και για τα ομόφυλα ζευγάρια, υποστηρίζοντας πως δεν πρόκειται απλά για διεκδίκηση ενός δικαιώματος αλλά για μια περαιτέρω προσπάθεια αποδόμησης αξιών.

«Υπάρχει μία γενικότερη τάση απόρριψης κάθε άποψης που έρχεται από το παρελθόν, μόνο που ξεχνάμε πως η πατροπαράδοτη κοινωνία διαμορφώθηκε από τη συσσωρευμένη σοφία αιώνων, αποκτημένη μέσα από αποτυχίες και παθήματα. Οι σημερινές τάσεις επιδιώκουν να μηδενίσουν τον ανθρώπινο πολιτισμό και όχι να τον εξελίξουν.

Αυτή τη στιγμή βλέπω πως η ανατροπή έχει γίνει αυτοσκοπός και είναι ελάχιστες οι φωνές εκείνες, οι οποίες αναφέρονται στην ανάγκη να διερευνηθούν με συστηματικότητα και νηφαλιότητα οι συνέπειες αυτής της ανατροπής. Όσον αφορά το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, στον οποίον αναφερθήκατε, δεν θα σταματήσω να υποστηρίζω, με σθένος και επιμονή, πως ο όρος «γάμος» είναι διαποτισμένος με ιερότητα και πως αναβιβάζει την βιολογική σχέση άντρα και γυναίκας σε υπαρξιακή ολοκλήρωση και μυστήριο.

Το αντιφατικό είναι πως ο θεσμός του γάμου, που μέχρι και πολύ πρόσφατα εθεωρείτο αναχρονιστικός και συντηρητικός, αποτελεί πλέον την ύψιστη επιδίωξη για τα ομόφυλα ζευγάρια! Αυτή η αντίφαση με βάζει σε υποψίες πως δεν πρόκειται απλώς περί διεκδικήσεως ενός δικαιώματος αλλά περί μίας συστηματικής επιδίωξης αποδόμησης αξιών.

Πολύ φοβούμαι ότι τα πράγματα προχωρούν βήμα βήμα προς μία πλήρη ανατροπή ως προς το νόημα των πραγμάτων και, μοιραία, σε ριζική ανατροπή συμπεριφορών με απρόβλεπτες συνέπειες. Για τον λόγο αυτό δεν θεωρώ πως το θέμα έκλεισε», ανέφερε ο κ. Ιγνάτιος.

 

Για το ίδιο ζήτημα μίλησε και σε τηλεοπτικό σταθμό ο μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος, ο οποίος υποστήριξε ότι αν τα ομόφυλα ζευγάρια υιοθετήσουν παιδιά, θα αυξηθεί η εγκληματικότητα.

«Όλους τους αμαρτωλούς η Εκκλησία τους αποδέχεται όταν είναι εν μετανοία οι άνθρωποι. Όχι μόνο τους ομοφυλόφιλους. Όλα τα πάθη. Αλλά το να ευλογήσει η Εκκλησία ή να συμφωνήσει με αυτούς τους νόμους της τεκνοθεσίας ή και όλα τα άλλα τα οποία διαλύουν όχι μόνο της οικογένεια αλλά την κοινωνική δομή της πατρίδας μας ε, δεν συμφωνεί η Εκκλησία. Και να σας πω η πατρίδα μας δεν είναι όπως όλες οι άλλες χώρες. Η πατρίδα μας είναι Έλληνες, Ορθόδοξοι Χριστιανοί κι εκείνοι οι οποίοι ψηφίζουν τους βουλευτές από τις επαρχίες, δεν τους ψηφίζουν αυτοί που έχουν τις ιδιαιτερότητες, αλλά ψηφίζουν όλοι οι ορθόδοξοι Χριστιανοί.

Είναι η πλειονότητα των ψηφοφόρων. Αντιλαμβάνεστε όταν αυτοί οι βουλευτές ψηφίσουν αυτούς τους νόμους που αντίκεινται στην πίστη μας την ορθόδοξη, ποια θα είναι και η αντιμετώπιση των ανθρώπων της Εκκλησίας. Εμείς τους αγαπούμε όλους και τους βουλευτές μας, αλλά όταν διαφοροποιείται η κοινωνική δομή του τόπου μας από κει και πέρα για μας είναι μια απογοήτευση και μια θλίψη. Και δεν μπορώ γιατί η Ελλάδα βιάζεται τόσο γρήγορα να εισέλθει σε αυτό το πλαίσιο. Δεν το έχουν κάνει όλες οι χώρες της Ευρώπης. Εμείς σπεύδουμε. Λέμε ναι στην ΕΕ αλλά και ναι στην πατρίδα μας και στις αρχές μας», τόνισε ο κ. Νεκτάριος.

Ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής Κρήτης:

Στο ίδιο κλίμα και η Ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής Κρήτης, η οποία είπε «όχι» στο γάμο και την τεκνοθεσία των ομοφύλων, καλώντας μάλιστα τους βουλευτές να στηρίξουν αυτή την απόφαση.

Σύμφωνα με την Ανακοίνωση, «Η επίκληση περί ισότητας στον γάμο ετερόφυλων και ομόφυλων και κατ᾽ επέκταση του ίδιου δικαιώματος τεκνοθεσίας, παραγνωρίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών να ανατρέφονται και να διαμορφώνονται σ᾽ ένα οικογενειακό περιβάλλον, που δεν προκαλεί σύγχυση ως προς την γονεική ταυτότητα. Δεν ευσταθεί το φερόμενο επιχείρημα, ότι η θεσμοθέτηση του πολιτικού γάμου των ομόφυλων ζευγαριών και η απ᾽ αυτήν αυτοδίκαιη θεσμοθέτηση του δικαιώματος της τεκνοθεσίας, επιβάλλεται είτε από υπερεθνικής ισχύος Συνθήκες και Καταστατικούς Χάρτες, είτε από το Ενωσιακό Δίκαιο, είτε από το ισχύον Σύνταγμα της Ελλάδος».

Οι Ιεράρχες της Κρήτης, μάλιστα, αναρωτιούνται γιατί οι υπέρμαχοι της νομοθέτησης του γάμου των ομοφύλων και της τεκνοθεσίας απ᾿ τους ίδιους, ενώ επιχειρηματολογούν με βάση της δυτικοευρωπαϊκές αξίες, αυτές τις θυμούνται κατά το δοκούν, ενώ άλλοτε τις κατακεραυνώνουν.

«Γι᾽ αυτό και εναπόκειται σε κάθε Κράτος, ανάλογα με την πολιτισμική και κοινωνική του ταυτότητα και τον αξιακό του πολιτισμό, να νομοθετήσει ή όχι ελεύθερα για το ζήτημα αυτό.

Και αυτό παρατηρείται στις Χώρες της Ευρωπαικής Ένωσης, όπου δεν υπάρχει ομοιογενής ρύθμιση, αλλά στο πλαίσιο της πολυπολιτισμικότητας υφίστανται έντονες διαφοροποιήσεις.

Εύλογα, όμως, προκαλεί απορία, γιατί πολλοί υποστηρικτές του «γάμου» των ομόφυλων επικαλούνται τις Δυτικοευρωπαϊκές αξίες και τα Ευρωπαϊκά θέσμια, όταν σε πλείστες των άλλων περιπτώσεων τις κατακεραυνώνουν.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία εκφράζει τη διαχρονική της αλήθεια, η οποία δεν διαμορφώνεται με όρους επικαιρότητας. Σέβεται το πρόσωπο και τις επιλογές του κάθε ανθρώπου και δεν απορρίπτει κανέναν.

Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο οποιοσδήποτε δικαιωματισμός και το κάθε κοινωνικό φαινόμενο πρέπει να καταξιώνεται και ως θεσμός.

Οι μόνοι αρμόδιοι να νομοθετούν είναι η Κυβέρνηση και η Βουλή των Ελλήνων. Όμως, η Εκκλησία, όπως και κάθε πολίτης, έχουν το συνταγματικό δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τη θέση τους», καταλήγει η Ανακοίνωση της Συνόδου.

Πηγή: Κιβωτός της Ορθοδοξίας