Η Κόρινθος τίμησε τους Αγίους Αποστόλους Σίλα και τους συν αυτώ

  • Δόγμα

Στο κήρυγμά του ο Ποιμενάρχης  λαμβάνοντας αφορμή από την εορτή των Αγίων Αποστόλων Σίλα, Κρήσκεντος, Επαινετού και Ανδρονίκου, οι Οποίοι υπήρξαν συνεργάτες του Αγ. Αποστόλου Παύλου στο έργο της διαδόσεως του Ευαγγελίου του Χριστού, ερμήνευσε την Αποστολική περικοπή της ημέρας από την Α’ προς Κορινθίους Επιστολή του Απ. Παύλου.

Στον Καθεδρικό Ι. Ναό του Αποστόλου Παύλου λειτούργησε χθες Κυριακή, 30 Ιουλίου 2023, ο Σεβ. Μητροπολίτης Κορίνθου  κ. Διονύσιος, πλαισιούμενος από τους Εφημερίους του Ι. Ναού Αιδεσ. Πρωτ/ρους π. Γρηγόριο Θεοδώρου, π. Παναγιώτη Μαυραγάνη, π. Αθανάσιο Κοντογιάννη και τον Αρχιδιάκονο π. Δαμασκηνό Γεννηματά.

Στο κήρυγμά του ο Ποιμενάρχης  λαμβάνοντας αφορμή από την εορτή των Αγίων Αποστόλων Σίλα, Κρήσκεντος, Επαινετού και Ανδρονίκου, οι Οποίοι υπήρξαν συνεργάτες του Αγ. Αποστόλου Παύλου στο έργο της διαδόσεως του Ευαγγελίου του Χριστού, ερμήνευσε την Αποστολική περικοπή της ημέρας από την Α’ προς Κορινθίους Επιστολή του Απ. Παύλου. Ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε ότι η Εκκλησία διαχρονικά πορεύεται με το «Εἴ τις θέλει πρῶτος εἶναι, ἔσται πάντων ἔσχατος καὶ πάντων διάκονος» (Μρ. Θ’, 35), καθώς μέσα της δεν χωρούν έριδες και φιλονικίες ούτε ισχυρισμοί διαχωριστικοί, που μπορεί να εκφράζει ο καθένας, ότι είναι τάχα μαθητής του Παύλου ή του Απολλώ ή του Κηφά, γιατί πάρα πολύ απλά ο Χριστός δεν μπορεί να διαιρεθεί σε κομμάτια, αφού σταυρώθηκε για την σωτηρία όλων των ανθρώπων και όχι μερικών ευνοημένων.

Στο συναξάρι του Αγίου Αποστόλου Σίλα ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης επισημαίνει ότι, ως Επίσκοπος της Εκκλησίας της Κορίνθου, «εβεβαίονε τας προς Κορινθίους αποσταλείσας δύω Επιστολάς του Παύλου, και τους εν Κορίνθω κατοικούντας, μετέβαλεν προς το καλλίτερον». Κατ’ επέκταση όλοι οι διάδοχοι του Αποστόλου Σίλα, Επίσκοποι Κορίνθου, είναι οι αρμόδιοι να ερμηνεύουν αυθεντικά τις Επιστολές του Απ. Παύλου, κηρύσσοντας τις αλήθειες της Πίστεώς μας, εμπνέοντας και οδηγώντας τους Πιστούς να ακολουθούν τα βήματα του Χριστού. Όταν κάποιος χειροτονείται Επίσκοπος, δηλαδή, συνεχιστής του έργου των Αποστόλων, κάνει ομολογία Πίστεως, ενώπιον του Ιερού Ευαγγελίου, αρχίζοντας από το Σύμβολο της Πίστεως και μνημονεύοντας τους Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων, υποσχόμενος ότι δεν θα αποκλίνει από το πνεύμα του Ευαγγελίου, τις διδαχές των Αποστόλων και τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, ώστε να μην υποπέσει σε αίρεση και «ἵνα μὴ κενωθῇ ὁ σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ» (Α’ Κορ. α’, 17) αλλά να οδηγεί σταθερά τους Πιστούς στην Ανάσταση και την Αιωνιότητα!

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κεγχρεών κ. Αγάπιος με την ευκαιρία της εορτής των Αγ. Αποστόλων Σίλα και Επαινετού λειτούργησε την Κυριακή, 30 Ιουλίου 2023, στον Ι. Ναό Γενεσίου της Θεοτόκου (Παναγίας Γιάτρισσας) Λουτρακίου, όπου υπάρχουν καθαγιασμένα Άγια Θυσιαστήρια επ᾿ ονόματί Τους και συγκεκριμένα ετέλεσε την Θ. Λειτουργία στο δεξιό θυσιαστήριο του επ᾿ ονόματι του Αγίου Σίλα καθαγιασμένου, συλλειτουργούντων των Αιδεσιμολογιωτάτων π. Δανιήλ Ρόμπου, Κληρικού της Ι. Μητροπόλεως Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου, ο οποίος έλκει την καταγωγή του εκ Ρουμανίας και του π. Νικολάου Βασιλοπούλου, Εφημερίου του εν λόγω Ι. Ναού.

Στο επίκαιρο κήρυγμά του ο άγιος Κεγχρεών αναφέρθηκε στους τιμωμένους Αγίους Αποστόλους τονίζοντάς ότι παρίσταται ως προεξάρχων της Ευχαριστιακής Συνάξεως όχι μόνον με αφορμή την μνήμη Τους αλλά και την επέτειο των Εγκαινίων των Θυσιαστηρίων, των επ᾿ ονόματί Τους, τα οποία ετελέσθησαν την 30ην Ιουλίου 1974 υπό του τότε αειμνήστου Μητροπολίτου Κορίνθου κυρού Παντελεήμονος και διευκρίνισε ότι οι δύο αυτοί Απόστολοι για την Τοπική Εκκλησία της Κορίνθου έχουν μια «πρωτιά»·ο μεν Σίλας, αφού εξελέγη υπό του μεγάλου των Εθνών Αποστόλου στην Αντιόχεια, ως συνοδοιπόρος και συνεργάτης Του διήλθε μετ᾿ Αυτού την Συρία, την Κιλικία, την Φρυγία, την Γαλατία, την Μυσία και την Μακεδονία, στους Φιλίππους μάλιστα, ως ανέφερε και το Αποστολικό ανάγνωσμα της ιδιαίτερης Ασματικής Ακολουθίας που εψάλη, εραβδίσθη μετά του Παύλου και φυλακίσθηκε. Ο Σίλας με τον Τιμόθεο ήλθαν κατόπιν στην Κόρινθο μετά την μετάβαση του Απ. Παύλου εξ Αθηνών σ᾿ αυτήν και ακολούθως μαζί Του επέστρεψε στην Αντιόχεια για να καταστεί εν τέλει Επίσκοπος Κορίνθου.

Ο δε Επαινετός, ο αγαπητός του Απ. Παύλου, είναι η «ἀπαρχὴ τῆς Ἀχαΐας εἰς Χριστόν» (Ρωμ. ιστ’, 5), δηλαδή, ο Πρώτος από το Θέμα της Αχαΐας που επίστευσε στον Χριστό και ακολούθησε πλήθος λαού, αφού αυτό σημαίνει η λέξη «απαρχή». Στην συνέχεια κατέστη Επίσκοπος Καρθαγένης.

Επεσήμανε επίσης ότι οι εκ των Δώδεκα Απόστολοι ως και ο των Εθνών Παύλος δεν ήσαν Επίσκοποι μιάς συγκεκριμένης πόλεως αλλά οι αποσταλέντες του κηρύξαι το Ευαγγέλιο «πάσῃ τῇ κτίσει» (Μαρκ. ιστ’,15) και δη «μετάνοιαν καὶ ἄφεσιν ἁμαρτιῶν εἰς πάντα τὰ ἔθνη, ἀρξάμενον ἀπὸ Ἱερουσαλήμ» (Λουκ. κδ’, 47). Ο δε Παύλος χαρακτηρίσθηκε υπό του Κυρίου όργανον της εκλογής Του «τοῦ βαστάσαι τὸ ὄνομά (Του) ἐνώπιον ἐθνῶν καὶ βασιλέων υἱῶν τε Ἰσραήλ» (Πραξ. θ’, 15)!

Από τους «πρώτους», λοιπόν, ο Σίλας και ο Επαινετός  για την Εκκλησία της Κορίνθου αποτελούν τις «ρίζες» μιας δισχιλιετούς Εκκλησιαστικής πορείας, χωρίς διακοπή προς την «Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος», με καρπούς αγλαούς, πλήθος Αγίων, που αποτελούν το Κορινθιακό Αγιολόγιο αλλά και που καθιστούν όλους εμάς τους επιγενομένους υπεύθυνους για την τήρηση όλων όσων εδίδαξε ο Χριστός (πρβλ. Ματθ. κη’, 20), ώστε να φανούμε αντάξιοι των πνευματικών μας προγόνων εις Χριστόν, που άφησαν το σκότος της ειδωλολατρείας και της πλάνης όπως ο Επαινετός, και αγωνίσθηκαν με κόπους και μαρτύρια για την επικράτηση του Θείου Φωτός ως και ο Σίλας, οι ευχές των Οποίων μαζί με του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, διαδόχου Αυτών στην αλυσίδα της Αποστολικής Διαδοχής της Εκκλησίας και ιδιαιτέρως του Σίλα, ως Μητροπολίτου Κορίνθου, να μας ενισχύουν στον ένθεο αγώνα μας για την ψυχική μας σωτηρία.

TOP NEWS