Dogma

Η Β΄ Κυριακή των Νηστειών στη Μητρόπολη Ιερισσού

Καταλήγοντας ο Επίσκοπός, δεν παρέλειψε να αναφερθή και στο πρόσωπο του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Μεγάλου Θεολόγου και Πατρός της Εκκλησίας μας που έλαμψε τον 14ο αιώνα μ. Χ. και μέχρι σήμερα είναι ‘’το θεοειδές εκείνο έσοπτρο’’ που κήρυξε την αλήθεια της Ορθοδόξου Εκκλησίας﮲ ότι η Ουσία και η Φύση του Θεού είναι αδύνατον να καταστούν γνωστές στους ανθρώπους, είναι ‘’αμέθεκτες’’

Ο περικαλλής Ιερός Ναός Παναγίας και Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Γοματίου, σήμερα Κυριακή 12η Μαρτίου τ.έ. Β΄ Κυριακή των Νηστειών, στολισμένος με την αγάπη των Ενοριτών και τη φροντίδα του νέου του Εφημερίου Παν. Αρχιμ. π. Διονυσίου Βάραγκα, πανηγύρισε για δεύτερη φορά τους Πολιούχους του Αγίους, που γιόρταζαν την Πέμπτη 9η Μαρτίου τ.έ., ημέρα κατά την οποία ετελέσθη Πρωϊνή Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Μεγαλόπρεπα, λοιπόν, το Γομάτι δόξασε τον Θεό στα πρόσωπα των Αγίων Προστατών του και κατέδειξε ποικιλοτρόπως το σεβασμό του και την πίστη του στης Ορθόδοξης Εκκλησίας τις επιταγές.

Των όλων Ακολουθιών προέστη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης  κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, πλαισιούμενος από τον Παν. Αρχιμ. π. Χριστόδουλο Στυλιανό, Προϊστάμενο του Ιερού Ναού Αγίου Βασιλείου Μεγάλης Παναγίας, τον Αιδ. Πρωτ. π. Σπυρίδωνα Μποτονάκη, Κληρικό της Ιεράς Μητροπόλεως Καρπενησίου, τον Εφημέριο Γοματίου και τους Διακόνους του π. Νικόλαο Τσεπίση και π. Νικόδημο Κωτινούδη.

 

Σύμπας ο Λαός του Γοματίου και των Περιχώρων υπερεπλήρωσε τον Ιερό Ναό που ανήγειρε εκ βάθρων ο αείμνηστος προσφάτως κοιμηθείς Παν. Αρχιμ. κυρός Αναστάσιος Τοπούζης. Επικεφαλής του Λαού οι Βουλευτές κα Κυριακή Μάλαμα και κ. Απόστολος Πάνας, ο Δήμαρχος Αριστοτέλη κ. Στυλιανός Βαλιάνος, η Περιφερειακή Σύμβουλος κα Αικατερίνη Ζωγράφου, οι Αντιδήμαρχοι κ.κ. Αλέξιος Αντωνίου, Γεώργιος Θαλασσινός και Ευριπίδης Ατζιαμής, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κα Μαρία Ενεχηλίδου, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι κα Δήμητρα Μανωλούδα, κ. Γεώργιος Λαμπράκης και Χριστόδουλος Γιουβανάκης, ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου κ. Αθανάσιος Παπουτσής, ο Διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Αρναίας κ. Αναστάσιος Καραμπατάς, ο Πολιτευτής κ. Αλέξανδρος Τσιουπλάκης κ.α.

Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος ανεφέρθη στους τιμωμένους Αγίους Τεσσαράκοντα Μάρτυρες και στο θαύμα που επετέλεσε η χάρη Τους στο Γομάτι.

Οι Άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες, στρατιώτες από την πόλη της Σεβαστείας της Μικράς Ασίας, κατά την εποχή του Λικινίου και προ της υπογραφής του Διατάγματος των Μεδιολάνων από τον Άγιο Κωνσταντίνο τον Μέγα, μαρτύρησαν στην λίμνη της ομωνύμου Πόλεως, ακριβώς επειδή αρνήθηκαν να προσκυνήσουν τα είδωλα και δήλωσαν πίστη στο Εσφαγμένο Αρνίο. Το Γομάτι τιμά ιδιαιτέρως τον Όμιλο των Μεγάλων αυτών Αγίων που η Εκκλησία μας τους σέβεται όλως ιδιαιτέρως, διότι απήλαυσαν συγκεκριμένη ευλογία θαυματουργική στον τόπο τους κατά το 1905.

Το ιστορικό του θαύματος αυτού έχει ως εξής: Το 1905 ο Αγάς των Μαντεμοχωρίων, ο λεγόμενος Μαντέμ – Αγάς, απέστειλε εκπροσώπους του στο Γομάτι ώστε να συνάξουν τους άνδρες του Χωριού, με σκοπό να τους πάρουν μαζί τους και ετσιθελικά να δουλέψουν για τους Οθωμανούς στα γνωστά σε όλους μεταλλεία του Τόπου. Οι Γοματιανοί μη αντέχοντας να δουλεύουν για την Τουρκιά επιτέθηκαν εναντίον των απεσταλμένων του Αγά και τους θανάτωσαν όλους. Εκμανής ο Τούρκος Αξιωματούχος, ζήτησε από τον Πασά της Θεσσαλονίκης ασκέρι, ώστε ερχόμενο στο Γομάτι να κάψη εξ ολοκλήρου τον Τόπο. Έτσι κι έγινε. Φτάνοντας όμως το άγημα αυτό προ των πυλών του Γοματίου, κάτι άλλαξε! Ο Επικεφαλής του σκέφθηκε ότι ήταν βαρυτάτη η τιμωρία και κάπως θα έπρεπε να μειωθούν τα αντίποινα. Επεσκέφθη το Χωριό (το παλιό Γομάτι, όχι το σημερινό) και ζήτησε να του πουν σε ποιον Άγιο είναι αφιερωμένος ο Ναός τους. Έμεινε κατάπληκτος όταν αναφέρθηκαν οι Άγιοι Τεσσαράκοντα. Ο ίδιος καταγόταν από την Σεβάστεια της Μικράς Ασίας και η μητέρα του Μουσουλμάνα πιστή, άτεκνη όμως απέκτησε ως δώρο τον ίδιο με προσευχές και αφιερώματα στους Αγίους της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Γενέτειράς της. Έβγαλε μάλιστα ένα μεγάλο χρυσό νόμισμα, το αφιέρωσε στην εικόνα των Αγίων, προσκύνησε την εικόνα τους και απεχώρησε. Αυτό το θαύμα της σωτηρίας της Κωμοπόλεως από την μήνι των Αγαρινών και το σπαθί τους, τιμά στο μεγαλόπρεπο Ιερό Ναό τους σήμερα το Γομάτι.

Καταλήγοντας ο Επίσκοπός, δεν παρέλειψε να αναφερθή και στο πρόσωπο του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Μεγάλου Θεολόγου και Πατρός της Εκκλησίας μας που έλαμψε τον 14ο αιώνα μ. Χ. και μέχρι σήμερα είναι ‘’το θεοειδές εκείνο έσοπτρο’’ που κήρυξε την αλήθεια της Ορθοδόξου Εκκλησίας ότι η Ουσία και η Φύση του Θεού είναι αδύνατον να καταστούν γνωστές στους ανθρώπους, είναι ‘’αμέθεκτες’’, ενώ οι Άκτιστες Ενέγειές Του, καθίστανται γνωστές από τους ανθρώπους, άρα μεθεκτές. Άκτιστες ενέργειες του Θεού είναι τα Μεγαλεία Του, τα Θαύματά Του, η Ενανθρώπηση, η Σταύρωση και η Ανάστασή Του, τα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας και γενικώς η Χάρη που προχέεται στον άνθρωπο, όταν εκείνος κεκαθαρμένος και φωτισμένος Αγιοπνευματικά οδηγείται στη θέωση, και καταντά κατά χάριν θεός, δώρο – χάρισμα φυσικά του Θεανθρώπου Θεού στο αγαπημένο πλάσμα Του. Κατά τον αείμνηστο πατέρα Ιωάννη Ρωμανίδη, ο Θεός δεν αποκαλύπτεται σε όλους τους ανθρώπους. Φανερώνει τον Εαυτό Του μόνο σε όσους έχουν φτάσει στη θέωση, στην αγιότητα. Σ’ αυτούς αποκαλύπτει τη Θεότητά Του, τα μυστήρια της βασιλείας των ουρανών. Οι άγιοι πατέρες, οι θεούμενοι, που αξιώνονται να ιδούν τις ‘’αποκαλύψεις’’ του Θεού, βλέπουν αοράτως τα αόρατα, ακούουν ανηκούστως τα ανήκουστα, εννοούν υπερνοητικώς τα υπέρ νόηση και τη λογική μυστήρια του Θεού. Και αυτά όλα γιατί, κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, ο άγιος άνθρωπος που ενώθηκε με τον Χριστό, που έφτασε στον φωτισμό και στη θέωση με την αγιοπνευματική χάρη, γίνεται κατά χάριν άκτιστος και άναρχος, μέτοχος όχι της Θείας Φύσεως και Ουσίας, αλλά των Ακτίστων Ενεργειών του Θεού!