Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
«Σημερον της σωτηριας ημων το κεφαλαιον και του απ’ αιωνος μυστηριου η φανερωσις». Η Ορθοδοξος Εκκλησια εορταζει τον Ευαγγελισμο της Θεοτοκου και ο Ελληνισμος συμπας, εντος και εκτος Ελλαδος, τιμα την Επέτειο των 200 ετων απο την εναρξη της Μεγαλης Ελληνικης Επαναστασεως του 1821.
Παρα τις δυσκολες συνθηκες και τους υγειονομικούς περιορισμούς, καλούμαστε ολοι οι Ελληνες ενωμενοι να προσευχηθούμε στην Κυρία Θεοτόκο, Υπερμαχο Στρατηγο του Γένους μας, να την ευχαριστησουμε για το γεγονός της σωτηρίας, την οποία δι’ Αυτής μας χαρίζει ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, καθώς και για την ελευθερια της Πατρίδος μας και την ευοδωση του εθνικού Αγωνος. Ταυτόχρονα καλούμαστε να Την παρακαλεσουμε, ώστε να πρεσβεύει στον Υιό Της, προκειμένου γρήγορα ν’ απαλλαγούμε απο τα δεινα της πανδημιας, η οποία ταλαιπωρεί ολη την ανθρωποτητα.
Σημερα ειναι ημερα Μνημης, Τιμης και Ελπιδος. Μνημης Αγιων, Νεομαρτυρων, Εθνομαρτυρων, Ηρώων, Αγωνιστων, Δασκαλων του Γενους, κληρικων και λαικων, ανδρων και γυναικων που εδωσαν τα παντα για την Πατριδα.
Θυμομαστε εκείνους που προετοίμασαν το εδαφος. Εκείνους που διαφυλαξαν την Πιστη, την γλωσσα και την εθνικη συνείδηση. Εκείνους που καλλιεργησαν το αγωνιστικο ηθος. Εκείνους που διατηρησαν την ασβεστη φλογα της ελπιδας. Θυμομαστε τα λογια του Αγιου και Εθναποστολου Κοσμα του Αιτωλού, ο οποίος διδασκε οτι θα ελθει το ποθούμενον (η απελευθερωση), αρκεί να κρατησουμε την Χριστιανικη Πιστη μας και την ελληνικη γλωσσα και παιδεία.
Τιμουμε τους Αγωνιστες των πολλων προεπαναστατικων κινηματων. Τους ανδρες και τις γυναίκες που επεσαν στους αγώνες των 400 ετων για την Νοτιο Ελλαδα, αλλα και των 500 ετών για την Βορειο Ελλαδα. Τιμουμε την σεμνοτητα και την μαχητικοτητα των μελων της Φιλικης Εταιρείας, οι οποίοι ξεκινησαν το τολμημα τους ανημερα του Σταυρού στις 14 Σεπτεμβρίου 1814 και οργανωσαν την Εθνεγερσια με μυστικοτητα και με ευφυΐα, παρα το αρνητικο διεθνες περιβαλλον. Τιμουμε ολους εκείνους που εχυσαν το αιμα τους στις μαχες, στις πολιορκιες, στις ναυμαχιες της Ελληνικης Επαναστασεως. Τιμουμε τα θυματα των Ολοκαυτωματων και των σφαγων στην Ναουσα, στην Χιο, στην Κυπρο, στις Κυδωνιες, στο Μεσολογγι και απανταχού του Ελληνισμού.
Ελπιζουμε και οραματιζομαστε. Ελπιζουμε να παραμείνει η Ελλαδα ελεύθερη απο καθε καταπιεση και απειλη, στηριζόμενη στην Αγία Πίστη του Χριστού και στις δημοκρατικές αρχές και αξίες. Επιθυμουμε την ειρηνικη συμβιωση με ολους τους λαούς της γης, αλλα δεν ειμαστε διατεθειμενοι να απεμπολησουμε τα εθνικα μας δικαια. Οσα αποκτηθηκαν με αιμα απο τους προγονους μας οφείλουμε να τα διαφυλαξουμε, ώστε να παραδωσουμε στις νεωτερες γενιες την Ελλαδα ασφαλη και ικανη να αναδείξει την πλούσια και ζώσα πολιτισμικη κληρονομια της.
Καλούμαστε, λοιπόν, να πορευθούμε με την ελπιδα του μελλοντος, έχοντας την συνείδηση ότι το μελλον είναι αυτό που δίνει ουσιαστικό νοημα σε οσα προηγηθηκαν. Ένα μελλον που αποκαλύπτει την παρουσια του Θεου στην ζωη μας. Οι προγονοί μας, το 1821, δεν θα ειχαν επιτυχει σε κανέναν αγώνα τους χωρις πιστη σ’ αυτην την ζωντανη παρουσια του όντως Ζώντος Θεου.
Η ημερα του Ευαγγελισμού, η οποία τόσα πολλά σηματοδοτεί για το λαμπρό μέλλον της πορείας του ανθρώπου στα έσχατα, ειχε επιλεγεί απο την Φιλικη Εταιρεία, ήδη απο τον Οκτωβριο του 1820, για την εξεγερση στην Πελοποννησο και σε αλλα μερη του Ελληνισμού. Το βεβαιωνουν πολλοί πρωταγωνιστες στα κείμενα τους, με πιο χαρακτηριστικη την αναφορα του Θεοδωρου Κολοκοτρωνη στην «Διηγηση Συμβαντων της Ελληνικης Φυλης». Εκείνοι που προετοίμασαν την Επανασταση ήθελαν να συνδεσουν τον Αγώνα τους για την ελευθερία της Πατρίδος με την Ορθοδοξη πίστη και ζωή, το πρόσωπο της Παναγιας με την σωτηρία τους. Και στο τριτο έτος του Αγωνος, στις 30 Ιανουαριου 1823, η Παναγια τους εδωσε το μηνυμα οτι ο Αγωνας θα ευοδωθεί. Τοτε ακριβως ανευρεθη με θαυματουργικο τροπο η εικονα του Ευαγγελισμού της Θεοτοκου στην Τηνο, κατοπιν υποδείξεως της μοναχης Πελαγιας, ήδη Αγίας της Εκκλησίας μας.
Τέκνα της Εκκλησίας μας ευλογημένα,
Έχοντας όλα τα προαναφερθέντα στον νού μας, ας ατενισουμε με αισιοδοξια το μελλον. Η 25η Μαρτιου 2021 ας γινει η αφετηρια και το εφαλτηριο μιας νεας πορείας ως προς την σχέση μας με το Γένος και την Πατριδα μας. Ας προσπαθησουμε να συνδυασουμε την Χριστιανικη μας Παραδοση και την ιστορικη μας συνεχεια με τις αναγκες της συγχρονης εποχης. Και ας ξαναδιαβασουμε με προσοχη την λαικη σοφια του Στρατηγού Ιωαννη Μακρυγιαννη, ο οποίος συνοψιζει το νοημα του Αγωνα σε μια συντομη συζητηση του με τον Γαλλο Ναύαρχο Δεριγνυ πριν απο την μαχη με τον Ιμπραημ στους Μυλους της Αργολιδος:
«Εκεί οπού ‘φκιανα τις θεσεις εις τους Μυλους, ηρθε ο Ντερνυς να με ιδεί».
Μου λεγει: «Τι κανεις αυτου; Αυτες οι θεσεις ειναι αδυνατες· τι πολεμον θα καμετε με τον Μπραιμη αυτου;»
Του λεγω: «Ειναι αδυνατες οι θεσεις κι εμείς. Ομως ειναι δυνατος ο Θεος οπού μας προστατεύει ...».
Ειμαστε αδυνατοι, αλλα ειναι δυνατος ο Θεος μας, διδασκει ο Μακρυγιαννης. Κι εμείς αδύναμοι νιώθουμε και είμαστε, αλλά με πιστη στον Θεο, με επιγνωση της ιστοριας μας και με ελπίδα στην Ζωή που έρχεται από το μέλλον θα γινουμε πιο δυνατοί για να αντιμετωπισουμε τις δυσκολιες!
Τεκνα εν Κυριω αγαπητα,
Για μας τους Ορθοδοξους, αυτός ο σταθερός προσανατολισμος της ιστοριας προς το μέλλον είναι που μεταμορφωνει και διδει πραγματικό νοημα στον παροντα καιρο. Αποτελεί απάντηση στο ζητημα του θανατου και γι’ αυτό αποτυπωθηκε με απαραμιλλη ευστοχια στο πάντα επίκαιρο επαναστατικο συνθημα των Αγωνιστών του 1821 «Ελευθερια ή Θανατος». Η πιστη οτι η ιστορια πορεύεται οχι στην επιστροφη της σε ενα τελειο παρελθον, αλλα σε ενα εσχατολογικο μελλον το οποίο την αναμενει και δεν δυναται να αναιρεσει την μνημη του, ήταν που κρατησε απροσκυνητους επί 400 χρονια τους προγόνους μας υπό τον οθωμανικό ζυγό.
Η απελευθερωση απο την οποια κοσμικη σκλαβιά προϋποθετει την πιστη οτι το παρελθον δεν μπορεί να καθοριζει τον ανθρωπο. Για την ζωή και την πίστη της Εκκλησίας μας, τον άνθρωπο μόνο το μέλλον μπορεί να τον καθορίζει. Αυτο ειναι αλλωστε και το νοημα της Μετανοιας.
Χρόνια πολλά, ελεύθερα, εν μετανοία και χαρά, επ’ ελπίδι του μέλλοντος αιώνος!
Τεκνα εν Κυριω αγαπητα,
Για μας τους Ορθοδοξους, αυτός ο σταθερός προσανατολισμος της ιστοριας προς το μέλλον είναι που μεταμορφωνει και διδει πραγματικό νοημα στον παροντα καιρο. Αποτελεί απάντηση στο ζητημα του θανατου και γι’ αυτό αποτυπωθηκε με απαραμιλλη ευστοχια στο πάντα επίκαιρο επαναστατικο συνθημα των Αγωνιστών του 1821 «Ελευθερια ή Θανατος». Η πιστη οτι η ιστορια πορεύεται οχι στην επιστροφη της σε ενα τελειο παρελθον, αλλα σε ενα εσχατολογικο μελλον το οποίο την αναμενει και δεν δυναται να αναιρεσει την μνημη του, ήταν που κρατησε απροσκυνητους επί 400 χρονια τους προγόνους μας υπό τον οθωμανικό ζυγό.
Η απελευθερωση απο την οποια κοσμικη σκλαβιά προϋποθετει την πιστη οτι το παρελθον δεν μπορεί να καθοριζει τον ανθρωπο. Για την ζωή και την πίστη της Εκκλησίας μας, τον άνθρωπο μόνο το μέλλον μπορεί να τον καθορίζει. Αυτο ειναι αλλωστε και το νοημα της Μετανοιας.
Χρόνια πολλά, ελεύθερα, εν μετανοία και χαρά, επ’ ελπίδι του μέλλοντος αιώνος!