Οι φετινές Ιερατικές Συνάξεις περιστρέφονται γύρω από το πρόσωπο του Αποστόλου Παύλου. Στο πλαίσιο αυτό, ομιλητής ήταν ο κ. Χρήστος Καρακόλης, Αναπληρωτής Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος μίλησε με θέμα «Η περί δικαιοσύνης του Θεού διδασκαλία του Αποστόλου Παύλου».
Ο ομιλητής επεσήμανε ότι «για να αντιληφθούμε πώς λειτουργεί η θεία δικαιοσύνη, σύμφωνα με τη θεολογία του Αποστόλου Παύλου, πρέπει να βάλουμε στη θέση του δικαστή τον Θεό και στη θέση του αμαρτωλού τον κάθε άνθρωπο. Ο Θεός δεν είναι απλώς δικαστής της ανθρωπότητας, αλλά και πατέρας του κάθε ανθρώπου ξεχωριστά. Αυτό σημαίνει ότι δεν κρίνει ψυχρά, αλλά κρίνει με αγάπη. Εάν ο Θεός έκρινε «ψυχρά» και «αντικειμενικά», κατά την ανθρώπινη λογική, τότε θα έπρεπε να καταδικάσει όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους, διότι όλοι έχουν αμαρτήσει, όλοι παρέβησαν τον Νόμο του και όλοι είναι εκτεθειμένοι απέναντί Του. Αλλά ο Θεός, ακριβώς λόγω της αγάπης Του, δεν περιμένει απλώς τον αμαρτωλό, για να τον κρίνει. Έχει προβεί, προηγουμένως, στις δέουσες ενέργειες, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις της δικαίωσης του αμαρτωλού. Πρόκειται για την εφαρμογή του σχεδίου της Θείας Οικονομίας: Ο Υιός του Θεού γίνεται άνθρωπος, προσλαμβάνει την ανθρώπινη φύση, πεθαίνει πάνω στον Σταυρό και έτσι μαζί του πεθαίνει και η αμαρτία ολόκληρης της ανθρωπότητας. Έτσι, η ανθρώπινη φύση είναι πια απαλλαγμένη από το άχθος της αμαρτίας. Πώς, όμως, το κάθε ανθρώπινο πρόσωπο οικειώνεται αυτήν τη δωρεά; Μέσω της πίστης στον Χριστό και της μετοχής στο σώμα Του, που είναι η Εκκλησία.
Με την προϋπόθεση, λοιπόν, της πίστης και της εκκλησιαστικής συσσωμάτωσης ο Θεός αθωώνει και δικαιώνει τον αμαρτωλό άνθρωπο. Έτσι, η δικαιοσύνη του Θεού συνίσταται, ουσιαστικά, στο έλεός Του και δεν αντιστοιχεί προς την ανθρώπινη δικαιοσύνη. Διότι στα ανθρώπινα πράγματα δεν γίνεται κάποιος αθώος να αναλάβει την ευθύνη για τα παραπτώματα των άλλων, όπως πράττει ο Ιησούς Χριστός με τον σταυρικό του θάνατο. Επίσης, στα ανθρώπινα πράγματα δεν είναι δυνατόν ένας ένοχος να θεωρηθεί αθώος και δίκαιος, μόνο και μόνο επειδή αποδέχεται τις πράξεις δικαιοσύνης κάποιου άλλου προσώπου και πιστεύει σε αυτές. Όμως, έτσι ακριβώς λειτουργεί η θεία δικαιοσύνη. Ποια, όμως, είναι η εξέλιξη και η πορεία του ανθρώπου μετά την αθώωση και τη δικαίωσή του από τον Θεό; Πλέον, έχει συντελεστεί μέσα του μια οντολογική αλλαγή. Ενώ πριν από τη δικαίωσή του είναι δέσμιος της αμαρτίας, πλέον λόγω αυτής είναι ελεύθερος από την καταδυναστεία της και μπορεί να ασκήσει τις αρετές. Η άσκηση των αρετών δεν είναι κάτι το φυσικό, διότι ο δικαιωθείς συνεχίζει να ζει εντός του πεπτωκότος κόσμου, στον οποίον συνεχίζει να κυριαρχεί η αμαρτία. Επομένως, είναι επιρρεπής στη δύναμη της αμαρτίας και μπορεί θεωρητικά να ξανακυλήσει σε αυτήν. Όμως, τώρα έχει, πλέον, τη δυνατότητα της επιλογής και μπορεί, αν θέλει και αν αγωνιστεί, να νικήσει, με τη χάρη και τη βοήθεια του Θεού, την αμαρτία, αφού ήδη ο Χριστός την έχει νικήσει για λογαριασμό του. Η δικαίωση του ανθρώπου, με άλλα λόγια, δεν οδηγεί στον πνευματικό εφησυχασμό, αλλά σε έναν έντονο πνευματικό αγώνα, ο οποίος ολοκληρώνεται στο τέλος της παρούσας ζωής, μετά την οποία επέρχεται η οριστική σωτηρία».
Ακολούθησε συζήτηση επί των εισηγήσεων και την σύνοψη των συμπερασμάτων από τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο.
Στη συνέχεια, έγινε ενημέρωση σχετικά με τη λειτουργία του Ξενώνα Φιλοξενίας Γυναικών – Θυμάτων βίας, του Δήμου Βόλου, από την κ. Μαρία Βλάχου, καθώς και για τους τρόπους παραπομπής και την διαδικασία αξιολόγησης των περιστατικών θυμάτων βίας, από την κ. Βάσω Μακρυγιάννη.
Ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τις δύο ομιλήτριες και αναφέρθηκε στην συμβολή της Τοπικής μας Εκκλησίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του προβλήματος, σε άριστη συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς. Εξήρε δε την προσφορά και το έργο του Αρχιμ. Σεβαστιανού Ζερβού, ο οποίος είναι ο εντεταλμένος της Ιεράς Μητροπόλεως στα ζητήματα της ψυχολογικής στήριξης δοκιμαζομένων ανθρώπων.
Επ’ ευκαιρία, ο κ. Ιγνάτιος αναφέρθηκε και στην στάση της Εκκλησίας μας στο μεταναστευτικό και προσφυγικό ζήτημα, που απασχολεί έντονα την Ελληνική κοινωνία. Μίλησε για την διακριτική, όσο και καθοριστική συνεισφορά του Σ.Σ.Κ. Βόλου «Ο Εσταυρωμένος», ο οποίος, με επικεφαλής τον Πρωτ. Θεόδωρο Μπατάκα, δίδει καθημερινά την καλή μαρτυρία της Εκκλησίας μας, στο όνομα του Ιησού Χριστού. Μίλησε εκτενώς για το κλίμα αγαστής συνεργασίας που έχει διαμορφωθεί με όλους τους τοπικούς φορείς, γεγονός, που φάνηκε ξεκάθαρα στην πρόσφατη πανηγυρική υποδοχή των παιδιών των φιλοξενουμένων μεταναστών και προσφύγων σε σχολική μονάδα της πόλης μας, γεγονός που λειτουργεί υποδειγματικά προς κάθε κατεύθυνση.