Ιερισσού Θεόκλητος: Αμαρτία είναι το ναι στο διάβολο και το όχι στον Θεό
«Η αμαρτία, στην ορθόδοξη παράδοση δεν αντιμετωπίζεται δικαστικά ή δικανικά, αλλά είναι συγκλονισμός της όλης υποστάσεως του ανθρώπου και πτώση κάτω από το είναι του», τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιερισσού Θεόκλητος.
Την Κυριακή, 27η Μαρτίου, Β΄ Κυριακή των Νηστειών που η Εκκλησία μας τιμά τον άγιο και θεοφόρο Πατέρα ημών Γρηγόριο τον Παλαμά Αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιερισσού Θεόκλητος, χοροστάτησε στον Όρθρο και ετέλεσε την Θεία Λειτουργία του Μ. Βασιλείου στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Νεοχωρίου, όπου εφημερεύει ο καλός Κληρικός Οικ. π. Γαβριήλ Ζαχαρίου.
Συνέπεσε μάλιστα κατά την ημέρα αυτή να τελήται το τριετές Μνημόσυνο του αειμνήστου πατρός του Εφημερίου, Μιχαήλ Ζαχαρίου.
Τον Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν οι Παν/τοι Αρχιμ. π. Χρυσόστομος Μαϊδώνης, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως και π. Λεόντιος Καρίκας και οι Ιεροδιάκονοι π. Μελέτιος Τσόγκας και π. Γεώργιος Κυριάκου. Ο πιστός Λαός του Νεοχωρίου προσήλθε μετά πολλής της κατανύξεως στις Ιερές Ακολουθίες, τιμώντας την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, με επικεφαλής τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητος κ. Νικόλαο Ανικούλα και την Δημοτική Σύμβουλο κ. Κασσάνδρα Κατσαρού.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος στάθηκε στο σημείο της Ευαγγελικής περικοπής της θεραπείας του παραλύτου της Καπερναούμ (Μαρκ. Β΄ 1,12), όπου ο Κύριος προ της θεραπείας του βασανισθέντος επί έτη αδελφού μας ανέκραξε· «…τέκνον, αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου» (Μαρκ. Β΄ 1, 5)! Δηλαδή, ο Επίσκοπός μας ωμίλησε για την αμαρτία που ταλανίζει τον άνθρωπο από συστάσεως κόσμου, ως αρρώστια και βαριά ασθένεια η οποία περιπαίζει και ταλαιπωρεί το ανθρώπινο γένος.
Η αμαρτία, είπε ο ομιλητής, στην ορθόδοξη παράδοση δεν αντιμετωπίζεται δικαστικά ή δικανικά, αλλά είναι συγκλονισμός της όλης υποστάσεως του ανθρώπου και πτώση κάτω από το είναι του. Είναι αστοχία και αλογία κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, αδυναμία του ανθρώπου να πραγματώση τον προορισμό του, είναι το ναί στον διάβολο και το όχι στον Θεό και ουσιαστικά αποβαίνει αδυναμία του ανθρώπου να ενωθή και να ευρεθή σε κοινωνία με τον Δημιουργό του. Αδυναμία και άρνηση του ανθρώπου να μετέχη στη ζωή του Θεού.
Και κατέληξε ο Επίσκοπός: «Η αμαρτία δεν είναι τίποτε άλλο παρά κατάχρηση και παράχρηση της ελευθερίας του ανθρώπου, κατάχρηση και παράχρηση της ίδιας της ζωής από τον άνθρωπο, το να δημιουργή και να ιδρύη ο Αδάμ χωρίς τον Θεό, μακριά από τον Θεό, εναντίον του Θεού. Η αμαρτία είναι η αιτία της εισόδου του “παρά φύσιν”, δηλαδή της διαστροφής στη ζωή του ανθρώπου, είναι η κακή αλλοίωση της ανθρωπίνης φύσεως, που αποβαίνει για το ανθρώπινο γένος φοβερή ασθένεια και αρρώστια ανεκλάλητη, που κατατρώγει τον ψυχισμό του. Οι άγιοι Πατέρες την θεωρούν ως “αρρωστία ψυχής” και “δεινόν φοβερόν” για το αδαμιαίο γένος, ένα παράσιτο που περιπαίζει και ευτελίζει την ανθρώπινη προσωπικότητα και γκρεμίζει κάθε σχέση και κοινωνία με τον Δημιουργό της. Ο Άγιος Νεκτάριος μάλιστα θεωρεί πως οι οδόντες της αμαρτίας, ομοιάζουν με οδόντες λεόντων που κατατρώγουν την πνευματική φύτρα του ανθρώπου, οδηγώντας τον στον πνευματικό θάνατο. Και ο ιερός Χρυσόστομος συμπληρώνει ότι πολλές από τις ασθένειες που προσβάλλουν τον άνθρωπο, προέρχονται, έχουν τις ρίζες τους δηλαδή σε αμαρτήματα ψυχικά».
Το εσπέρας της ιδίας ημέρας ο Επίσκοπος προέστη του Γ΄ Κατανυκτικού Εσπερινού στον Ιερό Ναό αγίας Παρασκευής Κάτω Σταυρού, συμφώνως με το πρόγραμμα της Ιεράς Μητροπόλεως. Τον πλαισίωσαν ο Εφημέριος του Ιερού Ναού Πρωτ. π. Δημήτριος Σαμάρας και οι Εφημέριοι της κωμοπόλεως του Σταυρού, Αιδ/τοι Πρωτ. π. Αθανάσιος Βουρνίτης, Οικ. π. Παναγιώτης Καλαντζής και ο Ιεροδιάκονος π. Εφραίμ Τσόλης.
Την Ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού εκόσμησε με την παρουσία και το κήρυγμά του ο Παν/τος Αρχιμ. π. Γερμανός Γαλάνης, ο οποίος εγκαταβιοί στην γεραρά Ιερά Μονή της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας και είναι Κληρικός μεν της καθ’ Ημάς Ιεράς Μητροπόλεως, στελεχώνει δε και στηρίζει την Ιερά Μονή, με Καθηγούμενο τον Σεπτό Μητροπολίτη Μιλήτου κ. Απόστολο, λαμπρό στέλεχος του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου.
Στην ομιλία του ο π. Γερμανός ανέλυσε την αρετή – αγιοπνευματικό χάρισμα της νηστείας, που κατά την περίοδο αυτή η Εκκλησίας μας προβάλλει και βιώνει ως ιδιαίτερη ευλογία. Παρουσίασε το θέμα του από ιστορικής και θεολογικής απόψεως άριστα και το κατοχύρωσε εκκλησιαστικά με τη διδασκαλία των αγίων Πατέρων μας. Έθεσε υπ΄ όψιν του ακροατηρίου τα ευλογημένα αποτελέσματα της νηστείας και παρετήρησε τέλος ότι η αρετή αυτή αποκτιέται με κόπο και θυσίες πνευματικές, αλλά στολίζει τον άνθρωπο με αδιαπέραστη ασπίδα μπροστά από τον πόλεμο των παθών και του Εωσφόρου.