Ιερπύτνης Κύριλλος: Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή αποτελεί «καιρό ευπρόσδεκτο» και «καιρό μετανοίας»

  • Dogma
ιεραπύτνης

Την Κυριακή της Τυρινής, 26 Φεβρουαρίου 2023 στον κατάμεστο από πιστούς Ιερό Καθεδρικό Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεράπετρας, τελέσθηκε η ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού της Συγγνώμης, χοροστατούντος του Μητροπολίτου Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κυρίλλου και με την παρουσία όλων των Κληρικών της ευρύτερης περιφέρειας της Ιεράπετρας.

Στο τέλος της ακολουθίας του Κατανυκτικού Εσπερινού, που τέλεσε ο Πανοσιολ. Πρωτοσύγκελλος Αρχιμ. Αμβρόσιος Σκαρβέλης, το εκκλησίασμα έλαβε την συγχωρητική ευχή του Ποιμενάρχη Ιεραπύτνης. κ. Κυρίλλου, εν όψει της εισόδου στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Ομιλητής του A΄ Κατανυκτικού Εσπερινού ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κύριλλος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή και το νόημά της». Με λόγο απλό, μεστό και εγκάρδιο ο Σεβασμιώτατος, αφού κι εκείνος ζήτησε συγγνώμη εάν παρεπίκρανε κάποιον, αναφέρθηκε κυρίως μέσα από τη θεόπνευστη υμνολογία της κατανυκτικής περιόδου του Τριωδίου αλλά και από τα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας μας στο νόημα και στον σκοπό της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, ως κατ’ εξοχήν περιόδου  νηστείας, εγκράτειας, μετάνοιας, κατανύξεως, εντατικής προσευχής και πνευματικής ανασυγκρότησης. Όπως σημείωσε, «το στάδιον των αρετών ηνέωκται» και προτρεπόμαστε από τον ύμνο που ακούσαμε σήμερα στον Όρθρο της Κυριακής της Τυροφάγου «αναζωσάμενοι τον καλόν της νηστείας αγώνα, οι γάρ νομίμως αθλούντες, δικαίως στεφανούνται, και αναλαβόντες την πανοπλίαν του Σταυρού, τω εχθρώ αντιμαχησώμεθα, ως τείχος άρρηκτον κατέχοντες την πίστιν, και ως θώρακα την προσευχήν, και περικεφαλαίαν την ελεημοσύνην, αντί μαχαίρας την νηστείαν, ήτις εκτέμνει από καρδίας πάσαν κακίαν…». Να διαπλεύσομε το μέγα πέλαγος της νηστείας, που είναι «παθοκτόνος» και όχι «σωματοκτόνος», και θεσπίστηκε κατά μίμηση της τεσσαρακονθήμενης νηστείας του Χριστού. Είναι περίοδος κατά την οποία  πενθούμε «δια τας αμαρτίας ημών» και η Καθαρά Δευτέρα είναι η πιο πένθιμη ημέρα του χρόνου καθώς αποτελεί ανάμνηση της εξόδου μας από τον Παράδεισο, και παράλληλα είναι περίοδος μετάνοιας κατά την οποία παρακαλούμε τον Χριστό να μας χαρίσει «όμβρους δακρύων», για να αποπλύνουμε «τον ρύπον τον εκ των ηδονών». Υπογράμμισε ακόμα ότι σύμφωνα με τον Μέγα Βασίλειο «αληθής νηστεία, η των κακών αλλοτρίωσις, εγκράτεια γλώσσης, θυμού αποχή, επιθυμιών χωρισμός, καταλαλιάς, ψεύδους και επιορκίας», ενώ και  η ευχή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου «Κύριε και Δέσποτα της ζωής ημών», που διαβάζει ο Ιερεύς κάθε μέρα αυτή της κατανυκτική περίοδο, μας υπενθυμίζει ότι σκοπός του αγώνα μας είναι η αυτομεμψία και η αυτοκατάκριση.

Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην περίοδο του Τριωδίου και στις Ιερές Ακολουθίες της περιόδου από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο και επεσήμανε ότι η έντονη προσευχή και λειτουργική ζωή, η άσκηση για την εκκοπή των παθών και την καλλιέργεια των ένθεων αρετών του ανθρώπου συνδυάζεται με την πνευματική εγρήγορση, τη μετάνοια, την ελεημοσύνη και έμπρακτα έργα αγάπης και ευποιίας.

Ο Σεβ. κ. Κύριλλος κατέληξε ότι σήμερα που ζούμε μέσα στο κλίμα της καλοζωίας και της ευμάρειας, η Μεγ. Τεσσαρακοστή αποτελεί  «καιρό ευπρόσδεκτο» και «καιρό μετανοίας», κατά την οποία  καλούμαστε να αλληλοσυγχωρηθούμε, να βιώσουμε και να πενθήσουμε την έξοδό μας από τον Παράδεισο και να αγωνισθούμε μέσα στον «έρημο» κόσμο για να συνοδοιπορήσουμε και εν τέλει να συγκακοπαθήσουμε με τον Παθόντα και Σταυρωθέντα υπέρ ημών Κύριο.

Τέλος ευχήθηκε σε όλους καλή και ευλογημένη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, και ακολούθησε κέρασμα για όλους στο πάντα φιλόξενο αρχονταρίκι του ναού.

TOP NEWS