Καιρός του Ποιήσαι: e-Διαλέξεις Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου
Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού, έχει την τιμή και τη χαρά να παρουσιάζει μια σειρά διαδικτυακών διαλέξεων από επιφανείς θεολόγους και ερευνητές πάνω σε επίκαιρα θέματα.
Οι διαλέξεις απευθύνονται στο ευρύ κοινό και όχι αποκλειστικά σε ειδικούς, ενώ θα προσφέρεται επαρκής χρόνος για ερωτήσεις προς τον ομιλητή.
Η γλώσσα των συναντήσεων θα είναι η ελληνική (εκτός από εκείνη του Διακ. Brandon Gallaher), ενώ η συνολική διάρκειά τους δεν θα ξεπερνά τη 1 ώρα και 30 λεπτά. Ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος για την παρακολούθηση των ομιλιών και την υποβολή ερωτήσεων θα ανακοινώνεται εγκαίρως (η συμμετοχή είναι ελεύθερη για το κοινό).
1η e-διάλεξη:
π. Κyριλλος Γοβορούν: Το Ουκρανικό ζήτημα και η πανορθόδοξη αλληλεγγύηΣήμερα Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2021 και ώρα 7.00 μ.μ. πραγματοποιείται η πρώτη από τις οκτώ διαδικτυακές διαλέξεις του κύκλου «Καιρός του ποιήσαι» της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου. Ομιλητής είναι ο π. Κύριλλος Γοβορούν και το θέμα του είναι «Το Ουκρανικό αυτοκέφαλο και η πανορθόδοξη αλληλεγγύη». Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας Zoom και ο σύνδεσμος για να συνεδεθούν οι ενδιαφερόμενοι ακροατές είναι https://zoom.us/j/96783527291. Η διάρκεια της διάλεξης θα είναι μία ώρα και τριάντα λεπτά και η γλώσσα θα είναι η ελληνική.
Για να καταλάβουμε το λεγόμενο Ουκρανικό ζήτημα, πρέπει να ξεκινήσουμε χίλια έτη πριν, όταν το Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως ίδρυσε τη Μητρόπολή του στο Κίεβο. Μετά από τις εισβολές των Μογγόλων το 1240, η Μητρόπολη του Κιέβου απέκτησε δύο κέντρα. Το μέρος της Μητρόπολης που είχε κέντρο στη Μόσχα, αυτοανακηρύχθηκε αυτοκέφαλο το 1448. Το άλλο μέρος της Μητρόπολης του Κιέβου που βρισκόταν στην Λιθουανία και κάλυπτε τα εδάφη της σημερινής Ουκρανίας, έμεινε πιστό στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Το 1686, η Κωνσταντινούπολη παραχώρησε στη Μόσχα το δικαίωμα να κάνει ενθρόνιση των Μητροπολιτών του Κιέβου. Μετά την κατάρρευση της Ρωσικής αυτοκρατορίας το 1917, τμήματα της ιστορικής Μητρόπολης του Κιέβου βρέθηκαν σε ανεξάρτητα κράτη, όπως η Πολωνία και η Ουκρανία. Κατά τον 19ο αιώνα, το αυτοκέφαλο είχε γίνει θέμα του αντι-αποικιακού κινήματος. Στο πνεύμα αυτό, η κυβέρνηση της ανεξάρτητης (Σοβιετικής) Ουκρανικής Δημοκρατίας υποστήριξε τη δημιουργία της αυτοκέφαλης εκκλησίας και άρχισε της διαπραγματεύσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Όμως το Πατριαρχείο φάνηκε απρόθυμο να παρέμβει. Τα πράγματα άλλαξαν το 1991, όταν η Ουκρανία πάλι έγινε ανεξάρτητο κράτος. Αμέσως άρχισε να επιδιώκει το αυτοκέφαλο της εκκλησίας της. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δίστασε αρχικά να εμπλακεί στην επίλυση του Ουκρανικού ζητήματος. Το θέμα επιλύθηκε μόνο το 2018. Πιστεύω πως δύο γεγονότα συνέβαλαν σε αυτό: ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας μετά την επανάσταση του 2014, και η απουσία της Ρωσικής εκκλησίας στην Πανορθόδοξο σύνοδο της Κρήτης το 2016.
Ο αρχιμανδρίτης Κύριλλος Γοβορούν είναι Καθηγητής Εκκλησιολογίας, Διεθνών Σχέσεων και Οικουμενισμού στο Κολλέγιο Sankt Ignatios της Θεολογικής Σχολής της Στοκχόλμης. Απόφοιτος της Θεολογικής Ακαδημίας του Κιέβου και του Πανεπιστημίου Αθηνών, ολοκλήρωσε τις διδακτορικές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο Durham υπό την επίβλεψη του π. Andrew Louth. Διετέλεσε πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, πρώτος αναπληρωτής πρόεδρος της Εκπαιδευτικής Επιτροπής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και αργότερα ερευνητής στα Πανεπιστήμια Yale και Columbia (ΗΠΑ), επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Münster στη Γερμανία, διεθνής συνεργάτης στο Κέντρο Chester Ronning για τη Μελέτη των Θρησκειών και της Δημόσιας Ζωής στο Πανεπιστήμιο Alberta στον Καναδά, ενώ είναι διευθυντής του Οικουμενικού Ινστιτούτου Huffington στο Πανεπιστήμιο Loyola Marymount στο Λος Άντζελες και επίκουρος καθηγητής στο ίδιο πανεπιστήμιο.
Το πρόγραμμα των e-Διαλέξεων έχει ως εξής:
Τρίτη 19 Ιανουαρίου, 2021, 7.00 μ.μ.: π. Κύριλλος Γοβορούν (Πανεπιστήμιο Loyola Marymount, και Huffington Ecumenical Institute, ΗΠΑ): Το ουκρανικό ζήτημα και η πανορθόδοξη αλληλεγγύη
Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου, 2021, 7.00 μ.μ.: π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος (Λίβυος) (εφημέριος Αγ. Ειρήνης Πύργου Μονοφατσίου, Κρήτη): Από τον π. Αλέξανδρο Σμέμαν στον Άγιο Πορφύριο με θέμα τη χαρά
Πέμπτη 4 Μαρτίου, 2021, 7.00 μ.μ.: π. Εμμανουήλ Κλάψης (πρώην Καθηγητής στην Ελληνορθόδοξη Θεολογική Σχολή Τιμίου Σταυρού, Βοστώνη, ΗΠΑ), Η Ορθόδοξη Μαρτυρία στον Εικοστό πρώτο Αιώνα στην σκιά της πανδημίας
Δευτέρα 23 Μαρτίου, 2021, 7.00 μ.μ.: π. Ιωάννης Χρυσαυγής (Οικουμενικό Πατριαρχείο): Καιρός του Ποιῆσαι τω Κυρίω: Η Κοινωνική Διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Σχολιασμός: Βασίλειος Μακρίδης (Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Ορθόδοξου Χριστιανισμού, Πανεπιστήμιο Erfurt, Γερμανία), Θανάσης Ν. Παπαθανασίου (Αρχισυντάκτης περιοδικού Σύναξη, Αν. Καθηγητής Ανωτ. Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών, Διδάσκων στο ΕΑΠ), Θεοδότα Νάντσου (Επικεφαλής Πολιτικής του Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση-WWF Greece)
Δευτέρα 12 Απριλίου, 2021, 7.00 μ.μ.: Νίκη Τσιρώνη (Ερευνήτρια, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών-Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών), Θεοτόκος στρατηγός, ανδρεία – Θεοτόκος Γλυκοφιλούσα: όψεις του ίδιου ανεκτίμητου νομίσματος
Τετάρτη, 5 Μαΐου, 2021, 7.00 μ.μ.: Αγγελική Ζιάκα (Αν. Καθηγήτρια Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.), Ισλάμ, Ευρώπη και δημοκρατία
Τετάρτη 26 Μαΐου, 2021, 7.00 μ.μ.: Δημήτρης Μόσχος (Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ), Μπορεί να ξαναγραφεί η ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας;
Δευτέρα 21 Ιουνίου, 2021, 8.00 μ.μ.: Brandon Gallaher (Πανεπιστήμιο Exeter, Ηνωμένο Βασίλειο), Sergii Bulgakov and Georges Florovsky: Two Complementary Voices for Contemporary Orthodox Theology