Dogma

Καστορίας Καλλίνικος: «Η υπακοή γεννά Αγίους, επιστήμονες, ευεργέτες και ήρωες»

      Στον Όρθρο και στο Αρχιερατικό Συλλείτουργο προηξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, συνιερουργούντος του ΣεβασμιωτάτουΜητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών.

Αρχιερατικό Συλλείτουργο τελέσθηκε σήμερα Κυριακή 18 Ιουνίου 2023 στον ιστορικό Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου στην μαρτυρική πόλη της Υπάτηςεπ΄ευκαιρία της μνήμης του ολοκαυτώματος της Υπάτης από τα Γερμανικά στρατεύματα κατοχής στις 17 Ιουνίου 1944.

Στον Όρθρο και στο Αρχιερατικό Συλλείτουργο προηξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, συνιερουργούντος του ΣεβασμιωτάτουΜητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών.

Οι Ιερές Ακολουθίες μεταδόθηκαν απευθείας από τηλεοράσεως, καθώς και από του Ραδιοφωνικούς Σταθμούς των Ιερών Μητροπόλεων Φθιώτιδος και Καστορίας και από διαδικτύου.

Τον Θείο Λόγο εκήρυξε εμπνευσμένα ο Άγιος Καστορίας κ. Καλλίνικος, ο οποίος μεταξύ των άλλων σημείωσε:

«Η υπακοή είναι ένα Μυστήριο, μία μεγάλη αλήθεια, την οποία θέτει ο Χριστός ως προϋπόθεση της σωτηρίας. Ακούμε, υπακούμε στο Χριστό, στον Θεό, στους Προφήτες, για να φτάσουμε και να γνωρίσουμε το Χριστό. Η υπακοή έχει θεολογική βάση και έχει ένα θεολογικό υπόβαθρο βαθύ, που είναι αυτός ο ίδιος ο Θεός. Αν δούμε ότι ο Υιός και Λόγος του Θεού που έγινε άνθρωπος, ο ίδιος πολλές φορές παρουσίασε τον εαυτό του ως πρότυπο υπακοής, ως Υιό υπακοής, Υιό  του Θεού αλλά Υιό υπακοής και γι’ αυτό λέει: «οὐ δύναμαι ἐγὼποιεῖνἀπ’ ἐμαυτοῦοὐδέν. καθὼςἀκούω κρίνω, καὶ ἡ κρίσις ἡ ἐμὴ δικαία ἐστίν· ὅτιοὐζητῶτὸ θέλημα τὸἐμὸν, ἀλλὰτὸ θέλημα τοῦπέμψαντός με πατρός»,  δηλαδή με μία συγκλονιστική απλότητα και αλήθεια, λέει ότι εγώ δεν μπορώ να κάνω τίποτα, ότι ακούω από τον πατέρα μου τον Θεό, που σημαίνει έχουν ίδιο θέλημα με το Θεό αυτό κάνω για αυτό και η κρίση μου είναι αληθινή γιατί δεν ζητώ το θέλημα μου, ζητώ το θέλημα του πατέρα μου του «εν ουρανοίς».

Αλλά πολύ πιο συγκλονιστικά παρουσιάζει αυτή την αλήθεια, την θεολογική της υπακοής στο στόμα του Χριστού ο Απόστολος Παύλος, όταν αναφέρεται προς τους Φιλιππησίους που ήταν οι αγαπημένοι του όπου μιλώντας για το Χριστό τους λέει: «ἐνμορφῇΘεοῦὑπάρχωνοὐχἁρπαγμὸνἠγήσατοτὸεἶναιἴσαΘεῷ, ἀλλ᾿ ἑαυτὸνἐκένωσεμορφὴν δούλου λαβών, ἐνὁμοιώματιἀνθρώπων γενόμενος, καὶ σχήματι εὑρεθεὶςὡςἄνθρωποςἐταπείνωσενἑαυτὸν γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δὲσταυροῦ». Παρουσιάζει το μεγαλείο της Ενσαρκώσεως, ο Θεός, ο Χριστός, ο οποίος ενώ ήταν Θεός, δεν θέλησε να είναι εξουσιαστής ως Θεός αλλά εκκένωσε, εκκένωσε σημαίνει άδειασε, άδειασε τον εαυτό του και πήρε τη μορφή δούλου. Το πρώτο άδειασμα, η πρώτη κένωση είναι ότι από Θεός γίνεται άνθρωπος αλλά και ως άνθρωπος ταπείνωσε τον εαυτό Του και έγινε υπήκοος μέχρι θανάτου και όχι απλού θανάτου, θανάτου ατιμωτικού, του Σταυρού αλλά «ὁ Θεὸςαὐτὸνὑπερύψωσεκαὶἐχαρίσατοαὐτῷὄνοματὸὑπὲρπᾶνὄνομα, ἵναἐντῷὀνόματιἸησοῦπᾶν γόνυ κάμψη ἐπουρανίωνκαὶἐπιγείωνκαὶ καταχθονίωνκαίπᾶσαγλῶσσαἐξομολογήσηταιὅτι Κύριος Ἰησοῦς Χριστός εἰςδόξανΘεοῦ πατρός»

Αυτός είναι που καλεί τους μαθητές. Αυτός που ταπεινώθηκε κι ήταν υπάκουος στον Πατέρα. Ο υπάκουος κάλεσε προς υπακοή και οι νέοι μαθητές υπακούουν στον υπάκουο, για ποιο λόγο; Για να οδηγηθούν στον Πατέρα και συνεχίζουν μετά το θάνατο, την Ανάσταση και την Ανάληψη του Χριστού την αποστολή τους και την Πεντηκοστή και καλούν τους χριστιανούς να υπακούσουν σε αυτό, ώστε να τους οδηγήσουν στο Χριστό που είναι η ζωή και η Ανάσταση, το Φως και η ανιδιοτελής αγάπη.

Αυτή είναι η θεολογική αρχή της υπακοής. Με αυτή την αρχή οι άνθρωποι αγιάζονται και ζουν στον αιώνα. Αλλά δεν έχει μόνο αυτό το θεολογικό περιεχόμενο η υπακοή, έχει και κοινωνικό περιεχόμενο. Με την υπακοή κάποιος μυείται  στην παράδοση ενός τόπου, με την υπακοή σε κάποιον διδάσκαλο μαθαίνει μια τέχνη, μουσική τέχνη, ιατρική τέχνη, με την υπακοή μαθαίνει επιστήμη από τον καθηγητή και υπακούοντας στην παράδοση της επιστήμης και στην παράδοση του τόπου και γίνεται άνθρωπος εύχρηστος, ευεργέτης στην κοινωνία. Γιατί; Διότι μυείται σε μία παράδοση υπακοής. Υπακούει ο ίδιος και καλεί τους μαθητές του μετά σε αυτή τη μεγάλη παράδοση. Δεν αυτονομείται, η οποία αυτονόμηση είναι μία κατάρα για την κοινωνία και για την Εκκλησία. Αλλά δεν έχει και μόνο κοινωνικές προεκτάσεις η υπακοή.

Η υπακοή γεννά Αγίους, γεννά επιστήμονες και ευεργέτες αλλά η υπακοή γεννά και ήρωες. Σε αυτήν τη φωνή υπάκουσε και ένα άλλο τέκνο της Φθιωτικής γης ο ένδοξος Ταγματάρχης Ιωάννης Παπαρρόδου, ο οποίος πολεμώντας στην Καστοριά Λ, εκεί όπου εγώ υπηρετώ και διακονώ και μη έχοντας ελπίδα, αλλά προσπαθώντας να σταματήσει τους εισβολείς στην πατρίδα μας και ήταν άνισος ο αγώνας και του είπαν οι συμπολεμιστές του: «δεν έχει νόημα να πολεμήσεις πλέον, πάμε να φύγουμε», – «όχι δε φεύγω, εδώ μένω», αυτό θέλει και η πατρίδα. Υπακοή στην πατρίδα και έγινε ένας ακόμα ήρωας και προστέθηκε στο πάνθεον των ηρώων. Η υπακοή είναι ένα μυστήριο που γεννά Αγίους, επιστήμονες και ευεργέτες και ήρωες».

Συνεχίζοντας το κήρυγμά του ο κ. Καλλίνικος σημείωσε:

«Λένε μερικοί, ότι εμείς οι Έλληνες είμαστε ανυπότακτοι και δεν σηκώνουμε ζυγό. Όχι δεν είναι αλήθεια. Δε σηκώνουμε τυραννία, δεν σηκώνουμε τυραννικό ζυγό και είμαστε ανυπότακτοι στους εισβολείς, στους τυράννους και τους αθέους αλλά εμείς είμαστε υπάκουοι, υπακούμε στο Χριστό και στους πνευματικούς μας Πατέρες, για αυτό η Ελλάδα έχει δώσει τόσους Αγίους μέχρι τον Όσιο Βησσαρίωνα τον Αγαθωνίτη και τον Άγιο Καλλίνικο τον Εδέσσης.

Υπακούμε στους διδασκάλους μας γι αυτό και η ελληνική γη έχει δώσει τόσο σοφούς εις την ανθρωπότητα, οι οποίοι και αυτοί είχαν το διδάσκαλο τους, μια αλυσίδα σοφών διδασκάλων και υπακούμε στην πατρίδα και στη φωνή της αξίας και του καθήκοντος γι αυτό και η γη η Ελληνική και η Φθιωτική και η Μακεδονική γη είναι γη ηρώων.

Μακάρι σε αυτήν την περίοδο και σ αυτήν την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που επικρατεί στον κόσμο η λογικοκρατία ως θεοποίηση και απομόνωση και αυτονόμηση της λογικής και η ατομοκρατία εμείς να ακολουθούμε την οδό της υπακοής σ όποιους από αυτούς τους δρόμους σας ανέφερα και κυρίως στο δρόμο της αγιότητος».

Ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο κ. Καλλίνικο για την παρουσία του στην Υπάτη και απηύθυνε ανοιχτή πρόσκληση προς όλους για την ερχόμενη Κυριακή 25 Ιουνίου, ημέρα κατά την οποία θα ευλογήσει με την παρουσία του την Μητρόπολη Φθιώτιδας η Αυτού ΘειοτάτηΠαναγιότητα ο Οικουμενικός μας Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος θα επισκεφθεί την Ιερά Μονή Παναγίας Αγάθωνος, για να προσκυνήσει ευλαβικά το σκήνωμα του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτη.

Ο κ. Συμεών κατά το προσκλητήριο σημείωσε:

«Την επόμενη Κυριακή όλοι οι συμπολίτες μας θα έχουμε πολύ χρόνο από τις 7 το πρωί να ασκήσουν και το εκλογικό τους δικαίωμα που είναι και εκλογική μας υποχρέωση, θα έχουμε τον χρόνο να εκκληςιαστούμε κανονικά και να λειτουργηθούμε και κατόπιν να βρεθούμε όλοι στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου, Οσίου Αγάθωνος για να υποδεχθούμε αυτόν που κατ’ εξοχήν διακονεί την ενότητα του Γένους, την Αυτού ΘειοτάτηΠαναγιότητα, τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη κύριο κύριοΒαρθολομαίο,  ο οποίος ως ταπεινός προσκυνητής θα έλθει ευλαβικά να γονατίσει ενώπιον του Ιερού Σκηνώματος του Οσίου πατρός ημών Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου, θα έρθει να ευλογήσει τον τόπο, θα έρθει να ευλογήσει όλους μας και θα έρθει να εισπράξει από εμάς όχι μόνο την εικόνα αλλά την πραγματικότητα της ενότητας και της μεταξύ μας αγάπης, της μεταξύ μας αποφασιστικότητας να σταθούμε ενωμένοι, όπως οφείλουμε, κοντά του, για να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις και τις εσωτερικές και τις εξωτερικές, για να αντιμετωπίζουμε κάθε μορφής κίνδυνο, ο όποιος ελλοχεύει άλλοτε εκ δεξιών και άλλοτε εξ ευωνύμων. Ακριβώς θα φανερώσουμε και θα καταθέσουμε την αταλάντευτη ενότητά μας βασισμένη στις πατρογονικές μας ρίζες και προσανατολισμένη στον κοινό μέλλον».

Ακολούθησε Επιμνημόσυνη Δέηση για τα θύματα του Ολοκαυτώματος της Υπάτης από τα Γερμανικά στρατεύματα κατοχής στις 17 Ιουνίου 1944 στο Μνημείο Ηρώων στην Υπάτη, κατάθεση στεφάνων από τους επισήμους, καθώς και η τελετή αδελφοποίησης της Δημοτικής Κοινότητας Υπάτης του Δήμου Λαμιέων και της Δημοτικής Κοινότητας Δισπηλιού του Δήμου Καστοριάς, παρουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Καστορίας κ.κ. Καλλινίκου και Φθιώτιδος κ. Συμεών, καθώς και των Δημάρχων Καστοριάς κ. Ιωάννη Κορεντσίδη και Λαμιέων κ. Ευθυμίου Καραΐσκου.

Τέλος, οι Άγιοι Αρχιερείς με τις συνοδείες τους, καθώς και ο κ. Δήμαρχος Καστοριάς κ. Ιωάννης Κορεντσίδης, ο Πρόεδρος του Δισπηλιού κ. Νικόλαος Ιασωνίδης και όλη η συνοδεία εκ Καστορίας, πραγματοποίησαν προσκυνηματική επίσκεψη στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αγάθωνος, όπου προσεκύνησαν το άφθαρτο σκήνωμα του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου και  έγιναν δεκτοί με περισσή αγάπη από τον Άγιο Καθηγούμενο της Μονής Αρχιμ. π. Γερμανό Γιαντσίδη και την περί αυτόν Ιερά Αδελφότητα.

Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου