Κατανυκτικός Εσπερινός στη Μητρόπολη Καλαβρύτων
Η Αγία Τεσσαρακοστή είναι μία μίμηση της ζωής του Χριστού, ο οποίος μετά τη βάπτισή Του πήγε στην έρημο και εκεί «νηστεύσας ημέρας τεσσαράκοντα και νύκτας τεσσαράκοντα ύστερον επείνασεν» (Ματθ. 4,2).
Σε κατανυκτική ατμόσφαιρα πραγματοποιήθηκε ο Εσπερινός της Συγχωρήσεως στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών στην πόλη του Αιγίου, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Προικοννήσου κ. Ιωσήφ, συμπροσευχομένου του Σεβασμιωτάτου Γέροντος Μητροπολίτου κ. Αμβροσίου και παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου.
Στην προσφώνησή του ο Σεπτός Ποιμενάρχης μας καλωσόρισε με θερμά λόγια τον εκλεκτό προσκεκλημένο Ιεράρχη κ. Ιωσήφ, τον οποίον ευχαρίστησε εγκάρδια τόσο για τη συμμετοχή του στις εορταστικές και λατρευτικές εκδηλώσεις για την εορτή του Αγίου Αλεξίου στα Καλάβρυτα, όσο και για την παρουσία του στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Ιωσήφ, αφού με τη σειρά του ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας για την ευγενική του πρόσκληση και τη φιλάδελφο αγάπη του προς το πρόσωπό του, μετέφερε τις πατρικές ευλογίες και τις ευχές του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου για καλή και ευλογημένη Αγία Τεσσαρακοστή και στη συνέχεια ανέπτυξε το θέμα της πνευματικής και εποικοδομητικής ομιλίας του, με βάση το χωρίο του Αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου «Την Τεσσαρακοστήν μη εξουθενείτε· μίμησιν γαρ περιέχει της του Χριστού πολιτείας», αναφέροντας χαρακτηριστικά:
«Ο πιστός δεν εξουθενώνει, δηλαδή δεν αφαιρεί τη δύναμη της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, δεν περιφρονεί, θα λέγαμε, τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Δεν λέγει πως η περίοδος αυτή δεν είναι σωστή, ούτε περιγελά τη νηστεία της Εκκλησίας, ούτε την ατιμάζει, ούτε δυσανασχετεί με τον ερχομό της, ούτε εύχεται να περάσει γρήγορα, ούτε καταλύει τη νηστεία επιδεικτικά και χωρίς λόγο, ούτε προπαγανδίζει πως οι καιροί άλλαξαν και πρέπει να αλλάξουμε και εμείς.
Η Αγία Τεσσαρακοστή είναι μία μίμηση της ζωής του Χριστού, ο οποίος μετά τη βάπτισή Του πήγε στην έρημο και εκεί «νηστεύσας ημέρας τεσσαράκοντα και νύκτας τεσσαράκοντα ύστερον επείνασεν» (Ματθ. 4,2). Ο Χριστός με τον τρόπο αυτό μας έδωσε έναν τύπο ζωής. Έπρεπε να έχουμε μία εικόνα ασκήσεως μπροστά μας, για να επιτύχουμε την ένωσή μας με τον Θεό. Κατά την περίοδο αυτή δέχθηκε και τους πειρασμούς του διαβόλου και κατά τη διάρκεια των πειρασμών Του «άγγελοι διηκόνουν αυτώ» (Μαρκ. 1,13).
Πολλά διδάγματα έχει να μας δώσει η περίοδος της νηστείας και των πειρασμών του Κυρίου. Για να αντιμετωπίσουμε και τους δικούς μας ποικίλους πειρασμούς θα πρέπει να δώσουμε, όπως ο Χριστός, έμπρακτα, με τη βιοτή μας, τις κατάλληλες απαντήσεις στον διάβολο, δηλαδή να ασκηθούμε στη νηστεία, να ταπεινωθούμε και να προσευχόμεθα αδιαλείπτως, δοξάζοντας και αναγνωρίζοντας ως μοναδικό Κύριο της ζωής μας τον Χριστό.
Ο Χριστός μέσα στην περίοδο της νηστείας πειράσθηκε και νίκησε. Επίσης και εμείς, οι πιστοί, πειραζόμεθα. Γιατί παραχωρεί τους πειρασμούς ο Θεός; Για να πληροφορηθούμε πως είμαστε ανώτεροι απ’ αυτούς. Για να ταπεινωνόμαστε. Για να πληροφορηθεί ο δαίμονας πως τον εγκαταλείψαμε. Για να ασκηθούμε. Για να λάβουμε σαφή πείρα της δωρεάς του Θεού.
Γι’ αυτό, λοιπόν, κατά την περίοδο της νηστείας πηγαίνουμε τακτικά στην Εκκλησία, μετέχουμε στις Ακολουθίες, ιδιαιτέρως στα Μυστήρια της Ιεράς Εξομολογήσεως και της Θείας Ευχαριστίας, και στηρίζουμε ο ένας τον άλλο για να ενθαρρυνόμαστε πως στον αγώνα μας δεν είμαστε μόνοι, αλλά μαζί μας είναι όλη η Εκκλησία. Τον Κύριο Τον «ενθάρρυναν» οι άγγελοι του Θεού.
Καταλαβαίνουμε, συνεπώς, πόση μεγάλη ωφέλεια παίρνουμε από την Αγία Τεσσαρακοστή. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, γράφει πως κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ο άνθρωπος εμπορεύεται την πνευματική εμπορία και συγκεντρώνει μεγάλο πλούτο αρετής. Τονίζει πως δεν είναι μεγάλο κατόρθωμα να διέλθουμε τις ημέρες απλώς της νηστείας, αλλά σημασία έχει να διορθώσουμε κάτι από τα ελαττώματά μας και να καθαρθούμε από τα αμαρτήματά μας, «ει διωρθώσαμεν τι των ημετέρων ελαττωμάτων, ει τα αμαρτήματα απενιψάμεθα». Η χαλιναγώγηση των παθών, η πνευματική νίψη και η απόκτηση θεοσέβειας αποτελούν τους τρεις στόχους που θα πρέπει να θέσουμε κατά την περίοδο αυτή. Όταν όλα αυτά τα κατορθώσουμε, τότε θα αξιωθούμε την κυρία ημέρα να προσέλθουμε στην πνευματική τράπεζα, δηλαδή στη Θεία Ευχαριστία, για να κοινωνήσουμε. Η προσέλευση στο μυστήριο της ζωής είναι ικανό κίνητρο, για να μας παρακινεί στην πνευματική μας άσκηση.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος τονίζει πως η νηστεία είναι και καθάρσιο του εαυτού μας. Προ της μεγάλης ημέρας του Πάσχα, «κάθαρσίς εστι προεόρτιος». Ο χριστιανός επιτυγχάνει τη «συννέκρωση» με τον Χριστό, συμμετέχει στη νέκρωση του Χριστού. Όπως ο Κύριος νεκρώνει τη σάρκα Του για τη σωτηρία του κόσμου, έτσι και οι χριστιανοί νεκρώνουν τα πάθη τους για τη σωτηρία τη δική τους.»
Μετά το πέρας του Εσπερινού της Συγχωρήσεως, ο Σεπτός Ποιμενάρχης μας αντάλλαξε ευχές με τους Σεβασμιωτάτους Αρχιερείς και τον ευλαβή κλήρο για καλή και ευλογημένη Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.