Την Κυριακή 4 Ιουνίου (Πεντηκοστής) το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Παλαιό Μητροπολιτικό Ιερό Ναό των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Παύλου και Πέτρου Βεροίας.
Μετά τη θεία Λειτουργία χοροστάτησε στον Εσπερινό της γονυκλισίας.
Ομιλία Σεβασμιωτάτου:
«Ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, καθώς εἶπεν ἡ γραφή, ποταμοί ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ρεύσουσιν ὕδατος ζῶντος».
Πρίν ἀπό τρεῖς Κυριακές εἴχαμε συναντήσει τόν Χριστό στό φρέαρ τοῦ Ἰακώβ νά ζητᾶ ἀπό μία ἄγνωστή του Σαμαρείτιδα γυναίκα νά τοῦ δώσει νερό γιά νά ξεδιψάσει. Τόν εἴχαμε ὅμωψς ἀκούσει νά ὑπόσχεται καί ὅτι ὅποιος πιεῖ ἀπό τό νερό τό ὁποῖο θά τοῦ δώσει Ἐκεῖνος, δέν θά διψάσει εἰς τόν αἰώνα.
Καί σήμερα, «ἐν τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ τῆς μεγάλης ἑορτῆς», κατά τόν ἠγαπημένο μαθητή του καί εὐαγγελιστή Ἰωάννη, τήν ἡμέρα δηλαδή τῆς Πεντηκοστῆς, ὁ Χριστός ὄχι μόνο προσφέρει τό δικό του ὕδωρ σέ ὅποιον διψᾶ, ἀλλά καί διαβεβαιώνει ὅποιον τόν πιστεύει ὅτι θά τοῦ χαρίσει ἀκένωτους ποταμούς ὕδατος ζῶντος.
«Ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ … ποταμοί ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ρεύσουσιν ὕδατος ζῶντος».
Ποιό εἶναι ὅμως αὐτό τό ζῶν ὕδωρ, πού προσφέρει ὁ Χριστός στούς πιστούς; Μᾶς τό ἀποκαλύπτει ὁ ἱερός εὐαγγελιστής Ἰωάννης, ὁ ὁποῖος ἀξιώθηκε νά τό λάβει μαζί μέ τούς ἄλλους μαθητές τοῦ Κυρίου μας κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ. Εἶναι τό Πανάγιο Πνεῦμα, αὐτό πού ζωογονεῖ τόν ἄνθρωπο πνευματικά, ὅπως τόν ζωογονεῖ σωματικά τό φυσικό νερό. Εἶναι τό Πανάγιο Πνεῦμα, αὐτό πού δίδει στόν ἄνθρωπο ζωή, ἀλλά καί τόν διατηρεῖ στή ζωή. Aὐτό πού καθαίρει τήν ψυχή του ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας. Αὐτό πού τήν ἀρδεύει, συμβάλλοντας στήν πνευματική της καρποφορία. Αὐτό πού τήν δροσίζει καί τήν παρηγορεῖ στίς ὧρες τῶν δοκιμασιῶν καί τῶν πειρασμῶν. Αὐτό πού τήν καθοδηγεῖ «εἰς πᾶσαν τήν ἀλήθειαν», δηλαδή στόν Χριστό, ὁ ὁποῖος εἶναι «ἡ ἀλήθεια καί ἡ ζωή».
Αὐτό τό ζῶν ὕδωρ, τό Πανάγιο Πνεῦμα, κατῆλθε σήμερα, Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς, ἐπί τούς ἁγίους μαθητές καί ἀποστόλους τοῦ Κυρίου μας. Κατῆλθε στήν Ἐκκλησία καί παραμένει σ᾽ Αὐτήν στούς αἰῶνες, γιά νά διαχέεται σέ ὅσους πιστεύουν στόν Χριστό διά τοῦ ἁγίου βαπτίσματος καί τῶν ἱερῶν μυστηρίων της.
Διότι ἡ χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος δέν ἐνήργησε μόνο στούς μαθητές τοῦ Χριστοῦ. Ἐάν τότε τό Πανάγιο Πνεῦμα ἐμφανίσθηκε σάν πύρινες γλῶσσες, ἐάν ἦλθε συνοδευόμενο ἀπό ἦχο πνοῆς βιαίας, ὅπως περιγράφουν τά ἱερά κείμενα, ἐάν ἦλθε καί ἐνεθάρρυνε τούς μαθητές, ὥστε νά βγοῦν ἀπό τό ὑπερῶο, ὅπου ἦταν κλεισμένοι μετά τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ «διά τόν φόβον τῶν Ἰουδαίων», καί νά κηρύξουν τό Εὐαγγέλιο «ἐν ἑτέραις γλώσσαις», σέ γλῶσσες πού δέν γνώριζαν, τό ἔκανε γιά νά γίνει αἰσθητή καί ἀντιληπτή ἡ ἐπιφοίτησή του. Νά γίνει αἰσθητό καί ἀντιληπτό σέ ὅλους ὅτι δέν ἐμφανίσθηκε στιγμιαῖα, ὅπως συνέβη κατά τή βάπτιση τοῦ Κυρίου, ἀλλά ἦλθε στή γῆ γιά νά εὑρίσκεται διαρκῶς μέσα στήν Ἐκκλησία, νά τήν ζωοποιεῖ μέ τή χάρη του καί νά τήν καθιστᾶ «πηγή ὕδατος ἁλλομένου εἰς ζωήν αἰώνιον» γιά ὅσους ἀναζητοῦν τό ζῶν ὕδωρ τοῦ Παναγίου Πνεύματος.
Καί ἀπόδειξη τῆς παρουσίας τοῦ ἁγίου Πνεύματος στήν Ἐκκλησία εἶναι οἱ ἅγιοί μας. Εἶναι οἱ μάρτυρες, οἱ ὅσιοι, οἱ ἱεράρχες καί οἱ θεοφόροι πατέρες, πού μέ τή ζωή, μέ τόν λόγο, μέ τό μαρτύριο καί μέ τά θαύματά τους ἐπιβεβαιώνουν τόν λόγο τοῦ Κυρίου, «ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ … ποταμοί ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ρεύσουσιν ὕδατος ζῶντος».
Καί ἕναν ἀπό αὐτούς, τόν ἅγιο Ἀρσένιο Βεροίας, ἑορτάζουμε σήμερα. Μαρτύρησε κατά τήν παράδοση ἐδῶ στόν ναό τῶν πρωτοκορυφαίων ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου, καί στή συνέχεια στόν πλάτανο, πού ὑπάρχει ἀκόμη ἔξω ἀπό τόν ναό, κατά τά πρῶτα χρόνια τῆς Τουρκοκρατίας, γιά νά μήν ἀρνηθεῖ τόν Χριστό, ἀλλά καί γιά νά παραμείνει «πιστός μέχρι θανάτου» δίπλα στό ποίμνιό του, δίπλα στούς Βεροιεῖς, ὡς καλός ποιμήν καί μιμητής τοῦ Χριστοῦ.
Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς σήμερα καί ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς ὑπενθυμίζει γιά μία ἀκόμη φορά τήν ὑπόσχεση τοῦ Χριστοῦ γιά ὅσους τόν πιστεύουν, ὄχι ἐπιφανειακά ἀλλά εἰλικρινά καί οὐσιαστικά, καί ἀγωνίζονται νά ἐργάζονται τά ἔργα τῆς πίστεως, τά ὁποῖα δέν εἶναι τίποτε ἄλλο ἀπό τήν ἐφαρμογή τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. Καί ἡ ὑπόσχεση τοῦ Χριστοῦ εἶναι ὅτι ὅλοι μποροῦμε νά λάβουμε τό ἅγιο Πνεῦμα. Ὅλοι μποροῦμε νά λάβουμε τή χάρη του, πού θά ἀναζωογονήσει τήν ψυχή μας καί πού θά μᾶς κατευθύνει στήν ὁδό τῆς σωτηρίας.
Ἄς ζητήσουμε καί ἐμεῖς μέ ταπείνωση ἀπό τόν Χριστό νά μᾶς δώσει αὐτή τή χάρη τοῦ Παναγίου του Πνεύματος, γιατί ὁ Χριστός δέν ὑποχρεώνει κανέναν νά τήν λάβει, ἐάν δέν τήν ζητήσει. Καί ἄς προσπαθοῦμε νά τήν ἀνανεώνουμε καί νά τήν συντηροῦμε στήν ψυχή μας, διατηρώνοντας την κατά τό δυνατόν καθαρή ἀπό τήν ἁμαρτία πού τό ἐκδιώκει, ἀλλά καί μετέχοντας στά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, διά τῶν ὁποίων προσφέρεται στούς πιστούς. Καί ἄς παρακαλοῦμε καθημερινά τό Πανάγιο Πνεῦμα νά μᾶς ἐνισχύει, νά μᾶς χαριτώνει, νά μᾶς φωτίζει καί νά μᾶς ὁδηγεῖ στή σωτηρία.