Στην αρχή της ομιλίας του, προς το πυκνό εκκλησίασμα το οποίο προσήλθε με κατάνυξη για να παρακολουθήσει την συγκεκριμένη Θεία Λειτουργία, βιώνοντας την εν Χριστώ αγάπη και την ενότητα των μελών της Εκκλησίας, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στο ιστορικό πλαίσιο της Ακολουθίας, η οποία ανήκει εις τον Δυτικόν Συριακόν Λειτουργικόν Τύπον και τελούταν κατά τους πρωτοχριαστιανικούς χρόνους εις την περιοχή των Ιεροσολύμων, αποτελώντας παράλληλα και την βάση των υπολοίπων Λειτουργικών Τύπων που χρησιμοποιούμε σήμερα στη λειτουργική πράξη και στην ζωή της Αγία μας Εκκλησίας, ο και ανήκει εις τον Δυτικόν Συριακόν Λειτουργικόν Τύπον.
Επεξηγώντας εν συνεχεία κάποια ιδιαίτερα σημεία της, σημείωσε μεταξύ άλλων «Εκείνο που δεσπόζει σε αυτή τη Θεία Λειτουργία είναι η ευχή Υπέρ της Ενότητας των Εκκλησιών, διότι ο Διάβολος από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε η Εκκλησία του Χριστού θέλησε να την διασπάσει. Η Ενότητα μέσα στην ζωή της Αγίας μας Εκκλησίας αποτελεί ένα από τα κύρια λειτουργικά αιτήματα, τα οποία απευθύνονται προς τον Κύριον, Αρχηγό και Δημιουργό της καινούργιας ζωής, η οποία και είναι απαλλαγμένη από τη φθορά της καθημερινότητας μέσα στην οποία ζούμε».
Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτό που λείπει από την ζωή μας, είναι η ησυχία και η ηρεμία της ψυχής και ότι ο Κύριος με την μεγάλη Του αγάπη, μας έδωσε τη δυνατότητα, αν πραγματικά το θέλουμε να ανεβούμε πνευματικά και να βιώσουμε το πλήρωμα της δόξης Του, στην χαρά της Βασιλείας Του, που είναι Βασιλεία αγάπης, ειρήνης και δικαιοσύνης».
Παίρνοντας αφορμή από την παρουσία ομίλου προσκυνητών από την χώρα της Ουκρανίας, που παρέστησαν κατά την διάρκεια της Ιερής Ακολουθίας, ο Μητροπολίτης Λαγκαδά, αναφέρθηκε στους Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο, αποτμήματα των Λειψάνων τους έθεσε προς προσκύνηση, υπογραμμίζοντας την καρποφορία του έργου τους και την μετάδοση του Φωτός του Ευαγγελίου, αποτελέσματα των οποίων τα οποία τα βλέπουμε μέχρι σήμερα, παρόλο τα γεωπολιτικά συμφέροντα και σχήματα, που δημιουργούν τριβές, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «ο Ιησούς Χριστός μας καλεί όλους να ξεπεράσουμε ό,τι μας χωρίζει, και να ποθούμε αυτό που μας ενώνει».
«Εκείνο που μένει εις τον αιώνα είναι η Αλήθεια του Κυρίου, είναι η Νίκη στο όνομα του Θεού, είναι αυτό που εύχεται η Εκκλησία μας, η αιωνία μνήμη στην αιώνιον ζωή, στη ζωή της Εκκλησίας μας. Ο Άγιος Ιάκωβος είναι ο Απόστολος εκείνος, ο οποίος μας μεταφέρει ένα μήνυμα στη ζωή μας και αυτό είναι ότι την Πίστη μας θα πρέπει να την πιστοποιούμε με τα έργα μας. Η πίστη, λέγει ο Απόστολος Ιάκωβος, ἄνευ τῶν ἔργων νεκρά ἐστί. Η πίστη μας χωρίς τα έργα της αγάπης, τα έργα της ειρήνης, τα έργα της συναδέλφωσης των λαών είναι νεκρά, διότι ταυτίζεται όχι με το μήνυμα της ειρήνης του Χριστού αλλά με το μήνυμα των ανθρωπίνων επιδιώξεων», ενώ καταλήγοντας δεν παρέλειψε να κάνει μία μικρή αναφορά και στην σημερινή επέτειο ευρέσεως του τάφου της Αγίας Ανυσίας και του πρώτου Ναού που είχε ανεγερθεί προς τιμήν της (τα Λείψανα της Αγίας φυλάσσονται εις τον Ναό του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης), κατά την διάρκεια των εργασιών της διανοίξεως του δρόμου της 3ης Σεπτεμβρίου, εις την περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης.