Πρώτος ομιλητής στο συλλαλητήριο ήταν ο κ. Μαλκίδης Θεοφάνης, Δρ. Κοινωνικών Επιστημών και μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ακαδημαϊκών για τη μελέτη των Γενοκτονιών, ενώ δεύτερος ομιλητής ήταν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος συγκλόνισε τα πλήθη με την εμπνευσμένη ομιλία του.
Το παρών έδωσαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Καστορίας κ. Σεραφείμ, Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός, Σερβίων & Κοζάνης κ. Παύλος και Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους του συλλαλητηρίου ο αριθμός των συμμετεχόντων ξεπέρασε τις 8.000. Στο τέλος διαβάστηκε και ενεκρίθη ομόφωνα δια βοής ψήφισμα.
Νωρίς το απόγευμα οι υπεύθυνοι της Οργανωτικής Επιτροπής ανακοίνωσαν την ματαίωση του συλλαλητηρίου, εξαιτίας της έντονης βροχόπτωση που επικρατούσε. Αργότερα οι καιρικές συνθήκες επέτρεψαν την διοργάνωση, πλην όμως πολλοί Αρχιερείς καθώς και ένας μεγάλος αριθμός λεωφορείων και ΙΧ δεν κατόρθωσαν να παρευρεθούν.
H ομιλία του Σεβαμιωτάτου :
Σᾶς καλωσορίζω σήμερα στόν ἱστορικό αὐτόν τόπο, στήν πρωτεύουσα τῶν ἀρχαίων Μακεδόνων, στή Βεργίνα, στίς Αἰγές, λίγα μόλις μέτρα ἀπό τούς ἐπιβλητικούς τάφους τῆς βασιλικῆς οἰκογενείας τῆς Μακεδονίας καί τόν τάφο τοῦ Φιλίππου τοῦ Β´, τοῦ πατέρα τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου.
Σᾶς καλωσορίζω λίγα μόλις μέτρα ἀπό τό μεγαλοπρεπές ἀνακτορικό συγκρότημα τῶν Μακεδόνων, πού ἀναστηλώνεται στίς ἡμέρες μας.
Σᾶς καλωσορίζω στόν τόπο αὐτό στόν ὁποῖο ἡ παρουσία τοῦ Φιλίππου τοῦ Β´, πού ἀγωνίσθηκε νά ἑνώσει τούς Ἕλληνες ἀπέναντι στόν κοινό τους ἐχθρό, τούς Πέρσες, ἀλλά καί τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου, τοῦ μεγάλου Μακεδόνα στρατηλάτη, ὁ ὁποῖος μετέφερε τόν ἑλληνικό πολιτισμό καί τήν ἑλληνική γλώσσα στά πέρατα τῆς οἰκουμένης καί δόξασε τό ἑλληνικό ἔθνος καί τό ὄνομα τῆς Μακεδονίας ὅσο κανένας ἄλλος, εἶναι ὁλοφάνερη.
Θά μοῦ ἐπιτρέψετε πρίν νά ἀρχίσω νά δώσω μία ἀπάντηση σέ μία ἄποψη πού κυκλοφορεῖ κατά καιρούς, ἀλλά ἀκούεται τίς τελευταῖες ἑβδομάδες ἐντονότερα ἀπό ὁρισμένους.
Λένε, λοιπόν, «τί δουλειά ἔχουν οἱ παπάδες καί οἱ δεσποτάδες μέ τήν ἐξωτερική πολιτική, τί δουλειά ἔχουν νά ἀνακατεύονται σέ ὑποθέσεις πού δέν ἔχουν σχέση μέ τήν Ἐκκλησία;». Τούς ἀπαντῶ ἀπό αὐτό τό βῆμα γιά νά τούς λύσω τήν ἀπορία καί γιά νά μήν ἀνησυχοῦν ἄδικα. Οἱ παπάδες, ὅπως λένε, καί οἱ δεσποτάδες δέν εἶναι Ἕλληνες πολίτες; Δέν ἔχουν τίς ἴδιες ὑποχρεώσεις καί τά ἴδια δικαιώματα μέ τόν κάθε ἕνα πολίτη αὐτῆς τῆς χώρας; Ἐγώ, πού βρίσκομαι ἐνώπιόν σας καί φορῶ τό τιμημένο αὐτό ράσο, δέν ἔχω τά ἴδια δικαιώματα μέ σᾶς; Δέν ἐπιτρέπεται νά ἔχω ἄποψη καί νά τήν ἐκφράζω ὅπως κάθε Ἕλλην πολίτης; Δέν εἶμαι καί ἐγώ ἕνας φορολογούμενος πολίτης πού πονᾶ αὐτόν τόν τόπο καί αὐτή τήν πατρίδα καί νοιάζεται γιά τό παρόν καί τό μέλλον της; Ποιοί εἶναι αὐτοί πού μποροῦν νά μοῦ ἀμφισβητήσουν αὐτό τό δικαίωμα πού ἔχει ὁ κάθε πολίτης μιᾶς δημοκρατικῆς χώρας;
Γιά νά μήν πῶ ὅτι ἐμεῖς πού φοροῦμε τό τιμημένο ράσο ἔχουμε, ἄν μοῦ ἐπιτρέπετε, ἀκόμη περισσότερα δικαιώματα νά πονᾶμε αὐτή τή γῆ καί νά ἐνδιαφερόμαστε νά εἶναι ἐλεύθερη, διότι ἐάν ἡ Μακεδονία εἶναι σήμερα ἐλεύθερη καί ἀνήκει στήν Ἑλλάδα, αὐτό ὀφείλεται ἐν πολλοῖς στόν μητροπολίτη Καστορίας Γερμανό Καραβαγγέλη, στόν ἅγιο Χρυσόστομο Σμύρνης, τόν ἀπό Δράμας, στόν Αἰμιλιανό Γρεβενῶν καί σέ ὅλους ἐκείνους τούς κληρικούς καί τούς μοναχούς, πού μαζί μέ τούς δασκάλους, τίς δασκάλες καί τόν λαό ἀγωνίσθηκαν καί ἔχυσαν τό αἷμα τους γιά νά ἐλευθερωθεῖ αὐτός ὁ τόπος. Καί ὄχι γιά νά ἐλευθερωθεῖ ἀπό τήν τουρκική ἐξουσία καί νά περάσει στή σλαβική καί νά γίνει τμῆμα τῆς Μακεδονίας τοῦ Αἰγαίου πού κάποιοι καί σήμερα ὀνειρεύονται καί προπαγανδίζουν.
Δέν κάνουμε ἀσφαλῶς ἐξωτερική πολιτική, ἀλλά ἔχουμε τό δικαίωμα νά ἀπαιτοῦμε ἡ ἐξωτερική πολιτική τῆς πατρίδας μας νά γίνεται καί στό ὄνομά μας καί στό ὄνομα τοῦ λαοῦ μας, ὁ ὁποῖος ἀγνοεῖται καί προσβάλλεται κατάφορα. Γι᾽ αὐτό καί μιλοῦμε καί φωνάζουμε γι᾽ αὐτά πού μᾶς πονοῦν καί θά συνεχίσουμε νά τό κάνουμε ὅσο εἶναι ἀνάγκη, ὅπως τό κάναμε καί τότε πού ἦταν Τουρκοκρατία. Ἔτσι τό κάνουμε καί τώρα πού, δυστυχῶς, εἶναι ἀθεΐα, ἐκφράζοντας τή φωνή τοῦ λαοῦ, χωρίς νά εἴμαστε οὔτε ἐθνικιστές οὔτε λαϊκιστές οὔτε φασίστες, ὅπως μᾶς συκοφαντοῦν, ἀλλά ἄνθρωποι πού πονοῦμε αὐτόν τόν τόπο, τόν ἡρωικό, τόν ματωμένο, τόν ἅγιο, καί δέν ἀνεχόμαστε τά ψέμματα πού λέγονται ἀπό κάποιους νά ὑποστηρίξουν τήν ταπεινωτική συμφωνία πού ὑπογράφηκε στίς Πρέσπες.
Πρίν ἀπό ἕνα μήνα ὅλοι ἐμεῖς, οἱ Ἠμαθιῶτες, εἴχαμε συγκεντρωθεῖ στήν Πλατεία Ὡρολογίου τῆς Βεροίας, γιά νά ὑψώσουμε τή φωνή μας μαζί μέ ὅλους τούς Ἕλληνες πού εἶχαν συγκεντρωθεῖ τήν ἴδια ὥρα μέ μᾶς σέ ὅλες τίς πόλεις τῆς Ἑλλάδος, πρός τούς ὑπευθύνους τῆς πατρίδος μας καλώντας τους νά ἀναλογισθοῦν τίς εὐθύνες τους, νά συνειδητοποιήσουν τίς συνέπειες τῆς συμφωνίας πού ἐπρόκειτο νά ὑπογράψουν, νά θέσουν πάνω ἀπό ὅλα τό συμφέρον τῆς πατρίδος καί τοῦ Ἔθνους, νά ἀρθοῦν στό ὕψος τῶν περιστάσεων καί νά μήν ἐπιχειρήσουν νά προδώσουν τή Μακεδονία καί τόν ἑλληνικό λαό της, μέ τήν ἐθνική αὐτή ταπείνωση τήν ὁποία ὑπέστη.
Δυστυχῶς δέν ἀκουστήκαμε. Δέν ἄκουσαν τήν κραυγή τῆς ἀγωνίας ἑκατομμυρίων Ἑλλήνων ἐντός καί ἐκτός συνόρων. Δέν ἄκουσαν τήν ὀργή τοῦ λαοῦ γιά τό ἔγκλημα πού ἐπιχειροῦσαν νά νομιμοποιήσουν ὑπογράφοντας τή συμφωνία τῶν Πρεσπῶν, μέ τήν ὁποία ξεπουλοῦσαν τό ὄνομα καί τήν ταυτότητα τῆς Μακεδονίας, σέ τιμή εὐκαιρίας γιά τούς γείτονές μας, πραγματοποιώντας αὐτό πού ἤθελε πρίν ἀπό 70 χρόνια ὁ Ζαχαριάδης στόν ἴδιο τόπο, στούς Ψαράδες, δηλαδή τήν ἀνεξαρτησία τῆς «Μακεδονίας τοῦ Αἰγαίου», καί δέν τό ἐπέτυχε. Ἦρθαν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι, πού τούς ἐμπιστεύθηκε ὁ λαός, γιά νά ὑπογράψουν.
Ἔκαναν ὅτι δέν μας ἄκουσαν, γιατί διαφορετικά δέν θά συκοφαντοῦσαν τόσα ἑκατομμύρια ἀνθρώπων καί δέν θά τούς ἐξύβριζαν μέ ἀπαράδεκτους καί ἀνυπόστατους χαρακτηρισμούς δικῆς τους ἐφευρέσεως.
Σήμερα μάλιστα κάποιος πολιτικούς μᾶς ἀποκάλεσε τραμπούκους καί παρακρατικούς, ὅλους ἐμᾶς πού συμμετέχουμε στά συλλαλητήρια. Τοῦ ἐπιστρέφουμε τούς χαρακτηρισμούς καί τοῦ ἀπαντοῦμε ὅτι ἀνήκουν σέ αὐτούς πού πρίν ἀπό κάποια χρόνια πήγαιναν μέ τή νεολαία τοῦ ΣΥΡΙΖΑ καί ὑψηλόβαθμα σήμερα κυβερνητικά στελέχη νά ἑορτάσουν στά Σκόπια, ἀποκαλώντας τα Μακεδονία. Τώρα προσπαθοῦν μέ ψεύτικες δικαιολογίες καί ἐπιχειρήματα νά μετακυλίσουν τίς εὐθύνες σέ ἄλλους. Ναί, μπορεῖ καί ἄλλοι νά ἔχουν εὐθύνες καί ἔχουν εὐθύνες, ἀλλά αὐτοί ἔβαλαν τήν ὑπογραφή τους καί ὁλοκλήρωσαν τό ἔγκλημα, ἀναλαμβάνοντας ἔτσι καί τίς εὐθύνες τῶν προηγουμένων.
Εἴτε ὅμως δέν ἄκουσαν τή φωνή μας εἴτε ἔκαναν ὅτι δέν τήν ἄκουσαν, ἐμεῖς εἴμαστε ἐδῶ καί πάλι καί θά εἴμαστε παντοῦ, ὅσο καί ἄν χρειαστεῖ, γιά νά φωνάζουμε ἑνωμένοι ὅτι τήν κατάπτυστη συμφωνία πού ὑπέγραψε ὁ ὑπουργός τῶν Ἐξωτερικῶν τῆς Ἑλλάδος στίς Πρέσπες δέν τήν ὑπέγραψε ἡ Ἑλλάδα, δέν τήν ὑπέγραψε ὁ ἑλληνικός λαός, καί γι᾽ αὐτό δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει. Εἶναι ἀντίθετη πρός τά συμφέροντά του, εἶναι ἀντίθετη ἀκόμη καί στούς ὅρους καλῆς γειτονίας, καί γι᾽αὐτό δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει.
Ἄν κάποιοι τόλμησαν νά προδώσουν τή Μακεδονία καί τόν ἑλληνικό λαό, ἐμεῖς δέν θά ἐπικυρώσουμε αὐτή τήν προδοσία μέ τή σιωπηλή συγκατάθεσή μας.
Ἄν κάποιοι ἀγνόησαν καί ὑποτίμησαν τό δικαίωμά μας νά ὑπερασπιζόμαστε τόν τόπο μας, τό ὄνομά μας, τήν κληρονομιά μας, γιά τά ὁποῖα ἀγωνίσθηκαν καί θυσιάσθηκαν οἱ πατέρες μας, ἄν κάποιοι νόμισαν ὅτι θά τούς ἀφήσουμε νά μᾶς κλέψουν τόν ἥλιο τῆς Βεργίνας, νά μᾶς κλέψουν ὅ,τι πολυτιμότερο ἔχουμε στή ζωή αὐτή, τό ὄνομα καί τήν ταυτότητά μας πού φέρνει ἐπάνω της τό βάρος τῆς ἔνδοξης ἱστορίας 2.500 χιλιάδων χρόνων, ἔκαναν λάθος, ἕνα μεγάλο καί τραγικό λάθος.
Ἄν κάποιοι νόμισαν ὅτι ἐμεῖς θά ἀνεχθοῦμε τή μεγάλη προσβολή, ὁ πρωθυπουργός τῆς γειτονικῆς χώρας λίγα μόλις λεπτά μετά ἀπό τήν ὑπογραφή τῆς συμφωνίας τῶν Πρεσπῶν, νά ὀνομάζει τούς πολίτες τῆς χώρας του ἁπλῶς «Μακεδόνες» καί ἐμᾶς Ἕλληνες, καί νά ἐκφράζει τήν ὑπερηφάνειά του ἔναντι τῶν ἁγίων Κυρίλλου καί Μεθοδίου γι᾽ αὐτό πού ἐπέτυχε ἡ χώρα του μέ τή συμφωνία τῶν Πρεσπῶν, δηλαδή νά ὀνομάζεται ἡ γλώσσα τους μακεδονική, ἐπειδή τήν ἀνέχονται οἱ ἴδιοι, εἶναι πολύ γελασμένοι.
Καί ἀποροῦμε καί διερωτώμεθα πῶς κανείς ἀπό τούς ἐκπροσώπους τῆς χώρας μας πού βρισκόταν ἐκεῖ δέν ἀντέδρασε στήν προσβολή; Δέν κατάλαβαν οἱ ἐκπρόσωποι τῆς Ἑλλάδος τί ἄκουσαν; Δέν εἶχαν συναίσθηση τί ἐννοοῦσε ὁ πρωθυπουργός τῆς γειτονικῆς χώρας; Γιατί, ἄν οἱ γείτονές μας εἶναι «Μακεδόνες», ἐμεῖς τί εἴμαστε; Καί ἀκόμη, γεννᾶται τό ἐρώτημα, γιατί εἶναι ὑπερήφανοι ἔναντι τῶν ἁγίων Κυρίλλου καί Μεθοδίου; Μήπως νομίζουν ὅτι ἦταν καί αὐτοί Σλάβοι; Δέν γνωρίζουν ὅτι ἦταν Θεσσαλονικεῖς, Ἕλληνες Μακεδόνες, πού στάλθηκαν ἐκεῖ ἀπό τόν πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, τόν Μέγα Φώτιο, γιά νά τούς διδάξουν τόν χριστιανισμό καί νά δημιουργήσουν γι᾽ αὐτούς καί τή σλαβική τους γλώσσα ἕνα ἀλφάβητο;
Λένε πώς οἱ συμφωνίες γίνονται μέ ἀμοιβαῖες ὑποχωρήσεις. Ποιά εἶναι ἡ ὑποχώρηση πού ἔκαναν τά Σκόπια; Πρόσθεσαν τό «Βόρεια» στό ὄνομα πού μᾶς εἶχαν ἤδη κλέψει, στό ὄνομα Μακεδονία, καί ἐμεῖς τό παραχωρήσαμε μέ τήν ὑπογραφή μας. Πῆραν τό ὄνομα «Μακεδόνες/Πολίτες τῆς Βόρειας Μακεδονίας», γιά νά χρησιμοποιοῦν τελικά μόνο τό πρῶτο μέρος: σκέτο Μακεδόνες; Καί ἐμεῖς τί πήραμε; Ἀπολύτως τίποτε. Πήραμε μόνο τή ντροπή καί τό αἴσχος. Ποιός ὑποχώρησε; Ἐκεῖνοι ἤ ἐμεῖς, πού θά πρέπει τώρα νά συζητήσουμε ἀκόμη καί ἄν θά μποροῦν ἡ «Ἑταιρεία Μακεδονικῶν Σπουδῶν», τό ἀεροδρόμιο «Μακεδονία» στή Θεσσαλονίκη, τό Πανεπιστήμιό μας νά συνεχίσουν νά ὀνομάζονται ἔτσι, καί φυσικά ἄν θά μπορεῖ νά ὑφίσταται τό «Μουσεῖο Μακεδονικοῦ Ἀγώνα» μέ αὐτό τό ὄνομα ἤ ὄχι, γιατί γιά ὁρισμένους ἀπό αὐτούς δέν ὑπῆρξε Μακεδονικός ἀγώνας.
Αὐτές εἶναι κάποιες ἀπό τίς ἀναπόφευκτες συνέπειες πού ἔχει ἡ συμφωνία τῶν Πρεσπῶν, γιά τήν ὁποία οἱ πρωταγωνιστές της καυχῶνται, καί προσπαθοῦν νά πείσουν καί μᾶς ὅτι στήν συμφωνία αὐτή δέν εἴμαστε χαμένοι. «Δώσαμε», λένε, «ἀλλά κυρίως πήραμε. Πήραμε πίσω τό ὄνομα τῆς Μακεδονίας!» Γιά ποιό ὄνομα μιλοῦν; Εἶναι τόσο ἀφελεῖς; Γι᾽ αὐτό τό ὄνομα πού χρησιμοποιοῦν οἱ γείτονές μας σάν νά τό κληρονόμησαν ἀπό τούς πατέρες τους; Καί γιά ποιά Μακεδονία, γι᾽ αὐτήν πού σέ λίγο θά μᾶς κάνουν νά αἰσθανόμαστε ξένοι, ἀφοῦ θά ἀναγκασθοῦμε νά ἀλλάξουμε καί τήν ἱστορία μας γιά νά τούς ἱκανοποιήσουμε;
Καί γιατί τόν λαό τῆς γειτονικῆς χώρας τόν λαμβάνει ὑπόψη της ἡ ἡγεσία του καί τόν καλεῖ νά ἐκφραστεῖ μέσα ἀπό δημοψήφισμα, καί σέ μᾶς ἐπιχειρεῖται ἡ κύρωση τῆς συμφωνίας μόνο μέ 151 βουλευτές; Ποῦ; Σέ αὐτή τή χώρα πού ἔδωσε τά φῶτα τῆς Δημοκρατίας σέ ὅλο τόν κόσμο φοβοῦνται τόν λαό; Φοβοῦνται τή γνώμη του; Γιατί δέν θέλουν νά τήν ἀκούσουν;
Ὅλα ὅσα λέγονται περί μακεδονικοῦ δῆθεν ἔθνους εἶναι μία ἀπάτη, γιατί τό μακεδονικό (σλαβικό) ἔθνος εἶναι δημιούργημα τοῦ Τίτο. Τό εἶπε ὁ ἴδιος ὁ Στάλιν μιλώντας στόν Βούλγαρο Γκεόργκι Ντιμιτρόφ: «Δέν ὑπάρχει συνείδηση μακεδονικοῦ ἔθνους. Ἀλλά ὅπως κατασκευάσαμε ἔθνος Λευκορώσων, ἔτσι καί ὁ Τίτο θά κατασκευάσει ἔθνος Μακεδόνων». Καί τό ζοῦμε.
Πῶς μποροῦμε, λοιπόν, νά μήν ὑψώνουμε τή φωνή μας ἐνάντια στήν προσβλητική καί ταπεινωτική συμφωνία πού ὑπογράφηκε στίς 16 Ἰουνίου στίς Πρέσπες, καί ὑπενθυμίζουμε στούς ὑπευθύνους τῆς πατρίδος μας πού δέν μᾶς ἄκουσαν τόσον καιρό καί ὑπέγραψαν χωρίς περίσκεψη τή συμφωνία νά μήν τήν κυρώσουν μέ τήν ψῆφο τους στήν Ἑλληνική Βουλή, ἀκόμη καί ἄν δέν ἐρωτηθεῖ μέ δημοψήφισμα ὁ ἑλληνικός λαός, γιατί ἡ συμφωνία αὐτή εἶναι ἐπικίνδυνη γιά τά συμφέροντά μας, εἶναι ἡ κερκόπορτα πού ἀνοίγει γιά νά ἀκολουθήσουν καί ἄλλες ὑποχωρήσεις εἰς βάρος τοῦ Ἔθνους μας, εἰς βάρος τῆς πατρίδος μας καί νά δημιουργηθεῖ ἀργότερα ἡ «Μακεδονία τοῦ Αἰγαίου» σύμφωνα καί μέ τήν ἐπιθυμία τῶν μεγάλων δυνάμεων.
Δέν εἶναι δυνατόν νά ἀνεχθοῦμε συμφωνία πού καλλιεργεῖ τόν ἀλυτρωτισμό τῶν γειτόνων μας, ἔστω καί ἄν ἀλλάξουν τό σύνταγμα τῆς χώρας τους, διότι καί μόνο ὅτι ἀπό τήν ἴδια ἡμέρα τῆς συμφωνίας ἀγνόησαν προκλητικά τό σύνθετο ὄνομα, πού κακῶς τούς παραχωρήσαμε, καί συνεχίζουν νά χρησιμοποιοῦν ἐπιδεικτικά γιά τόν ἑαυτό τους τό ὄνομα Μακεδονία καί μακεδονικός, ἀποδεικνύει τίς προθέσεις τους ἔναντι τῆς πατρίδος μας.
Ἡ συμφωνία αὐτή δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει, διότι:
Παραβιάζει τό ἄρθρο 27 τοῦ Συντάγματος, σύμφωνα μέ τό ὁποῖο πρίν ἀπό τήν ὑπογραφή τῆς συμφωνίας ἀπαιτεῖται ἡ ψήφισή της ἀπό τό ἑλληνικό Κοινοβούλιο καί μάλιστα μέ αὐξημένη πλειοψηφία, ἐπειδή περιλαμβάνει ἀλλαγή γεωγραφικῶν ὅρων, δηλαδή τοῦ ὅρου Μακεδονία, πού ἀνάγεται στούς ἀρχαίους χρόνους.
Ἐπειδή τροποποιεῖ ἔμμεσα προηγούμενες συνθῆκες μέ τίς ὁποῖες ἔχουν καθορισθεῖ τά σημερινά σύνορα τῆς Ἑλλάδας, προκαλώντας συγχρόνως σύγχυση σέ σχέση μέ τά σημερινά σύνορα, καθώς καθιερώνει καί ἄλλο γεωγραφικό ὅρο Μακεδονία, ἐνῶ σέ αὐτές ὑπῆρχε μόνο ἕνας, καί αὐτός ἦταν στήν Ἑλλάδα, νομιμοποιώντας τίς ἐδαφικές διεκδικήσεις τῶν γειτόνων μας καί δημιουργώντας τίς προϋποθέσεις γιά τήν ἀναθεώρηση τῶν συνόρων τῆς Ἑλλάδος.
Ἡ συμφωνία αὐτή δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει, διότι:
Ὑπογράφηκε παρά τήν ἀντίθεση σύσσωμου τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ στήν παραχώρηση τοῦ ὀνόματος Μακεδονία καί χωρίς νά ζητηθεῖ ἡ γνώμη του γιά τό συγκεκριμένο θέμα.
Ἡ συμφωνία αὐτή δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει, διότι:
Ἀντιτίθεται στήν ἔννοια τοῦ Ἔθνους καί προκαλεῖ ἀνεπανόρθωτη βλάβη, καθώς οἱ Μακεδόνες ἀποτελοῦν ἀναπόσπαστο τμῆμα τοῦ ἑλληνικοῦ Ἔθνους, καί ἡ συμφωνία παραχωρεῖ στούς πολίτες ἑνός ἄλλου κράτους, πού δέν εἶναι Μακεδόνες καί Ἕλληνες, τό δικαίωμα νά χρησιμοποιοῦν ἐπισήμως τό ὄνομα Μακεδόνες ὡς προσδιοριστικό μιᾶς ἄλλης ἐθνότητος.
Ἡ συμφωνία αὐτή δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει, διότι:
Προσβάλλει τήν προσωπικότητά μας ὡς Μακεδόνων, ἐπειδή μᾶς ἀναγκάζει νά ἐπεξηγοῦμε ποιοί εἴμαστε, ὅτι δηλαδή ἔχουμε τήν ἀναφορά μας στούς ἀρχαίους Μακεδόνες καί ὄχι στούς Σλάβους.
Ἡ συμφωνία πού ὑπογράφηκε στίς Πρέσπες εἶναι μία συμφωνία ταπεινωτική, προσβλητική, ἐπιβλαβής καί ἐπικίνδυνη γιά τήν πατρίδα μας καί τή Μακεδονία μας.
Εἶναι ἀπόλυτη ἀνάγκη νά μήν ἀδρανήσουμε, νά μήν ποῦμε ὅτι «ὅ,τι ἔγινε ἔγινε». Ἡ συμφωνία τῶν Πρεσπῶν δέν ἔχει κλείσει ὁριστικά καί εἶναι χρέος καί καθῆκον μας προσωπικό καί ἐθνικό νά μήν κλείσει μέ αὐτούς τούς ταπεινωτικούς καί ἐπαίσχυντους γιά ἐμᾶς ὅρους. Πρέπει νά ἀντιδράσουμε καί μποροῦμε νά ἀντιδράσουμε ὑψώνοντας τή φωνή μας καί διατρανώνοντας πρός κάθε κατεύθυνση ὅτι ἡ συμφωνία αὐτή, ὅ,τι καί ἄν συμβεῖ στή γειτονική χώρα, εἴτε ἐγκριθεῖ εἴτε ὄχι, δέν μπορεῖ νά ἐγκριθεῖ καί νά κυρωθεῖ ἀπό τό ἑλληνικό Κοινοβούλιο. Αὐτό πρέπει νά τό καταλάβουν οἱ βουλευτές μας. Ἡ εὐθύνη τους γιά τή Μακεδονία δέν εἶναι μόνο συλλογική, δέν εἶναι μόνο κομματική. Εἶναι προσωπική. Ἡ κύρωση τῆς συμφωνίας τῶν Πρεσπῶν τούς καθιστᾶ ὑπόλογους ἀπέναντι στόν λαό καί στήν ἱστορία. Καί ὁ λαός εἶναι ἀντίθετος σέ αὐτή τή συμφωνία. Πρέπει νά τό συνειδητοποιήσουν. Δέν μπορεῖς νά ξεπουλᾶς τήν πατρίδα γιά μιά θέση, γιά ἕνα μισθό, γιά μία καρέκλα. Ἔχουν χρέος νά ἀρθοῦν στό ὕψος τῶν περιστάσεων. Ἔχουν χρέος νά ἀπαιτήσουν καί αὐτοί νά ἀκουσθεῖ ἡ φωνή τοῦ λαοῦ, γιατί μόνο ἔτσι καί τόν ἑαυτό τους θά σώσουν, ἀλλά προπάντων θά σώσουν τή Μακεδονία καί τήν πατρίδα.
Ἐπιτρέψτε μου νά σᾶς ἀφηγηθῶ ἕνα γεγονός πού συνέβη κατά τή διάρκεια τοῦ πολέμου στήν πρώην Γιουγκοσλαβία. Ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί ἡ Ἱερά Σύνοδος μᾶς εἶχε στείλει, τόν Μητροπολίτη Μυτιλήνης, τόν Μητροπολίτη Ξάνθης καί τήν ἐλαχιστότητά μου στή Σερβία, προκειμένου νά συνοδεύσουμε τήν ἀνθρωπιστική βοήθεια πού εἶχε συγκεντρώσει ἡ Ἐκκλησία. Ἀφοῦ πήγαμε στόν πατριάρχη τῆς Σερβίας καί στήν Ἱερά Σύνοδο, ὁ πατριάρχης μᾶς συνέστησε νά ἐπισκεφθοῦμε τόν τότε πρόεδρο Μιλόσεβιτς. Ἕνας Μητροπολίτης μᾶς συνόδευσε, καί ὅταν βρεθήκαμε ἐνώπιόν του μᾶς ρώτησε ἀπό ποιές ἐπαρχίες εἴμαστε. Ὅταν ἄκουσε ὅτι εἴμαστε ἀπό τή Μυτιλήνη, τήν Ξάνθη καί τή Βέροια, στράφηκε πρός τόν Ἅγιο Ξάνθης καί ἐμένα καί μᾶς εἶπε : «Ἔρχεται ἡ σειρά σας. Ὅπως διαμέλισαν ἐμᾶς θά διαμελίσουν καί σᾶς, γιά νά δημιουργήσουν τή “Μακεδονία τοῦ Αἰγαίου”». Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν, ἀκουέτω.
Γι᾽ αὐτό καί ἀπεθυνόμαστε πρός τούς βουλευτές ὅλων τῶν κομμάτων καί τούς λέμε ὅτι δέν χωρᾶ σύνθετο ὄνομα πού νά περιλαμβάνει τόν ὅρι Μακεδονία ἤ παράγωγό του, γιατί τό ὄνομα Μακεδονία εἶναι ἡ ψυχή μας καί δέν τό ξεπουλᾶμε σέ κανένα καί γιά κανένα λόγο.
Ἀπευθυνόμαστε καί πρός τόν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας καί τόν παρακαλοῦμε νά μήν ἐπιτρέψει νά κυρωθεῖ μία τέτοια προσβλητική συμφωνία γιά τό Ἔθνος μας, γιά τή Μακεδονία μας, καί νά μήν ὑπογραφεῖ ἀπό τό ἔντιμο χέρι του.
Ἡ Μακεδονία ἦταν, εἶναι καί παραμένει καί θά παραμένει Ἑλληνική!