Dogma

Μητρόπολη Αιτωλίας: «Συμβουλευτική σε σύγχρονα ζητήματα (Εξομολογητική)»

Στο Επιμορφωτικό αυτό Πρόγραμμα, την ευθύνη και το συντονισμό του οποίου είχε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Σιλουανός Ψιλιάς, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως, μετείχαν 30 κληρικοί και 2 λαϊκά στελέχη

Με τις ευχές και ευλογίες του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού πραγματοποιήθηκε σήμερα, Πέμπτη 30 Μαρτίου 2023, διαδικτυακά η λήξη του μοριοδοτούμενου, εξ αποστάσεως Επιμορφωτικού Προγράμματος, που διοργάνωσε το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας, με τίτλο:

«ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ (ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΙΚΗ), στο πλαίσιο της συγχρηματοδοτούμενης Πράξης «Προγράμματα Διά Βίου Μάθησης του Ανθρώπινου Δυναμικού της Εκκλησίας – Ανάπτυξη Ανοιχτών Διαδικτυακών Μαθημάτων» (κωδικός ΟΠΣ 5073422) του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020».

Στο Επιμορφωτικό αυτό Πρόγραμμα, την ευθύνη και το συντονισμό του οποίου είχε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Σιλουανός Ψιλιάς, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως, μετείχαν 30 κληρικοί και 2 λαϊκά στελέχη. Στην ιδιαίτερη θεματολογία του, το σεμινάριο ασχολήθηκε με σύγχρονα θέματα Βιοηθικής, τα οποία απασχολούν ιδιαιτέρως τη σύγχρονη ποιμαντική της Εκκλησίας, αλλά αποτελούν καίρια ζητήματα στο ιερό Μυστήριο της Εξομολογήσεως.

Την πρώτη εισήγηση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ», πραγματοποίησε ο κ. Πέτρος Παναγιωτόπουλος, Επίκ. Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. Στην εισήγησή του αναφέρθηκε στη βαθύτερη κρίση που διέρχεται σήμερα ο θεσμός της οικογένειας και την απαξίωση από τα νέα κυρίως ζευγάρια, ενώ εντυπωσιακή είναι η αύξηση του αριθμού των εναλλακτικών μορφών γάμου που εμφανίζονται παγκοσμίως σήμερα.

Την ευθύνη της δεύτερης εισηγήσεως είχε ο εξ Αιτωλοακαρνανίας καταγόμενος αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Βασίλειος Καλλιακμάνης, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., με θέμα: «ΒΙΟΗΘΙΚΑ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ Η ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ». Σύμφωνα με την εισήγηση η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή είναι ένα ζήτημα που απασχολεί πολλά νέα ζευγάρια τα οποία αδυνατούν να τεκνοποιήσουν και εγείρουν μία σειρά από σοβαρά ερωτήματα τα οποία αναζητούν συνειδητές απαντήσεις.

Την τρίτη εισήγηση πραγματοποίησε ο αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Χριστοφόρος Χρόνης, κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και διδάσκων στο τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με τίτλο: «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΤΡΩΣΕΩΝ». Ο εισηγητής αναφέρθηκε στη νομική κάλυψη του ζητήματος, στις επιπτώσεις των εκτρώσεων, αλλά και σε μία στοχευμένη ποιμαντική αντιμετώπιση εκ μέρους της Εκκλησίας και των πνευματικών πατέρων.

Στην τέταρτη εισήγηση ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Ιωαννίκιος Γιαννόπουλος, θεολόγος-ιατρός και Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως, με θέμα: «ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΘΑΝΑΣΙΑΣ». Ο εισηγητής με τη διπλή ιδιότητα του ποιμένα και του ιατρού αναφέρθηκε στη διαχρονική προβληματική γύρω από το θέμα της ευθανασίας, στις σύγχρονες πρακτικές και τις νομοθεσίες που ακολουθούν διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στη διευκρίνηση ενεργητικής και παθητικής ευθανασίας.

Εισηγητής της πέμπτης εισηγήσεως ήταν και πάλι ο κ. Πέτρος Παναγιωτόπουλος, Επίκ. Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., με θέμα: «ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ». Το κεντρικό θέμα της εισηγήσεως εστιάστηκε γύρω από την αντικατάσταση των ανθρώπων από μηχανές και τους κινδύνους που ελλοχεύουν, κυρίως για την αύξηση της ανεργίας. Η εισήγηση έκλεισε με αισιόδοξη νότα πως η καλή πληροφόρηση καταλύει την παραπληροφόρηση.

Στην έκτη εισήγηση με θέμα : «ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ» εισηγητής ήταν ο αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Αθανάσιος Γκίκας, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. Η εισήγηση εστίασε στον υπερτονισμό της γενετήσιας φύσης κυρίως κατά την εφηβική ηλικία, στις κοινωνικές προεκτάσεις των διαφυλικών σχέσεων και τέλος, σε μία σύγχρονη και αποδοτική ποιμαντική, η οποία θα ελκύσει τον γόνιμο διάλογο μεταξύ Εκκλησίας και νέων.

Την έβδομη εισήγηση πραγματοποίησε ο αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων με θέμα: «Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ». Ο εισηγητής αναφέρθηκε στα στάδια ανάπτυξης του παιδιού, στη δομή και την εύρυθμη λειτουργία της παραδοσιακής – πυρηνικής οικογένειας και τέλος, στη δυσκολία επικοινωνίας νέων και πρεσβυτέρων με απώτερη αναφορά στο λεγόμενο χάσμα γενεών.

Τέλος, την όγδοη εισήγηση επιμελήθηκε ο κ. Νικόλαος Κόϊος, Αναπληρωτής Καθηγητής στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΩΝ». Ο εισηγητής εστίασε στο ρόλο που έχει να διαδραματίσει η ποιμαίνουσα Εκκλησία απέναντι στα ζητήματα της Βιοηθικής και στο διάλογο που εγείρεται με τις άλλες επιστήμες. Αφιερώθηκε χρόνος για να διευκρινιστεί η διαφορά του Εγκεφαλικού Θανάτου από την κωματώδη κατάσταση και τέλος, έγινε εκτενής αναφορά στην αναζήτηση του θαύματος.

Στην κατακλείδα του σεμιναρίου, ο Διευθυντής του Ιδρύματος Ποιμαντικής Επιμορφώσεως, Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Θεολόγος Αλεξανδράκης συνόψισε τη θεματολογία του σεμιναρίου και επεσήμανε τις προεκτάσεις μιας ορθής ποιμαντικής των εξομολογουμένων, αλλά και των Πνευματικών Πατέρων. Ευχαρίστησε τόσο τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Δαμασκηνό, με την ευχή και την ευλογία του οποίου πραγματοποιήθηκε το σεμινάριο αυτό, αλλά και τους συμμετέχοντες και απηύθυνε εορταστικές ευχές, εν όψει του Πάσχα. Ακούστηκαν με προσοχή οι απόψεις των συμμετεχόντων οι οποίοι κατέθεσαν την εμπειρία που απεκόμισαν από την πραγματοποίηση του σεμιναρίου και των εισηγήσεων και εξέφρασαν τη βούληση για την πραγματοποίηση ενός ακόμη Επιμορφωτικού Σεμιναρίου.

Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την ηλεκτρονική συμπλήρωση των ερωτηματολογίων αξιολόγησης στα οποία οι συμμετέχοντες αποτύπωσαν την εμπειρία τους από το πρόγραμμα