Dogma

Μητρόπολη Καστορίας: Αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου

Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου τελέσθηκε εχθές, Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καστοριάς, ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ.

Στη Θεία Λειτουργία συμμετείχαν Κληρικοί της Μητροπόλεως και οι Διάκονοι, ενώ αρκετοί ήταν οι πιστοί που έζησαν μία διαφορετική λειτουργική εμπειρία των πρώτων χριστιανικών αιώνων.

Ο Σεβασμιώτατος στο λόγο του αναφέρθηκε στον Άγιο Γρηγόριο και στον χαρακτηριστικό όρο του Θεολόγου, που του προσέδωσε η Εκκλησία.

Σε μια ομιλία του ο Άγιος Γρηγόριος σημειώνει για όσους έχουν την τάση να θεολογούν και να διδάσκουν χωρίς να γνωρίζουν το μυστήριο της αλήθειας

«Να θεολογούν εκείνοι που απαλλαχτήκανε από τις καθημερινές επίμοχθες εργασίες. Όσο κανείς αφιερώνεται αποκλειστικά στο έργο της θεολογίας, τόσο περισσότερο πετυχαίνει ως θεολόγος. Είναι να λυπάται κανείς, όταν βλέπει κάποιους από τη μια μέρα στην άλλη να γίνονται θεολόγοι… πέφτουνε βράδυ να κοιμηθούνε τεχνίτες και ξυπνούνε σοφοί, αυτοχειροτόνητοι θεολόγοι».

Και συνεχίζει ο Άγιος Γρηγόριος «Και να μη γίνεται η θεολογία σε οποιουσδήποτε και σε οποιαδήποτε ώρα. Όχι μετά τις διασκεδάσεις και τα θέατρα, τα φαγοπότια και τον ιππόδρομο. Για να ακούσει κανείς την αλήθεια χρειάζεται πνευματική προετοιμασία και μάλιστα πολλή».

«Ακόμα, πρέπει να προσέχουμε και τα θέματα της θεολογίας και το βάθος της. Ούτε για όλα πρέπει να θεολογούμε, ούτε να προχωράμε αδιάκριτα σ’ όλο το βάθος. Μόνο ανάλογα με τις πνευματικές μας δυνάμεις, και ανάλογα με τη δεκτικότητα των ακροατών, με τη δύναμή τους να μας καταλάβουν».

Και καταλήγει «Μπορείτε, αν θέλετε, να φιλοσοφείτε και να θεολογείτε για πολλά, όπως για τον κόσμο και τη φύση, για την ψυχή, για την ανάσταση, για την κρίση, για τα πάθη του Χριστού. Γι’ αυτά, εάν πείτε κάτι σωστό, θα’ ναι χρήσιμο. Αν πάλι κάνετε λάθος, δε θα’ ναι επικίνδυνο για τη σωτηρία. Ο λόγος όμως ο απευθείας για τον Πατέρα, τον Υιό και το άγιο Πνεύμα και τη θεία οικονομία είναι η καθαυτό θεολογία, γι’ αυτήν χρειάζονται οι δύσκολες προϋποθέσεις. Και θα τα πω τώρα πιο καθαρά : χρειάζεται να’ χει κανείς τη θεία έλλαμψη, όποιος την έχεις ας προχωρήσει…»

Να σημειώσουμε ότι η Θεία Μετάληψη έγινε όπως τα πρώτα χριστιανικά χρόνια, χωριστά το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.