Dogma

Μητρόπολη Ναυπάκτου: Οι οργανικές θέσεις των κληρικών στο επίκεντρο της Σύναξης Εφημερίων

Την Πέμπτη 16 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η μηνιαία Σύναξη των Εφημερίων της Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, στο Πνευματικό Κέντρο της.

Στην αρχή ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου ανακοίνωσε στους Κληρικούς ότι τελικά δημοσιεύθηκε το Προεδρικό Διάταγμα για την νομιμοποίηση των οργανικών θέσεων των Εφημερίων και το πως κατανέμονται στην Ιερά Μητρόπολή μας.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο ιστορικό όλης αυτής της προσπάθειας. Είπε μεταξύ άλλων:

«Πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία του θέματος αυτού. Όλα ξεκίνησαν από την ομόφωνη απόφαση της Ιεραρχίας της 16ης Νοεμβρίου 2018, η οποία βασίσηκε στα τρία σημεία:

α) Να συνεχισθή ο διάλογος με την Πολιτεία επί θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος. β) Να αναθέση στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο την συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής, η οποία θα αποτελείται από Ιεράρχες, Νομικούς, Εμπειρογνώμονες και Εκπροσώπους του Εφημεριακού Κλήρου, για την μελέτη των θεμάτων κοινού εδιαφέροντος, ο καρπός της οποίας θα υποβληθή στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος προς τελική έγκριση, και γ) Να εμμείνη στο υφιστάμενο καθεστώς μισθοδοσίας των Κληρικών και των λαικών υπαλλήλων της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της 11ης Δεκεμβρίου 2018 διόρισε τα μέλη της Επιτροπής που αποτελείτο από τους: Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος, Πρόεδρος, μέλη οι Μητροπολίτες Πατρών κ. Χρυσόστομος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Αρχιμ. κ. Γρηγόριος Παπαθωμάς, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής (νυν Μητροπολίτης Περιστερίου), Αιδεσ. Βασίλειος Καλλιακμάνης, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής, Αιδεσ. Γεώργιος Σελλής, Πρόεδρος Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος, Βασίλειος Κονδύλης, Καθηγητής Νομικής Σχολής, Θεόδωρος Παπαγεωργίου, Ειδικός Νομικός Σύμβουλος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, και Γραμματεύς ο Αρχιμ. Φιλόθεος Θεοχάρης, νυν Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου Επίσκοπος Ωρεών.

Η Επιτροπή αυτή της Εκκλησίας συζήτησε με την αντίστοιχη Επιτροπή της Ελληνικής Πολιτείας, αλλά και μεταξύ των μελών της, σε επτά πολύωρες Συνεδριάσεις, ήτοι 19 Δεκεμβρίου 2018, 10 Ιανουαρίου 2019, 25 Ιανουαρίου 2019, 12 Φεβρουαρίου 2019, 14 Φεβρουαρίου 2019, 19 Φεβρουαρίου 2019, 14 Μαρτίου 2019.

Από την πρώτη Συνεδρίαση της Επιτροπής διαπιστώθηκε ότι τα θέματα προς συζήτηση δεν ήταν μόνο το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας, και ο τρόπος μισθοδοσίας των Κληρικών και των Εκκλησιαστικών Υπαλλήλων, αλλά και οι οργανικές θέσεις των Κληρικών. Και αυτό γιατί με τον αναγκαστικό Νόμο 536/1945 ορίζονταν μόνον 6.000 οργανικές θέσεις στους Ενοριακούς Ναούς για όλη την Επικράτεια, αλλά και γι’ αυτές τις θέσεις δεν εξεδόθηκε το Βασιλικό Διάταγμα που προβλεπόταν από τον Νόμο και ούτε είχαν κατανεμηθή αυτές οι θέσεις στις Ιερές Μητροπόλεις από την Ιερά Σύνοδο, ύστερα από απόφαση των οικείων Μητροπολιτικών Συμβουλίων. Επομένως, όχι μόνον οι 4.000 περίπου επιπρόσθετες οργανικές θέσεις, αλλά και οι 6.000 νομοθετημένες θέσεις ήταν κυριολεκτικά «στον αέρα» από νομικής διαδικασίας.

Στις Συνδριάσεις των δύο Επιτροπών αντιμετωπίσθηκε κυρίως αυτό το σοβαρό θέμα, επειδή τέθηκε επιτακτικά από την Επιτροπή της Πολιτείας. Τα Πρακτικά των Συνδριάσεων έχουν απομαγνητοφωνηθή και επεκτείνονται σε 347 σελίδες, και δείχνουν τον αγώνα που έκανε η Επιτροπή της Εκκλησίας για να αναδείξη το θέμα. Τα νομικά επιχειρήματα της Επιτροπής της Κυβέρνησης ήταν πολύ σοβαρά και ως προς τις οργανικές θέσεις.

Στην συνέχεια, ο ίδιος ως Πρόεδρος της Επιτροπής πραγματοποίησε Εισήγηση στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, την 19 Μαρτίου 2019, στην οποία παρουσιάσθηκε όλο το θέμα, για δύο ώρες, που εκτείνεται σε 38 σελίδες, και διαρθρώνεται στα εξής βασικά σημεία:

1. Τα τρία σημεία του «πλαισίου» της Πρόθεσης για Συμφωνία της 6ης Νοεμβρίου 2018, ήτοι πρώτον, το ιστορικό της εκκλησιαστικής περιουσίας, δεύτερον, το ιστορικό των οργανικών θέσεων των Κληρικών, τρίτον, το ιστορικό του καθεστώτος της μισθοδοσίας των Κληρικών. 2. Οι Συνεδριάσεις της Επιτροπής. 3. Το «προτεινόμενο πλαίσιο συμφωνίας Πολιτείας και Εκκλησίας». 4. Γενικό συμπέρασμα. 5. Τελικές εκτιμήσεις της Επιτροπής.

Η Εισήγηση αυτή έγινε ομόφωνα αποδεκτή από την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ως αποτέλεσμα όλης αυτής της εργώδους προσπαθείας ήταν να «παγώση» το «προτεινόμενο πλαίσιο συμφωνίας Πολιτείας και Εκκλησίας» και να αρχίση ένας δημιουργικός διάλογος για την κατοχύρωση των υφισταμένων οργανικών θέσεων των Κληρικών και των εκκλησιαστικκών υπαλλήλων.

Στην συνέχεια, οι κατά καιρούς Διαρκείς Ιεραί Σύνοδοι, και κυρίως οι σοφές και δυναμικές παρεμβάσεις του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, αλλά και η πολιτική βούληση της Κυβερνήσεως έλυσαν το σοβαρό αυτό θέμα που παρέμενε άλυτο τουλάχιστον από το έτος 1945. Τόνισε ότι όλη αυτή η ιστορία του θέματος δεν πρέπει να αγνοείται».

*
Μετά την ενημέρωση αυτή ο Αρχιμ. π. Συμεών Τσιρώνης ανέπτυξε το θέμα «Σταυρός και άσκηση στην Εκκλησία» και είπε ότι ατενίζοντας ο πιστός ορθόδοξος Χριστιανός τον Τίμιο Σταυρό και σημειώνοντάς τον επί του σώματός του ομολογεί την σταυρική αγαπητική θυσία του επ’ αυτού τανυθέντος Θεανθρώπου Κυρίου, και ελκύ