Μητροπολίτης Πειραιώς: Ο Μεγαλομάρτυς Δημήτριος εξαγγέλλει το καινούριο (φωτο)
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του στον πανηγυρικό Εσπερινό του Μητροπολιτικού Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Νέου Φαλήρου, ο Σεβασμιώτατος αναφερόμενος στον «οικουμενικό Άγιο», όπως χαρακτηριστικά είπε, «που από τον 3ο αιώνα εξαγγέλλει με το υπέροχο μύρο που αναβλύζει το πάντιμο και ιερό του λείψανο την Ανάσταση και τη Ζωή», στάθηκε ιδιαίτερα στα «υπέροχα επίθετα και τους υπέροχους λόγους» της εκκλησιαστικής υμνογραφίας, αλλά και του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά που μιλούν για τον Άγιο Δημήτριο.
Με λαμπρότητα και εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε η μνήμη του Αγίου Δημητρίου στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ χθες Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023, χοροστάτησε στην Ακολουθία του Εσπερινού που τελέστηκε στον πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Νέου Φαλήρου και σήμερα Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023, το πρωί Ιερούργησε στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Πειραιώς.
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του στον πανηγυρικό Εσπερινό του Μητροπολιτικού Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Νέου Φαλήρου, ο Σεβασμιώτατος αναφερόμενος στον «οικουμενικό Άγιο», όπως χαρακτηριστικά είπε, «που από τον 3ο αιώνα εξαγγέλλει με το υπέροχο μύρο που αναβλύζει το πάντιμο και ιερό του λείψανο την Ανάσταση και τη Ζωή», στάθηκε ιδιαίτερα στα «υπέροχα επίθετα και τους υπέροχους λόγους» της εκκλησιαστικής υμνογραφίας, αλλά και του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά που μιλούν για τον Άγιο Δημήτριο.
Τα επίθετα και οι μεγαλοφυείς προσδιορισμοί δεν δόθηκαν στον Άγιο Δημήτριο «για τα αξιώματά του, για την αριστοκρατική του καταγωγή και για την πολυμάθεια και σωματική ωραιότητα και ευρωστία του. Δόθηκαν διότι αυτός ο νέος άνθρωπος με την τεράστια και καταπληκτική καταξίωση, μέσα σε μια σιδερόφρακτη παγκόσμια εξουσία και αυτοκρατορία, αγάπησε την Αλήθεια – Χριστόν και έδωσε τον εαυτόν του σε αυτή την Αλήθεια, περιφρονώντας τα σκύβαλα του κόσμου», επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος και αναφερόμενος στο αποστολικό έργο του Αγίου Δημητρίου, ο οποίος κήρυττε τον Χριστό στους νέους της Θεσσαλονίκης, έκανε λόγο για την ώρα του μαρτυρίου του Αγίου, όταν «απεστάλησαν λογχοφόροι οι οποίοι με τις λόγχες τους διεπέρασαν το νεανικό σώμα του ιερού και οικουμενικού ανδρός της Εκκλησίας Δημητρίου».
«Η Εκκλησία προσδίδει στον άνθρωπο αυτό όλα τα υπεροχικά επίθετα, τους υπέροχους προσδιορισμούς, τα υπεροχικά ονόματα», «γιατί έτσι καταδεικνύεται ποιος είναι πράγματι ο άνθρωπος. Γιατί έτσι επιβεβαιώνεται το σωτηριώδες έργο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο Οποίος ήρθε στον κόσμο για να μας καταδείξει τον αληθινό άνθρωπο, για να μας προσφέρει την πραγματική στοχοπροσήλωση, για να μας κηρύξει ποιος είναι ο άνθρωπος που εξήλθε από τα χέρια του Θεού ‘’καλός λίαν’’ και πως αμαυρώθηκε μέσα στην χοάνη των κοσμικών μεριμνών και της κοσμικής απάτης», υπογράμμισε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος και τόνισε: «Ο Χριστός, το αιώνιο αρχέτυπο κάθε ανθρώπου, ήρθε ακριβώς για να μας χαρίσει την επίγνωση την αληθινή της υπάρξεώς μας, για να μας προσφέρει ‘’λύτρον αντί πολλών’’ την ύπαρξή Του, τη ζωή Του, την ψυχή Του, τον εαυτόν Του και να ανεγείρει έτσι τα αιώνια πρόσωπα που θα υπερβαίνουν το θάνατο και τη φθορά του κόσμου αυτού και θα αποβαίνουν αληθείς άνθρωποι, πρόσωπα για τα οποία ο Θεός έγινε άνθρωπος και Σταυρώθηκε και έχυσε το αίμα Του». «Τιμούμε σήμερα δεκαεπτά αιώνες από τότε αυτόν τον άνδρα, γιατί είναι απείκασμα, αντίγραφο πιστό του Αρχετύπου Χριστού και εξαγγέλλει ακριβώς το μεγάλο χρέος όλων μας να γίνουμε μιμητές αυτού του προσώπου». «Να, λοιπόν, ο σκοπός μας», πρόσθεσε.
Στην συνέχεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, περιγράφοντας την τραγική κατάσταση της εποχής μας επεσήμανε: «Σήμερα οι άνθρωποι έχουμε αμαυρωθεί. Σήμερα τα πρότυπα είναι σκοτεινά. Σήμερα χειροκροτείται κάθε είδους στρέβλωση της ανθρώπινης αληθείας και προσωπικότητας. Σήμερα δοξάζεται η ανατροπή της ανθρώπινης φυσιολογίας. Σήμερα παρασιωπάται το έγκλημα και ο θάνατος της ανθρωπίνης ψυχής που συντελείται στο σκοτεινό μας κόσμο. Σήμερα προβάλλονται λογής – λογής εγκληματίες, ψεύστες, άνθρωποι σκοτεινοί, αστέρες ζόφου οι οποίοι προβάλλονται ως δήθεν ινδάλματα». «Το αποτέλεσμα το βλέπετε: ο θάνατος, οι αρρώστιες, ο πόλεμος, το έγκλημα, η καταδολίευση, η αύξηση της εγκληματικότητος, οι απάτες, τα τόσα και τόσα αλγεινά του κόσμου μας».
«Να γιατί ο Μεγαλομάρτυς Δημήτριος δεκαεπτά τώρα αιώνες εξαγγέλλει το καινούριο, το πολύ φρέσκο, το πολύ μοντέρνο που περιμένει ο κόσμος και που είναι η απαλλαγή μας από το θάνατο, από το έγκλημα, από το ψέμα, από την αναλήθεια από τη στρέβλωση, από τη φενάκη και τη χωματοποίηση των ψυχών μας» υπογράμμισε ο Σεβασμιώτατος, σημειώνοντας πως «εκείνος στάθηκε ανδρείος, γενναίος, εύψυχος, εύελπις, γι’ αυτό και μέχρι σήμερα τα οστά του ευωδιάζουν και είναι κρουνοί μύρου».
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του προέτρεψε όλους να αντιληφθούν τα μεγέθη που έχουμε ενώπιόν μας: «Μπροστά μας ο Μεγαλομάρτυς του Χριστού, ο Μυροβλύτης, ο Θαυματουργός για τον οποίον όλα αυτά τα επίθετα της χάριτος και από την άλλη πλευρά τα σκοτεινά, τα γεμάτα ζόφο, φρίκη, οδύνη, σαρκοποίηση, χοϊκότητα, σαπρότητα, ψευδοείδωλα». «Ας επιλέξουμε ποιοι θέλουμε να είμαστε. Φωτεινοί, αιώνιοι, υιοί του μέλλοντος αιώνος, υιοί του φωτός και της Χάριτος ή σαπροποιημένα, σκωληκόβρωτα, δυστυχισμένα οντάρια, δεμένα στο μουράγιο της φαύλης ζωής; Η απόφαση είναι δική μας και η ευθύνη είναι δική μας», είπε καταλήγοντας.
Σήμερα το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, χοροστάτησε στην Ακολουθία του Όρθρου και Ιερούργησε στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Πειραιώς, όπου τίθεται σε προσκύνηση η Ιερά Αχειροποίητη Εικόνα της Παναγίας Εικοσιφοινίσσης από την Δράμα.
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος αναφερόμενος στο πρόσωπο του Αγίου Δημητρίου ο οποίος «τιμάται στην συνείδηση της παγκοσμίου χριστιανικής κοινωνίας», σημείωσε πως «έγινε Απόστολος, Μάρτυς, ποιμένας, εμπνευστής», «γιατί ακριβώς τήρησε το σκεύος της καρδίας του, της ψυχής του, της υπάρξεώς του».
Τονίζοντας πως σε μια εποχή βαθιάς πνευματικής συγχύσεως, ο Άγιος Δημήτριος «μας κομίζει το αιώνιο μήνυμα που μας χάρισε ο Πανάγιος Θεός, όταν μας κάλεσε από την ανυπαρξία στη ζωή» «δωρίζοντάς μας τα δώρα του κατ’ εικόνα τα οποία εμείς αμαυρώσαμε», επεσήμανε με έμφαση πως «δεν είναι δυνατόν ο Δημιουργός των απάντων, που ο τρόπος της υπάρξεώς Του είναι η αγάπη, να εγκλωβίζεται μέσα στην χοϊκότητα και την αφόρητη σαπροποίηση της ιστορίας και του κόσμου μας».
«Ο άνθρωπος που είναι εικόνα Αυτού του Δημιουργού έλαβε τα δώρα της ελευθερίας, της νοήσεως, της αυτεξουσιότητος, της σοφίας και της γνώσεως», πρόσθεσε, συμπληρώνοντας πως «ο κάθε άνθρωπος είναι ναός του Θεού του Ζώντος» και «αποβαίνει θείας φύσεως κοινωνός, όταν είναι πνευματοποιημένος». «Ο άνθρωπος δεν είναι ούτε η ψυχή μόνη, ούτε το σώμα μόνο, αλλά είναι το συναμφότερο. Για αυτό και δεν προσδοκούμε Ανάσταση ψυχών, γιατί οι ψυχές μας είναι κτισμένες μεν αθάνατες, αλλά Ανάσταση σωμάτων», σημείωσε, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι με αυτό τον τρόπο «ως τέλειοι άνθρωποι θα απολαύσουμε είτε της αιωνίου δόξης και μετοχής της Ακτίστου ζωής, είτε της χωρίς Θεό ατελευτήτου κολάσεως».
«Ο Θεός δεν κατοικεί σε κτιστά πράγματα», «αλλά κατοικεί εντός του ανθρωπίνου προσώπου», ανέφερε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος, επισημαίνοντας: «Η Αγία μας Εκκλησία δεν ενστερνίστηκε ποτέ την θεωρία των καθαρών και την καταδίκασε ως κακοδοξία και αίρεση, αλλά την ίδια στιγμή διακηρύσσει ότι η Αγία μας Εκκλησία είναι η χώρα των μεταποιουμένων αμαρτωλών. Όχι των αμετανοήτων, όχι εκείνων οι οποίοι θεσμοποιούν την αμαρτία και το κακό και την αμνηστεύουν, αλλά εκείνων οι οποίοι, εν γνώσει της αμαρτωλότητός τους, ζητούν το άπειρο έλεος και την άφατη μακροθυμία του Κυρίου των οικτιρμών και του ελέους».
Σήμερα υψώνεται το κοσμοείδωλο της σαρκοποίησεως» υπογράμμισε σε άλλο σημείο, αναφέροντας πως «δεν μπορείς, εμπλεκόμενος στα σαρκικά και γεώδη πάθη, να έχεις κοινωνία με τον Θεό». «Οι σαρκικές αμαρτίες κωλύουν αυτή την κοινωνία. Δημιουργούν ένα τεράστιο χάσμα, γιατί, χωματοποιούν την ψυχή και δεν μπορεί να έχει έφεση ούτε στη μετάνοια, ούτε στο αγαθό».
«Ο Ιερός Δημήτριος για αυτό αγίασε: γιατί ήταν πάναγνος και καθαρός και γιατί το σώμα του ήταν όχημα προς τον Πανάγιο Θεό», πρόσθεσε, τονίζοντας πως ενώ ήταν «χιλίαρχος, ανθύπατος της Ρώμης, εξουσιαστής, πανέμορφος, δυνατός, νέος και είχε όλα τα προσόντα να ζήσει έναν κοσμικό μεγαλώνυμο βίο, αντ’ αυτού δίδασκε την μόνη Αλήθεια, τη ζωή των απάντων».
Σημειώνοντας πως με τη θυσία του μας «κήρυξε ελευθερία και πνευματική ωραιότητα», αναφέρθηκε στην σημερινή εποχή όπου «η αμαρτία και το έγκλημα με τις μύριες μορφές απέβη έννομο αγαθό και όποιος τολμήσει να μιλήσει εναντίων αυτής της σαπρότητος, κηρύσσεται εχθρός του λαού, στέλνεται στις φυλακές, είναι πρόσωπο οπισθοδρομικό, αναντίστοιχο με την δήθεν πρόοδο». «Η πρόοδος ποια είναι;», διερωτήθηκε ο Σεβασμιώτατος. «Η σαπροποίηση και η σαρκοποίηση του ανθρωπίνου προσώπου», κάνοντας, μάλιστα, λόγο και για το θλιβερό γεγονός ότι τα παιδιά «από μικρή ηλικία μυούνται σε αυτή την σαπροποίηση».
«Ο Ιερός Δημήτριος είναι πρότυπο παρθενίας και καθαρότητος», υπογράμμισε και επισημαίνοντας ότι «ζούμε στη χώρα των μεταποιουμένων», προέτρεψε όλους να ασπαστούμε το μήνυμα του Αγίου Δημητρίου. «Ας πάρουμε αυτό το μήνυμα παρθενίας και καθαρότητος στο νου, στην καρδιά, στο σώμα, στη σκέψη, στην συνείδηση, στις προθέσεις, σε όλη την ζωή μας», ανέφερε.
Τέλος ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε θερμά τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δράμας κ.Δωρόθεο και την Γερόντισσα Αντωνίνη για την μεγάλη ευλογία της ελεύσεως της Ιεράς και αχειροποιήτου Εικόνος της Παναγίας Εικοσιφοίνησσας «η οποία αποπνέει τη Χάρη της Μητρός του Κυρίου και της Μητρός πάντων».
Προ της Απολύσεως ο Σεβασμιώτατος απένειμε το οφίκιο του Πρωτοπρεσβυτέρου στον Αιδεσιμολογιώτατο π.Δημήτριο Σεκαδάκη, εφημέριο του Ιερού Ναού Αγίου Φανουρίου, συμπολιούχου Δραπετσώνας και τον χειροθέτησε σε Πνευματικό.
Δείτε πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τον πανηγυρικό Εσπερινό του Μητροπολιτικού Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Νέου Φαλήρου ΕΔΩ και από την Θεία Λειτουργία του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Πειραιώς ΕΔΩ