Συνέντευξη Τύπου σχετικά με τα πεπραγμένα του Μουσείου Ακρόπολης το διάστημα Ιούνιος 2021- Ιούνιος 2023, έλαβε χώρα το μεσημέρι της Δευτέρας στο αμφιθέατρο «Δημήτριος Παντερμαλής» του Μουσείου της Ακρόπολης, με αφορμή τα 14 χρόνια λειτουργίας του, τα οποία συμπληρώθηκαν σήμερα 20 Ιουνίου.
Ο γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, Νίκος Σταμπολίδης, ανεβαίνοντας στο βήμα αναφέρθηκε αρχικά στον αείμνηστο πρόεδρο Δημήτριο Παντερμαλή, τον «αγαπημένο δάσκαλο και φίλο», ο οποίος έφυγε από τη ζωή στις 14 Σεπτεμβρίου 2022. Οπως σημείωσε ο κ. Σταμπολίδης, με αφορμή αυτή την πρώτη ιδιαιτέρως φορτισμένη επέτειο της λειτουργίας του Μουσείου μετά την απώλεια του αείμνηστου καθηγητή, το νεοθεσπισθέν Πρόγραμμα Υποτροφιών, αλλά και η ελιά που φυτεύτηκε προς τιμήν του ιδίου στην είσοδο του χώρου, μεταξύ άλλων, καταδεικνύουν την αμέριστη εκτίμηση του Μουσείου στο έργο του.
Στη συνέχεια, ο κ. Σταμπολίδης έκανε εκτενή αναφορά στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, τις πρωτότυπες θεματικές παρουσιάσεις, τα προγράμματα για ειδικές ομάδες κοινού και για σχολεία και τα εκθέματα που σε περιοδική ή μόνιμη βάση είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν οι -σχεδόν διπλασιασμένοι τα δύο τελευταία εξάμηνα- επισκέπτες του Μουσείου. Από το Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής μέχρι την παρουσίαση «Μια γιορτή για την Αθήνα. Η πομπή και οι αγώνες των Μεγάλων Παναθηναίων» και από την έκθεση «Ενδυμα ψυχής» μέχρι τη φιλοξενία των τριών πήλινων αττικών αγγείων από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, της «Αφροδίτης με το χρυσό μπικίνι» από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης και των δύο εξαιρετικής τέχνης αγγείων από το Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο, αποτυπώθηκε το αν μη τι άλλο θετικό πρόσημο της πληθώρας των σχετικών δράσεων και εκθέσεων.
Δίνοντας μάλιστα μία μικρή γεύση από την επόμενη έκθεση, που αναμένεται να ανοίξει για το κοινό τον ερχόμενο Νοέμβριο με υπότιτλο τις «Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα ώς σήμερα», ο κ. Σταμπολίδης είπε ότι θα περιέχει σπουδαία έργα από ελληνικά και ξένα μουσεία, προερχόμενα από την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο, την Αναγέννηση και την σύγχρονη εποχή, μεταξύ των οποίων ακόμη και πίνακες των Ρούμπενς και Μποτιτσέλι. Την ίδια ώρα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον εντοπίζεται στην ανάδειξη του «μουσείου κάτω από το μουσείο». Στις αρχές του επόμενου έτους, όπως όλα δείχνουν, θα παρουσιαστεί στους επισκέπτες η γειτονιά της αρχαίας Αθήνας που βρίσκεται στα θεμέλια του κτιριακού συγκροτήματος.
O γενικός διευθυντής μίλησε βεβαίως και για την επανένωση Παρθενωνείων γλυπτών -συγκεκριμένα του περίφημου «θραύσματος Fagan» και των τριών θραυσμάτων από τα Μουσεία του Βατικανού- με το αρχαίο καλλιτέχνημα και τον ειδικό συμβολισμό των εν λόγω ενεργειών για την επιστροφή των Ελγινείων Μαρμάρων από το Βρετανικό Μουσείο. «Δεν μπορεί να ακούγεται ότι οι Ελληνες θέλουν τα Γλυπτά για τη δική τους ταυτότητα και περηφάνια. Είναι λάθος αυτό. Οι Ελληνες τα θέλουν εδώ, όχι μόνοι τους. Τα θέλει η παγκόσμια κοινότητα εδώ για το βιωματικό χαρακτήρα που έχει η αίθουσα του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης με το μνημείο το ίδιο απέναντι. Η παγκόσμια κοινότητα τα θέλει και εκείνη πιέζει προς κάθε κατεύθυνση γιατί όπου και να τοποθετηθούν, στο καλύτερο Μουσείο του Κόσμου, σε όποιες συνθήκες φωτισμού, ποτέ δεν θα έχουν το χάδι από το φως του ήλιου που τα γέννησε. Αυτά τα μάρμαρα λάμπουν στον ήλιο μόνο εδώ», επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Ξενάγηση στους ανανεωμένους εκθεσιακούς χώρους
Οι εκπρόσωποι του Τύπου είχαν κατόπιν τη χαρά να απολαύσουν μία περιήγηση στους ανανεωμένους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου της Ακρόπολης. Δύο σφίγγες εκατέρωθεν να υποδέχονται τους επισκέπτες και συνάμα να φυλάττουν τα εντεύθεν αρχαία καλλιτεχνήματα, με τον περίφημο «Μοσχοφόρο» να προβάλλει στο βάθος ανάμεσά τους είναι η εικόνα που αντικρίζει κανείς εισερχόμενος στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Εποχής.
Ο κ. Σταμπολίδης κατά την επιτόπια ξενάγηση στην ανανεωμένη πλέον αίθουσα εξήγησε ότι στόχος καθίστατο ο ορθολογικότερος καταμερισμός των εκθεμάτων στις θεματικές τους ενότητες με τη νέα χωροθεσία να «δίνει την ευκαιρία στους επισκέπτες να καταλάβουν όχι μόνο την ομορφιά αυτών των έργων αλλά και την κοινωνία και το πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι της περιόδου που τα δημιούργησε». Παράλληλα, η νέα ενότητα «Αξιωματούχοι και επαγγελματίες» δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να συλλαμβάνει περισσότερο τους ανθρώπους και τις κοινωνίες πίσω από τα αρχαία έργα τέχνης.
Περίοπτη θέση στον χώρο έχουν και οι νέες προσθήκες. Μετά την εκ νέου συντήρηση και συνάρμοση του κορμού με τη βάση, επανατοποθετήθηκε στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης ο Κούρος (Ακρ. 596), ενώ από τις αποθήκες προστέθηκαν η βάση περιρραντηρίου της Πλύντριας Σμικύνθης, ο κίονας του γναφέα Σίμωνα και ο κιονίσκος με το άγαλμα της Κόρης. Στη βόρεια πτέρυγα του πρώτου ορόφου προστέθηκε η κεφαλή του Ομήρου, η κεφαλή που αποδίδεται στον ρήτορα Δέξιππο και ένα αρχιτεκτονικό μέλος με τα ανάγλυφα σύμβολα της Αθηνάς. Το σημαντικό έργο που επιτελεί το Τμήμα Συντήρησης και Εκμαγείων -με την συντήρηση ή επανασυντήρηση 322 αντικειμένων το υποφαινόμενο διάστημα- σημειώθηκε επανειλημμένως από τον κ. Σταμπολίδη. Επιπλέον, το Μουσείο προχώρησε στην αλλαγή φωτισμού στους εκθεσιακούς χώρους του πρώτου και του τρίτου ορόφου, δημιουργώντας καλύτερες συνθήκες θέασης των αρχαίων καλλιτεχνημάτων.