Μουσικοφιλολογική βραδιά αφιερωμένη στη βυζαντινή μουσική
Μουσικοφιλολογική βραδιά για τη συμπλήρωση 200 ετών από την μεταρρύθμιση της καθιερωμένης μεθόδου της βυζαντινής μουσικής διοργάνωσε χθες η ενορία αγίου Αθανασίου Πολυδρόσου Χαλανδρίου.
Καρεκλά Σοφία
Μουσικοφιλολογική βραδιά για τη συμπλήρωση 200 ετών από την μεταρρύθμιση της καθιερωμένης μεθόδου της βυζαντινής μουσικής διοργάνωσε χθες η ενορία αγίου Αθανασίου Πολυδρόσου Χαλανδρίου.
Παρόντες στη βραδιά αυτή, που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του δήμου Αμαρουσίου, ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος και ο μητροπολίτης Καρπενησίου κ. Νικόλαος.
Στην ομιλία του κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της σχολής βυζαντινής μουσικής του ναού αγίου Αθανασίου πατήρ Λάμπρος Ανδρεάκης τόνισε ότι «η μεταρρύθμιση των τριών διδασκάλων, του Χρύσανθου Προύσης, του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και του Χουρμπούζιου Χαρτοφύλακος της νέας απλοποιημένης μεθόδου της βυζαντινής μουσικής που συντελέστηκε το 1814 στην Κωνσταντινούπολη, αποτελεί εκκλησιαστικό , ιστορικό κι επετειακό γεγονός για την εκκλησία μας».
«Η καταγραφή της υμνολογίας με τα σημάδια της βυζαντινής μουσικής αποτελεί ένα σοφό σύστημα του βυζαντινού πνεύματος και πολιτισμού που αποδίδουν και τις πιο λεπτές και μύχιες εκφράσεις του λόγου κι έτσι συντελούν στην τέλεια μουσική ανάπτυξη των τόνων και πνευμάτων της ελληνικής γραφής. Χάρη σε αυτούς τους τρεις δασκάλους, η μέθοδος της βυζαντινής μουσικής έγινε απλή και ευμάθητη», συμπλήρωσε ο πατήρ Λάμπρος Ανδρεάκης.
Κατά το μουσικό κομμάτι της εκδήλωσης, η χορωδία της σχολής βυζαντινής μουσικής Αγίου Αθανασίου Πολυδρόσου, υπό τη διεύθυνση του Διονύσιου Ηλιόπουλου, έψαλε τονισμένα μέλη ενός εκ των τριών διδασκάλων, του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου. Η χορωδία ψαλτικής «Διάκονοι», υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου, έψαλε τονισμένα μέλη του Χουρμούζιου Χαρτοφύλακος.
Επίσης, αργά τονισμένα μέλη του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και του Χουρμούζιου Χαρτοφύλακος έψαλε η χορωδία της σχολής βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Αγγελίδη.
Στον τέλος της εκδήλωσης, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος υπογράμμισε την αναγκαιότητα της ύπαρξης της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής «με την οποία ο άνθρωπος εξυψώνεται αγγίζοντας τον Θεό», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, αλλά και της δημοτικής μουσικής «με την οποία ο άνθρωπος τραγουδά τα ήθη και έθιμα της πατρίδας μας, τις χαρές και τις λύπες του».