Dogma

Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ της Κυριακής Δ΄ Ματθαίου

Το Αποστολικό Ανάγνωσμα της Κυριακής Δ΄ Ματθαίου

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (Εβρ. θ΄ 1-7)

Ἀδελφοί, εἶχε μὲν οὖν καὶ ἡ πρώτη σκηνὴ δικαιώματα λατρείας τό τε Ἅγιον κοσμικόν· σκηνὴ γὰρ κατεσκευάσθη ἡ πρώτη, ἐν ᾗ ἥ τε λυχνία καὶ ἡ τράπεζα καὶ ἡ πρόθεσις τῶν ἄρτων, ἥτις λέγεται Ἅγια. Μετὰ δὲ τὸ δεύτερον καταπέτασμα σκηνὴ ἡ λεγομένη Ἅγια Ἁγίων, χρυσοῦν ἔχουσα θυμιατήριον καὶ τὴν κιβωτὸν τῆς διαθήκης περικεκαλυμμένην πάντοθεν χρυσίῳ, ἐν ᾗ στάμνος χρυσῆ ἔχουσα τὸ μάννα καὶ ἡ ράβδος Ἀαρὼν ἡ βλαστήσασα καὶ αἱ πλάκες τῆς διαθήκης, ὑπεράνω δὲ αὐτῆς Χερουβὶμ δόξης κατασκιάζοντα τὸ ἱλαστήριον· περὶ ὧν οὐκ ἔστι νῦν λέγειν κατὰ μέρος.
Τούτων δὲ οὕτω κατεσκευασμένων εἰς μὲν τὴν πρώτην σκηνὴν διὰ παντὸς εἰσίασιν οἱ ἱερεῖς τὰς λατρείας ἐπιτελοῦντες, εἰς δὲ τὴν δευτέραν ἅπαξ τοῦ ἐνιαυτοῦ μόνος ὁ ἀρχιερεύς, οὐ χωρὶς αἵματος, ὃ προσφέρει ὑπὲρ ἑαυτοῦ καὶ τῶν τοῦ λαοῦ ἀγνοημάτων.

Νεοελληνική Απόδοση:

Αδελφοί, είχε και η πρώτη διαθήκη διατάξεις περί της λατρείας και γήινον αγιαστήριον. Κατασκευάσθηκε δηλαδή το πρώτον μέρος της σκηνής, εις το οποίον υπήρχε η λυχνία και η τράπεζα και οι άρτοι της προθέσεως, το οποίον λέγεται Άγια. Ύστερα από το δεύτερον καταπέτασμα, ήτο το μέρος της σκηνής, το οποίον ονομάζετο Άγια αγίων. Εκεί υπήρχε ένα χρυσό θυμιατήριον και η κιβωτός της διαθήκης, η οποία ήτο από όλα τα μέρη σκεπασμένη με χρυσάφι και μέσα σ’ αυτήν ήτο η χρυσή στάμνα, που περιείχε το μάννα, η ράβδος του Ααρών, που είχε βλαστήσει, και αι πλάκες της διαθήκης. Επάνω δε από την κιβωτόν ήσαν απαστράπτοντα Χερουβείμ, τα οποία επεσκίαζαν το ιλαστήριον. Γι’ αυτά δεν είναι δυνατόν να μιλήσωμεν τώρα λεπτομερώς.

Υπό αυτήν την διάταξιν, εις το πρώτον μέρος της σκηνής εισέρχονται πάντοτε οι ιερείς, όταν εκτελούν τα καθήκοντα της υπηρεσίας των, αλλ’ εις το δεύτερον μέρος μπαίνει μόνον ο αρχιερεύς, μια φορά τον χρόνο, και όχι χωρίς αίμα, το οποίον προσφέρει διά τον εαυτόν του και διά τας εξ αγνοίας αμαρτίας του λαού.