Στο τέλος του Εσπερινού ο προϊστάμενος της ενορίας Πρωτοπρ. Ιωάννης Κιουλές αναφέρθηκε στην επέτειο των 100 χρόνων από την ανέγερση του Ιερού Ναού.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Πάντα χορηγεῖ τό Πεῦμα τό ἅγιον, βρύει προφητείας, ἱερέας τελειοῖ, ἀγραμμάτους σοφίαν ἐδίδαξεν, ἁλιεῖς θεολόγους ἀνέδειξεν, ὅλον συγκροτεῖ τόν θεσμόν τῆς Ἐκκλησίας».
Μέσα σέ λίγες λέξεις περιγράφει ὁ ἱερός ὑμνογράφος στό ἰδιόμελο πού ἀκούσαμε πρό ὀλίγου τόν ρόλο τοῦ ἁγίου Πνεύματος μέσα στήν Ἐκκλησία.
Τό ἅγιο Πνεῦμα, λέγει, εἶναι αὐτό πού δίδει ὅλα τά χαρίσματα. Εἶναι αὐτό πού ἀναδεικνύει τούς προφῆτες καί καθιστᾶ τούς ἱερεῖς ἱκανούς νά τελοῦν τά ἱερά μυστήρια καί νά μεταδίδουν τή χάρη του. Εἶναι αὐτό πού δίδαξε τή σοφία τοῦ Θεοῦ σέ ἀνθρώπους ἀγραμμάτους κατά κόσμον, ἀλλά καί μεταμόρφωσε σέ θεολόγους ταπεινούς ψαράδες. Καί ἀκόμη εἶναι αὐτό πού συγκροτεῖ καί διατηρεῖ τήν Ἐκκλησία σέ ἕνα ἑνιαῖο σύνολο, τό ὁποῖο ὑπάρχει ἀνά τούς αἰῶνες καί ἐξασφαλίζει στούς ἀνθρώπους τή σωτηρία.
Καί αὐτό ἀκριβῶς τό μέγα θαῦμα εἶναι ἡ πιό πειστική ἀπόδειξη ὅτι τό ἅγιο Πνεῦμα ὄχι μόνο κατῆλθε κατά τήν ὑπόσχεση τοῦ Χριστοῦ στούς μαθητές του κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ἀλλά παρέμεινε μαζί τους καί παραμένει μέχρι σήμερα καί θά παραμένει στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μέχρι συντελείας τοῦ αἰῶνος. Διότι, ἐάν δέν ὑπῆρχε τό ἅγιο Πνεῦμα στήν Ἐκκλησία, τότε ἡ Ἐκκλησία θά εἶχε ἐξαφανισθεῖ. Δέν θά ὑπῆρχε, γιατί ἡ Ἐκκλησία δέν εἶχε ποτέ ὑποστήριξη καί συμπαράσταση ἀπό τούς ἰσχυρούς τοῦ κόσμου.
Ἀντίθετα μάλιστα, ὅταν ξεκίνησε τό ἔργο της στόν κόσμο, ξεκίνησε μέ τούς μαθητές τοῦ Χριστοῦ, πού ἦταν ἀγράμματοι ἁλιεῖς, πού δέν εἶχαν μιλήσει ποτέ στόν κόσμο καί δέν εἶχαν οὔτε τόν τρόπο οὔτε τήν ἱκανότητα νά ἀπευθυνθοῦν στούς ἀνθρώπους.
Καί ὅμως ἀπό τήν πρώτη στιγμή τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ ἁγίου Πνεύματος ὄχι μόνο ἄρχισαν νά κηρύττουν θαρραλέα τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καί νά πείθουν τούς ἀνθρώπους γιά τήν ἀλήθεια ὅσων ἔλεγαν.
Συνέβη, λοιπόν, αὐτό, τό ὁποῖο περιγράφει τόσο χαρακτηριστικά ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέγοντας ὅτι «τά μωρά τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεός ἵνα τούς σοφούς καταισχύνῃ». Διάλεξε, δηλαδή, ἀνθρώπους ὁ Θεός πού στά μάτια τοῦ κόσμου φαινόταν ἀφελεῖς, ἀμαθεῖς καί ἀδύναμοι γιά νά ντροπιάσει τούς σοφούς. Γιά νά τούς κάνει νά ἀποροῦν πῶς εἶναι δυνατόν αὐτοί πού δέν γνώριζαν τίποτε, πού δέν διέθεταν πτυχία καί γνώσεις κοσμικές, μποροῦσαν νά ἀντιμετωπίζουν τίς φιλοσοφίες καί τά ρητορικά τους ἐπιχειρήματα. Μποροῦσαν νά στέκονται ἐνώπιον τῶν βασιλέων καί τῶν ἰσχυρῶν τῆς γῆς καί νά τούς ἀντιμετωπίζουν μέ παρρησία. Μποροῦσαν ἀκόμη νά ἀντιμετωπίζουν διωγμούς καί μαρτύρια ἀλλά καί κάθε εἴδους αἱρέσεις καί προπαγάνδες ἐναντίον τους. Καί ἐνῶ τά πάντα ἐξαφανίσθηκαν καί οἱ ἰσχυροί τοῦ κόσμου δέν ὑπάρχουν πλέον, ἡ Ἐκκλησία παραμένει ζῶσα καί συνεχίζει νά ἐπιτελεῖ τό ἔργο της. Συνεχίζει νά ἀποτελεῖ ἕνα θεσμό, ὁ ὁποῖος παρότι ἀποτελεῖται ἀπό χιλιάδες καί ἑκατομμύρια διαφορετικούς ἀνθρώπους παραμένει ἕνα ἑνιαῖο σύνολο, πού δέν διασπᾶται, ἀλλά συνεχίζει νά διακονεῖ τόν κόσμο ὡς σῶμα Χριστοῦ. Συνεχίζει νά μεταδίδει τή χάρη καί νά ἁγιάζει τούς ἀνθρώπους καί νά ἀναδεικνύει σέ κάθε ἐποχή ἁγίους καί προφῆτες, ἀκόμη καί ὅταν πιστεύει κανείς ὅτι κλονίζεται, ὅτι διαλύεται, ὅτι πλεονάζει ἡ ἁμαρτία.
Αὐτό τό ἀκατανόητο καί ἀνεξήγητο μέ τήν ἀνθρώπινη λογική θαῦμα τῆς Ἐκκλησίας, τό ὁποῖο ἐνοχλεῖ ὅσους δέν πιστεύουν, εἶναι ἔργο τοῦ ἁγίου Πνεύματος. Εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς χάριτός του πού ἐνεργεῖ μέσα στήν Ἐκκλησία ἀλλά καί μέσα στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων πού πιστεύουν, πού τό παρακαλοῦν, πού τό ἐπικαλοῦνται καί λέγουν «ἐλθέ καί σκήνωσον ἐν ἡμῖν», καί τίς μεταποιεῖ τό Πνεῦμα τό ἅγιο.
Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς πιστεύουμε ἀκράδαντα στή δύναμη τοῦ Παναγίου Πνεύματος καί ἄς ἐπικαλούμεθα τή χάρη του, καί ἄς παρακαλοῦμε τόν Θεό νά τήν δίδει καί σέ μᾶς. Κυρίως ὅμως ἄς σπεύδουμε στήν Ἐκκλησία γιά νά λαμβάνουμε τή χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος διά τῶν μυστηρίων της, διότι μόνο μέσα στήν Ἐκκλησία μπορεῖ νά λάβει κανείς τή χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος, τό ὁποῖο παραμένει καί θά παραμένει στήν Ἐκκλησία γιά νά ἁγιάζει καί νά σώζει τά τέκνα τῆς Ἐκκλησίας, γιά νά μᾶς σώζει ὅλους, στούς αἰῶνες.