Παρά την δεκαετή κάθειρξη, δεν αποκαλύπτουν οι ληστές ποιος έχει τα Ι. Λείψανα
Σχισματικός κληρικός ή «ευσεβής» ιδιώτης ο παραλήπτης των Ι. Λειψάνων που παραμένει άγνωστος
Ξένη Δημοσίευση
Δεκαετής κάθειρξη χωρίς αναστολή και τριετή στέρηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων είναι η… καμπάνα του Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης για τους τέσσερις κατηγορούμενους μέλη της «σπείρας των Μοναστηριών» που στις 23 Απριλίου του 2012 είχε αφαιρέσει από το πατριαρχικό Μοναστήρι της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολύτριας στα Βασιλικά Θεσσαλονίκης τα λείψανα της Αγίας.
Οι δράστες δεν ομολόγησαν το όνομα του τελικού αποδέκτη των ιερών λειψάνων, ανυπολόγιστης αξίας, με τα τελευταία να αναζητούνται και τους συνηγόρους υπεράσπισης της Μονής να κάνουν λόγο για «ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα, ταφόπλακα που μπήκε στην υπόθεση» και να θεωρούν επιτακτική ανάγκη την ενεργοποίηση των διωκτικών αρχών.
Η δίκη των ληστών των λειψάνων που σε σύντομο διάστημα είχε γίνει «ο φόβος και ο τρόμος» Εκκλησιών, Ναών και Μοναστηριών σε περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας ξεκίνησε την Τετάρτη και ολοκληρώθηκε χθες με τις απολογίες των κατηγορουμένων.
Οι ίδιοι ευθύνονται για τις διαρρήξεις σε εκκλησίες του Βόλου, των Σερρών και του Αγίου Μηνά της Θεσσαλονίκης αλλά και την δολοφονία καντηλανάφτη στο Ωραιόκαστρο.
Από την πλευρά του, ο Μητροπολίτης Μιλήτου κκ. Απόστολος θεωρεί πως η «Μονή ευελπιστεί μετά την απόφαση του δικαστηρίου να βρεθούν τα ιερά λείψανα καθώς οι δράστες ομολόγησαν πως τα πακετάρισαν και τα έστειλαν στη Ρουμανία».
Η ληστεία
Τα λείψανα της Αγίας Αναστασίας Τα αγία λείψανα κλάπηκαν στις 23 Απριλίου 2012. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η διάρρηξη πραγματοποιήθηκε τη νύχτα και οι ληστές χρειάστηκε να «ανοίξουν» πέντε πόρτες για να φτάσουν στο εσωτερικό του ναού και να αρπάξουν τη «λεία» τους, δηλαδή την λειψανοθήκη με την Κάρα της Αγίας Αναστασίας, τη λειψανοθήκη με το πόδι της, όπως επίσης και μια τρίτη που περιείχε αποτμήματα της Αγίας Αναστασίας, της Αγίας Παρασκευής και του Αγίου Μοδέστου.
Σύμφωνα με τον κκ. Απόστολο υπάρχουν δυο εικασίες για το που μπορεί να βρίσκονται σήμερα τα ιερά λείψανα. «Ήδη βρίσκονται στην κατοχή κάποιου «ευσεβή» που τα ήθελε στην ιδιοκτησία του επειδή είχε λατρεία στην Αγία Αναστασία και την ήθελε για ευλογία στο σπίτι του και πλήρωσε για να τα αποκτήσει ή πίσω από την υπόθεση κρύβεται «σχισματικός» κληρικός αιρετικός από τις βόρειες χώρες».
«Οι δικαζόμενοι είναι εκτελεστικά όργανα. Υπάρχει εγκέφαλος και χρηματοδότης της υπόθεσης. «Για την Ιερά Μονή αποτελεί μεγάλο γεγονός η δίκη. Δυστυχώς δεν παρίστανται όλοι οι κατηγορούμενοι αλλά μόνο οι τέσσερις εκ των εννέα κατηγορουμένων καθώς οι άλλοι διαφεύγουν» σχολίασε ο κκ. Απόστολος στην «Κ» αμέσως μετά το πέρας της ακροαματικής διαδικασίας.
Συμπλήρωσε ότι «ευελπιστούμε να μας πουν αυτοί που διέπραξαν την απαγωγή των ιερών λειψάνων που τα παρέδωσαν για να μπορέσουμε να τα επαναφέρουμε στο μέρος που φυλάσσονταν από τον 9ο αιώνα.
«Γιατί όμως πήραν και τις τρεις λειψανοθήκες; Πιστεύω πως ήταν στοχευμένη η πράξη διότι δεν αφαίρεσαν από το Μοναστήρι άλλα πολύτιμα αντικείμενα και ήδη λατρείας, που δεν τα άγγιξαν». Τονίζει δε ότι «με την ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει κανείς έλεγχος στα ελληνικά σύνορα.
Οι Βούλγαροι και οι Ρουμάνοι μπαίνουν με την άνεσή τους και δεν γίνεται έλεγχος στα αυτοκίνητά τους».
Το Μοναστήρι των Βασιλικών εδώ και ενάμιση χρόνο έχει βυθιστεί στο πένθος με τους κληρικούς και τους πιστούς να κάνουν καθημερινές επικλήσεις στην Αγία Αναστασία για να επανέλθουν τα ιερά λείψανα στη θέση τους. Εκεί φυλάσσονταν από το 1830, δηλαδή μετά το ολοκαύτωμα της μονής.
Το Μοναστήρι είναι το αρχαιότερο του Οικουμενικού Πατριαρχείου που βρίσκεται εκτός Αγίου Όρους και ιδρύθηκε από την αυτοκράτειρα Θεανώ το 888μ.Χ. Το 1552 ο μοναχός Θεωνάς βρήκε στο σημείο ένα ερειπωμένο εκκλησάκι και έφτιαξε το μοναστήρι που άνθισε και απέκτησε ακίνητη περιουσία σε Χαλκιδική και Βαλκάνια. Το 1821 οι Τούρκοι το έκαψαν και έσφαξαν όλους τους καλόγερους, ενώ σώθηκε μόλις η νότια πλευρά του.
Στο πλευρό το Μητροπολίτη Μιλήτου βρέθηκε από την πρώτη στιγμή ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος ο οποίος έστειλε επιστολές σε όλους τους Προκαθήμενους των Ορθοδόξων Εκκλησιών προκειμένου να ενημερωθούν επίσημα για την κλοπή των αγίων λειψάνων.
Ενημερώθηκαν επίσης διπλωματικές Αρχές χωρών για να εντοπιστεί ο αποδέκτης των λειψάνων σε περίπτωση που αυτά εκτεθούν κάπου δημόσια, καθώς αυτά είναι τεκμηριωμένα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Πατριαρχείου, του υπουργείου Πολιτισμού και της 10ης Εφορείας Αρχαιοτήτων.
Σχετική ενημέρωση έγινε και στον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Άγιο Όρος, καθώς εκτιμάται πως ο κάτοχος των λειψάνων ενδεχομένως να βρίσκεται στη Ρωσία.
«Ο Οικουμενικός Πατριάρχης προσεύχεται για να βρεθούν τα λείψανα. Στις αρχές Ιουνίου όταν υποδέχτηκα τον κκ. Κύριλλο τον ενημέρωσα για το θέμα που μας πονά, του επέδωσα αντίγραφο επιστολής προς την αγιότητά του και αμέσως μου έστειλε έγγραφο με το οποίο ζητούσε διασαφήσεις για το θέμα της ιεροσυλίας και ντοκουμέντα προκειμένου να κάνει εκ νέου γράμμα στη Ρωσία, τη Λευκορωσία και το εξωτερικό».
Υπεράσπιση… προέδρων
Σημειώνεται πως την υπεράσπιση της μονής ανέλαβαν ο σημερινός αλλά και ο πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Βαλεργάκης και Μανώλης Λαμτζίδης, αντίστοιχα.
Ο τελευταίος σημείωσε στην «Κ» ότι «η δίκη παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Από νομική άποψη διότι έγινε δεκτή παράσταση πολιτικής αγωγής από την πλευρά της Ιεράς Μονής Αγίας Αναστασίας ως ιδιόμορφου νομικού προσώπου κατά των φερόμενων ως δραστών της κλοπής των λειψάνων της Αγίας Αναστασίας από το Μοναστήρι.
Και έτσι για το ποινικό αδίκημα του άρθρου 372 παρ. 1 («κλοπή») στη διακεκριμένη του μορφή («κλοπή από τόπο προορισμένο για θρησκευτική λατρεία» αντικειμένου «αφιερωμένου σε αυτή», άρθρ. 374 στοιχ. α) σήμερα από το Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων έγινε δεκτό ότι μπορεί να παρασταθεί ως πολιτικώς ενάγουσα η Μονή. Από πολιτιστική-θρησκευτική άποψη διότι διαφαίνεται ότι η κλοπή ήταν στοχευμένη και κατευθυνόμενη από κάποιον ή κάποιους «εγκεφάλους» εγκατεστημένους στο εσωτερικό της χώρας ή σε χώρες του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού μέλη της οικονομικής «ελίτ», που τείνουν στη «λειψανολατρεία» ως μια μορφή ειδωλολατρείας και ως επιβεβαίωση της ισχύος και του πλουτισμού τους.Η «σκιά» στη δίκη αυτή οφείλεται στο ότι διαφαίνεται μεγάλη δυσκολία στον εντοπισμό του προορισμού των λειψάνων και των αποδεκτών τους, ώστε να γίνει δυνατός ο «επαναπατρισμός» τους».
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα «Καρφίτσα» – Μ. Καραπαναγιωτίδου – Β. Στολάκη