Θεοδώρα Αβαγιανού
Ανακριβή και ψευδή χαρακτήρισε η ιερά Μητρόπολη Αργολίδος ορισμένα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο που αφορούν την αναστολή του συσσιτίου του ιερού ναού Ευαγγελιστρίας Ναυπλίου.
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, τα δημοσιεύματα αυτά «είχαν σκοπό να πλήξουν τον Εφημέριο π. Ελευθέριο Μίχο και τους συνεργάτες του, αλλά και να παραπληροφορήσουν τους κατοίκους της πόλης».
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι τέτοιου είδους άνθρωποι πρέπει «να αναλάβουν ευθαρσώς την ευθύνη των όσων γράφουν και να μην κρύβονται πίσω από την ανωνυμία ή τα ψευδώνυμά τους».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:
Τις τελευταίες ημέρες, λόγω της αναστολής των συσσιτίων από τον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Ναυπλίου δημοσιεύθηκαν στο διαδίκτυο κάποια κείμενα γεμάτα ανακρίβειες, ψεύδη και μυθεύματα, με σκοπό να πλήξουν τον Εφημέριο πατέρα Ελευθέριο Μίχο και τους συνεργάτες του, αλλά και να παραπληροφορήσουν τους κατοίκους της πόλης μας.
Προς αποκατάσταση της αλήθειας καταθέτουμε τα ακόλουθα :
1) Θα περιμέναμε από τους επικριτές , να είχαν τον στοιχειώδη ανδρισμό , να αναλάβουν ευθαρσώς την ευθύνη των όσων γράφουν και όχι να κρύβονται πίσω από την ανωνυμία ή τα ψευδώνυμά τους . Η γκεμπελική μέθοδος που ακολουθούν είναι σίγουρα πολύ καλά δοκιμασμένη στο παρελθόν (« πες , πες στο τέλος κάτι θα μείνει »), αλλά πιστεύουμε ότι δεν συνάδει σε ανθρώπους που κόπτονται για δημοκρατικές ευαισθησίες.
Άνθρωποι που δεν έχουν δείξει την παραμικρή ευαισθησία στον συνάνθρωπό τους και το κύριο έργο τους – παθολογικά εξαρτημένοι στο διαδίκτυο σαν μικρά παιδιά – είναι να παίζουν επικοινωνιακά παιχνίδια , ή να δοκιμάζουν την « συγγραφική » τους δεινότητα σε μυθιστορήματα , ονειρευόμενοι « Porsche » και σουίτες πέντε αστέρων, μόνο θυμηδία μπορούν να προκαλέσουν με τα κροκοδείλια δάκρυα που χύνουν για τους ανήμπορους ανθρώπους. Σε λίγο θα μας πουν ότι η Εκκλησία ευθύνεται ακόμη και για την κρίση , για τα μνημόνια , για το ΔΝΤ.
2) Είναι εύκολο να κάνεις κριτική , αναπαυόμενος στην πολυθρόνα σου και διαδίδοντας μυθεύματα . Το δύσκολο είναι να σκύψεις στον πόνο και στην πληγή του άλλου . Είναι εύκολο να γκρεμίζεις κάτι που ο άλλος έκτισε με κόπο και πόνο, αλλά τόσο δύσκολο να χτίζεις. Ο πατήρ Ελευθέριος με αξιοθαύμαστη ευαισθησία έκτισε όλα τούτα τα χρόνια ένα έργο τόσο σημαντικό για την πόλη μας, μη λογαριάζοντας κόπους, θυσίες, αγωνίες.
Πόσοι από τους επικριτές του αναλογίσθηκαν αυτούς τους κόπους , τις συνεχείς μετακινήσεις, την αγωνία του να εξευρεθούν οι συνεργάτες, τα τρόφιμα , τα ρούχα και όλα αυτά , χωρίς να του τα επιβάλλει κανείς. Και όμως τώρα δέχεται ανελέητα χτυπήματα και κακόπιστη κριτική . Γνωρίζουμε βέβαια πολύ καλά όλοι οι κληρικοί ότι το « ωσαννά » απέχει μόλις πέντε ημέρες από το « άρον , άρον, σταύρωσον αυτόν » . Όπως και είναι παρατηρημένο ότι μια ζωντανή Εκκλησία με δυναμική παρουσία στον κόσμο , ανησυχεί κάποιους. Προτιμούν μια Εκκλησία ναρκωμένη , κάτι σαν νεκροταφείο. Τότε δεν την ενοχλεί κανείς.
3) Όσον αφορά το ιστορικό αναφέρουμε τα εξής :
Κατά πρώτον η Εκκλησία δεν είναι παράρτημα των Κοινωνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας . Είναι άλλος ο λόγος και ο σκοπός της ύπαρξής της. Και κατά δεύτερον οφείλουν να κατανοήσουν όλοι οι επικριτές ότι η Εκκλησία δεν είναι ο κλήρος μόνο αλλά και ο λαός. Η Εκκλησία είναι « σώμα » και ένα σώμα , για να λειτουργήσει χρειάζονται και διαφορετικά μέλη και όργανα. Ο άνθρωπος από τη στιγμή που βαπτίζεται γίνεται μέλος του σώματος , εκτός και εάν αργότερα ελεύθερα και ενσυνείδητα αρνηθεί και αποκοπεί από το σώμα.
Αυτό λοιπόν το Εκκλησιαστικό σώμα δεν μπορεί να σταθεί αμέτοχο στις ανάγκες των ανθρώπων , στον πόνο, στην αρρώστια , στη φτώχεια, στις περιπέτειές του , είτε προσωπικές είτε κοινωνικές. Και σε κάθε εποχή αυτό το Εκκλησιαστικό σώμα από αγάπη κινούμενο συμπαρίσταται στον εμπερίστατο άνθρωπο , ακόμη και σε αυτόν που δεν είναι μέλος της.
Ο Εφημέριος και οι ενορίτες του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας , βλέποντας τους συνανθρώπους μας που δεν είχαν την δυνατότητα να καλύψουν τις στοιχειώδεις ανάγκες τους, ευαισθητοποιήθηκαν και πριν έξι χρόνια ξεκίνησαν το έργο αυτό, σιτίζοντας καθημερινά δέκα επτά άτομα στην Ιερά Μονή Αγίας Φωτεινής , κάτω από την Ευαγγελίστρια . Ήλθε η οικονομική κρίση και οι σιτιζόμενοι έφτασαν τους πενήντα .
Οι άποροι αυξάνονταν αλματωδώς . Ο χώρος δεν κάλυπτε τις ανάγκες και το συσσίτιο μεταφέρθηκε σε αποθήκη του Ιερού Ναού , η οποία μεταμορφώθηκε σε μαγειρεία, σιτίζοντας ογδόντα άτομα. Από το 2012 λόγω της αυξανόμενης κρίσης ο αριθμός των αναξιοπαθούντων ξεπέρασε τους εκατόν τριάντα , με αποτέλεσμα να πρέπει να αναζητηθεί άμεση λύση στο πρόβλημα χωρητικότητας για τοποθέτηση φούρνων, ψυγείων και αποθήκευσης τροφίμων .
Ως επείγουσα λύση κρίθηκε η τοποθέτηση τροχόσπιτων , αλλά στην πορεία διαφάνηκε ότι η λύση αυτή ήταν αναποτελεσματική, επειδή υπήρξε πολλές φορές αλλοίωση τροφίμων με άμεσο κίνδυνο για την δημόσια υγεία. Ο Ιερός Ναός προσέφυγε στο Δήμο Ναυπλιέων και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου για δημιουργία λειτουργικών κτιρίων μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ. Ελήφθη η διαβεβαίωση ότι από τη στιγμή που θα κατατεθεί η εγκεκριμένη μελέτη από τον Δήμο ως φορέα υλοποίησης, θα ενταχθεί αμέσως στο ΕΣΠΑ.
Ο Δήμος Ναυπλιέων σε χρόνο ρεκόρ κατέθεσε την απαιτούμενη μελέτη στην Περιφέρεια, η οποία ήδη είχε εγκριθεί με σχετική απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού από τον Δεκέμβριο του 2013 κατόπιν ομόφωνης απόφασης του ΚΑΣ ( Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ) (246188/133488/16044/7166/24-12-2013 ).
Ταυτόχρονα είχε εκδοθεί από την αρμόδια υπηρεσία δόμησης του Δήμου Ναυπλιέων η υπ’ αριθμόν 62/23-12-2013 έγκριση δόμησης και η υπ’ αριθμόν 70/27-12-2013 άδεια δόμησης. Πρόκειται περί κατασκευής περίπου τετρακοσίων πενήντα τετραγωνικών μέτρων κτιρίου με υπόγειο, το οποίο θα περιλαμβάνει μαγειρείο, αποθήκες, ιματιοθήκη και χώρο εστίασης απόρων . Τα περί « αίθουσας συνεδρίων » και τα περί κτιρίου « 1.500 τμ » , προέρχονται μάλλον από την νοσηρή φαντασία κάποιων ή στην καλύτερη περίπτωση επιπολαίως και αναληθώς ενημερωθέντων .
4) Η ανέγερση του κτιρίου δεν θα είναι πάνω στους μυκηναϊκούς τάφους, όπως υποστηρίζουν οι διάφοροι ανωνυμογράφοι , αλλά σε ικανή απόσταση από αυτούς. Με την ίδια μελέτη προβλέπεται η προστασία των τάφων και η ανάδειξή τους. Την εγκριθείσα αυτή μελέτη του Δήμου , την γνωρίζουν άπαντες και σκοπίμως την αποκρύπτουν για τους λόγους που οι ίδιοι γνωρίζουν .
Οι χώροι του κτιρίου αλλά και οι τάφοι θα είναι προσβάσιμοι και επισκέψιμοι βάσει της μελέτης . Η σχετική δαπάνη ανέγερσης του κτιρίου θα χορηγηθεί από το ΕΣΠΑ , όπως χορηγείται και σε πολλούς άλλους νομούς , για λόγους προνοίας και κυρίως για τη σίτιση απόρων . Η ανέγερση του κτιρίου από το ΕΣΠΑ υπάγεται σε άλλο κωδικό και δεν έχει σχέση με την ανέγερση σχολικών κτιρίων , νοσοκομείων κλπ, όπως πάλι ψευδώς υποστηρίζουν οι επικριτές.
5) Οι ίδιοι προτείνουν να μεταφερθούν τα συσσίτια σε ήδη υπάρχοντα εκκλησιαστικά κτίρια της πόλης μας ή σε υπόγεια ναών κλπ. Όμως δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ο χώρος του ραδιοφωνικού σταθμού , ο οποίος λειτουργεί εδώ και είκοσι πέντε χρόνια και μέσα στον οποίο λειτουργούν Σχολή Βυζαντινής Μουσικής και Αγιογραφίας , το Γραφείο Νεότητας και άλλες υπηρεσίες. Ούτε είναι δυνατόν να μεταφερθεί το συσσίτιο στην Ιερά Μονή Αγίας Φωτεινής ή σε υπόγεια ναών . Θα απαιτηθούν μελέτες , κατεδαφίσεις εσωτερικών χώρων και σχετικές διαμορφώσεις και έτσι θα απαιτηθεί μεγάλο κόστος , το οποίο δεν μπορεί να καλύψει ούτε η Ιερά Μητρόπολη ούτε ο Ιερός Ναός.
Το επαναλαμβάνουμε ότι κανένας από το διοικητικό συμβούλιο του φιλόπτωχου ούτε και από την Ιερά Μητρόπολη Αργολίδος έχει ζητήσει να ανεγερθεί κτίριο 1.500 τμ για την σίτιση ούτε ζήτησε να καταστραφούν οι μυκηναϊκοί τάφοι ως αναληθώς γράφεται. Η επιθυμία μας είναι οι 150 και πλέον σιτιζόμενοι να εξυπηρετούνται από κατάλληλα κτίρια και με τις πρέπουσες συνθήκες υγιεινής , χωρίς να φιλοδοξούμε να κατασκευάσουμε υπερπολυτελές κτίριο ως αναληθώς γράφεται.
Οι αρμόδιοι της Περιφέρειας Πελοποννήσου κατ’ επανάληψιν μας πληροφόρησαν ότι το υπό ανέγερσιν κτίριο θα το εντάξουν στο ΕΣΠΑ , πλην όμως μέχρι σήμερα , δεν γνωρίζουμε τους λόγους της μη εντάξεώς του . Δεδομένου ότι υπάρχει σχετικός κωδικός του κονδυλίου για λόγους πρόνοιας. Αυτή είναι η πραγματική αλήθεια της όλης υποθέσεως και όλα όσα έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο από διαφόρους που αποκρύπτουν το όνομά τους είναι ανυπόστατα , αναληθή και συκοφαντικά τόσο για την Ιερά Μητρόπολη Αργολίδας όσο και για τον πατέρα Ελευθέριο Μίχο .
Επιθυμία μας είναι να συνεχίσει η λειτουργία των συσσιτίων με τις καλύτερες συνθήκες υγιεινής , χωρίς να προσδοκά κανένας από τους δωρεάν προσφερόμενους να αποκομίσει κανένα δικό του όφελος. Είναι απορίας άξιον πώς οι καταγγέλοντες στρέφονται εναντίον της Ιεράς Μητροπόλεως και του Ιερού Ναού παραπονούμενοι για την σίτιση απόρων και δεν αναφέρουν τίποτα για την Πολιτεία και τους σχετικούς κρατικούς φορείς , οι οποίοι είναι αρμόδιοι για την σίτιση των απόρων. Η σίτιση των απόρων γίνεται από την Εκκλησία λόγω της οικονομικής κρίσεως γιά να σώσει τους κινδυνεύοντας να πεθάνουν από έλλειψη σιτίσεως , χωρίς κανένα άλλο ιδιαίτερο σκοπό.
6) Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η αναστολή του συσσιτίου δεν έγινε αιφνιδιαστικά . Ήδη στα τέλη Νοεμβρίου , τρεις μόλις ημέρες μετά την ενθρόνισή του είχε επισκεφθεί τον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αργολίδος κ. Νεκτάριος , ο οποίος ενημερώθηκε λεπτομερώς για την λειτουργία του συσσιτίου και εξέφρασε την ευαρέσκεια και τον ενθουσιασμό του για το επιτελούμενο έργο .
Ο πατήρ Ελευθέριος τον ενημέρωσε για τις δυσκολίες και τους κινδύνους που εγκυμονούν από την προσωρινή λύση των τροχόσπιτων , την προοπτική της χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ και το ενδεχόμενο να μην υλοποιηθεί, οπότε θα ήταν αναγκασμένο το συμβούλιο να διακόψει την λειτουργία του. Ο Σεβασμιώτατος συμφώνησε ότι μια προσωρινή λύση με όλα τα ενδεχόμενα κάποιου ατυχήματος ή καταγγελίας, δεν θα πρέπει να τραβήξει σε βάθος χρόνου. Είπε χαρακτηριστικά ότι « όλοι τότε θα ρίξουν τον λίθο του αναθέματος σε ένα πρόσωπο και οι ίδιοι θα το παίζουν Πόντιοι Πιλάτοι » . Σε όλο αυτό το διάστημα ο πατήρ Ελευθέριος είχε ενημερώσει τους αρμόδιους φορείς για το ενδεχόμενο αναστολής λειτουργίας του συσσιτίου, εφ’ όσον χρονοτριβήσει η υλοποίηση του σχεδίου.
Η Ιερά Μητρόπολη ευχαριστεί θερμά όλους όσοι συμπαραστάθηκαν έργω και λόγω στο σημαντικό αυτό έργο . Ιδιαίτερα όμως ευχαριστεί τον πατέρα Ελευθέριο Μίχο για τις αξιοθαύμαστες προσπάθειες που έχει κάνει μέχρι τώρα και εκφράζει την ευαρέσκεια προς αυτόν, αλλά και την αμέριστη συμπαράστασή της για τις άδικες συκοφαντίες και καταγγελίες που υφίσταται . Ευελπιστεί δε να υπάρξει σύντομα λύση στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε.