Το σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης προβληματίζει την Εκκλησία
Τρόπο για να ικανοποιήσει τις φωνές στο εσωτερικό της που ζητούν καθαρή στάση αλλά και τις αντιδράσεις στην κοινωνία αναζητά η Εκκλησία για το θέμα του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης ατόμων του ιδίου φύλλου.
Λουδάρος Ανδρέας
Προβληματισμό έχει προκαλέσει στα ανώτερα κλιμάκια της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, η υπόθεση του συμφώνου συμβίωσης και η επέκταση του στα ζευγάρια ατόμων του ιδίου φύλλου.
Παρά το γεγονός πως η θέση της Εκκλησίας θεωρείται δεδομένη και αρνητική σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αυτό που έχει πυροδοτήσει σειρά συζητήσεων είναι ο τρόπος που θα εκφράσει αυτή της την άρνηση.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός πως ενώ η Εκκλησία δεν έχει εκδώσει κάποια επίσημη θέση για το θέμα, ο δημόσιος διάλογος μονοπωλείται σχεδόν από τις θέσεις του μητροπολίτη Πειραιώς. Ο μητροπολίτης εκτός του ότι έχει προκαλέσει αίσθηση με την δημόσια απειλή για αφορισμό όσων βουλευτών από τον Πειραιά ψηφίσουν υπέρ του συμφώνου, έχει ήδη αλληλογραφία με τον αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ.
Αυτό όμως που εν τέλει «κατόρθωσε» με την αλληλογραφία του αυτή ο μητροπολίτης ήταν, να λάβει την απάντηση πως δεν γίνεται η Εκκλησία να δέχεται τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων όταν πρόκειται για την μοναστηριακή περιουσία και να τις απορρίπτει όταν πρόκειται για θέματα με τα οποία δεν συμφωνεί.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, «σφάζει με το βαμβάκι» τον μητροπολίτη όπως παρατηρεί σήμερα μερίδα του Τύπου, σημειώνοντας του εκτός των άλλων εμμέσως πλην σαφώς ότι ξεπερνά τα όρια του και την Ιερά Σύνοδο.
«Απευθυνθήκατε στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και στον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ για ζήτημα νομοθετικής πολιτικής εθνικής και όχι τοπικής σημασίας. Θα είχε συνεπώς ενδιαφέρον να διατυπωθεί αρμοδίως και συνοδικώς η άποψη της Εκκλησίας της Ελλάδος» λέει με νόημα στον μητροπολίτη ο υπουργός.
Αυτή τη στιγμή στις τάξεις των Ιεραρχών υπάρχουν δυο κυρίαρχες τάσεις. Η μια υποστηρίζει πως το θέμα είναι αρκετά σοβαρό και πως πρέπει να συγκληθεί εκτάκτως η Σύνοδος της Ιεραρχίας ώστε να αποφανθεί.
Ωστόσο αυτή η θέση δεν έχει τόσους υποστηρικτές όσο η άλλη, η οποία θεωρεί πως η Διαρκής Σύνοδος μπορεί να χειριστεί το θέμα.
Υπάρχει και μια τρίτη αλλά σαφώς ασθενέστερη τάση, σύμφωνα με την οποία οι θέσεις της Εκκλησίας είναι γνωστές και πως δεν υπάρχει λόγος να λάβει κάποια νεότερη απόφαση, υποστηρίζοντας ουσιαστικά πως ο κάθε μητροπολίτης στην περιοχή του θα το χειριστεί κατά το δοκούν.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως το 2008 όταν το θέμα του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης είχε εμφανιστεί στην χώρα για τα ετερόφυλα ζευγάρια ο Αρχιεπίσκοπος ήταν της άποψης πως «Εμείς πρώτα ως επίσκοποι καλούμαστε να κατανοήσουμε ότι η Εκκλησία δεν είναι ένα ηθικοπλαστικό σχολείο. Είναι χώρος που προσφέρει και πραγματώνει ένα πλέγμα σχέσεων, μέσα στο οποίο ο άνθρωπος πεθαίνει ως προς το εγώ».
Τελικά η Διαρκής Ιερά Σύνοδος που είχε επιληφθεί του θέματος υιοθέτησε σκληρή στάση χαρακτηρίζοντας «πορνεία» την ελεύθερη συμβίωση, αλλά και κάθε άλλη μη «συζυγική» σχέση, η οποία συστήνεται εκτός του ορθοδόξου τυπικού του γάμου.
Το ΔΟΓΜΑ ανοίγει τον διάλογο για το θέμα και καλεί τους αναγνώστες του να λάβουν θέση.
Ποια θα πρέπει να είναι η στάση της Εκκλησίας στο θέμα;