Λουδάρος Ανδρέας
Την ευκαιρία να καταγράψει εκ του σύνεγγυς τις ισορροπίες που διαμορφώνονται στις τάξεις των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών είχε στη Σερβία ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.
Κατά την παραμονή εκεί του, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 1700 χρόνια από την υπογραφή του διατάγματος των Μεδιολάνων που διοργάνωσε το Πατριαρχείο της Σερβίας, ο κ. Βαρθολομαίος είχε κατ ιδίαν συναντήσεις με όλους τους Προκαθημένους, ενώ όπως ήταν αναμενόμενο τα «φώτα» έπεσαν στην συνάντηση που είχε με τον Πατριάρχη της Ρωσίας κ. Κύριλλο, με τον οποίο είχε γεύμα εργασίας.
ΣΥΜΦΩΝΗΣΑΝ ΟΤΙ… ΔΙΑΦΩΝΟΥΝ
Τόσο η Κωνσταντινούπολη όσο και η Μόσχα εξέδωσαν ανακοινωθέντα στα οποία έγινε λόγος για επικοινωνία σε θετικό κλίμα σε μια έκδηλη προσπάθεια να κρατήσουν χαμηλά τους τόνους.
Το τι διημείφθη μεταξύ των Προκαθημένων και των δυο αντιπροσωπειών κρατείται ως μυστικό «επτασφράγιστο» και από τις δυο πλευρές, που άφησαν να διαρρεύσουν μόνο τα βασικά σημεία. Θέματα που άπτονται της ουσίας της επερχόμενης Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, στα οποία οι δυο Πατριάρχες έχουν μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση.
ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ… ΤΡΙΒΗΣ
Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν τους δυο Προκαθημένους, είναι η σύνθεση της Συνόδου. Το Πατριαρχείο της Ρωσίας υποστηρίζει πως μέλη της υπό διοργάνωση Πανορθόδοξης Συνόδου, θα πρέπει να είναι όλοι οι εν ενεργεία ορθόδοξοι Ιεράρχες.
Σε αυτήν την θέση μάλιστα, αποδίδεται από εκκλησιαστικούς παρατηρητές η ραγδαία αύξηση των χειροτονιών στο Πατριαρχείο της Ρωσίας που σχεδόν κάθε μήνα αποκτά νέους Επισκόπους.
Το δεύτερο, εξίσου ουσιαστικό, σημείο τριβής μεταξύ των δυο Εκκλησιών είναι το θέμα της προεδρίας αυτής της Συνόδου. Αν και ο Ρώσος Πατριάρχης εξέπληξε θετικά την αντιπροσωπεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου λέγοντας του «εσείς είστε ο Πρώτος μας», εντούτοις η πρόταση του για σύσταση προεδρείου στα πρότυπα των συνεδρίων δεν έγινε δεκτή.
Πηγές από το Φανάρι, σημείωσαν στο dogma.gr πως ακόμη και να συμφωνούσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης με τις προτάσεις του Πατριάρχη της Ρωσίας – κάτι το οποίο φαίνεται απίθανο να συμβεί- θα πρέπει να συναινέσουν και οι υπόλοιπες ορθόδοξες Εκκλησίες, κάτι το οποίο δεν φαίνεται να προκύπτει.
Ωστόσο «ο διάλογος συνεχίζεται» σημείωσε χαρακτηριστικά στο Δόγμα, καλά πληροφορημένη πηγή του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.